Trimma mopedbil

Utmarks-Loke
10 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

mallesoft skrev:
Ja de flesta har ju skrivit vad du inte ska göra, så då skriver jag vad du ska göra, kolla in krocktester på moppebilar, det tar kanske trimmar lusten ur dig....
mvh
från en som tok trimmade sina moppar på -70 talet.....Zundapp vilka minnen, den skulle man ha haft kvar idag.....nåja blev ju dubbelmoral från mig.

Men det var ju nästan för lätt att trimma zündapp, de ville gå fort. Var mycket knepigare med husqvarna, sachs eller puch.

mallesoft
10 augusti 2022 · 56 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

mallesoft skrev:
Ja de flesta har ju skrivit vad du inte ska göra, så då skriver jag vad du ska göra, kolla in krocktester på moppebilar, det tar kanske trimmar lusten ur dig....
mvh
från en som tok trimmade sina moppar på -70 talet.....Zundapp vilka minnen, den skulle man ha haft kvar idag.....nåja blev ju dubbelmoral från mig.

Men det var ju nästan för lätt att trimma zündapp, de ville gå fort. Var mycket knepigare med husqvarna, sachs eller puch.

Hade en Puch Florida, endast ställbart munstycke, gjorde 65knyck på den tiden, min KS50 lyckades jag få upp i styvt 80 blås med 17bing förgasare och ställbart munstycke, diverse "bonna trim" har man gjort i sitt liv wink dreglade alltid efter senaste Hobbex katalogen och 70cc cyllarna......fan man tjatade ihjäl morsan, men fick ingen iaf sad hehe, det var tider det

torsen
11 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Inte alla Moppebilar körs av 15-åringar.
De som inte klarar körkortet för automatväxlad bil har bara moppebilen kvar.
För den "lappen" behövs ingen uppkörning, eller var så för några år sedan då dottern fick sin "moppelapp".
Numera har hon B-kort!
Att dom inte klarar ett B- kort med automat beror kanske på att dom inte har förmågan att samordna synintryck, med ratt- och pedalrörelser.
Känner till ett par som har sina moppebilar som ersättning för Permobil eller liknande fordon för personer med nedsatt förmåga.
Och då menar jag INTE rörelsehindrade utan personer med nedsatt intellektuell förmåga.
Inte så att jag missunnar dem ett förflyttningsmedel som skyddar mot metrologiska ytterligheter.
MEN! Borde inte A-traktorer och ev EPA-traktorer kallas klass 1 och få framföras i 50 km/t.
Moppebilar borde vara klass 2 och jämställas med 2-hjulig klass 2 och få framföras i 25 eller 30 km/t?

Jesper328
11 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

torsen skrev:

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Inte alla Moppebilar körs av 15-åringar.
De som inte klarar körkortet för automatväxlad bil har bara moppebilen kvar.
För den "lappen" behövs ingen uppkörning, eller var så för några år sedan då dottern fick sin "moppelapp".
Numera har hon B-kort!
Att dom inte klarar ett B- kort med automat beror kanske på att dom inte har förmågan att samordna synintryck, med ratt- och pedalrörelser.
Känner till ett par som har sina moppebilar som ersättning för Permobil eller liknande fordon för personer med nedsatt förmåga.
Och då menar jag INTE rörelsehindrade utan personer med nedsatt intellektuell förmåga.
Inte så att jag missunnar dem ett förflyttningsmedel som skyddar mot metrologiska ytterligheter.
MEN! Borde inte A-traktorer och ev EPA-traktorer kallas klass 1 och få framföras i 50 km/t.
Moppebilar borde vara klass 2 och jämställas med 2-hjulig klass 2 och få framföras i 25 eller 30 km/t?

Håller med om att traktorer bör klassas om, sen vet jag inte vem man försöker skydda med de bestämmelserna.

Nu är jag ganska så jättedålig på matte, men i en annan diskussion om detta så räknade jag på rörelseenergin, och kom fram till att en traktor på 1600kg har i 30km/h betydligt mer rörelseenergi än en moppebil på 350-400kg i 45km/h.

1600kg i 30km/h = 55555 Joule
I 45km/h = 125000 Joule
375kg i 45km/h = 29300 Joule

Up the RA
Cuefa Ain't no place like home...
11 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Jesper328 skrev:

torsen skrev:

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Inte alla Moppebilar körs av 15-åringar.
De som inte klarar körkortet för automatväxlad bil har bara moppebilen kvar.
För den "lappen" behövs ingen uppkörning, eller var så för några år sedan då dottern fick sin "moppelapp".
Numera har hon B-kort!
Att dom inte klarar ett B- kort med automat beror kanske på att dom inte har förmågan att samordna synintryck, med ratt- och pedalrörelser.
Känner till ett par som har sina moppebilar som ersättning för Permobil eller liknande fordon för personer med nedsatt förmåga.
Och då menar jag INTE rörelsehindrade utan personer med nedsatt intellektuell förmåga.
Inte så att jag missunnar dem ett förflyttningsmedel som skyddar mot metrologiska ytterligheter.
MEN! Borde inte A-traktorer och ev EPA-traktorer kallas klass 1 och få framföras i 50 km/t.
Moppebilar borde vara klass 2 och jämställas med 2-hjulig klass 2 och få framföras i 25 eller 30 km/t?

Håller med om att traktorer bör klassas om, sen vet jag inte vem man försöker skydda med de bestämmelserna.

Nu är jag ganska så jättedålig på matte, men i en annan diskussion om detta så räknade jag på rörelseenergin, och kom fram till att en traktor på 1600kg har i 30km/h betydligt mer rörelseenergi än en moppebil på 350-400kg i 45km/h.

1600kg i 30km/h = 55555 Joule
I 45km/h = 125000 Joule
375kg i 45km/h = 29300 Joule

För o inte tala om att du kan regga VAD FAN SOM HELST som a-traktor, mer eller mindre.
Vet om 2st Scania-lastbilar som är reggade som a-traktorer.
Räkna rörelse-energin på 7-10 ton o se om den ekvationen stämmer...
Speciellt eftersom de fordonen även rör sig i närheten av mopedbilar......

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Jesper328
11 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

Cuefa skrev:

Jesper328 skrev:

torsen skrev:

Inte alla Moppebilar körs av 15-åringar.
De som inte klarar körkortet för automatväxlad bil har bara moppebilen kvar.
För den "lappen" behövs ingen uppkörning, eller var så för några år sedan då dottern fick sin "moppelapp".
Numera har hon B-kort!
Att dom inte klarar ett B- kort med automat beror kanske på att dom inte har förmågan att samordna synintryck, med ratt- och pedalrörelser.
Känner till ett par som har sina moppebilar som ersättning för Permobil eller liknande fordon för personer med nedsatt förmåga.
Och då menar jag INTE rörelsehindrade utan personer med nedsatt intellektuell förmåga.
Inte så att jag missunnar dem ett förflyttningsmedel som skyddar mot metrologiska ytterligheter.
MEN! Borde inte A-traktorer och ev EPA-traktorer kallas klass 1 och få framföras i 50 km/t.
Moppebilar borde vara klass 2 och jämställas med 2-hjulig klass 2 och få framföras i 25 eller 30 km/t?

Håller med om att traktorer bör klassas om, sen vet jag inte vem man försöker skydda med de bestämmelserna.

Nu är jag ganska så jättedålig på matte, men i en annan diskussion om detta så räknade jag på rörelseenergin, och kom fram till att en traktor på 1600kg har i 30km/h betydligt mer rörelseenergi än en moppebil på 350-400kg i 45km/h.

1600kg i 30km/h = 55555 Joule
I 45km/h = 125000 Joule
375kg i 45km/h = 29300 Joule

För o inte tala om att du kan regga VAD FAN SOM HELST som a-traktor, mer eller mindre.
Vet om 2st Scania-lastbilar som är reggade som a-traktorer.
Räkna rörelse-energin på 7-10 ton o se om den ekvationen stämmer...
Speciellt eftersom de fordonen även rör sig i närheten av mopedbilar......

Absolut.
Jag blir hellre påkörd av en moppebil i 45 knyck än en traktor, MEN jag sätter hellre min unge i en traktor än mopedbil.

För skojs skull då;

Rörelseenergi = 0.5 x 8500kg x (8.33m/s)^2

295.000 Joule.. i 30km/h. 😂

Up the RA
Low
11 augusti 2022 · 3 296 Inlägg

LITE ot. Men 8/10 gånger jag ser en A traktor så har föraren en telefon på ena handen.  Nästan lika ofta så sitter det passagera klämd mellan gallren på baksätet😂

MrHyde
11 augusti 2022 · 634 Inlägg

Low skrev:
LITE ot. Men 8/10 gånger jag ser en A traktor så har föraren en telefon på ena handen.  Nästan lika ofta så sitter det passagera klämd mellan gallren på baksätet😂

7/10 gånger jag ser en personbil sitter föraren med en telefon i handen, i alla fall häromkring i Gästrikland. Åkte med en kompis som kör fjärrbil och vi blev omkörda av svenska lastbilar där förarna hade laptops eller ipads på instrumentbrädan och kollade på film samtidigt som dom körde.
Kontentan av detta är att vad vuxna gör, det gör också barnen/ungdomarna. Så en stor del i skulden är dom vuxna wink

Live long, and prosper.
Lucif3r
11 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Man skulle ju kunna argumentera att vuxna har mer erfarenhet och klarar av mobil+körning bättre än en 16åring men..... Det är nog inte sant utanför yrkeschaffisar innan headset-tiden. tongue

MrHyde
11 augusti 2022 · 634 Inlägg

Lucif3r skrev:
Man skulle ju kunna argumentera att vuxna har mer erfarenhet och klarar av mobil+körning bättre än en 16åring men..... Det är nog inte sant utanför yrkeschaffisar innan headset-tiden. tongue

Jo. Dock är väl skillnaden att ungdomarna gör det i 30/45, vuxna gör det i 140 samtidigt som dom dricker kaffe och sminkar sig/bettar på trav. Typ.
Och ja, jag är väldigt hatisk mot mobilanvändande tongue

Live long, and prosper.
Lucif3r
12 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Personligen har jag större hat(och än mindre förståelse för) mot sminkning under körning än mobilanvändande, men inget utav dom hör hemma bakom ratten tongue
Själv svarar jag inte ens i telefonen när jag kör, trots att jag har hands-free osv.

Cuefa Ain't no place like home...
12 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Jesper328 skrev:

Cuefa skrev:

Jesper328 skrev:

Håller med om att traktorer bör klassas om, sen vet jag inte vem man försöker skydda med de bestämmelserna.

Nu är jag ganska så jättedålig på matte, men i en annan diskussion om detta så räknade jag på rörelseenergin, och kom fram till att en traktor på 1600kg har i 30km/h betydligt mer rörelseenergi än en moppebil på 350-400kg i 45km/h.

1600kg i 30km/h = 55555 Joule
I 45km/h = 125000 Joule
375kg i 45km/h = 29300 Joule

För o inte tala om att du kan regga VAD FAN SOM HELST som a-traktor, mer eller mindre.
Vet om 2st Scania-lastbilar som är reggade som a-traktorer.
Räkna rörelse-energin på 7-10 ton o se om den ekvationen stämmer...
Speciellt eftersom de fordonen även rör sig i närheten av mopedbilar......

Absolut.
Jag blir hellre påkörd av en moppebil i 45 knyck än en traktor, MEN jag sätter hellre min unge i en traktor än mopedbil.

För skojs skull då;

Rörelseenergi = 0.5 x 8500kg x (8.33m/s)^2

295.000 Joule.. i 30km/h. 😂

Ja för ens eget barns räkning håller jag med. Tänker mest på vad som hamnar i vägen för det ekipaget, ens barn kan ju vara på "the recieving end" av ett sånt monster....
295000 Joule, herregud... 😱

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Low
12 augusti 2022 · 3 296 Inlägg

MrHyde skrev:

Low skrev:
LITE ot. Men 8/10 gånger jag ser en A traktor så har föraren en telefon på ena handen.  Nästan lika ofta så sitter det passagera klämd mellan gallren på baksätet😂

7/10 gånger jag ser en personbil sitter föraren med en telefon i handen, i alla fall häromkring i Gästrikland. Åkte med en kompis som kör fjärrbil och vi blev omkörda av svenska lastbilar där förarna hade laptops eller ipads på instrumentbrädan och kollade på film samtidigt som dom körde.
Kontentan av detta är att vad vuxna gör, det gör också barnen/ungdomarna. Så en stor del i skulden är dom vuxna wink

Nötter finns det överallt. Men tycker vanliga bilister har förbättrat sig om man jämnför för 10 år sedan. Tycker all skärm användning när man kör är fel. Även dessa enorma skärmar som finns idag på nya bilar. Distraction deluxe.

granadadr
13 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

Cuefa skrev:

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Low skrev:
Låt den vara... Händer det någon olycka eller poliskontroll så behöver du inte oroa dig.

Antar du är under 18?

+1 på den.
Tillräckligt mycket olyckor o annat skit med dessa fordon ändå.
Vänta tills du e 18, ta körkort o skaffa en riktig bil istället.
Men oavsett - Kör försiktigt. Inte bara för din egen skull utan för oss andras också...

kör försiktigt för DIN skull,, dessa mopedbilar är ju uppbyggda av plast å cykelram, så vi i bilar skadas ej om vi krockar med en mopedbil wink men tänk på din hälsa smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
13 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:
Personligen har jag större hat(och än mindre förståelse för) mot sminkning under körning än mobilanvändande, men inget utav dom hör hemma bakom ratten tongue
Själv svarar jag inte ens i telefonen när jag kör, trots att jag har hands-free osv.

För några år sedan köpte jag en något begagnad bil av en man som sålde den åt sin dotter.
Den stora fläkten på instrumentbrädan förundrade mig.
Dottern torkar håret med hjälp av fläkten medans hon kör till jobbet var svaret.
Man upphör aldrig att förundras/de e mycke man inte förstår.

Mossan1
13 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Nu är vi offtopic, men jag tycker man skulle ta fram en ny körkortstyp för tex något liknande  Hreggade Atraktorer där dom får gå typ 60km/h och kanske inte på motorvägar osv.

Då uppkörning, mm, givetvis.

I många stater i USA är det 16år för körkort. Hur ser statistiken ut för 16åringar där?
Någon som vet?

Det är ju jättemärkliga regler för trafiktraktorer idag, och jag ser verkligen att många behöver ett liknande transportmedel.  I glesbygden menar jag då.  I och nära tätorterna finns så mycket kollektivtrafik.

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti 2022)

spillolja
13 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

Låt moppemotorn vara i orginalutförande, vänta tills B-kortet är erövrat, skaffa en vanlig personbil och trimma den istället och dom juridiska konsekvenserna är obefintliga

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrHyde
13 augusti 2022 · 634 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu är vi offtopic, men jag tycker man skulle ta fram en ny körkortstyp för tex något liknande  Hreggade Atraktorer där dom får gå typ 60km/h och kanske inte på motorvägar osv.

Då uppkörning, mm, givetvis.

I många stater i USA är det 16år för körkort. Hur ser statistiken ut för 16åringar där?
Någon som vet?

https://www.cdc.gov/transportationsafet … sheet.html

Där har du rätt tydligt från CDC att tonåringar bakom ratten inte är rätt väg att gå.

Håller däremot med dig att a-traktorers hastighet borde ökas lite grann för att enklare kunna följa trafikflödet.

Live long, and prosper.
larsimarsi
13 augusti 2022 · 7 Inlägg

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Maxhastigheten är 45 av en anledning. Om du krockar när du kör din matlåda i 70 km/h så finns din matlåda inte kvar. Inte du heller.

Du har ingen som helst trafikerfarenhet så kör 45 tills du får ta b-körkort. Tro mig det är värt att hålla ut till 18 istället för att ligga död i nåt dike. Trimma inte.

torsen
14 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

larsimarsi skrev:

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Maxhastigheten är 45 av en anledning. Om du krockar när du kör din matlåda i 70 km/h så finns din matlåda inte kvar. Inte du heller.

Du har ingen som helst trafikerfarenhet så kör 45 tills du får ta b-körkort. Tro mig det är värt att hålla ut till 18 istället för att ligga död i nåt dike. Trimma inte.

Alternativt fastna i Bengens nät när de är ut och trålar efter trimmade A-traktorer.
Och få vänta 2 till 4 år för att få ta ett B-kort.
Mycket surt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang