Köpråd/reparationsråd

BillyBil
11 augusti 2022 · 1 Inlägg

Har hittat en bil som jag är intresserad utav och undrar mest om skadan på förardörren går att laga och ungefär vilket pris det skulle gå på?
Var osäker på vilken kategori jag skulle lägga den i så nån mod får gärna flytta till rätt isåfall (är mitt första besök på sidan).

https://www.blocket.se/annons/vasterbot … /102592443

Senast redigerat av BillyBil (11 augusti 2022)

Mossan1
12 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Omlackering av dörr +underarbetet kostar en slant på en redan dyr bil.
Lackarbetet av en dörr kan en firma gissa om du frågar, men hur mycket underarbete det är går inte att avgöra av en bild.

30kkr för en 2006 V70N med den skadan är dyrt. Riktigt dyrt,  i alla fall här i mellansverige.
Nånstans runt 25 utan den skadan vore väl rimligt.
Och begärt 40kkr= orealistiskt.

Förhållandevis låga mil är ingen vinst på en V70 där oerhört många rullar över 50k utan annat än normalt underhåll.

Kopplingen pallar över 40k och oftast är det slavcylindern som ger sig = ålder spelar större roll än mil.

Länkarmar och fjädersäten är sjuka och det är troligen orginalen med 16k och så gammal bil är det dags för nr2 om det inte är nybytt.

Ommkamremmen är byt enl intervall är den bytt 2016. (10år eller 18k mil)
Ska då ha gått 13k.
Skulle betyda att den rullat endast 3000mil dom senaste 6åren.
Kan vara mycket småkörning eller stått mycket.
Risken för kärvande bromsar är överhängande med tanke på åldern.  Bilar mår bäst av att rulla.

Så klart att milen spelar in, men inte så mycket att det motiverar prisskillnaderna man så ofta ser.

Bara som tips

Senast redigerat av Mossan1 (12 augusti 2022)

Utmarks-Loke
12 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Mossan1 skrev:
30kkr för en 2006 V70N med den skadan är dyrt. Riktigt dyrt,  i alla fall här i mellansverige.
Nånstans runt 25 utan den skadan vore väl rimligt.
Och begärt 40kkr= orealistiskt.

En till som inte noterat de sista åren värdehöjningar på bilar smile  Nej, 30k är inte extremt för en lågmilad V70, ens med den skadan. Kan man pruta ner den till 25k har man gjort en riktigt bra affär. Man kan inte köpa populära bilmodeller för kaffepengar längre, den tiden är över.

Jag skulle börja med att polera dörren, det skulle säkert genast se mycket bättre ut, annars försöka hitta en begagnad dörr i samma färg. Men det smartaste är att bara köra som det är och ha bilen som bruksbil i många år framöver.

spillolja
12 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

Några repor vilka petitesser
om du vill ha den  köp > ut år kör

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
12 augusti 2022 · 424 Inlägg

Det finns idag duktiga mekaniker som utför buckelservice, det i kombo, om det finns intryckningar,  med Utmarks-Lokes råd om polering (rubbing mmmm) kanske gör rätt mycket

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

BillyBil skrev:
Har hittat en bil som jag är intresserad utav och undrar mest om skadan på förardörren går att laga och ungefär vilket pris det skulle gå på?
Var osäker på vilken kategori jag skulle lägga den i så nån mod får gärna flytta till rätt isåfall (är mitt första besök på sidan).

https://www.blocket.se/annons/vasterbot … /102592443

Den ägs av en man på 23 år som ägt den i nästan 5 år. Omprogrammerad av en 18-åring kanske som sedan kört hårt med den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
13 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Mossan1 skrev:
30kkr för en 2006 V70N med den skadan är dyrt. Riktigt dyrt,  i alla fall här i mellansverige.
Nånstans runt 25 utan den skadan vore väl rimligt.
Och begärt 40kkr= orealistiskt.

En till som inte noterat de sista åren värdehöjningar på bilar smile  Nej, 30k är inte extremt för en lågmilad V70, ens med den skadan. Kan man pruta ner den till 25k har man gjort en riktigt bra affär. Man kan inte köpa populära bilmodeller för kaffepengar längre, den tiden är över.

Jag skulle börja med att polera dörren, det skulle säkert genast se mycket bättre ut, annars försöka hitta en begagnad dörr i samma färg. Men det smartaste är att bara köra som det är och ha bilen som bruksbil i många år framöver.

Håller fullständigt med Utmarks-Loke.
Du ska väl ha bilen som transportmedel - inte putsobjekt.
På en 16 år gammal bil får man inte ställa samma finishkrav som på en nyare dito.
Priset har jag ingen åsikt om - med det är ju inte ont om gamla V70 precis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang