Bygga A-traktor till dottern,vilken bil ska jag välja?

zemet
10 augusti 2022 · 4 035 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

torsen skrev:
Hur skulle det vara om man ställde samma tekniska krav på A-traktorer som på EPA-traktorer?
Hur många skulle då vilja äga och köra en A-traktor.
Utbudet på presumtiva ombyggnadsobjekt skulle minska drastiskt.

Förbud blir det säkert inte som du säger, däremot så kan regler ändrast så att endast den som har lantbruk får framföra på allmän väg eller någon annan regeländring som gör dem betydligt mycket mindre atraktiva.

vet inte om ni missat det men staten har försökt gjort exakt raka motsatsen..  det är bara det att nu börjar folk i 08 land börja gråta för nu är dom på deras vägar och förstör deras sönder stressade vardag.  vilket gör det otroligt roligt.  för det är inte a-traktorerna som i grunden är problemet..  det är dom som kör bil.        där jag träffar på a-traktorer på vägarna så är det otroligt sällan dom är ett problem. visst det går i 30km/h inte jätte roligt.. men samtidigt träffade jag på 2 bonntraktorer och en 1traktor i går mellan Göteborg-Lindesberg   och jag kan ju säga att det var inte a-traktorn som skapade långa köer.. utan denna flyttade sig direkt när jag kom ikapp gick in på en ficka och släppte förbi. värre var det med dom vanliga traktorerna som låg och såsade förbi mängder med fickor att svänga undan på.. vajerväg med en fil gör det ju totalt omöjligt att komma förbi. 

det är bra att a-traktorerna finns  skulle kunna få gå fortare det är det enda jag tycker..  för 30km/h är plågsamt långsamt.

Jag är av motsatt åsikt, jag ser väldigt lite anledning till varför man behöver en A-traktor.

Jag förstår att det är trevligare att åka i en A-traktor än på en moped, speciellt vid dåligt väder.
Jag förstår att det underlättar och ger ungdomar bättre mobilitet och frihet, som en moped också gör.

Jordbruks och entreprenad fordon behöver kunna använda vägarna för sina arbeten och i förlängningen få landet att fungera.
A-traktor föraren klarade livet utan problem när de var 14 år gamla, dem borde då rimigtvis fortsätta klara livet utan A traktor även som 15 åring.
Eller bruka en moped istället.

Det är ett otroligt störningsmoment i trafiken och en enorm irritation för mig att behöva köra i 30 km/h 5-10 km för att någon med en A-traktor ville åka till lokala Mcdonalds. Detta drabbas jag av iaf 1 gång i veckan. Det finns betydligt fler A-traktorer där jag bor än mopeder.
Känns som 10 A traktorer går på arje moped jag ser.

Jag har också varit ung, jag tog min moped och motorcykel utan problem året runt. Man fick klä på sig lite mer bara. 

Jag förstår också att det iaf ger en känsla av att vara säkrare än en moped. Har man säkerhet i fokus bör man dock inte släppa in sina barn i en A-traktor.
A-traktorer är kraftigt överepresenterade i skadestatistiken.

Jag har sätt förslag från bla Miljöpartiet att A-traktorer skall få gå i 45 km/h.
Vi får väll se efter valet om det blir någon hastighetsökning eller inte.

Senast redigerat av zemet (10 augusti 2022)

torsen
10 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

Varför inte 2 klassindelningar som mopeder = Klass 1 45 km/t och klass 2 30 km/t.
Olika behörighet beroende på ålder.
Eller som gällde förr för MC-kort.
Från 16 till 18 år lätt MC-behörighet.
Från 18 år övergick det automatiskt till behörighet för tung MC.

Det som absolut måste ändras är att det är så lätt att sätta hastighetsregleringen ur spel på A-traktorer.

Min personliga uppfattning är att A-traktorer inte ska få framföras på vägar/gator med hastighetsbegränsning över 50 km/t.

Cum
10 augusti 2022 · 2 Inlägg

För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2022 · 17 455 Inlägg

Deras vara eller inte vara brukar dras upp i dessa diskussioner. Vi släpper det va?

Att börja bygga om en bensindriven förstår jag inte. Även i de låga farter som det är frågan om så drar de en del. En diesel är bättre ur alla vinklar. Då under förutsättning att den är korrekt strypt på ett välrenommerat företag. Med korrekt menar jag hastighet och inte varv. Dessutom väger dieseln mer i fronten= lättare att vikta upp. En automat är lättare då ingrepp i växelkulissen faller bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

Köra manuell bil är som att gå tillbaks till stenåldern. Automatlåda är smidigare, skönare och trafiksäkrare. Nu får jag väl alla röraomibensinenvänner på mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Deras vara eller inte vara brukar dras upp i dessa diskussioner. Vi släpper det va?

Att börja bygga om en bensindriven förstår jag inte. Även i de låga farter som det är frågan om så drar de en del. En diesel är bättre ur alla vinklar. Då under förutsättning att den är korrekt strypt på ett välrenommerat företag. Med korrekt menar jag hastighet och inte varv. Dessutom väger dieseln mer i fronten= lättare att vikta upp. En automat är lättare då ingrepp i växelkulissen faller bort.

enligt polarn som bygger mycket v50 a-traktorer är 1.8 etanol väldigt väldigt poppis säljer bäst säger han..  han har reggat allt utom d5:or

dom ska gå relativt snålt tydligen men visst diesel är ju igentligen vägen att gå där håller jag med dig även om polarn säljer betydligt lättare en a-traktor som inte är en diesel just nu.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2022 · 17 455 Inlägg

En kompis byggde om en Saab 9-3 1.9 TiD. Hans son ville ha en annan traktor så de sålde Saaben. Blev helt nerringda av pappor som ville ha en snål och nybyggd traktor till dottern/sonen. Det blev en rejäl plusaffär...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2022 · 17 455 Inlägg

Growe skrev:

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

Growe skrev:

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Näe, manuella bilar är till för dom som tror att dom behöver bogsera igång dom en gång i veckan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Nej.

polarn som bor i usa har en cheva pickup   och det går fan inte en månad innan han säger att han har problem med sin automatlåda..   går inte ledningar av så är det renovering av lådorna   han är nog inne på 3:e lådan kört av massa rör säkert 5gånger...

under samma period har jag bara spakat mina manuella bilar inte ens kollat oljan i lådan smile

tycker man läser dagligen om lådstrul på automater och att byta en autmatlåda kostar mångfallt mer än en manuell låda.  och inte snacka om utbudet av manuella lådor mot automater..   det är en tickande bomb med automatlådor.. visst det går när bilarna är nya men allt skrot fungerar när det är nytt hur dåligt skiten än är.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Näe, manuella bilar är till för dom som tror att dom behöver bogsera igång dom en gång i veckan.

/Benny

antar att det är för svårt att göra fler än en sak i taget.. derför automater finns ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Näe, manuella bilar är till för dom som tror att dom behöver bogsera igång dom en gång i veckan.

/Benny

antar att det är för svårt att göra fler än en sak i taget.. derför automater finns ;-)

Det är så jävla omodernt med dessa bensinomrörare! Den dan du skaffar elbil så går det inte att röra om i amperetimmarna för dom har vad jag hört automatlåda allihopa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
10 augusti 2022 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Nej.

polarn som bor i usa har en cheva pickup   och det går fan inte en månad innan han säger att han har problem med sin automatlåda..   går inte ledningar av så är det renovering av lådorna   han är nog inne på 3:e lådan kört av massa rör säkert 5gånger...

under samma period har jag bara spakat mina manuella bilar inte ens kollat oljan i lådan smile

tycker man läser dagligen om lådstrul på automater och att byta en autmatlåda kostar mångfallt mer än en manuell låda.  och inte snacka om utbudet av manuella lådor mot automater..   det är en tickande bomb med automatlådor.. visst det går när bilarna är nya men allt skrot fungerar när det är nytt hur dåligt skiten än är.

USA-pickis med tillhörande USA-låda, ja... Du svarar ju på det själv...

Dessutom... Vi bytte dubbelmassesvänghjulet och kopplingen på sambons V50 förra hösten. En beggad automatlåda med montering hade inte varit nämnvärt dyrare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
magrrtt
10 augusti 2022 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Varför inte 2 klassindelningar som mopeder = Klass 1 45 km/t och klass 2 30 km/t.
Olika behörighet beroende på ålder.
Eller som gällde förr för MC-kort.
Från 16 till 18 år lätt MC-behörighet.
Från 18 år övergick det automatiskt till behörighet för tung MC.

Det som absolut måste ändras är att det är så lätt att sätta hastighetsregleringen ur spel på A-traktorer.

Min personliga uppfattning är att A-traktorer inte ska få framföras på vägar/gator med hastighetsbegränsning över 50 km/t.

Mopedbilar borde ju isåfall va i klass 2 o bara kunna köra 30km/h. En A-traktor i min mening bör va mer säker i trafiken o mer rimligt att få framföras i 50km/h än 30.
Krockar hellre med en A-traktor än en mopedbil. Kanske kan a-traktorerna slippa rycka hastighetsstrypningen för o hinna me sina moppekompisar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej.

polarn som bor i usa har en cheva pickup   och det går fan inte en månad innan han säger att han har problem med sin automatlåda..   går inte ledningar av så är det renovering av lådorna   han är nog inne på 3:e lådan kört av massa rör säkert 5gånger...

under samma period har jag bara spakat mina manuella bilar inte ens kollat oljan i lådan smile

tycker man läser dagligen om lådstrul på automater och att byta en autmatlåda kostar mångfallt mer än en manuell låda.  och inte snacka om utbudet av manuella lådor mot automater..   det är en tickande bomb med automatlådor.. visst det går när bilarna är nya men allt skrot fungerar när det är nytt hur dåligt skiten än är.

USA-pickis med tillhörande USA-låda, ja... Du svarar ju på det själv...

Dessutom... Vi bytte dubbelmassesvänghjulet och kopplingen på sambons V50 förra hösten. En beggad automatlåda med montering hade inte varit nämnvärt dyrare...

på en vag kostar en komplett koppling inkl dubbelmasse 4000kr lycka till att hitta en dsg låda för dom pengarna.. just saying.. smile  som dessutom har dubbelmasse svänghjul och koppling oxå smile


https://www.ebay.de/itm/403012589385?ha … SwWQ9g-fcm

Senast redigerat av Growe (11 augusti 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
11 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

Growe skrev:
på en vag kostar en komplett koppling inkl dubbelmasse 4000kr lycka till att hitta en dsg låda för dom pengarna.. just saying.. smile  som dessutom har dubbelmasse svänghjul och koppling oxå smile

Är det sant med 4.000:-?
Jaguar-Land Rover ville ha 40.000:- för bortåt 5 år sedanför att byta på en Defender Puma -09 på 4.000 mil.
Jag sålde bilen i stället.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2022 · 13 732 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
på en vag kostar en komplett koppling inkl dubbelmasse 4000kr lycka till att hitta en dsg låda för dom pengarna.. just saying.. smile  som dessutom har dubbelmasse svänghjul och koppling oxå smile

Är det sant med 4.000:-?
Jaguar-Land Rover ville ha 40.000:- för bortåt 5 år sedanför att byta på en Defender Puma -09 på 4.000 mil.
Jag sålde bilen i stället.

kolla länken jag la upp i slutet av meddelandet smile 

finns så klart sätt att få betala överpris.. man kan ju tex köra det korkade spåret och ringa vag eller något av dom där överprisade ställena med service som gör att sakerna kostar minst dubbla priset hela tiden..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2022 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:

polarn som bor i usa har en cheva pickup   och det går fan inte en månad innan han säger att han har problem med sin automatlåda..   går inte ledningar av så är det renovering av lådorna   han är nog inne på 3:e lådan kört av massa rör säkert 5gånger...

under samma period har jag bara spakat mina manuella bilar inte ens kollat oljan i lådan smile

tycker man läser dagligen om lådstrul på automater och att byta en autmatlåda kostar mångfallt mer än en manuell låda.  och inte snacka om utbudet av manuella lådor mot automater..   det är en tickande bomb med automatlådor.. visst det går när bilarna är nya men allt skrot fungerar när det är nytt hur dåligt skiten än är.

USA-pickis med tillhörande USA-låda, ja... Du svarar ju på det själv...

Dessutom... Vi bytte dubbelmassesvänghjulet och kopplingen på sambons V50 förra hösten. En beggad automatlåda med montering hade inte varit nämnvärt dyrare...

på en vag kostar en komplett koppling inkl dubbelmasse 4000kr lycka till att hitta en dsg låda för dom pengarna.. just saying.. smile  som dessutom har dubbelmasse svänghjul och koppling oxå smile


https://www.ebay.de/itm/403012589385?ha … SwWQ9g-fcm

4000:- i delar ja... Men arbetet kostar några spänn. Och det är inte billigt... Billigaste vi hittade till V50:in (som inte har någon DSG, vilket inte heller USA-pickisar har, så förstår inte riktigt vad DSG har med detta att göra?!) var en verkstad som kunde göra det för 14500:- inkl delar. Dom flesta låg på 16-18000:-.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

gammal xc70

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang