För högt tryck i Kylsystemet, Prius 2013

L0K3
12 augusti 2022 · 108 Inlägg

Hej, Min Toyota prius från 2013 som jag haft ett tag nu har plötsligt börjat knacka och slå i motorn.
Det sker väldigt sällan men när det väl sker så är det ganska våldsamt, låter som om motorn ska hoppa ur.
Oftast sker det då jag startar bilen eller när jag kör från ett rödljus/ stopplikt.

Har en video på när motorn börjar knacka (varning för högt klickande ljud sista sekunderna i videon)
https://www.veed.io/view/159c5277-354a- … 1c959cc56b

Lämnade in bilen på Bilia Toyota och efter en felsökning gav de mig denna beskrivning av felet "för högt tryck i Kylsystemet"
de drog slutsatsen att det var topplocket/ topplockspackningen, vidare felsökning skulle kosta minst 15'000kr.

Jag har inget vatten i oljan och bilen tycks inte dra något kylvatten men jag har sett vid 2 tillfällen att det ryker vitt ur avgasröret i 5-10 sekunder.
vet dock inte om detta är bensin, kylvatten eller kondens. 

Spridarna byttes för ca 5 veckor när den var inne för en stor service.

kan det vara något annat än toppen/packningen som gått.
Jag har möjlighet att byta top och packning själv men det är ett sånt jävla jobb att jag gärna kollar alla andra möjligheter först

Senast redigerat av L0K3 (12 augusti 2022)

uhlin
12 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Att det skulle va topplockspackningen tvivlar jag starkt på.

Låter mer som ramlager men då borde det låta hela tiden.... Men det gör det inte som jag förstod?

Mossan1
12 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Borde ju vara REJÄLT tryck om verkstaden kommenterar det.
Men märkligt som enda konstatetande, samt, att man menar atr nästa steg för att kolla packningen är så dyrt.

Är det topplockspackningen brukar man kunna verifiera förekomst av avgaser i kylsystemet med en kemisk analys. 
Finns också kit för hemmabruk ganska överkommligt.

Har den överhettat någon gång?
Dålig toppackning bara sådär på Prius har jag aldrig hört. 
Men omöjligt är det ju givetvis inte.

uhlin
12 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Mossan1 skrev:
Borde ju vara REJÄLT tryck om verkstaden kommenterar det.
Men märkligt som enda konstatetande, samt, att man menar atr nästa steg för att kolla packningen är så dyrt.

Är det topplockspackningen brukar man kunna verifiera förekomst av avgaser i kylsystemet med en kemisk analys. 
Finns också kit för hemmabruk ganska överkommligt.

Har den överhettat någon gång?
Dålig toppackning bara sådär på Prius har jag aldrig hört. 
Men omöjligt är det ju givetvis inte.

Kan det bli sånt ljud av en blockpackning? Har då aldrig varit med om det.

Jesper328
12 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

Du saknar inte en vinge på en kylfläkt?

Brukar kunna skaka riktigt ordentligt då när fläkten går igång.

Up the RA
L0K3
12 augusti 2022 · 108 Inlägg

Svarar på flera poster här.

Den knackar bara enstaka gånger när den går från låga varav (tomgång) till belastad. så kanske 1 gång var 6 timme.

Motorn har aldrig överhettat.
Enligt dem var nästa steg i felsökningen att plocka av toppen och kolla. dett var innan jag läste vad de gjort. tycker att detär konstigt att de inte kollade kopressionen i cylindrarna.

Jag tycker också att det är konstigt att de lätt så säkra på att det var toppen eller toplocket.

undrar nästan om de bestämmde sig redan när jag lämnade in den att toppen var trasig då jag sa att jag vid ett tilfälle såg vit rök ur avgasröret. så jag spekulerade att det kanske kom in vatten i en cylinder som ledde till att en cylinder inte tände vilket borde resultera i både knackandet och den vita röken.
Det rökte inte mycket om avgasröret men eftersom jag aldrig sett det ryka på sommartid så lade jag det på minnet.

L0K3
12 augusti 2022 · 108 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du saknar inte en vinge på en kylfläkt?

Brukar kunna skaka riktigt ordentligt då när fläkten går igång.

nej, fläkten går fint och man känner i hela bilen att motorn skakar

xXSammy
12 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Inget motorfäste som lossnat i gummit så drivlinan slår mot karossen?

Annars låter de som en kolvtapp eller vevlager

De/Dem
Hilmer
12 augusti 2022 · 1 776 Inlägg

Om packningen gått så kan det komma in vatten i cylindrarna när bilen står oanvänd, detta kommer så klart att smälla/dunka en del när man startar då det inte finns plats för detta och konstruktionen är inte heller gjord för att komprimera vatten.
Så helt omöjligt är det faktiskt inte, men jag anser dock att de skulle gjort en mer kompletterande felsökning när dom hade bilen inne.

L0K3
12 augusti 2022 · 108 Inlägg

Hilmer skrev:
Om packningen gått så kan det komma in vatten i cylindrarna när bilen står oanvänd, detta kommer så klart att smälla/dunka en del när man startar då det inte finns plats för detta och konstruktionen är inte heller gjord för att komprimera vatten.
Så helt omöjligt är det faktiskt inte, men jag anser dock att de skulle gjort en mer kompletterande felsökning när dom hade bilen inne.

Ja, läcker det in vatten när den står så skulle det ju kunna förklara knackandet vid kallstart men det förklarar inte vaför motorn ibland slår vid t.ex stopplikt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

vi börjar så här..       
1.drar den vatten?
2.ligger tempraturmätaren jämnt och fint?
3.trycker den ur sig något vatten?
4.oljan är den normal eller Beige/kaffemed grädde färg?

jag köper inte felet som toyota säger..    aldrig att motorn beter sig så där av en packning som gått.       det brukar vara ganska tydligt när toppackningen gett sig..  den börjar trycka vatten den drar vatten    tror mer att tex startmotor eller den funktionen fastnar eller något sånt.. sitter det startmotor eller är det någon form av annan sak som startar motorn på en prius..   skulle gissa att felet är något sånt  eller lådan.  är ju inte hemma alls under huven på en prius så får ju gissa vilt över vad som kan vara problemet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=X81E3A7 … derHybrids låter ju för jävla likt måste jag säga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2022 · 13 669 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Motorn är ju av Atkinsontyp. Vet inte om den kan framkalla problem som "andra bilar" inte har?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
13 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

uhlin skrev:
[
Kan det bli sånt ljud av en blockpackning? Har då aldrig varit med om det.

Inte normalt, nej, men faktiskt så hade min farbror en Corolla 4x4 från 90 där toppackningen gick. Den spikade rejält när man gasade av nån anledning.  Men den packningen var blåst REJÄLT. Det sprutade redan efter enstaka minut.

Så jag håller absolut med om att bedömningen av verkstaden låter märklig, och,
att det inte är klassiskt symptom av dålig toppackning.
Heller verkar ingen kemisk analys vara gjord.

Men, man kan heller inte ignorera faktumet att det blir tryck.
Toyotaverkstaden borde ju inte bestå av helt okunniga personer, även om man undrar över verkstadspersonal ibland....

Att det är en Atkinsonmotor öppnar ju för att det kanske beter sig annorlunda.
Men jag har inte en susning om det är så eller inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

En Atkinsonmotor låter avgasventilen stå lite öppen när kolven är på väg upp. På så sätt minskas förvisso kompressionen men även motorns interna motstånd. Mer effektiv med bränslet på bekostnad av effekt och i synnerhet vridmomentet. Därför passar de bra i hybridbilar där elmotorn kan putta på innan motorn hinner varva upp. en Prius lägger maskin på 2850 varv med plattan i mattan. Där går den bäst/snålast.

OM detta system fallerar så blir det på ren svenska ett jävla mottryck i maskin. Vilket låter troligt i TS fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
13 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

En "äkta" Atkinssonmotor har ett kortare slag i insug/kompressionsstakten än arbets/avgastakten.
Detta för att kolven är indirekt förbunden med vevaxeln via en "extra" vevstake. Vevstaken som kolven sitter i "vaggar" bara.
Googla den som är intresserad

OBS, Detta är bara en anekdot.
Jag vet inte exakt hur en Priusmotor är uppbyggd så i detalj.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Mossan1 skrev:
En "äkta" Atkinssonmotor har ett kortare slag i insug/kompressionsstakten än arbets/avgastakten.
Detta för att kolven är indirekt förbunden med vevaxeln via en "extra" vevstake. Vevstaken som kolven sitter i "vaggar" bara.
Googla den som är intresserad

OBS, Detta är bara en anekdot.
Jag vet inte exakt hur en Priusmotor är uppbyggd så i detalj.

Korrekt. Aldrig hört detta problem förut på Prius men någon gång måste ju vara den första... Tror systemet som varierar kolvutslag har packat ihop. Som alltid ska man börja med en Norsk och ladda startbatteriet fullt samtidigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Mossan1 skrev:
En "äkta" Atkinssonmotor har ett kortare slag i insug/kompressionsstakten än arbets/avgastakten.
Detta för att kolven är indirekt förbunden med vevaxeln via en "extra" vevstake. Vevstaken som kolven sitter i "vaggar" bara.
Googla den som är intresserad

OBS, Detta är bara en anekdot.
Jag vet inte exakt hur en Priusmotor är uppbyggd så i detalj.

Korrekt. Aldrig hört detta problem förut på Prius men någon gång måste ju vara den första... Tror systemet som varierar kolvutslag har packat ihop. Som alltid ska man börja med en Norsk och ladda startbatteriet fullt samtidigt.

EDIT:
Sen kan jag ju undra varför spridarna byttes. Det problemet "finns inte" på dessa. Rullat långt eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
L0K3
14 augusti 2022 · 108 Inlägg

Growe skrev:
vi börjar så här..       
1.drar den vatten?
2.ligger tempraturmätaren jämnt och fint?
3.trycker den ur sig något vatten?
4.oljan är den normal eller Beige/kaffemed grädde färg?

...

Jag har inte märkt att han dragit vatten men jag håller koll på nivån.
Det lustiga med en Prius är att man varken får vattentemp eller varvtal via displayen så vet faktiskt inte hur det ser ut med temp.
Har inte sett någon form av läckage.
Oljan har inget vatten i sig, oljan byttes för 6 veckor sedan och ser fortfarande ut som ny.

Detta är den första bilen jag äger som är nyare än 1995 så även jag är lite lost när det kommer till hybridmotorer.
Får ta en titt på hur det ser ut med startmotor och vad som sker mer konkret mekaniskt när den går från eldrift till bensinmotorn.

Hybrid_ skrev:
EDIT:
Sen kan jag ju undra varför spridarna byttes. Det problemet "finns inte" på dessa. Rullat långt eller?

Var stor service vid 40'000 mil, spridarbyte ingick.
Den har gått som taxi och har servats hela sin livslängd så tänkte fortsätta med det.

Senast redigerat av L0K3 (14 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang