Billyft för utomhusbruk?

MacAver
7 november 2020 · 7 Inlägg

Finns det?

Har googlat i månader men inte hittat någon som specifikt skall klara av att monteras utomhus. Så kallade "portabla" går fetbort liksom ramper och låglyftande servicelyftar etc.

torsen
7 november 2020 · 7 202 Inlägg

MacAver skrev:
Finns det?

Har googlat i månader men inte hittat någon som specifikt skall klara av att monteras utomhus. Så kallade "portabla" går fetbort liksom ramper och låglyftande servicelyftar etc.

Vad är du ute efter?
4-pelar-, 2-pelar-, 1-pelar eller saxlyft?
Mig förefaller det som endast 4-pelarlyft kan monteras utan omfattande och kostsamt markunderarbete.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2020 · 13 674 Inlägg

https://verktygsboden.se/enpelarlyftar/ … KIQAvD_BwE       sen så skulle jag nog gärna ha betong att ställa den på... men det kanske bara är jag.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
7 november 2020 · 7 202 Inlägg

Growe skrev:
https://verktygsboden.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-manuella-spaerrar?vat=1&gclid=CjwKCAiAqJn9BRB0EiwAJ1SztYtoB1STKiJcCDv92qrp_8clKizYwB0yKvkJYPdNJPl3ZX56Uy3nVhoCqKIQAvD_BwE       sen så skulle jag nog gärna ha betong att ställa den på... men det kanske bara är jag.. smile

Betongplankor?
Ibland misslyckas betonggjuterierna.
En nästan granne till mig har 4 st minst 8 m långa och nära metern breda armerade betongplankor på sin uppställningsplats för husvagn och bil.
Kolla med närmaste strängbetong!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2020 · 13 674 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
https://verktygsboden.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-manuella-spaerrar?vat=1&gclid=CjwKCAiAqJn9BRB0EiwAJ1SztYtoB1STKiJcCDv92qrp_8clKizYwB0yKvkJYPdNJPl3ZX56Uy3nVhoCqKIQAvD_BwE       sen så skulle jag nog gärna ha betong att ställa den på... men det kanske bara är jag.. smile

Betongplankor?
Ibland misslyckas betonggjuterierna.
En nästan granne till mig har 4 st minst 8 m långa och nära metern breda armerade betongplankor på sin uppställningsplats för husvagn och bil.
Kolla med närmaste strängbetong!

mm skulle kunna vara något..    det är ju inget jag skulle ställa på en vanlig villa uppfart och tro att dom lagt mer än någon cm med asfalt så att det finns någon bärighet i backen..  men det finns iallfall portabla lyftar som fungerar utmärkt utomhus..  fast skulle inte ha den stå ute i väta.. utan skulle se till att den stog torrt  tex ett litet hus att ställa den i när den inte används eller en presenning som täcker den.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MacAver
7 november 2020 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Vad är du ute efter?
4-pelar-, 2-pelar-, 1-pelar eller saxlyft?
Mig förefaller det som endast 4-pelarlyft kan monteras utan omfattande och kostsamt markunderarbete.

En lyft som klarar minst 1500 mm (helst >1850 mm) i lyfthöjd.

Hade ju inte tänkt lyfta på gräsmattan utan det blir rejäl platta.

Jag har två alternativ som det ser ut just nu. (Söker andra med ljus och lykta - har till i mars att bestämma mig.)

1. Köpa typ Pelas 17.000 kronors historia.
Fördelarna är att det är en färdig konstruktion. Har kollat in den lite på en liten verkstad och med lite pul kan man få de väderbeständigare. Det negativa är ju hydrauliken som slutar funka pålitligt vid +5 C (?) och alla material som tar skada av UV och temperaturväxlingar men det finns sätt att förlänga livet på en sån. Priset gör att man inte gråter blod om man måste helrenovera/köpa ny om några år. Om man vinterställer den och moddar lite så håller den kanske längre.

2. Bygga en egen. Betalar gärna 3-4x en Pela för att få en färdig utomhuslyft för att slippa bygga själv.

Låglyftande saxlyftat (även höglyftande för den delen) och "portabla" går fett bort. Testat dessa och helt fel koncept.

Brådhis * Voff voff *
7 november 2020 · 10 245 Inlägg

Varför inte en vanlig lyft och sedan ställa den i ett garagetält?

https://www.dancovershop.com/se/product … -graa.aspx

Då slipper du väderslitaget och kan dessutom meka även i regn...

Senast redigerat av Brådhis (7 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MacAver
7 november 2020 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför inte en vanlig lyft och sedan ställa den i ett garagetält?

Varit inne på det  men så pass breda att det blir praktiskt tar upp för stor yta. Kikat lite på den lösningen men inte så tänd på att ha ett skuffigt tält ståendes där.

Jag kommer nog köpa Pelas lyft och testa. Den får hålla så länge den håller. Har mejlat ÅF och får se vad de har att säga.

MacAver
26 november 2020 · 7 Inlägg

Puttar lite på tråden.

Det blir en tvåpelarlyft men frågan är om skruvdriven är mindre olämplig att ha ute än hydraulisk?

Den hydrauliska är billig men jag skulle behöva byta ut alla slangkopplingar mot såna bajonettkopplingar för att enkelt kunna plocka bort slangarna när den inte används. Dessutom skulle jag behöva bända till en tät låda för att innesluta styrenhet och pump/tankenhet.
Skruvvarianten tror jag (rätta mig om jag har fel) är känsligare för korrosion?

Någon med konkret input?

Orchid70
16 augusti 2022 · 15 Inlägg

Köpte du nånsin lyften och har den utomhus?
Håller nämligen på med samma undersökningar själv.



MacAver skrev:
Puttar lite på tråden.

Det blir en tvåpelarlyft men frågan är om skruvdriven är mindre olämplig att ha ute än hydraulisk?

Den hydrauliska är billig men jag skulle behöva byta ut alla slangkopplingar mot såna bajonettkopplingar för att enkelt kunna plocka bort slangarna när den inte används. Dessutom skulle jag behöva bända till en tät låda för att innesluta styrenhet och pump/tankenhet.
Skruvvarianten tror jag (rätta mig om jag har fel) är känsligare för korrosion?

Någon med konkret input?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang