Är Suzuki x90 a-traktor ett bra val som första fordon för en 15 åring? Är a-traktorer ens värt pengarna? Hjälp!

Ceyvel
17 augusti 2022 · 2 Inlägg

Hej, jag är en 15 årig kille som väldigt gärna (och behöver) ett fordon som man kan köra på bilvägar. Jag har gjort mycket digging och frågat runt på webben om vilket typ av fordon jag borde skaffa och varför men för varje fråga jag ställer på nätet blir jag bara mer osäker på vad jag ska köpa.

Först ville jag ha en moppe, men insåg att de dels inte kan användas på vintern och mina föräldrar tycker att det är för osäkert. Sedan började jag bli sugen på begagnade moppebilar men det verkar som att det är väldigt många som tycker att de är töntiga men också att de bara är väldigt dyra med låg kvalitet, helt enkelt inte värt (plus väldigt osäkra). Och nu till sist har jag börjar titta in på a-traktorer då de dels ska vara billigare men också säkrare än både moppe och moppebil. Jag hittade ett forum där en pappa till en annan 15 årig kille nämnde en a-traktor som heter Suzuki x90 och efter att ha kollat in de lite verkar det som ett bra val (dock såklart som men allt på internet verkar det som att en stor mängd tycker att a-traktorer är bra medans många andra säger att de är så kallade "aids på hjul").

Helt enkelt, är a-traktorer ett bra val och i så fall skulle en Suzuki x90 funka? Och har ni några tips angående detta eller om ni kanske vet om någon bättre a-traktor än Suzuki x90? (bryr mig inte mycket om utseende så länge den funkar och är bekväm).

Extra info: Jag bor i Tyresö och behöver verkligen ett fordon som funkar på bilvägar eftersom t.ex så bor jag mycket längre bort från skolan än alla andra och behöver krångla med bussar varje dag som tar mycket tid. Snart är också min lillebror som är 3 år stor nog för att jag ska kunna hämta honom från dagis och då skulle ett fordon vara perfekt. Jag skulle kunna nämna massor av andra skäl till varför jag behöver ett fordon praktiskt men jag vill också ha det eftersom jag tror att det skulle vara väldigt kul, speciellt på sommaren. När det gäller pengar så har jag runt 20 000kr på ett sparkonto samt så kommer mina föräldrar kunna pröjsa några tusenlappar (jag siktar på att hitta en bil för 40 000kr, vare sig den är begagnad eller inte)

torsen
18 augusti 2022 · 7 202 Inlägg

Suzuki X90 är ett bra val.
Men Suzuki Jimny är ett ännu bättre val, tycker jag.
Bilarna har stora likheter, men avviker också från varandra.
X90 är i princip en första generationens Suzuki Vitara(utan prefix) med annan kaross.
Jimny har bättre och stabilare hjulupphängningar.
Om du skulle få för dig att börja "leka i spenaten".
D v s köra offroad på terrängbanor.
En trevlig hobby.

Båda är mycket bra val.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang