Köpråd: En bra a-traktor för en 15 åring

Ceyvel
17 augusti 2022 · 2 Inlägg

Är 15 år och vill försöka skaffa en a-traktor. Har kollat på moppe och moppebil och tror a-traktor är bästa valet.

Jag bryr mig inte mycket om utseendet, jag vill mycket hellre att den ska hålla och funka länge, vara bekväm och inte allt för dyr (max 40 000kr, ska därför försöka hitta begagnat)

Lucif3r
18 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

En volvo är väl aldrig fel. P2orna(V70N/S80) ligger rätt lågt i pris men får ändå anses som relativt säkra än idag, och bekväma. Står sig hyffsat moderna också i inredningen. Enkla och billiga att laga om/när något går sönder också, delar finns typ överallt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

polo 9n 1.4tdi tillräckligt med effekt för 30km/h utan att kännas minsta trött.  lite bil liten motor=snål så den kan användas.. reservdelar i all oändlighet då delarna passar från massor av olika skoda seat och vw

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
18 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Föreslår Suzuki Jimny - kanske svårt att finna en "färdig" som passar din budget.
Annars, köp en och bygg om själv.
Ev låta annan bygga om till A-traktor.
Finns/fanns en, i Västerås, som byggde om nyckelfärdigt för runt 15.000:-.
Han annonserade på Blocket.
Ska du bygga på Jimny - välj 2005 eller nyare och få VVT-motorn och nya inredningen.
Oslagbar med "riktig" fyrhjulsdrift och lågväxel.
Du blir kung på vintern när 2-hjuldrivna bilar inte tar sig fram.
Du kav även delta i offroadkörning på speciella terrängbanor.
En trevlig motorsport.

Lucif3r
19 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

torsen skrev:
Du kav även delta i offroadkörning på speciella terrängbanor.
En trevlig motorsport.

Hmm... Frågan är ju dock hur långt man kommer med en varvtalsspärrad och hjulhastighetsspärrad bil... Visst, åka på lite mindre skogsvägar över lite "småsten" kan man ju... Men inte mycket mer än så tongue

torsen
19 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:

torsen skrev:
Du kav även delta i offroadkörning på speciella terrängbanor.
En trevlig motorsport.

Hmm... Frågan är ju dock hur långt man kommer med en varvtalsspärrad och hjulhastighetsspärrad bil... Visst, åka på lite mindre skogsvägar över lite "småsten" kan man ju... Men inte mycket mer än så tongue

I "spenaten" är det under gånghastighet som gäller.
30 km/t uppnås knappast en på "transportsträckorna".
I terrängen är det 4x4 & lågväxel som gäller.
Det är lågväxeln som gör Jimny så lämplig i skogen.
Behövs ingen motorstyrka när man smyger fram i farter där hastighetsmätaren knappt visar utslag.

Nu är jag ju lite part i målet efter 16 olika 4x4-bilar sedan 1999.
4 av dem "småsukkor".
Nuvarande en Jimny 3.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2022 · 17 376 Inlägg

På tal om spärren så är den mycket viktig. Det vanligaste i dag är att bilen spärras på elektronisk väg men olika varianter finns.

1. Ren dynga. Spärren är satt på maxvarvtal på högsta växeln. Vanligtvis 3:an och de andra är satt ur funktion med en påsvetsad kuliss som hindrar föraren att peta i 4,5. Detta gör att bilen aldrig kan varvas ur utan kanske varvar max 1600...

2. Ren fartberoende spärr. Den är spärrad på faktiskt hastighet men troligen även spärrade växlar. Då kan motorn frivarvas eller köras på lägre växel i max 30 km/h. Det mår maskin bra av.

3. Som punkt 2 men automatlåda. Är väl den bästa. Man kan fortfarande växla ner manuellt och varva lite ibland.

Om din pappa orkar/kan så är det bästa att köpa en vanlig bil och fixa till A-traktorregistrering själv. Mer för pengarna och en värdeökning i alla fall i nuläget. En dieselbil är värd mycket mer än bensinbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang