Volvo V70 2,5T -04 - (hittar inte luftnippel för kopplingen)

Fisher83
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Hej på er allihop!

Packningarna i huvudcylindern till kopplingen på min V70 hade gett med sig så dessa har jag nu bytt. Har dock inget motstånd alls i kopplingspedalen och inser ju att jag måste lufta den. Lekman som man är tänkte jag ge mig på detta själv men kan inte för mitt liv hitta luftnippeln till till slavcylindern. Har koll på hur jag ska göra när jag väl hittar den hehe.

Har kollat lite youtubevideos och foruminlägg med mera. Där nippeln sitter på 140 och 170hk motorerna verkar inte stämma överens med min 2,5T. Har kollat runt hela motorn och växellådan men det finns inte skuggan av en nippel. Är jag blind? yikes

Tacksam för svar!

Marlboroman
19 augusti 2022 · 8 233 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-80321eb5b9d49e9519c74da9355a0ec3.jpg

Det sticker ut ett litet vinklat plaströr, och på det sticker det upp en nippel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mossan1
19 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Japp, och röret är svart och gör det än mer lätt att missa.

Det är i plast, så släpp och dra nippeln med känsla.

Fisher83
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Men det är ju fantastiskt! Ska ut å kika på en gång!

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Ibland måste man trycksätta behållaren för att lyckas lufta.
Enbart med pedalen kan misslyckas.

Notera också att kopplingen har egen kammare i behållaren som bara fylls när koppen typ överfylls.
Ha inte för mycket bromsvätska, speciellt inte med slitna bromsbelägg.
Då kan koppen sprängas när man trycker tillbaka bromskolvarna.

Hilmer
19 augusti 2022 · 1 782 Inlägg

Ett annat alternativ är att med hjälp av en spruta, en bit slang och bromsvätska lufta systemet genom att trycka in vätskan genom nippeln på slavcylindern vid kopplingen, dvs trycka in bromsvätskan "bakifrån".
På så sätt är det ingen risk att man trycker sönder kopplingscylindern när man pumpar tryck och man behöver inte toppfylla behållaren vid huvudbromscylindern för att det ska komma över till kopplingssidan.

Fisher83
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Tack för svaren allihopa!

Jag tänker att det sistnämnda här från dig Hilmer är en lätt och smidig lösning. Kommer förmodligen få testa flera metoder innan jag får ordning på det.

Som det är nu så har jag inget motstånd alls i pedalen. jag är livrädd för att luftningen inte kommer att lösa problemet och att jag behöver ge mig på urtrampningslagret. Det går att få i växlar när bilen är avstängd hur fint som helst. Men den frikopplar inte när jag trycker ner kopplingen. Så ja, wish me luck! smile

Fisher83
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Marlboroman skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-80321eb5b9d49e9519c74da9355a0ec3.jpg

Det sticker ut ett litet vinklat plaströr, och på det sticker det upp en nippel.

Japp! Mycket riktigt. Där satt den! Tack så jättemycket för att du tog dig tid!

Alla som svarat här är dagens hjältar!

Fisher83
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Hej igen alla hehe

Jag har luftat och luftat och luftat. Det har kommit otroligt mycket luft så det va helt klart luft i systemet. Har kört lite med samma princip som när man luftar bromsar, 3 pump, håll inne å nyp åt nippeln, släpp, öppna nippel å gör om från början. Tycker att det har blivit LITE mer motstånd långt ner i kopplingen.

Min fråga är; Hur länge kan man behöva lufta? Hur mycket luft kan det va i egentligen?

notis: Är 1000-tals små bubblor i slangen i vätskan efter en stund. Nästan som att den skummar?

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Trycksatt kärl är enklaste.
Tar luft från ett däck trots atr jag har kompressor. Riskfritt med endast 2.5 Bar tillgängligt.

Kopplingar är svårare än bromsar att lufta enl min erfarenhet.

Trycka in gebom nippeln med spruta är också möjligt, men JAG tycker det är omständigare och kladdigare.

Jag gör dock så på MC/ATV/Snöskoter som är "omöjliga" på traditionellt sätt och på sådana kan jag inte trycksätta kärlet.
För liten vätskemängd, dessutom.

Metodvalet är person och vad-man-har-till-hands-beroende.
Funkar lika bra båda.

Edit:
Du beskriver "pumpa-pedalen-metoden" fel.

1. Pumpa 3-4ggr OCH HÅLL NER och KVAR pedalen.
(Vid bromsluftande följer man med NER med pedalen när mottrycket försvinner. Aldrig upp.)

2. Öppna nippeln tills det inte kommer mer. Om broms helst innan bromspedalen går i botten.  (Kopplingspedal ska alltid i botten)

3. Stäng nippeln INNAN pedalen släpps upp och börja om med 1.
Medhjälpare krävs.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)

Fisher83
25 augusti 2022 · 6 Inlägg

Luftat igen nu men fortfarande inget motstånd i pedalen sad

Får väl byta slavcylinder, urtramp och lameller då när man ändå är igång.. big_smile

Tack igen för alla svar! Guld!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang