Volvo 142 GL Elkonvertering Elbil

Elbilskonvertering?! Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Budget 100.000 inser nu att det kommer sluta på 200.000:- Hela projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt på youtube. Instagram: ev_volvo142
  • 161 Följare
  • 133 015 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 oktober
Putteliten
14 augusti · 8 958 Inlägg

Nu börjar det snurra i mina tankar här. Får själv hem en elbil när som helst, och är skitnojig över det här med laddboxen bara. Har läst en del om bränder där laddning av elbilar varit inblandat
Du har en Nissanmotor, ett slaktat batteripack från någon Tesla, och nu en laddare från förmodligen annan Tesla än batterierna? Laddaren ska dessutom byggas om och programmeras om. Hur är det med säkerheten sen då? Finns det några garantier för att det kommer fungera utan krångel, å framförallt utan brandrisk å skit mm?
Är det ett känt beprövat recept du bygger efter?

Ev_volvo142
15 augusti · 355 Inlägg

Putteliten skrev:
Nu börjar det snurra i mina tankar här. Får själv hem en elbil när som helst, och är skitnojig över det här med laddboxen bara. Har läst en del om bränder där laddning av elbilar varit inblandat
Du har en Nissanmotor, ett slaktat batteripack från någon Tesla, och nu en laddare från förmodligen annan Tesla än batterierna? Laddaren ska dessutom byggas om och programmeras om. Hur är det med säkerheten sen då? Finns det några garantier för att det kommer fungera utan krångel, å framförallt utan brandrisk å skit mm?
Är det ett känt beprövat recept du bygger efter?

Förstår dig helt.
Har forskat en hel del på ett recept som jag tycker låter säkert och prisvärt.
Det är ett beprövat recept, många saker går enkelt att lösa utan att gå in på för mycket detaljer, det mesta är styrt via 12v som typ en av/på knapp, jag tänkte inte gå in på djupet just nu, men följ gärna bygget så får du se hur systemet kommer att sättas ihop så småningom.

Det gäller att inte:

1. Överladda.
2. Överhetta 60 grader^.
3. Punktera en cell.

Här har du orsaker till batteribränder.
Så länge du inte gör ngt av detta är dom säkra.

En elbil ska du försöka ladda 80% för att batteriets livslängd ska va så långt som möjligt, och kör aldrig under 20% det är samma där, då blir livslängden på batteriet sämre. Så håll batteriet mellan 20-80% för att det ska må som bäst 🤓👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 augusti · 4 431 Inlägg

10kW e inget att fnysa åt! Då blir ju bilen åtminstone fulladdad över natten o det är ju klart godkänt 💪🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ev_volvo142
15 augusti · 355 Inlägg

Du har helt rätt, sen om det behövs så kan man snabbt ladda upp för att köra sista milen hem om man skulle köra nära slut på ström, med en 3,3kw laddare så tar det ju 18timmar från 0-100% ”grovt räknat” iaf med det batteri jag tänkt sätta ihop, räknar på en laddtid nu på 5-6timmar, från 0-100%, vad verklig tid tar sen är ju ngt annat, men att ladda över 10timmar är inte okej enligt mig.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 augusti · 4 431 Inlägg

Håller helt med.
Min 11kW onboard-laddare ger mig fullt batteri på 5-7 timmar beroende på temperatur o annat.
Det är godtagbart i alla fall.
Sen kan jag ju snabbladda med 125kW (ska höjas till 135kW mha mjukvaru-uppdatering "någon gång i höst"...) så för min del är det ju cool.

Men måste ju vara as-tråkigt för de som har svaga onboard-laddare, typ 3.6-7.2kW

Vad räknar du med för ungefärlig batterikapacitet när allt är ihopkopplat o klart?

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ev_volvo142
15 augusti · 355 Inlägg

Tänkte försöka klämma in 10st moduler, varje modul är på 5.6kw då det är från ett 90kw batteri.. Så med min enkla matematik ska 10 • 5.6 bli 56kw 😅👍

Sen får vi se, säger sfro att bilen blir för tung så kanske jag måste minska antalet batterier. Jag har 16st moduler totalt så skulle kunna bygga ut till fulla 90kw men då blir bilen för tung helt säkert.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
15 augusti · 355 Inlägg

Cuefa skrev:
Håller helt med.
Min 11kW onboard-laddare ger mig fullt batteri på 5-7 timmar beroende på temperatur o annat.
Det är godtagbart i alla fall.
Sen kan jag ju snabbladda med 125kW (ska höjas till 135kW mha mjukvaru-uppdatering "någon gång i höst"...) så för min del är det ju cool.

Men måste ju vara as-tråkigt för de som har svaga onboard-laddare, typ 3.6-7.2kW

Vad räknar du med för ungefärlig batterikapacitet när allt är ihopkopplat o klart?

Vad har du för elbil?

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 augusti · 4 431 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Vad har du för elbil?

den här pärlan 🙂

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ev_volvo142
16 september · 355 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-011c23374775644345e189a0d41aeae4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7469313fb253f6785875a30d0a08fd19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-dc4b1b2e9bdc391b8ca4c00529500dff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-95d02dd442a3db57080cb650f852fc06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f25b49d421d36b84a7d7f53b5eb39493.jpg


Har ingen ordningsföljd direkt 😅

Just nu håller jag på med laddaren, ska byta styrkorset till laddningen så jag kan komma åt den samt programmera om den till mitt projekt, ser att min lödkolv är alldeles för grov, så blir att köpa eller låna en som är finare 🤓👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Inken
17 september · 388 Inlägg

hur blev det sen ä den klar å funkar de,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Ev_volvo142
17 september · 355 Inlägg

Inken skrev:
hur blev det sen ä den klar å funkar de,

Fortsättning följer 😜

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Lucif3r
18 september · 1 505 Inlägg

Jag misstänker att man gärna inte stressar med sånna här saker tongue Skulle ju var lagom trist att bränna hela laddaren bara för att man slarvat med en lödning, t ex.

Ev_volvo142
18 september · 355 Inlägg

Stämmer ✅

Det är så sjukt pilligt så kommer behöva förstoringsglas 🔎 bra belysning och jäkligt fin lödpenna för att få ihop detta.
Det är tre laddare som är seriekopplade så.. Väldigt komplicerad 😅👍 allt som det står Tesla på är väldigt komplicerat, men det är ju det man betalar för då man köper en hel bil, många timmars forskning 🧐

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
18 september · 355 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-90dcb8cf5a022dcbcc6228111172af3e.jpg

Ny film på gång. Kolla youtube sök på MOS

Han gör mycket runt bilar och filmar andras tokigheter 😜👍

Kommer skriva här när nästa del släpps.
Just nu finns 3 delar att se om mitt projekt.

Kommer bli 5 delar då bilen är klar 🤓

Senast redigerat av Ev_volvo142 (18 september )

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
FredGaute
18 september · 750 Inlägg

Skikkelig kjendis!

Ev_volvo142
24 september · 355 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1257b2f16367aeb15bb831aaa87f7ee3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-02b5fa7912c1b5081726e74dde91b5ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-62d79df95727f54d4114e9905f35b2ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9d9a77c3d2e394d687cafb12d6ec41e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6f2062fa23082253c6ebf665f257f4fd.jpg


Hjärnan går sönder av all precision som krävs gällande montering och planering/placering av batterier, men har fått klart en ritning nu på främre lådan, ska lämna in en ritning för att skynda på processen lite, ska be ett företag skära ut de plåtar jag behöver, främre lådan är gjort en test på och ska rymmas under huven, kommer klara 6 st moduler men det är jävla på håret att det får plats 😅

Bakre ramen till modulerna fortfarande inte klar men kämpar på, vill även där försöka fylla upp med 6st moduler. Avsaknad av aluminiumsvets känns av, trevligt material att arbeta med, men svårt utan svets när man är van att arbeta med metall av järn.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
lördag 11:18 · 355 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-152ac4dc31c6767e824bcfdbfe82cdad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-65cf05633a8b73bce898692b45c9a03b.jpg

Bara snabbt slängd ihop med tejp för att få en bild på resultatet.

Blev 2mm stål så kan jag svetsa ihop själv, va hela tiden inne på aluminium men då blir det så svårt då jag behöver ”massera” lådan lite så den får plats, en del av ramen kommer ta i och där behöver jag kapa ut en bit, samt vid styrstången behövs lite massage så att det inte tar i och påverkar styrningen 😅

Med 2mm stål tillkommer en hel del vikt, det är ju tråkigt, men samtidigt ska lådan hålla vid en eventuell krock, blir mycket lättare att montera fästpunkter med nu. Jag har bara vanlig svets och har inte tid att utbilda mig till att svetsa i aluminium nu, inte heller råd med en sån typ av svets heller 😅

Senast redigerat av Ev_volvo142 (lördag 11:19)

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang