"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 174 Följare
  • 166 566 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Xebers76
20 september 2022 · 2 264 Inlägg

Åh den där tejprullen lol

Mew
16 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Återbesöket gick bättre. Nu lirade allt som det skulle, förutom att etanolmängden i bränslet jag köpt tyvärr var lite lågt, det var runt e70 istället för e85. Det finns en stor strypning i systemet, och det är att jag kör med en originalkam (VX3) som totaldör vid ca 5500 varv. Med en eftermarknads värstingkam - som jag dessutom råkar ha liggandes på hyllan - fortsätter den dra upp till 6800rpm. Då det handlar om toppen av effektkurvan är det en hel del man tappar där, runt 70-80 hjulhästar var "killgissningen" jag fick. Nackdelen är dels högre avgasvärden och en aggressivare effektkurva. Men vänta nu, kanske ni tänker - hur är det en nackdel?
Jo, eftersom jag planerar att regga bilen är det inte helt fel med en snällare effektkurva. Detta kommer därför inte göras något åt förrän efter bilen är reggad.


https://i.imgur.com/Yxncs0X.jpeg

Nog snackat, nu vill ni väl ha siffror! 😁 Fick ut 311whp och 473wnm som mest, om jag räknat rätt betyder det 365hp och 555nm i motorn. (Kurvan som hamnade på pappret är något lägre, som synes.)
https://i.imgur.com/YTLlrb0.jpeg

Blev lite blandade känslor. Målet med bygget har varit stabila 400+whp. Men med trimkammen jag har liggandes och riktig e85 så är det faktiskt där vi är och sniffar. Så även om det inte är effekten riktigt än, så tror jag faktiskt att jag nått målet med bygget när det är gjort. 😁 Så har överlag positiva känslor. Speciellt när jag fick köra hem bilen därifrån - ja, andra gången körde jag dit den. Det är en heelt annan bil! 300hk låter inte så mycket, men med bilens 1490kg så rör det på sig bra, kan jag säga. Är det det minsta fuktigt på vägen får man tänka till både en och två gånger vid omkörningar på t ex landsväg, bilen spinner loss så fort laddtrycket kommer även vid jämn gas. Gissa hur jag vet. lol Aldrig kört en motorstark bil med total avsaknad av antisladd och antispinn, det är en skräckblandad förtjusning men absolut det roligaste jag haft bakom ratten på lääänge. Det är första gången på typ 7 år som jag är riktigt, riktigt nöjd med hur bilen går!
Dessutom fick jag effektintyg och allt som kommer behövas för reggning när det gäller motorn, vilket också kommer underlätta en hel del. smile

Blev en del körning efter det. Var ute och körde en fin höstdag, så passade på att stanna till och ta några bilder på bilen. Det var ett tag sedan. tongue
https://i.imgur.com/ZBsFwkF.jpeg
https://i.imgur.com/dYftOeJ.jpeg
https://i.imgur.com/6CeXZDk.jpeg
https://i.imgur.com/QWOEuYO.jpeg

Senast redigerat av Mew (16 oktober 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
17 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

Härligt!
Den kurvan såg mysig ut, borde vara rätt lättkörd om du inte låter högerfoten bli för tung? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mew
17 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Cuefa skrev:
Härligt!
Den kurvan såg mysig ut, borde vara rätt lättkörd om du inte låter högerfoten bli för tung? ^^

Ja, kör man normalt och håller sig under 3500rpm så är det som vilken bil som helst, tills man trycker till på gasen och den vaknar till liv. Det var sleeper jag ville ha, och det var sleeper jag fick. lol

vEight Baronen
17 oktober 2022 · 1 434 Inlägg

Jag tycker det låter roligt med 300hk. Enligt mig har det blivit hysteri efter maxeffekt och jag får känslan av att det är viktigare att ha 600+hk på papper än att ha en körbar bil som har nån form av driftsäkerhet.
Alla tummar upp för detta bygge 👍👍 😁

Elbilar kan dra åt helvete.
Mew
17 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

vEight skrev:
Jag tycker det låter roligt med 300hk. Enligt mig har det blivit hysteri efter maxeffekt och jag får känslan av att det är viktigare att ha 600+hk på papper än att ha en körbar bil som har nån form av driftsäkerhet.
Alla tummar upp för detta bygge 👍👍 😁

Tack! Du har nog helt rätt, på båda punkter. Jag gillar definitivt hur bilen beter sig nu, men bakvagnen måste både förstärkas och styvas upp. lol

Motorn i sig är byggd för 500+whp, det är byggt med god marginal just för att kunna ha lite driftsäkerhet. Trimmat går såklart aldrig att jämföra med original när det kommer till driftsäkerhet, men jag ville ändå göra det jag kunde för att komma så nära som möjligt. Vill kunna bruksa bilen under sommarhalvåret om jag skulle känna för det, och vill kunna köra längre sträckor utan att vara orolig för att något ska gå sönder. Vill kunna köra så bekymmerslöst som möjligt.
Efter kammen är nästa flaskhals turbon, den klarar av att leverera upp till ca 450hp, vilket verkar bli ca 390whp om jag räknar rätt. Men det räcker gott och väl. Har trots allt redan problem att få ner effekten i backen med effekten bilen levererar nu, trots riktigt bra däck. tongue (Blir väl bättre när däcken blir riktigt varma, typ på bana, men ändå.)

De två saker som jag kan tänka mig kan behöva bytas ut i framtiden är dels kopplingen - kör förstärkt tryckplatta med originallamell. Kombinationen är specad för mitt effektmål men det är på gränsen, just nu ligger jag en bit under men med 400whp kommer jag nog gå över det nm som kopplingen är specad för. Det smidiga är att jag ju med Maxx kan ändra laddtrycket direkt i telefonen/plattan, så jag behöver inte köra runt med max laddtryck konstant. (Sen är det ju även justerbart med högerfoten... men den litar jag inte alltid på. lol )

Det andra är lådan. Jag kör ju med M90, omodifierad förutom bättre olja. Anledningen är, som jag nog förklarat tidigare i tråden, simpel - jag älskar hur lådan känns, den är väldigt bekväm. Och lådan i sig håller för effekten utan problem - men skulle jag missa 3ans växel en enda gång så kör jag plötsligt fyrväxlat. tongue Skulle det hända får det väl bli någon ZF, men jag tycker inte alls att de lådorna är lika bekväma som M90in. Tyvärr är det väl en fråga om "när", inte "om" det händer, men det är helt beroende på den mänskliga faktorn, SBS-fel helt enkelt. Tar man sig en extra sekund vid iläggning av 3an håller det såhär ett bra tag.

Senast redigerat av Mew (17 oktober 2022)

Mew
17 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Efter att ha kommit hem igen var glöden officiellt starkare än på länge. Tryckte på originalgrejerna för vad jag hoppades var sista gången och åkte och besiktade, men de noterade bytet till avtagbar dragkrok, så jag behöver göra en förenklad regbes på det. Tyvärr hade de inte någon som kunde göra det på plats den dagen, så det blev återbesök. Eftersom planen är att jag ändå ska bygga om bilen i vinter och regga den som ombyggt fordon till våren så känns det som lite onödiga pengar att göra en förenklad regbes nu när jag ändå kan få draget inskrivet "gratis" vid den regbes jag ändå ska göra. Det kommer bli en dyr historia ändå, så tror att jag struntar i att göra det nu. Alternativet är att montera tillbaks en fast krok, men dels har jag redan sålt originalet och dels orkar jag inte göra det jobbet, så jag kommer nog bara känna på bilen besstiden ut och ställer sedan in den för vintern och påbörjar bygget inför reggning. Det är ändå inte långt kvar på säsongen.

Tog loss turbo och grenrör för att göra lite allmänt underhåll och rengöring.
https://i.imgur.com/jZiEGVr.jpeg

Min oljetempmätare hade slutat funka, så skulle se om jag hittade lösningen till det. Tja... något hittade jag ju rätt så snabbt. lol
https://i.imgur.com/KBL7k9G.jpeg

Monterade även en kombinerad givare för oljetryck, till både varningslampa och extern mätare. Det är något jag saknar, så jag planerar att byta ut lambdamätaren mot en oljetrycksmätare i framtiden. Tänkte att man lika bra kan förbereda för det redan nu, när det är lättillgängligt. Tillverkade en liten adapterkabel för att slippa klippa och klistra i originalkablaget.
https://i.imgur.com/ObF3bYv.jpeg

Drog även nya kablar från givarna hela vägen in i kupén, tillverkade en liten kabelhärva som denna gång går genom original genomföringar och följer originalkablaget.
https://i.imgur.com/4BMZ1fK.jpeg
(Givaren visade sig vara av fel sort, så den byttes ut till en annan, ifall ni undrar varför färgen på den skiljer från förra bilden.)
https://i.imgur.com/32yo4T3.jpeg

Hade också varit på Hydroscand och beställt rostfritt slangöverdrag till vacuumslangarna som går till wastegaten - där är både väldigt trångt och väldigt varmt. Det var inte gratis kan jag lova, men det är väl inget med sådana här byggen. tongue Behövde lite över en meter men beställde lite över två, känner att det är lika bra att ha lite på hyllan.
https://i.imgur.com/Q9fb3Y4.jpeg

Fäste ändarna med krympslang på samma sätt som jag gjort med kabelstrumpor när jag tillverkat kabelhärvor.
https://i.imgur.com/76N3NVN.jpeg

Betydligt enklare att komma åt ändarna när grejerna var lösa. Fixerade slangarna med slangklämmor - silikonslangarna suger fast sig väldigt bra, men ville vara helt säker.
https://i.imgur.com/XrNnJy0.jpeg

Allting på plats igen. Hade egentligen velat göra om dragningen från sandwichen ut till oljekylare/termostat, de stålomspunna slangarna går ruskigt nära downpipen vilket inte är speciellt bra när hela poängen med möget är att kyla ner oljan. roll Vet dock inte riktigt hur det kan göras på bästa sätt så länge jag behåller detta grenröret, är ju platsbrist deluxe här nere. Kanske att det hade gått att lösa med 45° AN-anslutningar på sandwichen istället för de raka som sitter nu, men å andra sidan har jag numera tryckt dit en wastegate som tar upp det mesta av den platsen. Får se hur det ser ut när röret från WG in i downpipe är färdigbyggt, vill inte göra några ändringar innan dess.
https://i.imgur.com/sWuocZi.jpeg
https://i.imgur.com/3VIXAjB.jpeg
Fick isolera kontakten på oljetempgivaren, blev visst trångt även här. roll
https://i.imgur.com/rsh0Uot.jpeg

Provkörde, men oljetempmätaren rörde sig fortfarande inte. Såg dessutom vid en närmare inspektion att det trycktes ut olja mellan givarens hus och stiftet. Tog upp givaren, och hittade snabbt ett fel till. Har aldrig sett något sådant här innan. lol
https://i.imgur.com/2oNycOI.jpeg

Hade en VDO-givare liggandes som monterades istället, och nu funkar det igen! big_smile Tror dock inte den har riktigt samma mätvärden som givaren som följde med mätaren, för mätaren visar konstant lite högre temp än vad oljan faktiskt har. När oljan är runt 100°C visar mätaren strax under 120°. Har en äldre VDO-mätare som ska monteras istället, vill ändå göra om kabeldragningen ut till mätarna och jag vill dessutom ha analoga mätare som passar bättre in än dessa som jag har nu. Vill ha lite mer originalstuk över det hela. tongue
https://i.imgur.com/GaeDNfJ.jpeg

Senast redigerat av Mew (17 oktober 2022)

Mew
18 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Jag fick tag på en NOS tomgångsmotor som monterades. Den får ta en hel del mer stryk än på en originalmotor, så skönt att veta att det sitter fräscha grejer.
https://i.imgur.com/fLM7S3A.jpeg
https://i.imgur.com/DphCcGM.jpeg

Sedan skulle jag tanka häromdagen, öppnade tanklocket... och fick det i handen. lol Var väl väntat att det skulle hända förr eller senare, är ju ett plastgångjärn som är välkänt för att gilla att ge med sig.
https://i.imgur.com/na1tgp5.jpeg

Så, "when life gives you lemons..." Passade på att rengöra här bakom nu när jag kom åt ordentligt. tongue
https://i.imgur.com/kx63S38.jpeg

Hade ett begagnat gångjärn liggande som monterades.
https://i.imgur.com/jDuTCwv.jpeg

Sedan har jag pillat med en del belysning. smile Började med att ta isär fönsterhissknapparna. Den senare varianten är belysta med en originalgrön diod, denna ersattes med en isblå variant istället. Jag är inte duktig på att löda - detta var faktiskt första gången - men det gick förvånansvärt smidigt. Är ju ett rätt enkelt och smidigt projekt att lära sig på, är inga kretskort direkt. tongue
https://i.imgur.com/SZgMO34.jpeg
https://i.imgur.com/FECWS9j.jpeg
https://i.imgur.com/7tfPZvS.jpeg

Före/efter:
https://i.imgur.com/BQ0kTIg.jpeg
https://i.imgur.com/qw2HWmQ.jpeg

På förardörrens knappsats sitter bara två belysta knappar av någon anledning, så jag bytte även ut de bakre knapparna mot belysta dito. Dock är det möjligt att jag råkade montera fel sort i all hast, för jag förlorade funktionen på de bakre elhissarna samtidigt. lol Ska felsökas så fort jag hinner.
https://i.imgur.com/nAYSNTW.jpeg

Men - resultatet! Lyser starkare än originalen - kanske lite väl starkt, men inte så mycket att det bländar. Lyser nästan upp som belysta handtag i modernare bilar. Och man behöver inte fumla rumt i mörkret efter knapparna i första taget. lol
https://i.imgur.com/5NZxOhE.jpeg

Vidare till mätarhuset, och anledningen till att det blev just isblå dioder i knappsatserna. Hade köpt "plasmamätare" för ett... tag sedan. roll Det är väl på tiden att montera dessa nu. Bättre sent än aldrig!
https://i.imgur.com/Lu40VYu.jpeg

Dessa var det nu äntligen dags att montera. Plockade isär mätarhuset och klistrade dem på plats. Fick ta loss mätarnålarna för att få dit mätartavlorna, jag bände försiktigt med ett clips/listverktyg som är format som ett V, så att det bände på båda sidor av nålarna. Väldigt lätt att bryta sönder piggen som nålarna sitter i annars, så man får vara försiktig.
https://i.imgur.com/nUUFssC.jpeg

Blev en temporär montering av boxar och kablage för att testa funktionen.
https://i.imgur.com/3hX9SNx.jpeg

Finns två färger att välja mellan, isblått och grönt. Kanske inte så svårt att gissa vilket jag valde att ha. tongue
https://i.imgur.com/QDpikry.jpeg

Även resterande belysning bytte färg till isblått. Tycker det blev bra, var väl helt okej med det blåa jag hade innan, men jag hade börjat tröttna på det.
https://i.imgur.com/gq7alOY.jpeg

Däremot stod ju mätarna helt åt skogen nu. lol Försökte få dit allting rätt, men misslyckades totalt. Så jag plockade isär mätarhuset och tog loss nålarna igen, och kopplade in det i bilen för att sätta dit mätarnålarna "live". Tankade fullt för tankmätaren, lät bilen bli ordentligt varm för tempmätaren. Underlättade att se varvtalet i MaxxECU, var bara att trycka dit nålen där sprutet visade att den skulle vara med bilen på tomgång. För hastighetsmätaren körde jag ut till ett industriområde mitt i natten för att eliminera risken för annan trafik, drog igång GPSen för att se hastigheten och låste farthållaren på 70 enligt GPS. Sedan var det bara att trycka dit nålen på rätt ställe. Lite sketchy eftersom man var distraherad under några sekunder, men hade inte många andra alternativ. Körde något varv på området innan för att se att det verkligen var dött.
https://i.imgur.com/Dz35r8q.jpeg

Sist byggde jag ihop en egen diodlampa till yttertempmätaren. Dessa lampor sitter med bajonettfattning och är lödda i hållaren original, men det gick att ta loss lampan (i bitar), och sedan kunde man flytta stiften på en vanlig T5 ledlampa ut på kortsidorna och trycka ner den, så satt den fast och hade samtidigt bra kontakt.
https://i.imgur.com/KCIM935.jpeg
https://i.imgur.com/IKNxz9i.jpeg
https://i.imgur.com/mTWrlWm.jpeg

Blev nöjd med belysningen, gillar det isblåa bättre än det skarpa blåa jag hade innan. Dock är väl vita mätartavlor inte riktigt min grej, men det får gå. Nu känns det lite som att det fattas något... Har aldrig tyckt det var speciellt snyggt med mätarringar, tycker det bryter av onödigt mycket när det smälter ihop så pass bra som det gör original, men med kontrasten som blev mellan svart och vitt nu så kanske det är det som behövs. Antingen det eller att lacka resterande vitt också... lol Nä, det hade nog sett hemskt ut. Tror nog mätarringar hade gjort sig bra nu. Men 700 spänn för några tunna aluminiumbitar... hmm Ja, vi får väl se. Ingen prioritet där iallafall. tongue

Cuefa Ain't no place like home...
18 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

Jag gillar't.
Behåller jag Jeepen e jag sugen på att göra något liknande, den gröna tonen mätarna har nu är ingen personlig favorit.

Snyggt jobbat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mew
18 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag gillar't.
Behåller jag Jeepen e jag sugen på att göra något liknande, den gröna tonen mätarna har nu är ingen personlig favorit.

Snyggt jobbat!

Tack! smile Har du fastlödda dioder i instrument etc, eller har du vanliga glödlampor?

Mew
18 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Fortsatte med temat belysning. Ville ha dubbla rader bakljus, tycker det gör sig rätt så bra på dessa. Så de bakre lamphållarna togs ur för att modifieras. Själva lamphållaren är identisk i alla fyra bakljusdelar.
https://i.imgur.com/F82cKBS.jpeg
Ville såklart ha kvar både bromsljus och dimljus på sina respektive platser, så några 240 blinkersinsatser fick offras för sina dubbelpoliga lamphållare. Kapade bort botten/lamphållaren på original lamphållare, och fäste 240ins med smältlim. Måttade snittet på 240ins lamphållare så att den hamnade lika djupt som originalet, för lampans låsning kapade jag inte bort. Stiften behövde alltså hamna lika högt upp som tidigare. Dessutom får det inte bygga allt för mycket utåt/bakåt om man vill kunna sätta tillbaks täckkåporna i bagageutrymmet, detta gäller speciellt backljusdelarna.
https://i.imgur.com/NpWSlpw.jpeg
https://i.imgur.com/msqcCt6.jpeg

Sedan borrades ett litet hål till, där kablarna från 240ins lamphållare träddes igenom.
https://i.imgur.com/U3J0wGI.jpeg

Dessa löddes sedan fast på spåren för positionsljus respektive bromsljus. Det var lite klurigt att få lödtennet att fastna på den ytan för mig som är amatör när det kommer till att löda, finns säkert nåt knep som jag inte känner till för olika sorters ytor, men till slut så. Denna process upprepades tre gånger, för dimljuset och de båda bromsljusen. På den fjärde lödde jag bara fast en kabel som bryggade de två spåren eftersom det bakljuset inte används original. Där hamnar en vanlig 5w lampa. På de andra tre blir det 21/5w lampor, som det sitter i tex 945.
https://i.imgur.com/WNVuHq0.jpeg

Vid provmontering hade jag problem med att dimljusknappen och lampan i bilen lös konstant. Visade sig att det är fördraget för dimljus i båda sidor av bilens kontaktstycken i backljusdelen av någon anledning, så det var min bryggning som ställde till det och skickade ström bakvägen. Jag stiftade ur och isolerade den kabeln med krympslang. Snabbt och enkelt att återställa om man skulle vilja det, även om det egentligen är totalt onödigt. Men vill helst låta bli att klippa och klistra i kabelhärvan.
https://i.imgur.com/y07mmyS.jpeg

Jag har länge stört mig på nyansskillnaden mellan blinkers- och backljusdelarna. Blinkersdelarna är från en 960. Bakljusen på bilar med vita blinkers original, alltså 960 och 940 Classic, är lite mer röktonade än den äldre varianten av backljusdel som är mer åt det vita hållet. Tyvärr plockade jag bara blinkersdelen på 960in alla dessa år sedan, och jag har gått och stört mig på detta sedan dess. Det är en knappt märkbar detalj, men en som jag själv gått och stört mig på. Så det var dags att ändra på det. smile I fjol fick jag äntligen tag på ett par felfria mittendelar från en 964, jag var kräsen angående skicket så det tog ett tag att hitta ett felfritt par. Nu polerades de upp och vaxades inför montering. 😁
https://i.imgur.com/uOOP1g8.jpeg

Höger backljusdel var inte förberedd för en lampa i nederkant, där sitter ju inget original. (Men ändå var det fördraget till dimljus..?🤔)
Så borrade ett 20mm hål i det. Det finns en försänkning där hålet ska vara, var bara att borra i den. Smidigt.
https://i.imgur.com/CJbmaaO.jpeg
https://i.imgur.com/LmZSrJH.jpeg

Före/efter. big_smile
https://i.imgur.com/OjSMvOk.jpeg
https://i.imgur.com/c7mcKdQ.jpeg

Och såhär blev belysningen. big_smile Dimljus och bromsljus är som sagt exakt lika som innan. Vissa sätter bromsljus hela vägen, men då förlorar man dels dimljusfunktionen och dels får man dra ut kablar hela vägen i bagageluckan. Jag valde att behålla det som original istället, positionsljus räcker gott för mig och dessutom vill jag ha kvar dimljusfunktionen.
https://i.imgur.com/6gQb0GR.jpeg
Även regskyltsbelysningen byttes till en modellanpassad variant med två LED-plattor integrerade i glasen istället för bara vanliga LED-lampor som jag hade innan. Blev ett mycket starkare ljus, dessutom lite mer åt det varma hållet vilket jag tycker passade bättre.
https://i.imgur.com/oukaBjj.jpeg
https://i.imgur.com/9Nq2vNM.jpeg

Cuefa Ain't no place like home...
19 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Jag gillar't.
Behåller jag Jeepen e jag sugen på att göra något liknande, den gröna tonen mätarna har nu är ingen personlig favorit.

Snyggt jobbat!

Tack! smile Har du fastlödda dioder i instrument etc, eller har du vanliga glödlampor?

Det är vanliga lampor men jag skulle gärna ha en annan färg på tavlorna också, så plasma vore väl vägen att gå.

Mew skrev:
Fortsatte med temat belysning. Ville ha dubbla rader bakljus, tycker det gör sig rätt så bra på dessa. Så de bakre lamphållarna togs ur för att modifieras. Själva lamphållaren är identisk i alla fyra bakljusdelar.
https://i.imgur.com/F82cKBS.jpeg
Ville såklart ha kvar både bromsljus och dimljus på sina respektive platser, så några 240 blinkersinsatser fick offras för sina dubbelpoliga lamphållare. Kapade bort botten/lamphållaren på original lamphållare, och fäste 240ins med smältlim. Måttade snittet på 240ins lamphållare så att den hamnade lika djupt som originalet, för lampans låsning kapade jag inte bort. Stiften behövde alltså hamna lika högt upp som tidigare. Dessutom får det inte bygga allt för mycket utåt/bakåt om man vill kunna sätta tillbaks täckkåporna i bagageutrymmet, detta gäller speciellt backljusdelarna.
https://i.imgur.com/NpWSlpw.jpeg
https://i.imgur.com/msqcCt6.jpeg

Sedan borrades ett litet hål till, där kablarna från 240ins lamphållare träddes igenom.
https://i.imgur.com/U3J0wGI.jpeg

Dessa löddes sedan fast på spåren för positionsljus respektive bromsljus. Det var lite klurigt att få lödtennet att fastna på den ytan för mig som är amatör när det kommer till att löda, finns säkert nåt knep som jag inte känner till för olika sorters ytor, men till slut så. Denna process upprepades tre gånger, för dimljuset och de båda bromsljusen. På den fjärde lödde jag bara fast en kabel som bryggade de två spåren eftersom det bakljuset inte används original. Där hamnar en vanlig 5w lampa. På de andra tre blir det 21/5w lampor, som det sitter i tex 945.
https://i.imgur.com/WNVuHq0.jpeg

Vid provmontering hade jag problem med att dimljusknappen och lampan i bilen lös konstant. Visade sig att det är fördraget för dimljus i båda sidor av bilens kontaktstycken i backljusdelen av någon anledning, så det var min bryggning som ställde till det och skickade ström bakvägen. Jag stiftade ur och isolerade den kabeln med krympslang. Snabbt och enkelt att återställa om man skulle vilja det, även om det egentligen är totalt onödigt. Men vill helst låta bli att klippa och klistra i kabelhärvan.
https://i.imgur.com/y07mmyS.jpeg

Jag har länge stört mig på nyansskillnaden mellan blinkers- och backljusdelarna. Blinkersdelarna är från en 960. Bakljusen på bilar med vita blinkers original, alltså 960 och 940 Classic, är lite mer röktonade än den äldre varianten av backljusdel som är mer åt det vita hållet. Tyvärr plockade jag bara blinkersdelen på 960in alla dessa år sedan, och jag har gått och stört mig på detta sedan dess. Det är en knappt märkbar detalj, men en som jag själv gått och stört mig på. Så det var dags att ändra på det. smile I fjol fick jag äntligen tag på ett par felfria mittendelar från en 964, jag var kräsen angående skicket så det tog ett tag att hitta ett felfritt par. Nu polerades de upp och vaxades inför montering. 😁
https://i.imgur.com/uOOP1g8.jpeg

Höger backljusdel var inte förberedd för en lampa i nederkant, där sitter ju inget original. (Men ändå var det fördraget till dimljus..?🤔)
Så borrade ett 20mm hål i det. Det finns en försänkning där hålet ska vara, var bara att borra i den. Smidigt.
https://i.imgur.com/CJbmaaO.jpeg
https://i.imgur.com/LmZSrJH.jpeg

Före/efter. big_smile
https://i.imgur.com/OjSMvOk.jpeg
https://i.imgur.com/c7mcKdQ.jpeg

Och såhär blev belysningen. big_smile Dimljus och bromsljus är som sagt exakt lika som innan. Vissa sätter bromsljus hela vägen, men då förlorar man dels dimljusfunktionen och dels får man dra ut kablar hela vägen i bagageluckan. Jag valde att behålla det som original istället, positionsljus räcker gott för mig och dessutom vill jag ha kvar dimljusfunktionen.
https://i.imgur.com/6gQb0GR.jpeg
Även regskyltsbelysningen byttes till en modellanpassad variant med två LED-plattor integrerade i glasen istället för bara vanliga LED-lampor som jag hade innan. Blev ett mycket starkare ljus, dessutom lite mer åt det varma hållet vilket jag tycker passade bättre.
https://i.imgur.com/oukaBjj.jpeg
https://i.imgur.com/9Nq2vNM.jpeg

Blev skitsnyggt! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
19 oktober 2022 · 1 368 Inlägg

Jag gjorde liknande modifiering på min skoda rs, men jag gjorde så är istället
Före
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022942.jpg

Färdigt
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022949.jpg

Så här ser det ut på baksidan av bromsljusets lamphållare när den är klar. Jag slipade bort botten (baksidan) av lamphållaren, sedan så kortade jag av och bockade om bygeln till lampan.
Nu går den inte till mitten utan till första kanten, där 21w trådens anslutning nu är. Jag lödde fast en liten kabelstump och satte dit en kabelskoskarv så att man kan byta lampa utan att löda om plattan nästa gång. Jag var även tvungen att slipa bort den ena spårtappen på lampan så att den kan använda original glidbana.

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022944.jpg

Senast redigerat av KSI-Garage (19 oktober 2022)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mew
20 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är vanliga lampor men jag skulle gärna ha en annan färg på tavlorna också, så plasma vore väl vägen att gå.

Aha, ja, så är det väl. Men du verkar iallafall slippa pilla på mätarnålarna på din modell, förenklar ju en hel del. smile
https://www.streetracerparts.com/Jeep_G … p-0136.htm

Cuefa skrev:
Blev skitsnyggt! big_smile

Tack!

KSI-Garage skrev:
Jag gjorde liknande modifiering på min skoda rs, men jag gjorde så är istället
Före
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022942.jpg

Färdigt
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022949.jpg

Så här ser det ut på baksidan av bromsljusets lamphållare när den är klar. Jag slipade bort botten (baksidan) av lamphållaren, sedan så kortade jag av och bockade om bygeln till lampan.
Nu går den inte till mitten utan till första kanten, där 21w trådens anslutning nu är. Jag lödde fast en liten kabelstump och satte dit en kabelskoskarv så att man kan byta lampa utan att löda om plattan nästa gång. Jag var även tvungen att slipa bort den ena spårtappen på lampan så att den kan använda original glidbana.

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022944.jpg

Var väldigt likt ja. tongue Din lösning tar mindre plats och är smidigare på så sätt men å andra sidan behöver man löda fast en kabelstump på lampan när den behöver bytas ut - dock är det ju inget jättejobb precis. tongue Tack för att du delade med dig! 👍 Fanns inte mycket info om detta så vitt jag såg när jag försökte kolla upp det.
Ja just det, jag fick också slipa bort ena spårtappen på 21/5w-lamporna, glömde helt bort att nämna det. lol

Mew
20 oktober 2022 · 2 156 Inlägg

Tog loss mätarhållaren / A-stolpsklädseln och tillverkade ett nytt kablage till den. Det gamla var så hemskt att det får ni inte se någon bild på. lol Var ett tag sedan jag gjorde det, och det märktes. roll Är betydligt mer nöjd nu.
https://i.imgur.com/aaRe3t8.jpeg
https://i.imgur.com/s3pkdUL.jpeg

Testade samtidigt byta till några old school analoga mätare som passar in lite bättre med bilens tema. Nu stämmer dessutom oljetempen. Är dock inte helt nöjd, laddtrycksmätaren rasslar och har sig vid låga varv+belastning (ingen... retardation? Heter det så på svenska också?) och oljetempen har alldeles för dålig belysning, så det blir nog att köpa nya analoga mätare i framtiden.
https://i.imgur.com/nuXbe4p.jpeg

Bytte till ett nytt original bränslefilter nu när bilen gått ett litet tag med E85. Smidigt med avtappningsventil precis där. tongue
https://i.imgur.com/Mdpsoz7.jpeg

Sedan började kylaren läcka vid gavlarna. Lite skumt, den är inte jättegammal och var fräsch i övrigt, men som tur är hade jag et annat stort kyl liggandes som jag hade planerat att stoppa i 245an när den så småningom skulle få sin turbomotor monterad. Så det kylet hamnade i denna istället, så får jag helt enkelt hålla utkik efter ett till. tongue
https://i.imgur.com/iFAouv3.jpeg

VoxTypeX Laddtryck :)
20 oktober 2022 · 431 Inlägg

Mew skrev:
Fortsatte med temat belysning. Ville ha dubbla rader bakljus, tycker det gör sig rätt så bra på dessa. Så de bakre lamphållarna togs ur för att modifieras. Själva lamphållaren är identisk i alla fyra bakljusdelar.
https://i.imgur.com/F82cKBS.jpeg
Ville såklart ha kvar både bromsljus och dimljus på sina respektive platser, så några 240 blinkersinsatser fick offras för sina dubbelpoliga lamphållare. Kapade bort botten/lamphållaren på original lamphållare, och fäste 240ins med smältlim. Måttade snittet på 240ins lamphållare så att den hamnade lika djupt som originalet, för lampans låsning kapade jag inte bort. Stiften behövde alltså hamna lika högt upp som tidigare. Dessutom får det inte bygga allt för mycket utåt/bakåt om man vill kunna sätta tillbaks täckkåporna i bagageutrymmet, detta gäller speciellt backljusdelarna.
https://i.imgur.com/NpWSlpw.jpeg
https://i.imgur.com/msqcCt6.jpeg

Sedan borrades ett litet hål till, där kablarna från 240ins lamphållare träddes igenom.
https://i.imgur.com/U3J0wGI.jpeg

Dessa löddes sedan fast på spåren för positionsljus respektive bromsljus. Det var lite klurigt att få lödtennet att fastna på den ytan för mig som är amatör när det kommer till att löda, finns säkert nåt knep som jag inte känner till för olika sorters ytor, men till slut så. Denna process upprepades tre gånger, för dimljuset och de båda bromsljusen. På den fjärde lödde jag bara fast en kabel som bryggade de två spåren eftersom det bakljuset inte används original. Där hamnar en vanlig 5w lampa. På de andra tre blir det 21/5w lampor, som det sitter i tex 945.
https://i.imgur.com/WNVuHq0.jpeg

Vid provmontering hade jag problem med att dimljusknappen och lampan i bilen lös konstant. Visade sig att det är fördraget för dimljus i båda sidor av bilens kontaktstycken i backljusdelen av någon anledning, så det var min bryggning som ställde till det och skickade ström bakvägen. Jag stiftade ur och isolerade den kabeln med krympslang. Snabbt och enkelt att återställa om man skulle vilja det, även om det egentligen är totalt onödigt. Men vill helst låta bli att klippa och klistra i kabelhärvan.
https://i.imgur.com/y07mmyS.jpeg

Jag har länge stört mig på nyansskillnaden mellan blinkers- och backljusdelarna. Blinkersdelarna är från en 960. Bakljusen på bilar med vita blinkers original, alltså 960 och 940 Classic, är lite mer röktonade än den äldre varianten av backljusdel som är mer åt det vita hållet. Tyvärr plockade jag bara blinkersdelen på 960in alla dessa år sedan, och jag har gått och stört mig på detta sedan dess. Det är en knappt märkbar detalj, men en som jag själv gått och stört mig på. Så det var dags att ändra på det. smile I fjol fick jag äntligen tag på ett par felfria mittendelar från en 964, jag var kräsen angående skicket så det tog ett tag att hitta ett felfritt par. Nu polerades de upp och vaxades inför montering. 😁
https://i.imgur.com/uOOP1g8.jpeg

Höger backljusdel var inte förberedd för en lampa i nederkant, där sitter ju inget original. (Men ändå var det fördraget till dimljus..?🤔)
Så borrade ett 20mm hål i det. Det finns en försänkning där hålet ska vara, var bara att borra i den. Smidigt.
https://i.imgur.com/CJbmaaO.jpeg
https://i.imgur.com/LmZSrJH.jpeg

Före/efter. big_smile
https://i.imgur.com/OjSMvOk.jpeg
https://i.imgur.com/c7mcKdQ.jpeg

Och såhär blev belysningen. big_smile Dimljus och bromsljus är som sagt exakt lika som innan. Vissa sätter bromsljus hela vägen, men då förlorar man dels dimljusfunktionen och dels får man dra ut kablar hela vägen i bagageluckan. Jag valde att behålla det som original istället, positionsljus räcker gott för mig och dessutom vill jag ha kvar dimljusfunktionen.
https://i.imgur.com/6gQb0GR.jpeg
Även regskyltsbelysningen byttes till en modellanpassad variant med två LED-plattor integrerade i glasen istället för bara vanliga LED-lampor som jag hade innan. Blev ett mycket starkare ljus, dessutom lite mer åt det varma hållet vilket jag tycker passade bättre.
https://i.imgur.com/oukaBjj.jpeg
https://i.imgur.com/9Nq2vNM.jpeg

Fördraget på höger sida för det är samma elhärva i vänster- och högerstyrda bilar. Högerstyrda har dimljus på andra sidan, Volvo byter bara bakljus då. Därav finns det hål i båda bakljus i eftermarknadslampor till exempel (lägre produktionskostnad), men alltså inte original. smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Cuefa Ain't no place like home...
21 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Det är vanliga lampor men jag skulle gärna ha en annan färg på tavlorna också, så plasma vore väl vägen att gå.

Aha, ja, så är det väl. Men du verkar iallafall slippa pilla på mätarnålarna på din modell, förenklar ju en hel del. smile
https://www.streetracerparts.com/Jeep_G … p-0136.htm

Se på fan ja!
Ja men det där blir ju att spara länken.
Nu ska ju bilen egentligen säljas men känner jag min otur så får jag väl behålla den... lol

Och om så blir fallet är det där en mysig uppgradering helt klart.
Tack för det! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
27 februari 2023 · 2 156 Inlägg

Har varit rätt så fullt upp under vintern, men nu fick jag lite tid över, så har börjat pilla med bilen.

Tog inga bilder på det första som gjordes, men jag rev av toppen på bilen. Misstänkte att topplockspackningen var på gång - mot slutet av hösten fick jag skumma temperaturhöjningar i kylsystemet vid fullt laddtryck. Märktes inte något konstigt varken på motorgång eller bilens analoga mätare, men syntes och loggades i MaxxECU. Tempen gick ända upp till 108 grader i någon sekund, men så fort jag släppte gasen gick det direkt ner till 92 grader. Antog att den tryckte ut laddtryck/komp i kylsystemet, men packningen verkade inte speciellt dålig när jag rev systemet. Däremot tyckte jag att toppbultarna lossnade misstänkt lätt... De var dragna med rätt moment och såg fina ut, ingen bult var sträckt heller, men det finns små spår av sot mellan cylinder 4 och en kylkanal. Antar att de av någon anledning lossat på sig lite grann - de efterdrogs aldrig, det ska ju inte behövas, men tydligen gör det det iallafall. roll
Nåväl, när allt ändå är av blir det lite ändringar gjorda. Ska på med en HoneyWell givare för att kunna logga oljetemp+oljetryck i sprutet med, och jag funderar på att ta bort oljekylare/termostat och montera en original olja/glykol värmeväxlare istället. Känns som att den gör mer nytta. Antingen det, eller så får jag se över dragningen av slangarna - går alldeles för nära downpipen just nu. Men det är ont om plats där, så vi får se hur det blir.

Efter det så rev jag delar av framvagnen, det är dags att göra vid kaross och underrede och jag börjar i framändan. Fjäderbenen åkte ut, delades på och målades med Por15 tillsammans med lite andra detaljer. Påbörjade även rengörning och målning av underredet. smile
https://i.imgur.com/ATOIexw.jpeg
https://i.imgur.com/5RICqNW.jpeg
https://i.imgur.com/TxCEJt2.jpeg
https://i.imgur.com/4TXWpRE.jpeg
Framvagnsbalken måste ner för att rengöras ordentligt innan den målas upp, men det tror jag får vänta tills motorn är ihop igen.

Det blir ju lite ombyggnationer i fram- och bakvagn - själva skalet på fjäderbenen blir original, kör inte med coils, men det blir en styvare setup. Stötdämparna blir Bilstein B8 Sprint med 25mm kortare slaglängd runt om, och fjädrar anpassade därefter. När det kommer till krängningshämmare kör jag 21mm fram och 19mm bak. Tror 19mm bak blir lagom, är ju redan en nackdel med stel axel i kurvor så behöver knappast förstärka det attributet mer (det är ju inte en driftingbil). Fram är jag inte lika säker, kanske blir en uppgradering till 23mm om jag känner att behövs, men helt ärligt tror jag 21mm duger gott. Blir ju en hel del andra ändringar i framvagnen samtidigt, både andra bärarmar och diverse förstärkningar.
Fjädrar och krängningshämmare fick sig iallafall en färg som matchar dämparna. smile
https://i.imgur.com/T1V3kHt.jpeg

Det trillade visst in lite paket med... big_smile
https://i.imgur.com/6NNkRX6.jpeg
Rejälare bromsar inhandlades, det blir R-bromsar med 330mm skivor runt om, ytterligare en sak jag gör om inför reggning. Lika bra när man ändå håller på, även om de bromsar som satt på faktiskt var vettiga, speciellt med de skivor och belägg som hade köpts. Men nu blir det bra mycket rejälare. big_smile Här är en jämförelse mot original ok fram:
https://i.imgur.com/3SyZg4R.jpeg

Nackdelen är att ingenting under 17" kommer kunna gå på bilen längre, till och med många 17" fälgar kommer ta i, beroende på modell. Hjulen jag har är 18" så det är inga problem, men reservhjulet går ju fetbort... lol Jag kommer behöva försöka hitta ett 17" reservhjul som både passar på bilen och får plats i reservhjulsbaljan. Kommer få bli stretch deluxe om det överhuvudtaget kommer gå. Blir att testa sig fram helt enkelt. tongue

Sist men inte minst trillade det in ett himla trevligt paket (eller ja, två) från MKM. smile
https://i.imgur.com/7cRbfo2.jpeg
Rejälare bärarmar både fram och bak, justerbart panhardstag och så ett fjäderbensstag. big_smile Osäker om fjäderbensstaget kommer gå fritt över downpipen, det återstår att se.
https://i.imgur.com/SfvfygW.jpeg

Paketet var väldigt välpackat, men trots det verkar den ena bärarmen ha fått ett ledset fästöra på väg hit, tror även det tryckts ihop något i bakkant eftersom fjäderfästet inte riktigt fick plats, men det gick med lite övertalning.
https://i.imgur.com/k9tYeOs.jpeg
Sedan linjerade inte hålen i fjäderfästet riktigt heller, verkar ha blivit någon miss i tillverkningen, men det var ju enkelt åtgärdat i pelarborren, det löste jag på en gång, som man ser på överblicksbilden där det sitter monterat redan. tongue
https://i.imgur.com/RblymcC.jpeg
Så petitesser egentligen, i övrigt är jag sjukt nöjd med grejerna! Var en rejäl motivationshöjare. big_smile big_smile

Väntar på ett sista paket med bromsdetaljer och lite annat godis. Sen så... big_smile

Senast redigerat av Mew (27 februari 2023)

zzr94092
27 februari 2023 · 4 385 Inlägg

300 skivor,är dom inte större på R-bromsar?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
27 februari 2023 · 1 368 Inlägg

nyare volvomodeller har väl både 17"& 18" som nödreservhjul. Så det borde gå att hitta på skroten.
Annars så har Peugeot 407 17" plåtfälgar och iallafall samma bultcirkel, navhålet är jag osåker på om det är rätt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang