Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 98 Följare
  • 82 005 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 september
keks
15 juli · 77 Inlägg

Jävlar vilket bra jobb du gör alltså! Tummen upp!

_Shadow_
16 juli · 248 Inlägg

keks skrev:
Jävlar vilket bra jobb du gör alltså! Tummen upp!

Haha, ja det har blivit några timmar nerlagda nu 😅 Sen är det lite tråkigt att behöva göra om saker då och då, men det är väl som det är 🤷‍♂️🙈

Semestern börjar imorgon kl14:20, grejorna för att fixa vätskebehållarna kommer nästa vecka, så det är iallafall rätt nära för att kunna provköra lite då det är bromsarna kvar och olja i bakre diffen som saknas för tillfället 🙂

Sen funderar jag på om det är värt att prova lyfta i min andra reserv v8 motor, ifall det finns en chans att den rasslar mindre än den som är monterad nu 🤔 Jag kommer ju ha tid till att hinna med det innan flytten, men det är ju så trist att behöva göra om saker bara 😅 Men om den väsnas mindre så känns det som att det skulle vara värt det 🙈 får tänka på det.. 😊

Nu blir de straxt jobb iallafall

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
31 juli · 58 Inlägg

Hej
Angående instrumentet osv.
Farthållaren har jag inte längre inkopplad eftersom jag nu har el-gas med RS6 spjäll, dock kom ju el-gas på S8 facelift så med delar från en sådan så borde det gå att få att fungera igen för mig men inget jag ens forskat i.
Sen fungerar inte min yttertemp heller efter att jag bytte sprut och hittade bara att den gick via AC-panelen som jag ju slängt ut så har inte forskat i det.
Samt bränsle förbrukning osv. fungerar inte heller.

Så blir intressant att se om du får allt detta att lira och hur.. så kanske jag också får ta och koppla ihop det någon vinter för att få det att fungera även i min bil.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
30 augusti · 248 Inlägg

En längre tystnad här, men som ni kanske minns, så för ett tag sedan skrev jag att jag och tjejen lyckats köpa ett hus med ett ordentligt garage 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ece9391cd4b3464c08bf05df5997965.jpg
Detta har ju tagit mycket tid när det kommer till att flytta alla sina grejer osv osv. Sortera ut saker som ska med, skänkas eller kastas, packas i kartonger, flyttas, packas upp
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-048550999118ca26a63670e480fd5873.jpg
Men såhär såg det iallafall ut i nya drömvärlden. Första jag köpte var ett pallställ, för jag tänkte ge mig på att få till ordentlig förvaring på en gång så jag slipper ha grejer stå överallt. Det står till vänster i bild och är 4st balkpar, så det blir 12st pallplatser till att börja med, går att få till 6st platser till om jag vill. Tyvärr så hade flyttfirman rivit ner alla affischer som satt på väggarna. Det var väldigt många olika planscher på jänkebilar och diverse bilar, så det var lite tråkigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0232f71f2925b102fa1acce746f4c60e.jpg
Började med att plocka ner armaturerna i taket och måla om innertaket. Nästa på tur blir väggar för att sedan måla golvet. Arbetsbänken till höger, skrivbordet till vänster, de lilla bruna skåpet och de två blå plåthyllorna fick jag med i köpet. Skrivbordet och de lilla bruna skåpet åker nog ut till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-97ba81e8f644523f70a086ba9b1b44f8.jpg

Så just nu håller jag på att försöka fixa till garaget samtidigt som diskmaskin, tvättmaskin, dusch, värmekällor m.m ska fixas till i huset (som för sin del renoverades för 40år sedan), så där inne finns det också massor av saker att göra som i sin tur tar tid att få iordning.


Men jag har iallafall fixat till denna plåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f2764ee01e06a5ea863731017ec82615.jpg
Som hamnar här på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e9b045cdb2dc65c323711c399c33128.jpg
Svetsad och målad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0652feafd6b3cf13fc2dfff3548804f9.jpg
Med behållarna på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b042b30f4549351c8956451f653cc7a6.jpg

Har även fått tag i och monterat stålomspunna slangar mellan behållarna och cylindrarna (syns monterad på 2 av cylindrarna) men har inte haft tiden att lufta broms/koppling än.

Så, när jag inte jobbar eller fixar grejer i huset så är jag i garaget och fixar så jag kan flytta in alla mina saker och sätta igång igen med projektet 🙂


Btw, är det någon som är grym på hur mycket belysning man behöver i ett garage? Tanken är att längst in i halva garaget så blir det mekplats, ca 6x5.5m, ska man ha två rader på varsin sida av bilen med 3 armaturer? Eller 2st på varsin sida, en framför å en bakom? Annat upplägg?

Övriga garaget, så innanför ena porten blir en uppställningsplats för nästa projektbil och det andra porthålet vill jag kunna komma in/ut med våra egna bilar så man kan byta däck, fixa enklare saker, lägga lackskydd/polera osv. Så där blir det ju typ 4st lysrör på "mek" sidan och typ 2st lysrör på andra sidan där nästa projekt hamnar.

Tanken är att dela upp takbelysningen i åtminstone 3 sektioner, en där projektbilen är, en vid ena porten och en vid andra porten.

Innertaket ligger på ca 2.3m höjd.

Hur många armaturer och placering ska man köra på? Hittar inget direkt när jag söker själv, så lite inspiration vore ju något 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (30 augusti )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
31 augusti · 4 431 Inlägg

Tjusigt!

En tanke gällande belysningen, som jag slås av varenda gång jag skruvar i mitt eget garage, är att om du har en bil med en motorhur på o ska skruva under nämnda huv, så är det inte dumt att ha en armatur på väggen framför bilen (egentligen på väggarna runt om, helst valbart med strömbrytare) som komplement till det som sitter i taket, för man kan ge sig fan på att armaturen ovanför det området på fordonet annars blir helt blockerat av huven. Sjukt irriterande för det innebär att i mitt lilla garage där jag har rätt gott om ljus, är det konstant mörker när man ska skruva på motorn...

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
_Shadow_
31 augusti · 248 Inlägg

Cuefa skrev:
om du har en bil med en motorhur på o ska skruva under nämnda huv, så är det inte dumt att ha en armatur på väggen framför bilen (egentligen på väggarna runt om, helst valbart med strömbrytare)

Ja, ne precis, det var just det jag tänkte på med

_Shadow_ skrev:
Eller 2st på varsin sida, en framför å en bakom?

Att man just har 2st armaturer till vänster på långsidan, 2st till höger på långsidan, en bakom bilen å en framför bilen, med hyfsade avstånd för att just kunna lysa lite mer in och under bilen på olika ställen, istället för att bara satsa på 2st långsidor 🤔
Typ såhär där streck motsvarar en armatur, om de inte ser för taskigt ut 😅 (de ser ok ut i min mobil åtminstone 😊)
    5.5m
        —
|PROJEKT|
|    BIL      | 6m
        —

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
vw_audi Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
31 augusti · 1 183 Inlägg

Mitt garaget är 8 m längt och jag har 4 ledlysrör från jula i Bildelen.
De sitter i ca 22,5 graders vinkel mot bilen och så lång ifrån bilen som det är möjligt.
Så 1 rör i taket bakom bilen, ett framför bilen så det lyser in under den öppna huven. (Framför och bakom  stegen) ett på varje sida alla vinklade i ca 22,5 grader mot bilen. det på vänster sida sitter på väggen pga att det var rör i vägen i taket

Här är det de gamla rören på bild. Det är mycket bättre ljus med de nya ledlamporna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d9e08ca4575f231015261e15210abc01.jpg

här syns det som sitter på väggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ab4dc4ded705fad7ea17e63f8641646a.jpg

Sen i delen med arbetsbänk så har jag ytterligare 3 likadana lysrör, mitt i taket. som går på egen brytare
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-eb1f3157ecd500f1c06720dfb992755c.jpg

Dessa är det jag köpt. de brukar ha kampanjpris på de flera gånger per år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-599e116af7ae1e2998c82de43708d507.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2edb9c541da8b3bc4bd63a86d10ef598.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a753821d6cdd50aebfb851dd4fce0074.jpg

Senast redigerat av vw_audi (31 augusti )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilar MG ZS EV & Mustang mach-E
_Shadow_
31 augusti · 248 Inlägg

vw_audi skrev:
Mitt garaget är 8 m längt och jag har 4 ledlysrör från jula i Bildelen.

Du tycker att det räcker med ett lysrör på långsidan, eller hade det vart schysst med 2 eller 3st? Jag hade tänkt mig ett i höjd vid framskärmen och ett vid bakskärmen typ för jag tänkte så de räckte till ordentligt.


vw_audi skrev:
Dessa är det jag köpt. de brukar ha kampanjpris på de flera gånger per år.

Det är nog dem jag kikat på faktiskt, de säljs för 299kr per armatur just nu, så var sugen på att köpa 2-3st och testa hur de känns innan man köper på sig fler ifall man var för missnöjd. Men, hur tycker du dessa armaturer är? Det blir inte för ljust så man tycker det blir jobbigt istället?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
vw_audi Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
31 augusti · 1 183 Inlägg

_Shadow_ skrev:

vw_audi skrev:
Mitt garaget är 8 m längt och jag har 4 ledlysrör från jula i Bildelen.

Du tycker att det räcker med ett lysrör på långsidan, eller hade det vart schysst med 2 eller 3st? Jag hade tänkt mig ett i höjd vid framskärmen och ett vid bakskärmen typ för jag tänkte så de räckte till ordentligt.

Min bil är inte så lång så för mig tycker jag att ljuset räcker till gott och väl, även när jag polerar. sen har jag ljusgråa väggar. så de äter inte så mycket av ljuset heller.

vw_audi skrev:
Dessa är det jag köpt. de brukar ha kampanjpris på de flera gånger per år.

Det är nog dem jag kikat på faktiskt, de säljs för 299kr per armatur just nu, så var sugen på att köpa 2-3st och testa hur de känns innan man köper på sig fler ifall man var för missnöjd. Men, hur tycker du dessa armaturer är? Det blir inte för ljust så man tycker det blir jobbigt istället?

Tycker att ljuset är riktigt bra. Inte föör ljust, och mycket bättre än de tidigare dubbellysrören jag hade.
har inte upplevt något flimmer från armaturerna heller.

Mvh
Timmy

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilar MG ZS EV & Mustang mach-E
Lucif3r
31 augusti · 1 505 Inlägg

Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll hur mycket ljus man har, man hamnar alltid i något läge där det är undermåttligt big_smile

_Shadow_
31 augusti · 248 Inlägg

Lucif3r skrev:
Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll hur mycket ljus man har, man hamnar alltid i något läge där det är undermåttligt big_smile

Haha ja så kan de vara 😂
Man kanske skulle köpa någon extra armatur och sätta skarvsladd på, så kan man ha magneter på baksidan eller någon krok eller så, så kan man ju förhoppningsvis lägga det så de hjälper till 😁

Annars blir det väl en arbetslampa av något slag eller en pannlampa i de trängsta utrymmena 😜

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
31 augusti · 163 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Lucif3r skrev:
Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll hur mycket ljus man har, man hamnar alltid i något läge där det är undermåttligt big_smile

Haha ja så kan de vara 😂
Man kanske skulle köpa någon extra armatur och sätta skarvsladd på, så kan man ha magneter på baksidan eller någon krok eller så, så kan man ju förhoppningsvis lägga det så de hjälper till 😁

Annars blir det väl en arbetslampa av något slag eller en pannlampa i de trängsta utrymmena 😜

Mvh
Timmy

https://shop.berner.eu/se-sv/p/48516733 … _id=414773

Vi har sådana här på jobbet, riktigt grymma lampor. Magneterna är så starka att lampan kan sitta på insidan av ett däck till och med!
Går att sätta mer eller mindre överallt, vi har alltid med dessa på jouren.
Laddas med micro-USB vilket är smidigt då man har sådana laddare lite överallt.

Senast redigerat av MrHyde (31 augusti )

_Shadow_
31 augusti · 248 Inlägg

MrHyde skrev:
https://shop.berner.eu/se-sv/p/48516733-lampa-flex-floodlight-10w-led.html?article_id=414773

Vi har sådana här på jobbet, riktigt grymma lampor. Magneterna är så starka att lampan kan sitta på insidan av ett däck till och med!
Går att sätta mer eller mindre överallt, vi har alltid med dessa på jouren.
Laddas med micro-USB vilket är smidigt då man har sådana laddare lite överallt.

Den såg helt klart liten och smidig ut, får ta en kväll vid tillfälle och kika lite närmre på den 🙂
Är ju aluminiumfälgar på min, men finns ju lite metall på andra ställen på resten av bilen där den med säkerhet kommer att sitta kvar och lysa där man vill ha ljuset 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
4 september · 163 Inlägg

_Shadow_ skrev:

MrHyde skrev:
https://shop.berner.eu/se-sv/p/48516733-lampa-flex-floodlight-10w-led.html?article_id=414773

Vi har sådana här på jobbet, riktigt grymma lampor. Magneterna är så starka att lampan kan sitta på insidan av ett däck till och med!
Går att sätta mer eller mindre överallt, vi har alltid med dessa på jouren.
Laddas med micro-USB vilket är smidigt då man har sådana laddare lite överallt.

Den såg helt klart liten och smidig ut, får ta en kväll vid tillfälle och kika lite närmre på den 🙂
Är ju aluminiumfälgar på min, men finns ju lite metall på andra ställen på resten av bilen där den med säkerhet kommer att sitta kvar och lysa där man vill ha ljuset 🙂

Mvh
Timmy

Den är riktigt smidig också. Dock menade jag insidan av däcket, inte fälgen smile Den klarar alltså att sitta fast med hjälp av stålet i korden, vi använder den när vi lagar punka på bilar/lastbilar/hjullastare.

_Shadow_
4 september · 248 Inlägg

MrHyde skrev:
Den klarar alltså att sitta fast med hjälp av stålet i korden, vi använder den när vi lagar punka på bilar/lastbilar/hjullastare.

Åfan såpass, ja då var de drag i den magneten 🙂
Var helt 100 att du först menade plåtfälgar 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Oreggad
7 september · 83 Inlägg

Angående ljus, variera kelvin (2200 & 4000) i ljuset så slipper ögonen bli trötta, ser dock kefft ut, men skönt att slippa bada i blått ljus. Väggfäste verkar klokt.

Något sen på bollen
Projekt VW T4 1.9TD
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
_Shadow_
20 september · 248 Inlägg

Har fått typ 2h i garaget och lyckades sätta upp 6st armaturer i taket, gjorde det rätt lätt för mig och bara satte dem rätt upp å ner. Vill få klart garaget och flytta in allt i projektväg, kanske blir att göra om längre fram. Just nu blev det 2st per långsida och 1st per kortsida, men finns möjlighet att få upp 4st till om jag känner att det skulle behövas. Är inte "wow" faktor på ljuset, hade hoppats på mer, men det äe ljust åtminstone 😊 Vänster rad är närmre väggarna medan högra är längre från pga pallstället som kommer att stå på höger sida i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d44d6dc149ef39302e0ad3c523aae7d5.jpg

Nu när dessa 6 är uppe i taket så kan jag förhoppningsvis fortsätta med att göra rent väggarna och golvet för att sedan kladda på med lite färg.

Köpte även en verktygsvagn som jag tänkte kunde vara kul att ha i det nya garaget samt 4st riktiga hjuldollys, får se om jag tycker höjden på dem räcker till eller om jag får fixa något som bilen kan stå på (t.ex de 4 plåtfälgarna den står på just nu i gamla garaget) medans jag fortfarande behöver möjligheten att vara under bilen 😊

Luftvärmepump kommer förhoppningsvis till nästa vecka, så kommer bli lite värme där inne i framtiden, har ingen värmekälla alls i garaget just nu.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 september )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang