Köpråd Honda CR-V 1,6 Dtec awd

Jb1000
18 september 2022 · 4 Inlägg

Hej.
Jag har sökt ganska brett efter information om dessa bilar men det är förvånansvärt dåligt med info mtp hur vanlig bil detta är.

Om det är någon på forumet som har koll på dessa och kan dela med sig lite erfarenheter hade det varit mycket uppskattat.
Ex Verklig förbrukning landsväg och blandad körning.
Servicekostnader
Problem
Vad ska man se upp med etc.

Letar en bränslesnål 4wd med lite extra markfrigång och ok bagageutrymme pga stor hund så har någon annat förslag så mottages det med tacksamhet.
Jag tittar i prisklassen c.a 150-200,000

torsen
19 september 2022 · 7 198 Inlägg

Jag köpte för 7 år sedan en ny Honda CR-V.
Inte ett problem sedan den köptes.
Med tanke på 4-hjuldriften ska du köpa tillverkad efter våren/försommaren 2015.
Dock är markfrigången endast drygt 17 cm = ingen skogsmulle.
Service på märkesverkstad kostar mellan 3.600:- och 4.400:-, beroende på olika filterbyten och bromsvätskebyte.
Bränsleförbrukningen ligger på runt 0,75 lit bensin per mil i snitt per år.
Drar under 0,7 lit/mil vid mycket snabb långkörning(Mälardalen - Lappland).
Enormt bagageutrymme - läste att det är 50% större än i nya Volvo V90.
Min CR-V har infällbar draganordning - se till att den inte kärvar(har aldrig strulat för mig).
En av få nya bilar som har reservhjul och hjulbytesutrustning(vilket uppskattas av mig).
CR-V inte världens mest sålda SUV utan anledning.
Dock klår den inte Suzuki Jimny, som jag också äger, på riktigt dåliga skogsmaskinsspår.

Jb1000
21 september 2022 · 4 Inlägg

Stort tack för uttömmande svar.
Var ju helt ok förbrukning för bensinaren.
Hade varit mycket intressant att få reda på verklig förbrukning för diesel 1.6

Noobnisse
21 september 2022 · 181 Inlägg

https://www.vibilagare.se/test/bilteste … idtec-2013

I detta test nämner dem "Vid provkörningen på Åland hamnade förbrukningen först strax över 5,0 l/100 km. Men när vi verkligen ansträngde oss att köra snålt, lyckades vi faktiskt nå 4,5. " Så den är inte direkt törstig.

https://youtu.be/JjkChpS_Hro?t=757

Denna brittiska snubbe gör ett "real world test" och kör den på 53 Miles per Gallon
53 mpg (UK) = 5.33 l/100km

I övrigt har jag inte jättemycket kunskap om dessa men tror inte de har några generella/vanliga fel som de dras med.

Jb1000
21 september 2022 · 4 Inlägg

Tack för svar. Dessa tester du länkar till är de tvåhjulsdrivna. De har jag lyckats hitta faktisk förbrukning på men inte fyrhjulsdrivna

valderama
5 oktober 2022 · 1 Inlägg

Jag har haft en CR-V, Executive 4WD från 2015 från att jag hämtade ut den tills dess att jag nyss sålde den och har inte haft något problem alls egentligen mer än vanligt slitage. Förbrukning efter person men mellan 0,6-0,8 skulle jag säga. Sålde den endast på att den var lite för trång i baksätet för tre barn med barnstolar åt olika håll, väldigt nöjd annars. Inte så impad av mediesystemet och de funktionerna men man överlever.

Som tidigare skrivits är bagageutrymmet väldigt bra, vilket var avgörande när jag hämtade ut min. Bra öppning på dörrar och man har det helt ok. Kanske lite bullrig körning ibland däremot.

torsen
5 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Jb1000 skrev:
Tack för svar. Dessa tester du länkar till är de tvåhjulsdrivna. De har jag lyckats hitta faktisk förbrukning på men inte fyrhjulsdrivna

Visst inte att CR-V finns utan 4x4!

Jb1000
8 oktober 2022 · 4 Inlägg

valderama skrev:
Jag har haft en CR-V, Executive 4WD från 2015 från att jag hämtade ut den tills dess att jag nyss sålde den och har inte haft något problem alls egentligen mer än vanligt slitage. Förbrukning efter person men mellan 0,6-0,8 skulle jag säga. Sålde den endast på att den var lite för trång i baksätet för tre barn med barnstolar åt olika håll, väldigt nöjd annars. Inte så impad av mediesystemet och de funktionerna men man överlever.

Som tidigare skrivits är bagageutrymmet väldigt bra, vilket var avgörande när jag hämtade ut min. Bra öppning på dörrar och man har det helt ok. Kanske lite bullrig körning ibland däremot.

Tack för svar. Var det en diesel du hade? 0.6 till 0.8 var högre förbrukning än jag trodde.
Rejält mycket över specen. Hur mycket drog den ungefär när du låg i c.a 90 på landsväg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang