Vibrationer - Audi A4 2017

kyb
20 september 2022 · 7 Inlägg

Hej,

Jag upplever lite små vibrationer på min Audi A4 2017.
Känns lite i ratten och en känsla av att man åker på lite ojämn mark eller hur man ska förklara.

Köpte nya sommardäck för i år (MICHELIN PRIMACY 4). Jag kände inga större bekymmer innan bytet med vinterdäcken vad jag vet. Men osäker...
Kanske jag som trodde det skulle bli en skönare känsla med nya däck än vad det blev.

Köpte bilen i november så jag har inte kört den med sommardäck innan.

Men jag upplever små vibrationer i bilen när jag håller mig på 70-100 km/h ungefär. Över 100 blir det mindre. Det är inga skakningar utan mer små vibrationer som sagt.

Jag köpte däcken på Euromaster men gjorde bytet vinterdäck -> sommardäck själv, så dom har inte gjort några inställningar med bilen och däcken tillsammans.

Jag har varit bortrest i sommar och inte åkt med bilen så mycket och därför inte tagit tag i det. Jag tänkte försöka ta tag i detta nu innan bytet till vinterdäck ifall det skulle vara något fel på sommardäcken eller något annat som Euromaster kan åtgärda.

Kan det vara något fel på nya däcken eller att jag måste in med den för att ställa in något? Vad skulle detta kunna bero på?
Eller kan det vara något annat?

Vill ha lite input av kunniga innan jag kontaktar Euromaster.

zzr94092
20 september 2022 · 4 378 Inlägg

Navringar eller original fälgar? Inte riktigt balanserat!?

kyb
20 september 2022 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Navringar eller original fälgar? Inte riktigt balanserat!?

originalfälgar på

krambriw
21 september 2022 · 424 Inlägg

Känns som att det är balanseringen

Känner du vibrationerna i ratten? Som små, små ryckningar? Garanterat balanseringen fram. Kände samma på frugans a3, nya sommardäck i våras, kändes jättebra, några månader senare, dessa små ryckningar som kom vid 90-100. Ny balansering löste problemet, det behövdes

Känner du vibrationer i stolen? Kan du se att ryggstödet på passagerstolen typ vibrerar något? Obalans bakdäck troligt

kyb
22 september 2022 · 7 Inlägg

krambriw skrev:
Känns som att det är balanseringen

Känner du vibrationerna i ratten? Som små, små ryckningar? Garanterat balanseringen fram. Kände samma på frugans a3, nya sommardäck i våras, kändes jättebra, några månader senare, dessa små ryckningar som kom vid 90-100. Ny balansering löste problemet, det behövdes

Känner du vibrationer i stolen? Kan du se att ryggstödet på passagerstolen typ vibrerar något? Obalans bakdäck troligt

Känner små vibrationer i ratt, får en känsla av att jag känner av vägen mycket mer när jag åker än tidigare. (Känner av vägen mer i ratt, stol och även pedalerna.)

Så det kanske är någon kombination med balansering och obalans i däck?

Men ni tror inte det är något fel på däcken i sig? Så lämnar jag in bilen till Euromaster så kan dom förmodligen lösa det?

Cuefa Ain't no place like home...
22 september 2022 · 4 628 Inlägg

Du får räkna in att du oftast har olika dimensioner på sommar- och vinterhjul.
Dessutom är vinterdäck VÄLDIGT mycket mjukare i sin gummiblandning än sommardäck, detta döljer små vibrationer rätt effektivt.
Är dina sommarhjul dessutom 18" eller större blir bilen känsligare för underlaget, då en A4 av din årsmodell har 245mm breda sommardäck om det är 18"
Om dina vinterdäck är friktionsdäck, släng på dem o se om vibrationerna försvinner vetja.
Då vet du ju om det är hjulen eller bilen som vibrerar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
krambriw
22 september 2022 · 424 Inlägg

"Känner av vägen mer i ratt, stol och även pedalerna"

Då kanske det inte är obalans i däcken, utan som Cuefa säger

Min känsla: Om du nu känner av vägen tydligare så bör man göra det även som sidopassagerare om det är så att du nu får in mer sådant via dina sommardäck. Är det däremot en liten obalans i framdäcken så känner man bara av det i ratten som förare, stor obalans sprider sig dock så även andra kan känna det

kyb
23 september 2022 · 7 Inlägg

Cuefa skrev:
Du får räkna in att du oftast har olika dimensioner på sommar- och vinterhjul.
Dessutom är vinterdäck VÄLDIGT mycket mjukare i sin gummiblandning än sommardäck, detta döljer små vibrationer rätt effektivt.
Är dina sommarhjul dessutom 18" eller större blir bilen känsligare för underlaget, då en A4 av din årsmodell har 245mm breda sommardäck om det är 18"
Om dina vinterdäck är friktionsdäck, släng på dem o se om vibrationerna försvinner vetja.
Då vet du ju om det är hjulen eller bilen som vibrerar.

Hej,

Ok tack för svar. Men menar du då att detta kan vara "normalt" med bredare sommardäck?
Eller är det fortfarande något fel på hjul/bil/balanseringar?

Vinterdäcken är dubb.

kyb
23 september 2022 · 7 Inlägg

krambriw skrev:
"Känner av vägen mer i ratt, stol och även pedalerna"

Då kanske det inte är obalans i däcken, utan som Cuefa säger

Min känsla: Om du nu känner av vägen tydligare så bör man göra det även som sidopassagerare om det är så att du nu får in mer sådant via dina sommardäck. Är det däremot en liten obalans i framdäcken så känner man bara av det i ratten som förare, stor obalans sprider sig dock så även andra kan känna det

Tack för svar.

Om man känner av det även som sidopassagera, dvs i stolen/fötterna.
Att det är små vibrationer.

Vad kan det då vara för fel tänker du på?

krambriw
23 september 2022 · 424 Inlägg

Jag hade en gång obalans i bakdäcken på en av mina tidigare bilar och det kände jag tydligt när jag satt som passagerare. Jag kunde även se att ryggstödet på passagerarstolen vibrerade i viss fart när ingen satt i den. Efter balansering av bakdäcken försvann problemen

Men för att avgöra om dina vibrationer beror på dåliga vägar så får du söka upp en väg med slät vägbana, helst nyasfalterad (inte lätt i dagens läge) och se om du har samma vibrationer då också

Obalans i hjulen brukar annars ge vibrationer bara vid vissa hastigheter, tex mellan 85-100, min erfarenhet. Har du vibrationer i hela hastighetsregistret är det troligen nått annat (allvarligare) fel

Mossan1
23 september 2022 · 2 752 Inlägg

Cuefa skrev:
Är dina sommarhjul dessutom 18" eller större blir bilen känsligare för underlaget, då en A4 av din årsmodell har 245mm breda sommardäck om det är 18"

Jag har en A4 2017 (B9)  Quattro 190hk och har 225/50 17" som orginaldimension.
Men såklart kan trådskaparen ha större hjul.  Speciellt om det är en Allroad.

Visst kan man känna vägen mer med låg däckprofil men durra ska det inte göra om inte vägen är dålig.

Jag har hört om några som fick nya framhjulslager redan under garantitiden på B9or som i övrigt verkar hålla ihop bättre än tidigare modeller. ("Ta i trä")

Hur vanligt vet jag inte.
Har inte hänt min med ca 8500mil.

Senast redigerat av Mossan1 (23 september 2022)

krambriw
24 september 2022 · 424 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har hört om några som fick nya framhjulslager redan under garantitiden på B9or som i övrigt verkar hålla ihop bättre än tidigare modeller. ("Ta i trä")

Jovisst, det pratades ju en hel del om det när vi hade det gamla goa NordicAudi forumet som tyvärr stängdes ner pga GDPR, suck!

Men om det är lagerproblem borde det inte känts även med vinterhjulen?? Eller så blev dom "trasiga" samtidigt med skiftet vilket verkar lite osannolikt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang