Mercedes W204 Automat växlar konstigt ?

Danne_1977
torsdag 16:42 · 3 263 Inlägg

Som rubriken lyder så växlar den konstigt och ibland hårt och ibland väljer den fel växel också, när jag växlade manuellt så fastnaden den ett tag i 4D läget och gick varken växla upp eller ner, om jag stannade och körde iväg så startade den sannolikt på växel 4D. Det här känns inte som det är rätt, när man har gasen i vissa lägen när man kör, antigen kör i stan eller på vägen så hackar den lite, inte mycket alls men man känner det lite, precis som att lådan drar lite mindre en sekund och sen kommer tillbaka igen.. Det är en 220 CDI årgång 2009, den har gått 28000 mil.

Lådan har bytt olja och filter nyligen.

Min fråga är, vad kan vara fel ?

Tacksam för svar

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
simlar
torsdag 16:44 · 5 033 Inlägg

Kan räcka att göra anpassningskörning.
Lär kräva mercedes diagnosutrustning dock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Jesper328
torsdag 17:31 · 1 046 Inlägg

Fem eller sjuväxlad?

Danne_1977
torsdag 19:44 · 3 263 Inlägg

Den är femväxlad, jag var ute en sväng igen och körde på Comfort läget och körde lugnt iväg och när det gick 20-30 så var det precis som det slog stopp nånstans ytterst tillfälligt, det ryckte till som fan med andra ord så det lät i hela karossen och drivlinan, jag stannade inte men bilen gick bara på växel två eller nåt sånt efter det och den växlade inte hur än mycket jag gasade.. fick stanna och starta om bilen, sen valde jag sportläget och då växlade den nästan som den ska, den beter sig fortfarande lite oroligt även på Sport läget..

Jag har även gjort en reset på växellådan, innan incidenten jag beskrev här ovanför..

Är det bara att byta växellåda eller ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
torsdag 20:30 · 1 046 Inlägg

Jag skulle börja med att kolla felkoder.

Sedan kontaktstycket på växellådan, sitter höger sidan bakom sprängkåpan.
O-ringarna i kontaktstycket brukar ge sig och fylla kontakten med olja, vilket ger skumma fel.

Är allt detta ok skulle jag kontrollera ifall att glykol förekommer i oljan.
Inte jätteovanligt att oljekylaren spricker och glykol slinker in i oljan.

Danne_1977
torsdag 21:09 · 3 263 Inlägg

Är det värt att lägga 2500:- på en sån där iCarSoft för just det här felet, eller är det bättre att lämna in och få en diagnos på en gång ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
fredag 00:50 · 1 046 Inlägg

Ett bra diagnosverktyg är alltid en bra investering.
Kan däremot inte uttala mig om iCarSoft.

Danne_1977
fredag 10:38 · 3 263 Inlägg

Jag har beställt en sån i alla fall, jag har en till Volvo som fungerar perfekt för felkoder och radera felkoder och se live data samt massa annat.. finns det några felkoder på bilen, vilket det borde göra så kommer jag se dom, jag börjar misstänka att jag behöver byta Transmission Conductor Plate för det verkar som den är ett vanligt fel när bilen börjar växla konstigt eller låser sig på växlarna osv.. där byts ju även uttaget till kontakten också samtidigt då den sitter på denna platta.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mb_pucken
fredag 14:39 · 4 954 Inlägg

På min merca så gick en varvtalsgivare på kretskortet i lådan sönder. Började med att den inte ville växla ibland för att sedan låsa sig på 2an. Funkade efter byte av kretskort.
Dock har jag en 7G låda i min.

Råkade även ut för att kylaren läkte in glykol i lådan men då började den bara hugga på lockupen. Slängde i en beggad låda men flyttade över min elektronik så styrenheten som sitter i där på 7G lådan är chassinummer låst.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Danne_1977
fredag 16:28 · 3 263 Inlägg

Ja det mesta brukar lösa sig genom att byta plattan där all elektronik sitter, jag har ju 722.6 lådan som är femväxlad och alla säger att det är en relativt bra låda, men att man måste byta dom där grejerna lite då och då, jag kommer satsa på att byta dom där grejerna jag också tror jag. Känns som det är värt ett försök i alla fall, även byta elkontakten på samma gång..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
fredag 18:17 · 1 046 Inlägg

Inte för att vara sån, men jag är övertygad om att det är bättre att vara 100% säker på vad som är fel innan man byter något.

Danne_1977
fredag 21:39 · 3 263 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inte för att vara sån, men jag är övertygad om att det är bättre att vara 100% säker på vad som är fel innan man byter något.

Därför beställde jag en iCarSoft felkodsläsare igårkväll så jag kan läsa ut felkoderna och kanske få reda på vad som är fel.. finns inga felkoder så är det lika bra att byta kretskortet i lådan eftersom 99% av fallen på just dom är lådorna så är det just det som är problemet, kan inte bli sämre i alla fall och speciellt svårt är det ju inte heller.. big_smile

Jag kände precis som du, inte börja tokbyta nåt innan man har lite mer att gå på, bara onödigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang