Orkeslös motor

jimmiD
25 september · 57 Inlägg

Har gjort ett test o märkt skillnad....körde tanken tom från 95 oktan....fyllde upp 10L med 98 o körde slut på den, sen 10L till för att köra ut systemet med 95....har nu märkt skillnad på både stycka o pigghet o samt körsträcka....så byte av oktan gjorde skillnad

Blanke
25 september · 17 Inlägg

jimmiD skrev:
Har gjort ett test o märkt skillnad....körde tanken tom från 95 oktan....fyllde upp 10L med 98 o körde slut på den, sen 10L till för att köra ut systemet med 95....har nu märkt skillnad på både stycka o pigghet o samt körsträcka....så byte av oktan gjorde skillnad

Undrar om det har nånting med etanolen att göra? Ärligt talat ingen aning, jag körde då min alltid med 95ans. 98ans bör ju inte göra ett piss då jag inte tror att dom där motorerna har så pass hög komp. Men kan ju faktiskt ha fel och att dessa bör ha 98ans.

I överlag rekommenderar jag att du inte spenderar mycket pengar på den där bilen. Det är som min bror sa åt mig när grenröret sprack på min:

"Ibland kan det vara värt att repa en skitig bil.
Men den här bilen kommer vara skit även om du repar han"

jimmiD
26 september · 57 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:
Har gjort ett test o märkt skillnad....körde tanken tom från 95 oktan....fyllde upp 10L med 98 o körde slut på den, sen 10L till för att köra ut systemet med 95....har nu märkt skillnad på både stycka o pigghet o samt körsträcka....så byte av oktan gjorde skillnad

Undrar om det har nånting med etanolen att göra? Ärligt talat ingen aning, jag körde då min alltid med 95ans. 98ans bör ju inte göra ett piss då jag inte tror att dom där motorerna har så pass hög komp. Men kan ju faktiskt ha fel och att dessa bör ha 98ans.

I överlag rekommenderar jag att du inte spenderar mycket pengar på den där bilen. Det är som min bror sa åt mig när grenröret sprack på min:

"Ibland kan det vara värt att repa en skitig bil.
Men den här bilen kommer vara skit även om du repar han"

Jo visst så kanske må va fallet men alla har inte råd att köpa nyare bilar för åtskilliga tusenlappar så därav håller jag denna kärran i liv, då den gör det den ska o servar våra behov i familjen, ska bara sminka till den med o laga lite rost, har gått genom besiktning det senaste åren i min ägo så det ska jag försöka med....köra tills motor eller växellåda havererar sen åker den till skrot helt enkel, då försäkring täcker inte sådant på så gammal bil....det är mitt måtto, kör tills det rasar men påvägen försöka hålla den så länge det går

Blanke
26 september · 17 Inlägg

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

jimmiD skrev:
Har gjort ett test o märkt skillnad....körde tanken tom från 95 oktan....fyllde upp 10L med 98 o körde slut på den, sen 10L till för att köra ut systemet med 95....har nu märkt skillnad på både stycka o pigghet o samt körsträcka....så byte av oktan gjorde skillnad

Undrar om det har nånting med etanolen att göra? Ärligt talat ingen aning, jag körde då min alltid med 95ans. 98ans bör ju inte göra ett piss då jag inte tror att dom där motorerna har så pass hög komp. Men kan ju faktiskt ha fel och att dessa bör ha 98ans.

I överlag rekommenderar jag att du inte spenderar mycket pengar på den där bilen. Det är som min bror sa åt mig när grenröret sprack på min:

"Ibland kan det vara värt att repa en skitig bil.
Men den här bilen kommer vara skit även om du repar han"

Jo visst så kanske må va fallet men alla har inte råd att köpa nyare bilar för åtskilliga tusenlappar så därav håller jag denna kärran i liv, då den gör det den ska o servar våra behov i familjen, ska bara sminka till den med o laga lite rost, har gått genom besiktning det senaste åren i min ägo så det ska jag försöka med....köra tills motor eller växellåda havererar sen åker den till skrot helt enkel, då försäkring täcker inte sådant på så gammal bil....det är mitt måtto, kör tills det rasar men påvägen försöka hålla den så länge det går

Exakt det jag gjorde med min. Fick igenom den i besiktningen i några år och när den fick en tvåa för mycket så gav jag upp. Dom är stabila bilar men jävlar vad jag skrek i ilska när jag arbetade på min ibland, aldrig vart med om något värre.

jimmiD
26 september · 57 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

Undrar om det har nånting med etanolen att göra? Ärligt talat ingen aning, jag körde då min alltid med 95ans. 98ans bör ju inte göra ett piss då jag inte tror att dom där motorerna har så pass hög komp. Men kan ju faktiskt ha fel och att dessa bör ha 98ans.

I överlag rekommenderar jag att du inte spenderar mycket pengar på den där bilen. Det är som min bror sa åt mig när grenröret sprack på min:

"Ibland kan det vara värt att repa en skitig bil.
Men den här bilen kommer vara skit även om du repar han"

Jo visst så kanske må va fallet men alla har inte råd att köpa nyare bilar för åtskilliga tusenlappar så därav håller jag denna kärran i liv, då den gör det den ska o servar våra behov i familjen, ska bara sminka till den med o laga lite rost, har gått genom besiktning det senaste åren i min ägo så det ska jag försöka med....köra tills motor eller växellåda havererar sen åker den till skrot helt enkel, då försäkring täcker inte sådant på så gammal bil....det är mitt måtto, kör tills det rasar men påvägen försöka hålla den så länge det går

Exakt det jag gjorde med min. Fick igenom den i besiktningen i några år och när den fick en tvåa för mycket så gav jag upp. Dom är stabila bilar men jävlar vad jag skrek i ilska när jag arbetade på min ibland, aldrig vart med om något värre.

Håller med....värsta jag vart med om va tillgängligheten av oljefilter men startmotorn där emot svor jag mer än vad man kan räkna på 2 händer....den sitter så otroligt korkat....stabila om man vårdar dom o tar hand om felen allt efter som de dyker upp....vet att man nästan får skänka bort denna typ av bil för o bli av med dom, men jag ser inget fel med dom....är en bra bruksbil med bra lastutrymme

Blanke
28 september · 17 Inlägg

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Jo visst så kanske må va fallet men alla har inte råd att köpa nyare bilar för åtskilliga tusenlappar så därav håller jag denna kärran i liv, då den gör det den ska o servar våra behov i familjen, ska bara sminka till den med o laga lite rost, har gått genom besiktning det senaste åren i min ägo så det ska jag försöka med....köra tills motor eller växellåda havererar sen åker den till skrot helt enkel, då försäkring täcker inte sådant på så gammal bil....det är mitt måtto, kör tills det rasar men påvägen försöka hålla den så länge det går

Exakt det jag gjorde med min. Fick igenom den i besiktningen i några år och när den fick en tvåa för mycket så gav jag upp. Dom är stabila bilar men jävlar vad jag skrek i ilska när jag arbetade på min ibland, aldrig vart med om något värre.

Håller med....värsta jag vart med om va tillgängligheten av oljefilter men startmotorn där emot svor jag mer än vad man kan räkna på 2 händer....den sitter så otroligt korkat....stabila om man vårdar dom o tar hand om felen allt efter som de dyker upp....vet att man nästan får skänka bort denna typ av bil för o bli av med dom, men jag ser inget fel med dom....är en bra bruksbil med bra lastutrymme

Fick inte min såld för mycket pengar, tror i slutändan blev det 2000kr.

Problemet som satte vår i graven var väl att topplockspackningen gick 2 ggr på samma år, vattenpumpen slutade vägra läcka glykol, även efter att vi lämnade in den. Så var det olja överallt.

Det absolut jobbigaste var dock avgasröret för min del. På något sätt hade röret fått en sten på sig och skapat världens minsta lilla glipa där avgaserna kunde åka ut vid flänsen. Så behövde man skruva bort hela systemet från grenröret, och då gick 2/3 bultar av i det förbannade grenröret. Då blev det att säga adios.

jimmiD
29 september · 57 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

Exakt det jag gjorde med min. Fick igenom den i besiktningen i några år och när den fick en tvåa för mycket så gav jag upp. Dom är stabila bilar men jävlar vad jag skrek i ilska när jag arbetade på min ibland, aldrig vart med om något värre.

Håller med....värsta jag vart med om va tillgängligheten av oljefilter men startmotorn där emot svor jag mer än vad man kan räkna på 2 händer....den sitter så otroligt korkat....stabila om man vårdar dom o tar hand om felen allt efter som de dyker upp....vet att man nästan får skänka bort denna typ av bil för o bli av med dom, men jag ser inget fel med dom....är en bra bruksbil med bra lastutrymme

Fick inte min såld för mycket pengar, tror i slutändan blev det 2000kr.

Problemet som satte vår i graven var väl att topplockspackningen gick 2 ggr på samma år, vattenpumpen slutade vägra läcka glykol, även efter att vi lämnade in den. Så var det olja överallt.

Det absolut jobbigaste var dock avgasröret för min del. På något sätt hade röret fått en sten på sig och skapat världens minsta lilla glipa där avgaserna kunde åka ut vid flänsen. Så behövde man skruva bort hela systemet från grenröret, och då gick 2/3 bultar av i det förbannade grenröret. Då blev det att säga adios.

Åh herre gud, snacka om maximal otur du hade med din....ända jag haft problem med nu på senare tid är mittdämparen, då det först inte satt någon när jag köpte den ej heller kat, hittade ny för 1200 o en begagnad mittdämparen för 160kr på skroten men nu skramlar den som en marakas när man startar o läcker lite här o var som ett durkslag, vilket måste bytas innan besiktning....sura tusenlappen på en ny men allt för den ska gå igenom.

Sen är det bara den tråkiga rosten som måste lagas i infästning bak båda sidor o lite i skärmarna, men till min fördel så är jag svetsare så är ganska lätt fixat

Blanke
7 oktober · 17 Inlägg

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Håller med....värsta jag vart med om va tillgängligheten av oljefilter men startmotorn där emot svor jag mer än vad man kan räkna på 2 händer....den sitter så otroligt korkat....stabila om man vårdar dom o tar hand om felen allt efter som de dyker upp....vet att man nästan får skänka bort denna typ av bil för o bli av med dom, men jag ser inget fel med dom....är en bra bruksbil med bra lastutrymme

Fick inte min såld för mycket pengar, tror i slutändan blev det 2000kr.

Problemet som satte vår i graven var väl att topplockspackningen gick 2 ggr på samma år, vattenpumpen slutade vägra läcka glykol, även efter att vi lämnade in den. Så var det olja överallt.

Det absolut jobbigaste var dock avgasröret för min del. På något sätt hade röret fått en sten på sig och skapat världens minsta lilla glipa där avgaserna kunde åka ut vid flänsen. Så behövde man skruva bort hela systemet från grenröret, och då gick 2/3 bultar av i det förbannade grenröret. Då blev det att säga adios.

Åh herre gud, snacka om maximal otur du hade med din....ända jag haft problem med nu på senare tid är mittdämparen, då det först inte satt någon när jag köpte den ej heller kat, hittade ny för 1200 o en begagnad mittdämparen för 160kr på skroten men nu skramlar den som en marakas när man startar o läcker lite här o var som ett durkslag, vilket måste bytas innan besiktning....sura tusenlappen på en ny men allt för den ska gå igenom.

Sen är det bara den tråkiga rosten som måste lagas i infästning bak båda sidor o lite i skärmarna, men till min fördel så är jag svetsare så är ganska lätt fixat

Exakt där i mitten jag hade problemet med mitt avgassystem. Även om man "fixade" det så läkte det titt som tätt och skramlade, var då fan det värsta jag varit med om. En lättare lösning hade vart ett rakt rör och en kat bara. Blev så jävla less när jag spenderade 5 timmar på att fixa läckaget, nya rör och allt. Så startar jag bilen och det läckte på exakt samma ställe igen.

jimmiD
9 oktober · 57 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

Fick inte min såld för mycket pengar, tror i slutändan blev det 2000kr.

Problemet som satte vår i graven var väl att topplockspackningen gick 2 ggr på samma år, vattenpumpen slutade vägra läcka glykol, även efter att vi lämnade in den. Så var det olja överallt.

Det absolut jobbigaste var dock avgasröret för min del. På något sätt hade röret fått en sten på sig och skapat världens minsta lilla glipa där avgaserna kunde åka ut vid flänsen. Så behövde man skruva bort hela systemet från grenröret, och då gick 2/3 bultar av i det förbannade grenröret. Då blev det att säga adios.

Åh herre gud, snacka om maximal otur du hade med din....ända jag haft problem med nu på senare tid är mittdämparen, då det först inte satt någon när jag köpte den ej heller kat, hittade ny för 1200 o en begagnad mittdämparen för 160kr på skroten men nu skramlar den som en marakas när man startar o läcker lite här o var som ett durkslag, vilket måste bytas innan besiktning....sura tusenlappen på en ny men allt för den ska gå igenom.

Sen är det bara den tråkiga rosten som måste lagas i infästning bak båda sidor o lite i skärmarna, men till min fördel så är jag svetsare så är ganska lätt fixat

Exakt där i mitten jag hade problemet med mitt avgassystem. Även om man "fixade" det så läkte det titt som tätt och skramlade, var då fan det värsta jag varit med om. En lättare lösning hade vart ett rakt rör och en kat bara. Blev så jävla less när jag spenderade 5 timmar på att fixa läckaget, nya rör och allt. Så startar jag bilen och det läckte på exakt samma ställe igen.

Lyckades få rätt sist när jag bytade dämparen men nu är det själva dämparen som är kass o läcker....men förstår dig o skulle tro att besiktningen blir inte glad om man kör rakt rör, trots att det hade löst en hel del egentligen....är dock nu en massiv rostfritt rör från katten till mittdämparen, så det är väll det ända som kommer hålla o vara kvar när resterande havererar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang