Går det att få bort denna repa utan att lägga tiotusentals kronor?

Lucif3r
26 september 2022 · 2 214 Inlägg

Paintless Dent Repair. Dvs buckel-riktning utan att skada lacken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2022 · 13 742 Inlägg

krambriw skrev:
Nu när vi lärt oss allt om pdr så känns det som att allt snack om spackling känns som andra-hands valet i och med att man då även torskar på omlack

Jag har en kompis som jobbar med pdr och han fixade några dörruppslag jag fick av nån idiot för nått år sedan, otroligt att det går att "trolla bort" sådär

för en sån där liten skada tycker jag det omöjligt ens kan vara något att ens överväga...   det blir ALDRIG lika bra som orginal lacken.. så är det bara..    lackskarver och skräp.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hilmer
27 september 2022 · 1 782 Inlägg

Takbågen brukar vara hård, så att fixa den skadan utan lackering är svårt, där är ju dessutom redan skada på lacken så lackering krävs ju oavsett.
Pdr är svårt på det stället eftersom man som regel inte kommer in på insidan, och då den är så pass hård just där så hade man behövt komma till båda sidor.

Vad det gäller tennspackling så förekommer det nog fortfarande i vissa fall, men det är nog enbart de lite äldre som kan det numera, tror inte det lärs ut på samma sätt längre tyvärr!
Jag körde det ofta på t ex skarvarna vid skärmbyte och ett och annat "hundben", men det är en konst att få till det så det gäller ju att man underhåller kunskaperna.

Cuefa Ain't no place like home...
28 september 2022 · 4 628 Inlägg

Den lokala "buckla-väck"-killen vi använder här på jobbet i Uppsala skulle nog kunna ordna till det där rätt snyggt.
Har man tur finns det möjlighet att komma åt underifrån genom att ta bort klädseln på a-stolpen, då kan man få det ruskigt snyggt.
Han fixade en liknande buckla jag hade på bakluckan på en av mina tidigare bilar, det var knappt han kom åt att trycka ut den från insidan pga en förstärkningsbalk som var svetsad rakt över där bucklan var, men han lyckades till slut. Syntes ingenting att där varit en buckla efteråt.

Så lätt värt att kolla med en sådan person först o se om det är möjligt!

Senast redigerat av Cuefa (28 september 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zemet
28 september 2022 · 4 038 Inlägg

Cuefa skrev:
Den lokala "buckla-väck"-killen vi använder här på jobbet i Uppsala skulle nog kunna ordna till det där rätt snyggt.
Har man tur finns det möjlighet att komma åt underifrån genom att ta bort klädseln på a-stolpen, då kan man få det ruskigt snyggt.
Han fixade en liknande buckla jag hade på bakluckan på en av mina tidigare bilar, det var knappt han kom åt att trycka ut den från insidan pga en förstärkningsbalk som var svetsad rakt över där bucklan var, men han lyckades till slut. Syntes ingenting att där varit en buckla efteråt.

Så lätt värt att kolla med en sådan person först o se om det är möjligt!

Någon som har provat själv?

Det ser ju onekligen väldigt enkelt ut, smeta på lite smältlim på en pinne, värm lite så lacken inte spricker och sedan dra?

Jag misstänker att det är en hel del skicklighet som gör att det ser så enkelt ut men tänkte ändå prova lite på pickuppen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang