Koppla in laddtrycksmätare

Bonnpojken
28 september 2022 · 184 Inlägg

Tänkte köpa en laddtrycksmätare till bilen för att se hur mycket den laddar för känns riktigt slö men vet inte vart man kopplar in laddtrycksmätare på en diesel… bilen i fråga är en vw passat b6 -06 2.0tdi. Bilen har tidigare vart chiptrimmad till 200hk enl förra ägaren men togs bort pga slitage

zemet
28 september 2022 · 4 030 Inlägg

Förra ägaren tog bort chipptrimmet för att vad blev utsatt för slitage? Däcken? kopplingen? turbon?
Har aldrig hört om någon som tagit bort chip trim pga slitage.

Du får hitta ett lämpligt ställe i insuget att koppla in den på.
Kolla om det inte redan går några slangar där som du kan sätta ett T-Kors på.

Annars får du gänga i en egen nippel.

torsen
28 september 2022 · 7 198 Inlägg

Helt o t.
För många år sedan förkom det att vissa bilar hade "vacuummeter".
D v s ett instrument som visade undertrycket i insugsröret.
Ett "medel" för att köra försiktigt och ekonomiskt.
Ju mer man trampade på gaspedalen, desto större undertryck i insugsröret och större utslag på "vacuummetern" - lika med högre bränsleförbrukning - på en motor med förgasare.
Eftermarknaden tillhandahöll tillbehörssatser med  instrument och monteringssats.
Jag föll aldrig för frestelsen att få veta om jag körde oekonomiskt eller ej.

Mer o t.
Vilka minns de vacuumdrivna vindrutetorkarna, som stannade när man gav full gas vid en omkörning.
Eller de vacuumdrivna vindrutespolarna, som inte gav något när man gasade, men å andra sidan tömde "påsen" när man släppte på gasen.

Ännu mer o t.
Jag och några andra gossar ägde en FORD Tudor Special 1937.
Det här med Tudor Special är viktigt, för den var på 85 hk, den "vanliga" V8:an endast på 60 hk.
Det märkligaste med den bilen var att den hade en elektrisk vindrutetorkare infäst i vindrutans överkant - och i andra sidans nederkant en vacuumdriven torkare.
Dessa var naturligtvis inte synkroniserade.
Så ibland kunde de fastna i varandra.
Ja det var tider det.

Ursäkt utvikelsen.

Bonnpojken
28 september 2022 · 184 Inlägg

zemet skrev:
Förra ägaren tog bort chipptrimmet för att vad blev utsatt för slitage? Däcken? kopplingen? turbon?
Har aldrig hört om någon som tagit bort chip trim pga slitage.

Du får hitta ett lämpligt ställe i insuget att koppla in den på.
Kolla om det inte redan går några slangar där som du kan sätta ett T-Kors på.

Annars får du gänga i en egen nippel.

Ingen aning han sa att den va chippad till 220hk typ o låter inte så hälsosamt för en 140hk motor.så de är likadant som på bensinbilar med laddtrycksmätare?

simlar
28 september 2022 · 5 516 Inlägg

Du kan läsa ut mätvärden ur motorstyrdonet genom OBD-uttaget.

Finns inget behov att koppla in laddtrycksmätare för felsökning, såvida man inte misstänker att laddtrycksgivaren visar fel.

För att se om den är chippad eller ej går det läsa mätvärde på motorns vridmoment och jämföra med vad motorn borde ha.
140hk 2.0tdi har maxvrid på 320Nm om jag minns rätt.

Senast redigerat av simlar (28 september 2022)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang