Bmw e91 320d -07 startar inte efter startmotorsbyte

diese1
1 oktober 2022 · 102 Inlägg

Tjenare tjenare, som rubriken lyder så har jag nyss bytt startmotor i min bil, och bilen startade och gick som den skulle i ett bra tag efter det. Men nu några veckor senare så har den börjat spöka. Skulle ta ut bilen igår för att rasta den då den ej körs så mycket längre, och då startade den som vanligt, men sen framåt kvällen så stängde jag av bilen o efter det vägrade den starta. Det låter bara som att det inte kommer tillräckligt med ström till startmotorn, så jag antog att batteriet bara var slut. Men även när man står med startkablar kopplade till en bil ijämte så låter det likadant.. Enda sättet jag har lyckats få igång bilen på är att bogsera igång den...
Batteriet mäter 12.31 volt vilket borde vara tillräckligt

Kan även tillägga att bilen för det mesta bara står då jag inte har tid att använda den längre , se den startas väl ungefär 1 gång på 2 veckor

Alla spekulationer är uppskattade😊

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 oktober 2022 · 13 669 Inlägg

inte varit klen och inte dragit åt batteri kabeln hårt nog på startmotorn?
eller kanske t.o.m för hårt  så startmotorn gått sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
1 oktober 2022 · 5 809 Inlägg

Mät spänningen direkt på stora anslutningen på startmotorn medan någon försöker starta bilen, det är först då man verkligen ser vilken spänning man har.

diese1
1 oktober 2022 · 102 Inlägg

Growe skrev:
inte varit klen och inte dragit åt batteri kabeln hårt nog på startmotorn?
eller kanske t.o.m för hårt  så startmotorn gått sönder

Tveksam till att det handlar om hur hårt jag har dragit åt, eftersom det bara låter dom att startmotorn inte orkar..
Sen tror jag inte att jag har dragit åt varken för hårt smile

diese1
1 oktober 2022 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Mät spänningen direkt på stora anslutningen på startmotorn medan någon försöker starta bilen, det är först då man verkligen ser vilken spänning man har.

Har mätt lite på den nu, vid startmotorn får jag ut 11.25 volt när bilen är av, när jag försöker starta går det ner till 7-8 volt. Jag är inte bra på ström o dylikt så vet inte om de siffrorna är bra eller dåliga, men hoppas på dåliga!

Utmarks-Loke
1 oktober 2022 · 5 809 Inlägg

Ja, 7-8 volv kommer upplevas som att startmotorn är riktigt trött. Mest sannolikt är batteriet dåligt eller i alla fall inte laddat, men det kan också vara en kabel som håller på och gå av. Eller att startmotorn är sönder så att den tar mer ström än den skall, men det är osannolikt. Prova med ett annat batteri eller ladda det nuvarande minst 12 timmar

diese1
1 oktober 2022 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, 7-8 volv kommer upplevas som att startmotorn är riktigt trött. Mest sannolikt är batteriet dåligt eller i alla fall inte laddat, men det kan också vara en kabel som håller på och gå av. Eller att startmotorn är sönder så att den tar mer ström än den skall, men det är osannolikt. Prova med ett annat batteri eller ladda det nuvarande minst 12 timmar

Ja det var väl ungefär det här jag ville höra smile
Jobbiga är dock att jag idag åkte o köpte ett nytt batteri för jag har haft andra problem med den gamla startmotorn, dock inte likadana som jag har nu. Iallafall så var det ingen skillnad med det nya batteriet. Men jag ska prova att sätta bilfan på laddning så får jag se om det hänt något tills imorgon, annars blir det att felsöka kablar.

Janneutanb
1 oktober 2022 · 7 267 Inlägg

Om du mäter över batteriet och startmotorn under startförsök så får du svaret rätt snabbt var felet ligger.
Om bägge mäter lika och hög volt, så är nya startmotorn kass.
Om bägge mäter lika och låg volt så är det dåligt med laddning i batteriet alternativt att den är kass.
Om du har högre volt på batteriet än på startmotorn så har du dålig kontakt nånstans på vägen mellan batteriet och startmotorn. Gäller alltså både plus och minussidan.
Isåfall kontrollera jorden mellan batteri och chassi samt mellan motor och chassi.
Undra om e91 är drabbad av att plussen ärgar sönder vid nån genomföring i bak, det är nån bmw modell som är det iallafall.

diese1
1 oktober 2022 · 102 Inlägg

Janneutanb skrev:
Om du mäter över batteriet och startmotorn under startförsök så får du svaret rätt snabbt var felet ligger.
Om bägge mäter lika och hög volt, så är nya startmotorn kass.
Om bägge mäter lika och låg volt så är det dåligt med laddning i batteriet alternativt att den är kass.
Om du har högre volt på batteriet än på startmotorn så har du dålig kontakt nånstans på vägen mellan batteriet och startmotorn. Gäller alltså både plus och minussidan.
Isåfall kontrollera jorden mellan batteri och chassi samt mellan motor och chassi.
Undra om e91 är drabbad av att plussen ärgar sönder vid nån genomföring i bak, det är nån bmw modell som är det iallafall.

Kan ju mycket möjligt vara så, den tappar ju drygt 1 volt från batteriet till startmotorn när bilen är av, sen att den går ner till 7 volt vid start är ju lite sämre. När jag har tid får jag försöka kolla till kablarna samt kopplingarna, men har bara varannan helg på mig då jag är i lumpen smile

Utmarks-Loke
1 oktober 2022 · 5 809 Inlägg

Mellan batteriet och startmotorn skall du inte tappa något alls när inte startmotorn snurrar, utan belastning får du inga förluster. Så om det verkligen försvinner en volt däremellan är det något som är skumt

diese1
2 oktober 2022 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Mellan batteriet och startmotorn skall du inte tappa något alls när inte startmotorn snurrar, utan belastning får du inga förluster. Så om det verkligen försvinner en volt däremellan är det något som är skumt

Blir o felsöka kabeln då tongue
Lät bilen stå på laddning i över 12 timmar men ingen skillnad..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2022 · 17 379 Inlägg

Att startmotorspänning dippar ner till 8-9 volt vid start är i min värld fullt normalt. Då har jag kopplat på "flight mode" på en märkesspecifik dator. Detta ska vara helt ok. Prova och sätt på startkablar från en annan bil som går på tomgång och har friskt batteri. Snurrar den i gång då så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
diese1
15 oktober 2022 · 102 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att startmotorspänning dippar ner till 8-9 volt vid start är i min värld fullt normalt. Då har jag kopplat på "flight mode" på en märkesspecifik dator. Detta ska vara helt ok. Prova och sätt på startkablar från en annan bil som går på tomgång och har friskt batteri. Snurrar den i gång då så...

Bilen startar inte ens när man har på startkablar från en annan bil som är igång. Har nyss gjort lite mer felsökning och vill få det till att det är något problem med startmotorn, eftersom jag kopplade på ett batteri så nära startmotorn som möjligt och sedan tjuvkopplade den med hjälp av en skruvmejsel, men den går runt ett lr två varv och sedan orkar den inte mer. Låter riktigt trött.

Bli att ta dän startmotorn en gång till och testa den utanför bilen... smile

Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

diese1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Att startmotorspänning dippar ner till 8-9 volt vid start är i min värld fullt normalt. Då har jag kopplat på "flight mode" på en märkesspecifik dator. Detta ska vara helt ok. Prova och sätt på startkablar från en annan bil som går på tomgång och har friskt batteri. Snurrar den i gång då så...

Bilen startar inte ens när man har på startkablar från en annan bil som är igång. Har nyss gjort lite mer felsökning och vill få det till att det är något problem med startmotorn, eftersom jag kopplade på ett batteri så nära startmotorn som möjligt och sedan tjuvkopplade den med hjälp av en skruvmejsel, men den går runt ett lr två varv och sedan orkar den inte mer. Låter riktigt trött.

Bli att ta dän startmotorn en gång till och testa den utanför bilen... smile

Fast, kopplar du på ett batteri och har dåligt batteri har du som bäst två halvdåliga batterier. Du måste mata från en annan bil, som är igång...

Och dålig startmotor förklarar inte spänningsfallet på vägen till den från batteriet.

Jag gissar på dåliga kablar/kontakt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
15 oktober 2022 · 5 809 Inlägg

Jag har sett många riktigt dåliga startkablar så börja med att kolla så de verkligen är okej. De billiga från jula och liknande ställen kan vara skrot direkt från affären. Kolla speciellt där själva kabeln har kontakt med klämmorna.

diese1
17 oktober 2022 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har sett många riktigt dåliga startkablar så börja med att kolla så de verkligen är okej. De billiga från jula och liknande ställen kan vara skrot direkt från affären. Kolla speciellt där själva kabeln har kontakt med klämmorna.

Jag hann med att använda samma startkablar o batteri i ett försök att få igång min gamla atraktor som var död på batteri, och som du säger så är det mycket möjligt att kablarna har dålig kontakt samt att batteriet är trött, eftersom jag inte lyckades få kablarna att sitta tillräckligt bra för att få igång traktorn heller, instrumentpanelen lös upp men så fort jag vred om nyckeln så försvann strömmen...

Blir o se över kablarna på fredag då smile

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

diese1 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har sett många riktigt dåliga startkablar så börja med att kolla så de verkligen är okej. De billiga från jula och liknande ställen kan vara skrot direkt från affären. Kolla speciellt där själva kabeln har kontakt med klämmorna.

Jag hann med att använda samma startkablar o batteri i ett försök att få igång min gamla atraktor som var död på batteri, och som du säger så är det mycket möjligt att kablarna har dålig kontakt samt att batteriet är trött, eftersom jag inte lyckades få kablarna att sitta tillräckligt bra för att få igång traktorn heller, instrumentpanelen lös upp men så fort jag vred om nyckeln så försvann strömmen...

Blir o se över kablarna på fredag då smile

Tar det igen: Du kan inte ge starthjälp från ett löst batteri... Det måste sitta i en bil som är igång. Även om det lösa batteriet är fulladdat så kommer det, inom en mycket kort tid efter att du anslutit det, som bäst vara 50% laddat och då startar ingenting...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
diese1
22 oktober 2022 · 102 Inlägg

Nu hr jag tagit ur startmotorn och provat den löst med startkablar direkt från bilens batteri, och verkar vara något fel eftersom den enbart skjuter ut drevet, men det snurrar inte. Har känt på drevet och det går o snurra med handkraft, men det går trögare än vad jag kommer ihåg att det gjorde på den gamla..

Vill inte ta isär startmotorn eftersom garantin fortfarande gäller, så skickar hellre tillbaks den.

Tillägg, tittade också på kabelanslutningarna på startkablarna och de hade erjat ordentligt, så har gjort om dem så nu borde inte startkablarna vara något bekymmer smile

diese1
19 november 2022 · 102 Inlägg

Hej kamrater. Nu börjar jag bli jävligt trött på den här bilen...
Köpte som sagt en startmotor eftersom jag tänkte att det var den gamla som var felet. När jag fick hem den nya så testade jag den utanför bilen o den funkade utan konstigheter men när jag väl intsallerat den i bilen så händer samma sak igen. Det låter dom att startmotorn inte orkar dra runt svänghjulet, så antingen går motorn för tungt eller så får startmotorn inte den ström den behöver.

Har även kollat igenom kablarna o mätt spänningen fram i motorrummet igen. Mäter upp en konstant ström på 11.89 volt som går ner till 10.81 när man försöker starta bilen. Vilket jag anser borde vara tillräckligt?

Jag börjar få färre o färre felsökningsalternativ så vilka tips som helst upsskattas😁

diese1
19 november 2022 · 102 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237857/237857-32615e8458fb2efd096e3992f28f42ae.jpg

Här är spänningstabell på felsökningsverktyget när man försöker starta.
Ligger på 11.92 max o går ner till 9.23 vid startförsök. Det är ju ändå -2 ute så fortfarande rimligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang