Inverter från 12v TILL 48v...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Någon som har en idé? Försökt googla. Ska ladda elscooter i bilen/via solpaneler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
2 oktober 2022 · 5 813 Inlägg

Det är lustigt, för jag satt och googlade exakt det igår. Visserligen 36V på en elcykel men annars exakt samma. Jag kom fram till att bästa lösningen trots allt är en vanlig 12V-230V inverter och använda den vanliga laddaren. Det blir förluster men det är ändå enklare.

Frågan är ju var själva laddaren sitter, är den i scootern och skall bara ha 48V från en strömkälla på utsidan? Annars måste du ju ha någon form av laddare också, det går inte bara att skicka in 48V i batteriet utan någon form av styrning

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

Fyra st seriekopplade 12V-batterier som laddas av fyra st 12V-laddare...? wink

Senast redigerat av Brådhis (2 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Har ju en inverter till solpanelsystemet så har laddat med det hela helgen vilket fungerat utmärkt men invetern går ju på lågvarv och har sina effektförluster så ville komma undan det och sätta upp ett eluttag som är dedikerat för scootern bara.

Men Biltema har en inverter på 150w jag tänkte köpa då scootern vill ha 140w från eluttaget vid laddning. Vi ser om det går då det rör sig om en modifierad sinusvåg och den jag använder nu har en ren våg...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang