Byta värmepaket i Audi 100!?

jaka54
21 oktober 2022 · 5 731 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ddfef0f8715b880486479d3715506849.jpg
Hej!
Värmeelementet i min Audi 100 2,0 E från 1989 har läckt en tid och jag beslöt mig för några dagar sedan att ta loss elementet (Phu) och byta till ett nytt.
Hela värmepaketet har tätat mot karossen med plastlister indränkta med någon slags klibbigt ämne. Samma ämne finns också på tätningarna under railsen på taket.
Någon som vet vad man kan få tag på detta "klibb"?

simlar
21 oktober 2022 · 5 525 Inlägg

Det är inte butyltejp?

Kontakta närmsta märkesverkstad så kanske det går att få tag i därigenom, såvida det inte utgått.
Annars ber du om artnr och söker på nätet efter det så kanske du hittar rätt tätning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
21 oktober 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är definitivt inte den sorts butyltejp (fyrkantiga gummilister ca 10mm i fyrkant), som tätar t.ex baklycktor på Audi 100 och även använts på gamla Volvo Amazon. Har fortfarnde kvar sån svart  "butyllist som jag köpte på Volvo i början på åttiotalet. Nej den här är ingen list utan det verkar vara en "klet" som de smörjt in befintliga skummplastlister med. Listerna är fortfarande kletiga trots att det gått 33år...
-Men butyltape skulle förmodligen funka att täta med.-Ska testa med det jag har.

Senast redigerat av jaka54 (21 oktober 2022)

jaka54
21 oktober 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
För att klargöra! Det är sån här  butyltape jag har , kommer på rulle och är lite fyrkantig eller rund till formen.
Hittade på amazon. Men det är inte sån "tape" som håller värmepaketet på plats i min Audi 100, det är mer vanlig grå skummplastlist indränkt i någon klibbig vaxartad substans.
https://www.amazon.com/Sealant-PROMOTOR … amp;sr=8-8

Mew
21 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Butyltejp för mig är en kletig sträng som alltid förblir kletig, så det kan nog vara något sånt. Butylklister kanske vore ett mer passande namn. smile

EDIT: Missade visst ditt senaste inlägg. tongue Men kan säkert finnas olika varianter på en liknande produkt, så länge den gör sitt jobb kanske det inte spelar någon större roll. Men vore intressant att veta vad det faktiskt var för någonting.

Senast redigerat av Mew (21 oktober 2022)

Koster
8 april 2023 · 108 Inlägg

Nämen Tjenare Jaka, då är jag här med svar igen! big_smile
Det är en typ av butyltätning som satt där ifrån fabrik, men av någon anledning tillverkades det i något som liknar skum åt Audi på 80-talet.
Ersättningen är art nr DH00910003: https://parts.audiusa.com/p/Audi__/1K-a … 300M1.html och är ett polyuretanlim som används till vindrutor och samma sak kan köpas på tub hos Biltema för en spottstyver : https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000045836

Jag gjorde själv det här jobbet 2020 och använde butyltejp mot karossen för jag ville kunna få isär det igen om något gick fel, men tätade däremot öppningen där slangarna går in i värmepaketet med vindrutetätning.

Tätningen finns även nämnd som nr 2 på listan här: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … -113000/#2

jaka54
8 april 2023 · 5 731 Inlägg

Hej!
Nr 2 är ju värmepaketet!  -Inte tätningen.
Jag tätade som du hela den stora svarta "värmeboxen" mot karossen med svart butyltejp men helst skulle jag ju vilja ha Audis  originallösning med ett "inkladdat" ca 10mm tjockt skumgummi.

Tätningen där de två plaströren går ut genom den svarta "plastboxen" tätade jag med vanlig silikon.
För att värmepaketet från autodoc skulle passa i "plastboxen" (värmepaket ska ju vara stötdämpande moterat och sitta tätt mot väggarna i "plastboxen") använde jag tunna neoprengummiremsor som jag kontaktlimmade mot värmepaketes kort och långsidor.

Min bror har samma problem  på sin Audi 100 turbo som jag hade på min med läckande värmepaket och vi ska byta på hans bil när det blir lite varmare ute. På brorsans Turbo är det lite bökigare att ta loss "Boxen" då han har AC i sin bil.

Koster
9 april 2023 · 108 Inlägg

Det är 2 detaljer under post 2 i den listan, man måste alltid titta under för att se om det finns ngt onumrerat där, det innebär att det är en tilläggsartikel i delen. Tittar du under nr 2 så ser du mycket riktigt att artikelnumret till tätningsmassan står där.

jaka54
9 april 2023 · 5 731 Inlägg

Ahh!  Men det är ju inte sån tätning som Audi själva använt. Originaltätningen består av en ca 15x10mm tjock skumgummilist indränkt med ett kladdigt (icke torkande) ämne.
Det gick att få tag på skumgummilisten från Audi tradition i Tyskland för några år sedan men idag finns den inte längre och "kletet" som skumgummilisten är indränkt i kan närmast jämföras med något sirapsaktigt.

Koster
9 april 2023 · 108 Inlägg

Den listen har aldrig funnits Berners(AUDI) beställningsortiment det vet jag då verkstadschefen här kontrollerade det åt mig och fann det artikelnummer som jag angivit här ända bak till juni 92 och dom själva använder numera nästan uteslutande flytande tätningsmedel på tub.
Men vem fan bryr sig i om vad det sitter för tätning där så länge det fungerar, 100.an är ju inte en värdefullt samlarobjekt direkt.

jaka54
9 april 2023 · 5 731 Inlägg

Problemet med tätningen är att åtminstone jag vill att det ska vara tätt mot karossen !
Nu vara jag tvungen att använda svarta  butylband men det är ingen perfekt lösning då dessa band inte flexar lika mycket när man trycker dit  plastboxen som original skumgummiband gör. Det blir lite för stumt vilket gör att plastboxen inte tätar överallt mot karossen.
Tätningslisterna jag talar om är nr 22 och 23 . De har jag köpt från Audi Tradition i Tyskland för ca 5-6årsedan men de finns inte att få tag på idag , men dessa lister var inte "inkladdade" när jag köpte dem till brorsans Audi 100 turbo.
7zap.com verkar inte fungera nu så här är sidan från ETKA.

https://nemigaparts.com/cat_spares/etka … 79/113000/

Senast redigerat av jaka54 (9 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang