Motorproblem (tappar en cylinder ibland)

Green_devil
16 november 2022 · 594 Inlägg

Hej
Jag har en vw polo gti 1,6L (6n2).
Som jag har problem med att få igenom besiktningen.
Problemet är att det beter sig som att den "bara" tappar en cylinder lite när den vill.
Jag har bytt stiften, tändkablarna, tändmodulen och även bytt spjällhuset.
Men problemet kvarstår. Och det sista jag testade var att koppla ifrån vattentempsensorn utan några resultat.
Har även putsat till jordanslutningarna.

Någon som har någon idé på vad som annars kan vara problemet att han tappar en cylinder?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
sollu
16 november 2022 · 416 Inlägg

Felkod? Bara byta saker är ingen lösning. Fick gratis en corolla som hade samma problem som din bil, Men jag byte  tändstift bli samma problem. Jag drog tändkablen från tändstiften medan motorn i gång men motorn reagerar ingenting. Då gjorde jag  kompression prov på alla cylindrar. Dom reagerar bra. Byte en tändkabl på cylinder 2 problemet löst. Så gör en kompressions prov.

Green_devil
16 november 2022 · 594 Inlägg

Aha. Allt är bytt till rent nya delar.
När jag kollade senast, så fanns det inga felkoder, men ska kolla med en annan felkodsläsare, kan vara fel på den jag använde

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
spillolja
16 november 2022 · 4 020 Inlägg

Blir möjligen någon tändspolehalva varmare än den andra halvan ?
om svaret är jag kan några lindningsvarv vara kortslutna och tändenergin begränsad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
17 november 2022 · 2 796 Inlägg

Om den tappar endast en cyl, (och  kanske samma cyl varje gång?) och tänddelarna är samtliga bytta får man fokusera på bränslespridaren.

Komp tror jag inte är dålig, eftersom den går på alla ibland.

Green_devil
17 november 2022 · 594 Inlägg

spillolja skrev:
Blir möjligen någon tändspolehalva varmare än den andra halvan ?
om svaret är jag kan några lindningsvarv vara kortslutna och tändenergin begränsad

Jag har faktiskt inte koll om ena delen blir varmare eller ej. Har inte ens tänkt den tanken.

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Green_devil
17 november 2022 · 594 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om den tappar endast en cyl, (och  kanske samma cyl varje gång?) och tänddelarna är samtliga bytta får man fokusera på bränslespridaren.

Komp tror jag inte är dålig, eftersom den går på alla ibland.

Känns ju nästan som att det skulle vara en spridare som kan vara fel.
Men hur kan man kolla om det är så på enklaste sätt?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
sollu
17 november 2022 · 416 Inlägg

Green_devil skrev:

Mossan1 skrev:
Om den tappar endast en cyl, (och  kanske samma cyl varje gång?) och tänddelarna är samtliga bytta får man fokusera på bränslespridaren.

Komp tror jag inte är dålig, eftersom den går på alla ibland.

Känns ju nästan som att det skulle vara en spridare som kan vara fel.
Men hur kan man kolla om det är så på enklaste sätt?

Byt dom varandra. Så det kommer felet flytta om det spridare.

Mossan1
18 november 2022 · 2 796 Inlägg

Green_devil skrev:
Aha, tackar för tipset

Det är ett bra tips att flytta runt hrejer för att kolla, men det kräver felkoder för att veta vilken cyl som missar.
Om det bara är en eller slumpvis cyl.

Utan felkoder vet man inte säkert, och man hör inte om det är just nr1 nr2 osv som missar.
"Tattarlösning" är att lyfta tändspole/kabel en efter en under gång och lyssna på motorn.
Ingen skillnad = döda cyl funnen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 734 Inlägg

om en cyl tappas så märker datorn i bilen det direkt då ska den dektera misstäning.  dessutom brukar motorlampan blnka under tiden den misständer...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Green_devil
2 januari 2023 · 594 Inlägg

Idag så läste jag av ev felkoder på min gti. Och där fanns 6 st.
En av dom är 17978= motorstyrenhet blockerad.
Och vad jag har förstått så kan det vara transpinder i nyckeln. Men kan det påverka att bilen miss tänder och att bilen "tappar" en cylinder ibland?
Någon som kan svara på det?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 734 Inlägg

Green_devil skrev:
Idag så läste jag av ev felkoder på min gti. Och där fanns 6 st.
En av dom är 17978= motorstyrenhet blockerad.
Och vad jag har förstått så kan det vara transpinder i nyckeln. Men kan det påverka att bilen miss tänder och att bilen "tappar" en cylinder ibland?
Någon som kan svara på det?

nej det kan den ej.....  antingen startar bilen eller så startar den inte...   säkert varit dåligt med ström någon gång bara.... ibland får man en massa skitfelkoder som inte är ett fel när batteriet är klent.... 
derfär ska man inte lägga för mycket vikt i alla felkoder utan man ser till att spara alla felkoder nolla dom kör en bit och kollar vad som är kvar...

dom som dyker upp igen bryr man sig om..

eller om någon ny rolig felkod dyker upp..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2023 · 13 734 Inlägg

har du den med spole med 4stift direkt eller är det en lös spole till ett  lcok

är väldigt vanligt att dom spricker och skapar väldigt dålig gång då gnistan hoppar brevid.... har själv råkat ut för det på en av våra ARosor strulade bara när det var snö ute tog en stund att hitta men det var en spricka i tändspolen som spökade...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hipezi Holy Smoke Performance
4 januari 2023 · 36 Inlägg

Med det du beskrivet att du redan kontrollerat anser nog jag att du eliminerat allting förutom spridare alt ett väldigt konstigt intermittent fel i motorstyrningen vilket är mycket ovanligt utan uppenbara felkoder.

Att flödestesta och rengöra spridare kostar inga stora pengar, tar ingen tid och är enkelt för din del. Och dom som utför detta är det gott om. Vart bor du?

Edit: Såg att du hade din ort på profilen. Prata med JapTuning, dom ligger i Eslöv. Dom utför spridarrenovering, skulle det inte vara detta som är felet kan du ju dessutom passa på att fråga honom på plats om tips. Det sitter mycket erfarenhet i den killen.

Senast redigerat av Hipezi (4 januari 2023)

Holy Smoke Performance
Green_devil
4 januari 2023 · 594 Inlägg

Growe skrev:
har du den med spole med 4stift direkt eller är det en lös spole till ett  lcok

är väldigt vanligt att dom spricker och skapar väldigt dålig gång då gnistan hoppar brevid.... har själv råkat ut för det på en av våra ARosor strulade bara när det var snö ute tog en stund att hitta men det var en spricka i tändspolen som spökade...

Jag bor i skåne, utanför Lund

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2023 · 13 734 Inlägg

testa med en blomspruta och duscha vatten på tändspolen när motorn går.. helst när det är mörkt.. är det en spricka som påvekar gången kommer gnistorna synnas smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jdmboy96
5 januari 2023 · 241 Inlägg

Growe skrev:
testa med en blomspruta och duscha vatten på tändspolen när motorn går.. helst när det är mörkt.. är det en spricka som påvekar gången kommer gnistorna synnas smile

Det funkar nästan alltid så länge spridarna inte sitter gömda under ett insug 😁

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang