BMW 120D 2008 avgaslukt i kupén

HenrikBred
19 november 2022 · 11 Inlägg

Hej,
Hade en damask som satt ihop med partikelfiltret, som började läcka, hördes lite hostljud. Men ingen avgaslukt i kupén.

Sen fick jag rådet att bara svetsa på en ny damask istället för att byta ut hela partikelfiltret. Så då lät jag en verkstad fixa det, och efter det kom avgaslukten in i kupén. Och 6 besök senare, och efter varje besök sa dom att nu är det fixat, men nej.

Då lämnade jag in den på en annan verkstad, och dom sa bara att det var söndersvetsat, så det var bara att byta ut partikelfiltret. Avgas lukten avtog lite grann, men är fortfarande kvar. Är ett problem vid långsam körning, då kommer troligtvis den egna avgasen in. Men även vid landsvägskörning om man hamnar bakom en gammal dieselbil eller liknande, då kommer den in direkt

Hjälper bara lite om jag sluter ventilationen, så att det inte ska ta in någon luft utifrån.

Någon idé vad jag kan göra?

Min tumme är helt mittmonterad, så jag måste förlita mig på verkstäderna 😁

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 469 Inlägg

HenrikBred skrev:
Hej,
Hade en damask som satt ihop med partikelfiltret, som började läcka, hördes lite hostljud. Men ingen avgaslukt i kupén.

Sen fick jag rådet att bara svetsa på en ny damask istället för att byta ut hela partikelfiltret. Så då lät jag en verkstad fixa det, och efter det kom avgaslukten in i kupén. Och 6 besök senare, och efter varje besök sa dom att nu är det fixat, men nej.

Då lämnade jag in den på en annan verkstad, och dom sa bara att det var söndersvetsat, så det var bara att byta ut partikelfiltret. Avgas lukten avtog lite grann, men är fortfarande kvar. Är ett problem vid långsam körning, då kommer troligtvis den egna avgasen in. Men även vid landsvägskörning om man hamnar bakom en gammal dieselbil eller liknande, då kommer den in direkt

Hjälper bara lite om jag sluter ventilationen, så att det inte ska ta in någon luft utifrån.

Någon idé vad jag kan göra?

Min tumme är helt mittmonterad, så jag måste förlita mig på verkstäderna 😁

Din stackare. Och uppenbarligen klåpare till mekaniker. Men avgassystemet läcker väl fortfarande där då. Låt bilen stå på tomgång och håll en wellpappbit för avgasröret så kan du nog höra ett väsande ljud modell folkilsken grävling under bilen. Då läcker det.

Att det luktar skit när man hamnar bakom en äldre dieselkälke får vi alla leva med. I alla fall de av oss som inte har en bil som som automatiskt kan stänga av friskluftsintaget när den känner av dålig luft. Byte av kupéluftfilter kan delvis hjälpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 november 2022 · 10 277 Inlägg

Det är nog svårt att laga din bil så att det slutar lukta från andra bilar, så då kan jag förstå att det blivit många verkstadsbesök... wink

Är du säker på att det verkligen läcker avgaser(!) från din bil? Det är ju inte ovanligt att tex ett oljeläckage med tillhörande lukt av bränd olja misstas för avgaslukt.

Fungerar för övrigt regleringen som stänger spjällen till kupén vid dålig lukt? Eller är det bara avstängt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 469 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är nog svårt att laga din bil så att det slutar lukta från andra bilar, så då kan jag förstå att det blivit många verkstadsbesök... wink

Är du säker på att det verkligen läcker avgaser(!) från din bil? Det är ju inte ovanligt att tex ett oljeläckage med tillhörande lukt av bränd olja misstas för avgaslukt.

Fungerar för övrigt regleringen som stänger spjällen till kupén vid dålig lukt? Eller är det bara avstängt?

Har en gammal BMW den funktionen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HenrikBred
19 november 2022 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Det är nog svårt att laga din bil så att det slutar lukta från andra bilar, så då kan jag förstå att det blivit många verkstadsbesök... wink

Är du säker på att det verkligen läcker avgaser(!) från din bil? Det är ju inte ovanligt att tex ett oljeläckage med tillhörande lukt av bränd olja misstas för avgaslukt.

Fungerar för övrigt regleringen som stänger spjällen till kupén vid dålig lukt? Eller är det bara avstängt?

Har en gammal BMW den funktionen?

För det mesta funkar det bra, men visst, passerar man typ nåt pappersbruk så hjälper den inte till 100%

Ja, det har den. Finns 3 lägen, av-auto-på

HenrikBred
19 november 2022 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:

HenrikBred skrev:
Hej,
Hade en damask som satt ihop med partikelfiltret, som började läcka, hördes lite hostljud. Men ingen avgaslukt i kupén.

Sen fick jag rådet att bara svetsa på en ny damask istället för att byta ut hela partikelfiltret. Så då lät jag en verkstad fixa det, och efter det kom avgaslukten in i kupén. Och 6 besök senare, och efter varje besök sa dom att nu är det fixat, men nej.

Då lämnade jag in den på en annan verkstad, och dom sa bara att det var söndersvetsat, så det var bara att byta ut partikelfiltret. Avgas lukten avtog lite grann, men är fortfarande kvar. Är ett problem vid långsam körning, då kommer troligtvis den egna avgasen in. Men även vid landsvägskörning om man hamnar bakom en gammal dieselbil eller liknande, då kommer den in direkt

Hjälper bara lite om jag sluter ventilationen, så att det inte ska ta in någon luft utifrån.

Någon idé vad jag kan göra?

Min tumme är helt mittmonterad, så jag måste förlita mig på verkstäderna 😁

Din stackare. Och uppenbarligen klåpare till mekaniker. Men avgassystemet läcker väl fortfarande där då. Låt bilen stå på tomgång och håll en wellpappbit för avgasröret så kan du nog höra ett väsande ljud modell folkilsken grävling under bilen. Då läcker det.

Att det luktar skit när man hamnar bakom en äldre dieselkälke får vi alla leva med. I alla fall de av oss som inte har en bil som som automatiskt kan stänga av friskluftsintaget när den känner av dålig luft. Byte av kupéluftfilter kan delvis hjälpa.

Borde inte bilprovningen reagerat om det var läckage på avgassystemet? Gick i genom med blankt papper förra veckan.

Kupéfilter är bytt, ingen skillnad efter det

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 469 Inlägg

HenrikBred skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Det är nog svårt att laga din bil så att det slutar lukta från andra bilar, så då kan jag förstå att det blivit många verkstadsbesök... wink

Är du säker på att det verkligen läcker avgaser(!) från din bil? Det är ju inte ovanligt att tex ett oljeläckage med tillhörande lukt av bränd olja misstas för avgaslukt.

Fungerar för övrigt regleringen som stänger spjällen till kupén vid dålig lukt? Eller är det bara avstängt?

Har en gammal BMW den funktionen?

För det mesta funkar det bra, men visst, passerar man typ nåt pappersbruk så hjälper den inte till 100%

Ja, det har den. Finns 3 lägen, av-auto-på

Trodde auto bara styr kyla/värme på denna bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HenrikBred
19 november 2022 · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244808/244808-29ac4b09acb0811d2776bee25e1a407f.jpg

Hybrid_ skrev:

HenrikBred skrev:

Hybrid_ skrev:

Har en gammal BMW den funktionen?

För det mesta funkar det bra, men visst, passerar man typ nåt pappersbruk så hjälper den inte till 100%

Ja, det har den. Finns 3 lägen, av-auto-på

Trodde auto bara styr kyla/värme på denna bil?

Har det också verkar det som. Och funkar överlag bra 👍

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 469 Inlägg

Ah! Du har Restvärme i bilen. Bra funktion som jag hade för på mina tyska bilar. Saknar den.

OT. Jaja.
Vi har auto i Priusen med. Men det är bara värme/kyla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HenrikBred
19 november 2022 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ah! Du har Restvärme i bilen. Bra funktion som jag hade för på mina tyska bilar. Saknar den.

OT. Jaja.
Vi har auto i Priusen med. Men det är bara värme/kyla.

Har inte ens reagerat på den knappen, men lät ju bra. Men hur fungerar den? Provar lite olika knapptryckningar, men lyckas inte aktivera den 😁

Tillägg
Gick visst bra att aktivera den när bilen var avstängd, tack för tipset 👍

Senast redigerat av HenrikBred (19 november 2022)

HenrikBred
20 november 2022 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är nog svårt att laga din bil så att det slutar lukta från andra bilar, så då kan jag förstå att det blivit många verkstadsbesök... wink

Är du säker på att det verkligen läcker avgaser(!) från din bil? Det är ju inte ovanligt att tex ett oljeläckage med tillhörande lukt av bränd olja misstas för avgaslukt.

Fungerar för övrigt regleringen som stänger spjällen till kupén vid dålig lukt? Eller är det bara avstängt?

Regleringen funkar för det mesta. Har den för det mesta i auto-läge och det funkar fint.

Känns mer och mer som din teori om oljeläckage stämmer

För grejen är ju att vissa stunder är det inga problem med stadskörning, känner ingenting, men sen bara kommer det plötsligt.

Kan det vara oljeläckage som droppar och så känner man lukten när den bränns, och försvinner när den ”brunnit upp”?

Har provat att ”blockera” slutröret med en wellpapp, fick inget ljud alls, så då läcker väl det inte någonstans?

Låter dyrt att få det fixat i så fall om det är oljeläckage

HenrikBred
9 april 2023 · 11 Inlägg

En liten update kommer här.

Var tydligen en slang till dieselvärmaren som läckte och orsakade avgaslukt i kupén, så det är åtgärdat nu.

Men verkstaden som fixade detta påpekade min bil hade "sotat igen" så du behöver ta dig en tur med motorn på 3500-4000 rpm i 20 min.

Så det gjorde jag, men märkte inte att jag fick någon rök bakom mig som tydligen skulle komma när skiten släppte.

Men blev av med AC efter detta. Vet inte om den hör samman med min högvarvskörning, eller om det bara är slumpen kylmedlet tog slut eller gick sönder.

Någon idé kring detta?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2023 · 17 469 Inlägg

Kan så klart vara slumpen. Men eftersom du körde på högre varv blev det mer belastning på AC-pumpen/trycket så absolut kan en "nästan-läcka" uppkommit då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HenrikBred
9 april 2023 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan så klart vara slumpen. Men eftersom du körde på högre varv blev det mer belastning på AC-pumpen/trycket så absolut kan en "nästan-läcka" uppkommit då.

"nästan-läcka"? Alltså pumpen har blivit överbelastad och pajat? Låter som en dyr historia.

Kan vilken "normal" verkstad felsöka och åtgärda? Hos BMW blir man plånboken rejält straffad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2023 · 17 469 Inlägg

HenrikBred skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan så klart vara slumpen. Men eftersom du körde på högre varv blev det mer belastning på AC-pumpen/trycket så absolut kan en "nästan-läcka" uppkommit då.

"nästan-läcka"? Alltså pumpen har blivit överbelastad och pajat? Låter som en dyr historia.

Kan vilken "normal" verkstad felsöka och åtgärda? Hos BMW blir man plånboken rejält straffad.

Jag tror mest att med de höga varven så har till/frånslag på pumpen gjort kraftiga tryckändringar i systemet. Någon defekt har då brustit och gasen läckt ut. Det kan du felsöka på vilken verkstad som helst som håller på med AC.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HenrikBred
9 april 2023 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:

HenrikBred skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan så klart vara slumpen. Men eftersom du körde på högre varv blev det mer belastning på AC-pumpen/trycket så absolut kan en "nästan-läcka" uppkommit då.

"nästan-läcka"? Alltså pumpen har blivit överbelastad och pajat? Låter som en dyr historia.

Kan vilken "normal" verkstad felsöka och åtgärda? Hos BMW blir man plånboken rejält straffad.

Jag tror mest att med de höga varven så har till/frånslag på pumpen gjort kraftiga tryckändringar i systemet. Någon defekt har då brustit och gasen läckt ut. Det kan du felsöka på vilken verkstad som helst som håller på med AC.

Tack, får göra det.

Sen ska jag erkänna att det gjorde ont i hjärtat att plåga bilen i 20 min på de varvtalen, då jag endast varit över 2000 rpm vid omkörningar förut.
Och jag vet ju inte om det hjälpte. Är det vanligt annars att det behöver göras på dieselbilar? "Sotar de igen" om man kör lite för försiktigt/ekonoiskt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang