ID Buzz - Lite länkad info. Någon som vet mer?

Cuefa Ain't no place like home...
26 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kört en Buzz idag. Vred växelväljarspaken "neråt" och då backade skiten... Kändes lite lustigt. Startknappen satt där tändningslåset satt på gamla vanliga bussarna. Fick luta mig ner/inåt för att hitta den. Den lilla skärmen på rattstången framför en stor tom svart oval ser väldigt underdimensionerad ut. Tyst & fint gick den iaf!

Håller med om att växelväljaren går åt "fel" håll.
Men gillar att den i BUZZ sitter på en spak istället för integrerad direkt i mätarhuset som på ID.3/ID.4

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2022 · 13 674 Inlägg

torpis skrev:
Ja, mått är mått. Dom säger att ID3 är stor som en passat på insidan och som en golf på utsidan. För mig som kör stora modellflygplan så är liksom en total innerlängd viktigare men för gemene man så vinner väl benutrymme bak.

Beror alltså på hur man fyller sin volym.

För mig en 945 limo med Model S drivlina wink

JÄKLAR  vilken härlig kombo...  smile     skulle utan tvekan kunna välja att åka elbil då smile

iof skulle jag vilja se en E-up med lite räckvidd och effekt.. som  e-up gti typ..    älskar små bilar har iunget direkt behov av stora bilar... har ju en stor buss om jag mot förmodan skulle behöva få in något stort..  där får man ju in rätt stora grejer kan jag säga smile

13meter  buss desutom skaplig lastvikt eftersom det är boggie buss smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KenthIJ
12 november 2022 · 1 429 Inlägg

Såg en ID Buzz IRL på gatan i dag

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7a39fbab30f067ed712b52de735ee901.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7ce6c6852d592fb323ff10968501353b.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (12 november 2022)

Mangisen
12 november 2022 · 1 034 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-bfd18ed6fca620329b17a4bfeefa6636.jpg
Jag jobbar på en vw anläggning och rekondade en buzz cargo i veckan 🙂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2022 · 13 674 Inlägg

tittade på en på comic con    det är ju inga vackra skapelser..  vet  inte riktigt tanken baklom fordonet..    den var ju inte speciellt stor invändigt.     varför man har ett 3meter djup på brädan förstår jag ännu mindre..   det får mig att tänka på en husbil eller ett av dom där hemska Iveco buss byggena som rullar runt med en säng i framrutan.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
15 november 2022 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:
tittade på en på comic con    det är ju inga vackra skapelser..  vet  inte riktigt tanken baklom fordonet..    den var ju inte speciellt stor invändigt.     varför man har ett 3meter djup på brädan förstår jag ännu mindre..   det får mig att tänka på en husbil eller ett av dom där hemska Iveco buss byggena som rullar runt med en säng i framrutan.. smile

Kompromisser.
Dom vill göra en bil som i så stor utsträckning som möjligt påminner om originalet, men köparnas krav på massor av teknik och dessutom krocksäkerhet gör ju att de inte kan följa originalet hur långt som helst.

Att de sen ska behålla ID. bilarnas "ID" gör ju också sitt för utseendet.
Själv tycker jag nog den ser helt ok ut.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2022 · 13 674 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:
tittade på en på comic con    det är ju inga vackra skapelser..  vet  inte riktigt tanken baklom fordonet..    den var ju inte speciellt stor invändigt.     varför man har ett 3meter djup på brädan förstår jag ännu mindre..   det får mig att tänka på en husbil eller ett av dom där hemska Iveco buss byggena som rullar runt med en säng i framrutan.. smile

Kompromisser.
Dom vill göra en bil som i så stor utsträckning som möjligt påminner om originalet, men köparnas krav på massor av teknik och dessutom krocksäkerhet gör ju att de inte kan följa originalet hur långt som helst.

Att de sen ska behålla ID. bilarnas "ID" gör ju också sitt för utseendet.
Själv tycker jag nog den ser helt ok ut.

Tur man kan köpa en riktig typ 1 med eldrift.  Krocksåkerhet är sekundärt utseendet är först sen effekt  krocksäkerhet är för folk som räknar med att krocka.  😁
Finns rätt mycket trevliga typ 1 byggen i dårarnas paradis Kalifornien.  Som är väldigt tilltalande liksom 911or och dylika classic bilar som är smaksatt ombyggda till eldrift

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
15 november 2022 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Growe skrev:
tittade på en på comic con    det är ju inga vackra skapelser..  vet  inte riktigt tanken baklom fordonet..    den var ju inte speciellt stor invändigt.     varför man har ett 3meter djup på brädan förstår jag ännu mindre..   det får mig att tänka på en husbil eller ett av dom där hemska Iveco buss byggena som rullar runt med en säng i framrutan.. smile

Kompromisser.
Dom vill göra en bil som i så stor utsträckning som möjligt påminner om originalet, men köparnas krav på massor av teknik och dessutom krocksäkerhet gör ju att de inte kan följa originalet hur långt som helst.

Att de sen ska behålla ID. bilarnas "ID" gör ju också sitt för utseendet.
Själv tycker jag nog den ser helt ok ut.

Tur man kan köpa en riktig typ 1 med eldrift.  Krocksåkerhet är sekundärt utseendet är först sen effekt  krocksäkerhet är för folk som räknar med att krocka.  😁
Finns rätt mycket trevliga typ 1 byggen i dårarnas paradis Kalifornien.  Som är väldigt tilltalande liksom 911or och dylika classic bilar som är smaksatt ombyggda till eldrift

Du får nog se dig i minoritet gällande att prioritera utseende före säkerhet, men jag förstår ditt tänk.
Kunde jag välja bägge skulle jag göra det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
15 november 2022 · 1 366 Inlägg

Ocl brorsson har monterat 21" på en i veckan https://www.facebook.com/OCL.Brorssons/ … 616789269/
Då ser den helt klar okej ut :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2022 · 17 386 Inlägg

KSI-Garage skrev:
Ocl brorsson har monterat 21" på en i veckan https://www.facebook.com/OCL.Brorssons/ … 616789269/
Då ser den helt klar okej ut :-)

Hur hur de hjulen påverkar förbrukningen. Det blir ju lite fel utväxling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
15 november 2022 · 1 366 Inlägg

De hjulen som OCL monterat är AEZ Leipzig dark
9,5x21” ET45 fram med 265/40R21 däck
10,5x21” ET50 bak med 285/35R21 däck.

Original på den gulvita ovan är
Däck fram HL235/45 R21 104T XL
Däck bak HL265/40 R21 108T XL
Fälg fram 8,5JX21 ET40
Fälg bak 10,0JX21 ET58
Så det är ingen större skillnad i bredd eller omkrets på de nya hjulen

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2022 · 13 674 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Kompromisser.
Dom vill göra en bil som i så stor utsträckning som möjligt påminner om originalet, men köparnas krav på massor av teknik och dessutom krocksäkerhet gör ju att de inte kan följa originalet hur långt som helst.

Att de sen ska behålla ID. bilarnas "ID" gör ju också sitt för utseendet.
Själv tycker jag nog den ser helt ok ut.

Tur man kan köpa en riktig typ 1 med eldrift.  Krocksåkerhet är sekundärt utseendet är först sen effekt  krocksäkerhet är för folk som räknar med att krocka.  😁
Finns rätt mycket trevliga typ 1 byggen i dårarnas paradis Kalifornien.  Som är väldigt tilltalande liksom 911or och dylika classic bilar som är smaksatt ombyggda till eldrift

Du får nog se dig i minoritet gällande att prioritera utseende före säkerhet, men jag förstår ditt tänk.
Kunde jag välja bägge skulle jag göra det.

Det krävs ett antal saker för en olycka det mesta kan man förebygga resten är slumpen som vill som den vill.   Skulle man dö då så har man iaf gjort det i stil bakom ratten i en vw typ1 buss eller hur 😁.  Dom ska ha skapligt med fart dessa byggen.  Tesla Motors i dom 😁.      Jag förstår inte varför elbilar måste utmärks sig så mycket        det började ju när Toyota släppte sitt missfoster till hybrid som ser ut som strycl hyndai har ju en variant som måste vara tagen ur en si-fi serietidning från 70talet.   Alla ska ha en skärm som totalt förblindar föraren och krångliga reglage i form av touch på dito bländade skärm.     Där kommer ju retro elbilarna in. Där man väljer valfri 50-90taos bil och bygger en galen snabb elbil som ser snygg ut . Istället dessa missfoster

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
16 november 2022 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Growe skrev:

Tur man kan köpa en riktig typ 1 med eldrift.  Krocksåkerhet är sekundärt utseendet är först sen effekt  krocksäkerhet är för folk som räknar med att krocka.  😁
Finns rätt mycket trevliga typ 1 byggen i dårarnas paradis Kalifornien.  Som är väldigt tilltalande liksom 911or och dylika classic bilar som är smaksatt ombyggda till eldrift

Du får nog se dig i minoritet gällande att prioritera utseende före säkerhet, men jag förstår ditt tänk.
Kunde jag välja bägge skulle jag göra det.

Det krävs ett antal saker för en olycka det mesta kan man förebygga resten är slumpen som vill som den vill.   Skulle man dö då så har man iaf gjort det i stil bakom ratten i en vw typ1 buss eller hur 😁.  Dom ska ha skapligt med fart dessa byggen.  Tesla Motors i dom 😁.      Jag förstår inte varför elbilar måste utmärks sig så mycket        det började ju när Toyota släppte sitt missfoster till hybrid som ser ut som strycl hyndai har ju en variant som måste vara tagen ur en si-fi serietidning från 70talet.   Alla ska ha en skärm som totalt förblindar föraren och krångliga reglage i form av touch på dito bländade skärm.     Där kommer ju retro elbilarna in. Där man väljer valfri 50-90taos bil och bygger en galen snabb elbil som ser snygg ut . Istället dessa missfoster

Titta på nya bensinbilar, de har liknande skärmar. Allt var inte bättre förr. Varken krocksäkerheten, luftmotståndet, körglädjen/prestandan eller funktionerna iaf. Utseendet kan vi diskutera men då föredrar jag 60- och 70-tal framför 90-tal.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 386 Inlägg

"Tesla-Björn har kollat förbrukningen:

  90km/h - 20,6 kWh/100km
120km/h - 30,2 kWh/100km

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
21 november 2022 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
"Tesla-Björn har kollat förbrukningen:

  90km/h - 20,6 kWh/100km
120km/h - 30,2 kWh/100km

Vet du i vilken ute temp och väglag som testen gjordes?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 386 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
"Tesla-Björn har kollat förbrukningen:

  90km/h - 20,6 kWh/100km
120km/h - 30,2 kWh/100km

Vet du i vilken ute temp och väglag som testen gjordes?

Här:
https://www.youtube.com/watch?v=Iw64DEmXl7M

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
21 november 2022 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
"Tesla-Björn har kollat förbrukningen:

  90km/h - 20,6 kWh/100km
120km/h - 30,2 kWh/100km

Vet du i vilken ute temp och väglag som testen gjordes?

Här:
https://www.youtube.com/watch?v=Iw64DEmXl7M

På det hela taget ganska bra resultat för den typen av kaross/storlek, tycker jag

KenthIJ
3 januari 2023 · 1 429 Inlägg

Gjorde en lite testlastning av vår dotters rullstol samt en kort provtur med ID Buzz förra onsdagen.

Gott om plats för rullstolen och väldigt bekväm att köra. Sköna stolar och körställning som passar mig. Kändes inte så väldigt "bussig" även om formatet gör att den ju fångar ganska mycket vind i 120 km/h . Gick dock förvånansvärt tyst även i denna fart. Kändes bekväm och smidig på mindre vägar och i stan.
Saknar dock möjligheten att förvärma stolarna i appen (går ej enligt säljaren) och möjligheten att få stolsvärme bar (inte heller det går att få enligt samma säljare).

Höjden från marken till lasttröskeln var lite väl hög för att man skall kunna lasta rullstolen riktigt smidigt. (skulle helst varit 5-10 cm lägre)

men... Skall testa den igen och då mer ingående

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-bb4a3be08243395b1b25e0b9642288f6.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (3 januari 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
4 januari 2023 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Gjorde en lite testlastning av vår dotters rullstol samt en kort provtur med ID Buzz förra onsdagen.

Gott om plats för rullstolen och väldigt bekväm att köra. Sköna stolar och körställning som passar mig. Kändes inte så väldigt "bussig" även om formatet gör att den ju fångar ganska mycket vind i 120 km/h . Gick dock förvånansvärt tyst även i denna fart. Kändes bekväm och smidig på mindre vägar och i stan.
Saknar dock möjligheten att förvärma stolarna i appen (går ej enligt säljaren) och möjligheten att få stolsvärme bar (inte heller det går att få enligt samma säljare).

Höjden från marken till lasttröskeln var lite väl hög för att man skall kunna lasta rullstolen riktigt smidigt. (skulle helst varit 5-10 cm lägre)

men... Skall testa den igen och då mer ingående

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-bb4a3be08243395b1b25e0b9642288f6.jpg

Verkar konstigt att min Cupra kan förvärma både stolar & ratt, känns som om det borde gå o lösa tycker jag.
Skoj o läsa om din upplevelse bakom ratten!
Har inte hunnit testa den, o nu när jag troligen byter bana i yrkeslivet blir detta inte lika självklart längre.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
4 januari 2023 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Gjorde en lite testlastning av vår dotters rullstol samt en kort provtur med ID Buzz förra onsdagen.

Gott om plats för rullstolen och väldigt bekväm att köra. Sköna stolar och körställning som passar mig. Kändes inte så väldigt "bussig" även om formatet gör att den ju fångar ganska mycket vind i 120 km/h . Gick dock förvånansvärt tyst även i denna fart. Kändes bekväm och smidig på mindre vägar och i stan.
Saknar dock möjligheten att förvärma stolarna i appen (går ej enligt säljaren) och möjligheten att få stolsvärme bar (inte heller det går att få enligt samma säljare).

Höjden från marken till lasttröskeln var lite väl hög för att man skall kunna lasta rullstolen riktigt smidigt. (skulle helst varit 5-10 cm lägre)

men... Skall testa den igen och då mer ingående

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-bb4a3be08243395b1b25e0b9642288f6.jpg

Verkar konstigt att min Cupra kan förvärma både stolar & ratt, känns som om det borde gå o lösa tycker jag.
Skoj o läsa om din upplevelse bakom ratten!
Har inte hunnit testa den, o nu när jag troligen byter bana i yrkeslivet blir detta inte lika självklart längre.

Jo enl. säljaren på VW så skulle det inte gå att förvärma sätena i app och inte heller få värme i baksätet.

Han sa att Skoda Enyaq iV har dessa features (har för mig att du skrev att så var fallet, i annan tråd på forumet) men att inte VW har det. Inte heller ID 4 om jag fattade rätt.

Så... vad kommer du att ha för profession framöver?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang