Munkis Volvo 740 GL -90 snabbfixen som blev ett projekt

Förvalta och förfina en gubbkörd 740
  • 11 Följare
  • 1 461 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 10:40
Munkis
20 november · 1 538 Inlägg

Köpte på mig en 744 GL -90 som har ägts av en äldre herre fram tills han blev 89år gammal och tröttnade på att köra bil. Gubben fick läckage på vattenpumpen och fortsatte köra tills det blev härdsmälta i motorn. Bilen såldes då trasig till en kille i byn där jag bor som bytte motor i den och tänkte göra nått kul med den, dock blev den bara ståendes så jag tog över den med planen att polera upp den, besikta och sälja som vinterbil till någon. Så blev det dock inte..

Bilen i fråga har låga mil. Mätaren stannade för något år sedan på 19000mil men den har inte rullat mycket sedan dess så jag gissar på strax över 20000mil totalt. Ingen rost i karossen och väldigt bra skick överlag. Dock var den otroligt matt vid inköp som alla orörda 740 i 601- Classic red är.. lol kofångarna var väldigt grå-daskiga och bilen behövde en storstädning invändigt, det var typ allt tänkte jag...


Såhär såg den ut när jag kom hem med den, dock lite blöt så det syns inte riktigt hur matt den är lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-c8b3dd71bb3947a4e4cec271ab8dc698.jpg


Nytvättad och inkörd i garaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-8dc66809df3e67e5ab44880ded053c20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-20823fc7f2d23b4510b44725af5a3132.jpg



Såhär såg den ut i lacken, dock tycker jag det är rätt kul att polera så det gjorde ju inte så mycket smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-90b60c719c15a542e49f0e7fe2f1c914.jpg



Första vändan med polermaskinen gjord och det börjar ta sig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-2bffb6efb1e0b20c13b09350d76548d7.jpg


Nu är den färdigpolerad och kofångare samt lister har fått en rengöring samt en dusch med färg så nu börjar den se skaplig ut tycker jag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-87fa3c53eb99f2097ecfa3ab933f37eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-80155cc1bca58cf1941f5609a52d4073.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-7ad5bc2a2604865361c0ce2e9689199e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-83969efb6ad8f32b57f5067e6d174498.jpg

Munkis
20 november · 1 538 Inlägg

Vid inköp så hade bilen problem med kallstarter, var ett h-e att få igång. Misstänkte vattentempgivaren som ger signal till styrboxen och mycket riktigt så satt det felkod på den.

Tog loss den gamla och fick se att det ena av två stift i kontakten gått av helt så det var inte helt oväntat att det inte fungerade. Beställde en ny givare från Vparts och bytte även ut kontakten så allt skulle vara fräscht.

Vid kontaktbytet så upptäckte jag att kablarna var i fel färg och efter lite klurande så insåg jag att man vid motorbytet hade råkat förväxla kontakterna mellan tomgångsmotorn och tempgivaren lol Fixade det och monterade i min nya givare och då var bilen inte bara svårstartad kall utan gick även fruktansvärt illa som varm...


Såhär gick den:

https://youtu.be/ZtZ_wU1Ae_s


Fick fortfarande felkod på tempgivaren.. Fick tag i en bättre begagnad Volvo orginal givare och monterade i den istället och då gick bilen som en dröm! Så nu väntar jag på reklamationsärendet hos Vparts, skönt att få byta just den där givaren ett par gånger extra, det är ju riktigt smidigt.... lol


Nåja nu gick ju bilen bra! Så glad i hågen så tog jag en provtur, kom ut på landsvägen och la i femman i 80km/h när bilen plötsligt tvärdör...


Fick åka snöre hem.. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-cdfc1942ad7b83b4335a4aaf7771d4c1.jpg


Så in med bilen i garaget igen och börja felsökningen. Såg ganska snart att kamremmen hade kuggat över men man såg även att remmen i princip var helt ny. Men vid närmare inspektion så hittade jag felet..


Kamdrev med rundkugg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-6e1218f18aea945e4eac2b2c1a87a012.jpg


Vevaxeldrev med kantkugg....

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-2c73f3bc862763e5517faa84ec085e1e.jpg


Den röda tråden i alla mina bekymmer är förra ägaren... Nåja, ,bara att fixa lol

Senast redigerat av Munkis (20 november )

Munkis
22 november · 1 538 Inlägg

Att få bort drevet visade sig inte vara så smidigt.. lol Någon som har något bra tips för framtiden? Det jag gjorde var att värma som en dåre men utan framgång. Det slutade helt sonika med att jag fick kapa ett snitt i det och sedan spräcka drevet med huggmejsel och slägga..


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-75f42335cf5c2c93db0d4c67d9581f9e.jpg


Att finna ett nytt drev för rundkugg var inte superenkelt heller visade det sig. På Volvo hade det utgått och på nätet så kryllar det av drev för kantkugg. Det som finns är ståldrev som är en uppdatering om man åker trimmat, men dels så känns det overkill på en standard B230F lol och dels så får det följdproblem (extra utgifter i onödan) då svängningsdämparen inte längre passar och man får byta ut den mot ett aluminuimdito istället.

Men tillslut så fann jag att folkraceshop hade det jag sökte, så nu är det bara att vänta smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fdd864cf41d90662d5c4fcd9b5bc3e96.jpg

Munkis
torsdag 21:59 · 1 538 Inlägg

Paketet från Folkraceshop har nu ramlat hem smile förstår varför Volvo inte hade några drev kvar, fick nämligen drevet i volvoförpackning.. vanligt att firmor nu dammsuger lagren hos Volvo på delar för att sedan säljs dom själva för högre pris. Fult tycker vissa, smart tycker företagsägarna..

Nåja nu är det på plats och bilen går som en dröm 👍 synd att allt annat under huven inte är lika blankt och fint som mitt nya drev 😄

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d7c8961368de5d1181e3a393b85a1e7e.jpg


Sedan blev det dags för en storstädning innuti bilen, ser ju faktiskt helt okej ut invändigt för att vara 32 år gammal smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-7352343b60646b5928d54fca9118a429.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9f009502a89c5040f2fa7efb6e606e5d.jpg


Sen är jag en ”sucker” för Orginaltillbehör till dessa bilar 😄 så lite krafs plockades från hyllorna. Först ut blev ”woodline” lister till instrumentbrädan i masurbjörk, väldigt ovanligt till dessa smile Sedan klassikerna, sedelfack och pennfack. Pennfacket är förövrigt perfekt för att ha telefonen liggandes om man kör GPS 😎

Även en ”Haag” Volvo orginal ratt och nav fick ta plats, blir lite trevligare än standard 😅 Det ack så onödiga myntfacket i askkoppen ramlade också på plats då jag hade ett sådant låg 😄

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-cf45424436020deb43ec7149ab640686.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-6f30471106e1b02790f3e4c2c59aea4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-dadc2e8dd27c10370b1205edec8b0d15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-ba0db5916843b45a23260d2b17b76c8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9a77374fbe731dfaf36072bcf6ea2a07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-8a396e07fb774a87ef5d9ecc411719f4.jpg


Mittkonsolen var spräckt i infästningen till luckan, turligt nog hade jag en hel i rätt färg på hyllan så den monterades i. Hittade även ett svart armstöd i skinn med mugghållare ifrån en 960 så även den monterades dit för lite skönare körställning smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-4da8665679c53f3215109ea1d6533f91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-352e39ce42efe6ccb2f2cdc100e36541.jpg

Berglund_89
fredag 02:25 · 1 407 Inlägg

Har liiiite svårt för Masurbjörk meeeen tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo V70ll 2.5FT "Roland" (2011)
Munkis
söndag 15:39 · 1 538 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Har liiiite svårt för Masurbjörk meeeen tongue

Tur att smaken är som baken 😎

Lucif3r
söndag 16:25 · 1 592 Inlägg

Hade det inte varit enklare att byta kamdreven till kantkugg istället? big_smile

Munkis
söndag 23:17 · 1 538 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hade det inte varit enklare att byta kamdreven till kantkugg istället? big_smile

Jo absolut smile men det jag inte nämnde i tråden var att vevaxeldrevet hade slagmärken, förmodligen tidigare ägare som försökt få loss det utan resultat så det kändes bäst att byta detta smile

Lucif3r
Igår 00:27 · 1 592 Inlägg

Ah, ja var det redan skadat så är det såklart mycket bättre att byta vevaxeldrevet :p Den är ju nog svag som den är utan skador big_smile

Munkis
för 4 timmar sedan · 1 538 Inlägg

Räddade en 945 från att hamna på skroten så detta blir ett litet sidoprojekt 😅 Bilen är en 945 Turbo -98 aut. Nån form av gammal firmabil eller taxi gissar jag då den har läslampor bak och knapp för att styra dessa fram på instrumentbrädan.

Bilen har kass toppackning så ägaren tröttnade och gav upp. Allmänt rostig i golv, trösklar och fjäderbenstorn.. Min plan är väl egentligen att gå igenom maskinen på denna och byta toppackning osv och få maskinen att gå som den ska. Sedan är tanken att motorn ska ner i min röda 740. Planen är väl att få till en 740 TIC -90 klon med delarna denna bil har att bjuda på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-087521b03af5770bba53d73fd7bb2a72.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-2d394f7844d0aafd385b34f9e8dbf3d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-2795336c0cb320d1a58da31cb6164bf6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9d4f6cd55aad800768c32430bc876ab2.jpg

Senast redigerat av Munkis (för 4 timmar sedan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang