Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 105 Följare
  • 102 508 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 00:31
_Shadow_
28 november 2022 · 269 Inlägg

Går lite segt här i nya huset/garaget. Men nån enstaka timme ibland blir det av. Mycket grejer att sortera ifall det är något att ha kvar eller som ska göras av med.

Men de extra motorerna, motorlyften och motorstativet får givetvis följa med 😊
Kanske inte det bästa lasset jag kört, men de gick bra den lilla biten som de skulle köras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a047c32dae0595870574d9a8b46d9b0.jpg
Motortrallan jag hade sedan tidigare är dock för hög för platsen där jag skulle vilja ha motorerna, så jag fick bygga 2st nya låga trallor
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd1bc58d1acbf90ce40af02f8f1a9e83.jpg
Så bortsett från lite gummislangar som stack upp lite för högt, så gick de precis att köra in motorerna i botten på pallstället så de kommer undan. Ska få till något skynke eller så att lägga över så de inte kommer in skit någonstans bara
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4e64defa82854dd309ba6041901ab1b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0944cc68ad0d8d5e6cfdf967eafd8578.jpg
Sen nu inför julen så försökte jag få till lite hjulstämning. Måste fixa lite förlängning till pallstället bara för jag behöver få dit en nivå till i höjd samt kunna fästa in 2a nivån ordentligt också.

Här syns även sista motorn hängandes i motorstativet. Funderar på om det är värt att den hänger där eller om jag ska fixa en tralla till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f1430c81d6d5443f8de37e1d6d3ffae3.jpg
Men ja, inget bilmeck än på projektet, men det har vart några intresserade grannar förbi och kikat lite vad som händer här inne. Hittade heller inget vettigt på black friday/week att handla till bygget heller, så inga bilder på roliga prylar heller tyvärr.

Snön tittade förbi, blev bra sugen att starta projektet och testa ett varv i snön, men tänkte att de kanske är lika bra att inte göra det då det är lite kvar att täta osv så de inte kommer in snö/vatten på olämpliga ställen 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3b59460955ce8f61f9dd8ae9c13f0340.jpg

Hoppas allt är bra där ute i alla garage! 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 december 2022 · 269 Inlägg

Har blivit lite mer städa i garaget under veckan som gått. De blå hyllorna har fått flyttat sig så 3 hyllor (en 4e ska flyttas hit snart och stå där säckkärran är) har fått kommit in. De brun/vita stora hurtsarna vet jag dock inte vart jag ska göra av med 🤔 Men har iallafall fått över en släpkärra med (de 3 hyllorna såklart) och lite delar till nästa projektbil från de förra garaget. Däckhyllan har blivit bättre monterad då pallstället blev lite förlängt i höjd och den 3e däckhyllan kommer antagligen med nästa lass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1a11e7ed054e94147ac28c4d36c842c0.jpg

Arbetsbänken till vänster har fått på sig sina egna hjul, blev några cm högre än vad jag hade tänkt mig, men nu kan jag flytta bänken vart jag vill utan bekymmer åtminstone. Hjuldollysarna har hamnat under projektbilen, så nu går den också att flytta runt som man vill 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a58b12101dff520be441ff6957a7c673.jpg
När jag hade grejat tillräckligt så blev de liten lekpaus 😁



Fick dock avbryta och vädra ur efter en stund 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a27a55c0224d40b53088e5a36393711.jpg

Märkte också efter det att jag måste kika på oljetrågets övre+undre packning, verkar vara dags att byta ut dem 🙈 (mindre oljefläck på golvet på två ställen)

Nu är det åtminstone fredag och helg!

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 december 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
22 december 2022 · 269 Inlägg

Igår så luftade jag äntligen kopplingen. Inte jättelätt att vara själv och göra det, men efter en stund så tyckte jag att jag lyckades åtminstone. Dock tyckte inte bilen det eftersom kopplingen aldrig blev tillräckligt frigiven 🤦‍♂️

Började leta lite information och kom fram till att slavcylindern är 22.2mm (0.875") och huvudcylindern jag monterat var 17.78mm (0.7"). Audi oem så är huvudcylindern 19mm (0.75") så jag antog att min huvudcylinder gav för lite vätska helt enkelt.

Så jag började rota runt i mina kartonger och hittade en extra huvudcylinder som låg, 0.875" (lika stor som slaven) och monterade den istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fc4f100cb320549a2b8b7aa268ba660c.jpg
Sen var det bara att sätta igång och lufta allt igen, lyckades få lite hjälp mot slutet så det gick lättare denna gång.

Är dock inte helt 100 att jag fått ur all luft för den beter sig lite märkligt.. De första cm så händer nämligen ingenting och de sista cm så känner man att de tar i, nästan 50/50 på pedalrörelsen.

Med motorn igång så får jag åtminstone i samtliga 7 växlarna (6 fram, 1 back) utan bekymmer och kan släppa upp pedalen och höra hur kopplingen börjar ta i. Men är fortfarande inte nöjd med pedalen.

Jag funderar på om det är annorlunda att lufta en audi slavkoppling gentemot volvo, som jag är van med? Någon audifantast som har några tips?

Passade även på att dra åt ett gäng slangklämmor där kylarvatten kryper ut, luftade alla 4 bromsok så gott de gick själv och letade fram skruvarna för att skruva fast kardanaxeln ordentligt i växellådan/bakdiffen.

Så blir att se över kopplingen igen då jag inte är nöjd. Skulle helst vilja slippa skicka pedalen hela vägen in i torpedväggen 🙈 Fylla på olja i bakdiffen, dra åt kardanaxeln och se över drivaxlarna.

Recap av kopplingen så är de alltså 0.875" huvudcylinder, stålomspunnen slang från cylindern ner till slavcylindern (som är gjord av metall, Mahle) som också är 0.875" och pedalen är en Wilwood med 7:1 förhållande, där jag vill att kopplingen friges tidigare vilket jag antar är en luftficka jag inte får ur ordentligt.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (22 december 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
znabb
22 december 2022 · 61 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Igår så luftade jag äntligen kopplingen. Inte jättelätt att vara själv och göra det, men efter en stund så tyckte jag att jag lyckades åtminstone. Dock tyckte inte bilen det eftersom kopplingen aldrig blev tillräckligt frigiven 🤦‍♂️

Började leta lite information och kom fram till att slavcylindern är 22.2mm (0.875") och huvudcylindern jag monterat var 17.78mm (0.7"). Audi oem så är huvudcylindern 19mm (0.75") så jag antog att min huvudcylinder gav för lite vätska helt enkelt.

Så jag började rota runt i mina kartonger och hittade en extra huvudcylinder som låg, 0.875" (lika stor som slaven) och monterade den istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fc4f100cb320549a2b8b7aa268ba660c.jpg
Sen var det bara att sätta igång och lufta allt igen, lyckades få lite hjälp mot slutet så det gick lättare denna gång.

Är dock inte helt 100 att jag fått ur all luft för den beter sig lite märkligt.. De första cm så händer nämligen ingenting och de sista cm så känner man att de tar i, nästan 50/50 på pedalrörelsen.

Med motorn igång så får jag åtminstone i samtliga 7 växlarna (6 fram, 1 back) utan bekymmer och kan släppa upp pedalen och höra hur kopplingen börjar ta i. Men är fortfarande inte nöjd med pedalen.

Jag funderar på om det är annorlunda att lufta en audi slavkoppling gentemot volvo, som jag är van med? Någon audifantast som har några tips?

Passade även på att dra åt ett gäng slangklämmor där kylarvatten kryper ut, luftade alla 4 bromsok så gott de gick själv och letade fram skruvarna för att skruva fast kardanaxeln ordentligt i växellådan/bakdiffen.

Så blir att se över kopplingen igen då jag inte är nöjd. Skulle helst vilja slippa skicka pedalen hela vägen in i torpedväggen 🙈 Fylla på olja i bakdiffen, dra åt kardanaxeln och se över drivaxlarna.

Recap av kopplingen så är de alltså 0.875" huvudcylinder, stålomspunnen slang från cylindern ner till slavcylindern (som är gjord av metall, Mahle) som också är 0.875" och pedalen är en Wilwood med 7:1 förhållande, där jag vill att kopplingen friges tidigare vilket jag antar är en luftficka jag inte får ur ordentligt.

Mvh
Timmy

På min förra 80 quattro drog jag en pressad stålompunnen slang från luftnipplen på slaven med banjokoppling mot slaven och en konad ände i andra ändan (upp i motorrummet)  med motsvarande bult och kona som låsning. Då kan du sätta tryck på behållaren och släppa ut luft /bromsvätska i en spillbehållare utan att behöva krypa under bilen eller pumpa pedalen. Tar typ 2 min att lufta kopplingen.

Senast redigerat av znabb (22 december 2022)

_Shadow_
22 december 2022 · 269 Inlägg

znabb skrev:
På min förra 80 quattro drog jag en pressad stålompunnen slang från luftnipplen på slaven med banjokoppling mot slaven och en konad ände i andra ändan (upp i motorrummet)  med motsvarande bult och kona som låsning. Då kan du sätta tryck på behållaren och släppa ut luft /bromsvätska i en spillbehållare utan att behöva krypa under bilen eller pumpa pedalen. Tar typ 2 min att lufta kopplingen.

Låter riktigt smidigt 👍
Ingen aning om hur mycket utrymme det är på en 80'a men jag har åtminstone tillräckligt för att kunna komma åt ovanifrån ganska lätt, så jag slipper krypa under 😊

Ska kika om jag har ett passande lock till behållaren så ska jag se om jag också kan prova trycksätta.

Tanken jag hade var ifall det skulle kanske vara lättare att lufta bakifrån, att trycka in vätska via avluftningen? Eller om det bara är att fortsätta via "rätt" väg?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
23 december 2022 · 59 Inlägg

Jag luftar alltid kopplingen bakifrån, enda sättet att få det bra, tar en stor spruta (sök på nässköljare spruta) och slang på sedan fyller jag den med vätskan och trycker igenom cylindern på lådan, då pressas både vätskan och luften upp hela vägen och ut i påfyllningsbehållaren.

Senast redigerat av RS8 (23 december 2022)

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
johanbrolin
23 december 2022 · 93 Inlägg

När jag luftat har jag tagit dän slaven från lådan och satt en liten tving runt så armen inte kan röra sig. För att sedan ha en gubbe i bilen som trycker FÖRSIKTIGT på kopplingspedalen och en gubbe under bilen för att öppna och stänga nippeln. Fungerade galand de gånger jag har kört

Senast redigerat av johanbrolin (23 december 2022)

Stora fötter - Stora skor
_Shadow_
13 januari · 269 Inlägg

Nytt år, nya möjligheter 🙂
Men har fortfarande inte fått speciellt mycket tid alls i garaget, tyvärr. Känns rätt trist att ha ett projekt som bara står, men hoppas på att få komma ut och skruva igen snart.

Har beställt lite delar iallafall, inget speciellt utan mest reservdelar. Några extra tändspolar och tändstift, laddningsregulator till generatorn, gummi till avgasupphängningen och 2 nya dämpare till huven. Har även passat på att beställa en utbytespinne till kopplingens huvudcylinder då jag tyckte att jag fick för lite gäng på pinnen som sitter nu i pedalen.

Annars så hålls det mest fortfarande på att flytta mer saker från gamla garaget till det nya, känns som att det aldrig tar slut 🤯 Bortsett från utrymmet att få in allt på, för de sinar fort 🙈

Har bestämt mig för att jag måste lyfta ur motorn igen en snabbis då jag behöver byta ut övre+undre oljetrågspackningarna, de läcker givetvis. Hade först tänkt att göra mig en hasplåt med torkdukar på, men det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen och göra det ordentligt.
När motorn är ur så bara måste jag även känna/kolla på svänghjulet, av någon anledning har jag blivit nojig över att det inte är draget ordentligt, men samtidigt känns de ju dumt om jag skulle ha skruvat ihop något som jag inte gjort helt klart. Hellre kolla en gång för mycket än att skicka iväg ett svänghjul åtminstone.

Har haft lite kontakt med sfro och så, inget bestämt eller spikat eller så, men har diskuterats lite angående bur, så det är möjligt att det kommer komma en, men har inte hittat något bra än. Då jag inte har grejer för att ställa mig och göra en egen så undrar jag om någon som har någon vettig att rekomendera för en 740? Hade vart schysst om man skulle på något sätt fortfarande kunna nyttja baksätet då jag fortfarande inte släppt tanken om nyttjandegraden av bilen till endast race riktigt än.


Jag får iallafall ta och kika på att lufta kopplingen baklänges, var inne på ifall det är vad som krävdes för att få till det. Men när motorn väl åker ut (tänkte försöka låta växellådan sitta kvar i bilen) så får jag mer utrymme till att komma åt det hela på ett smidigare sätt, så ska man väl få till nånting 👍


Har dessa två bilder att bjuda på, inget nytt eller häftigt som hänt direkt, mer än att det är kul att titta på bilder 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3e10374220f614dab8a30ad2d35a96ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-26ee121e6a3f3c7fd367adacb0918278.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
15 januari · 269 Inlägg

Plötsligt händer det! 😁
Har äntligen fått tid över till garaget 😁
Så istället för att städa och plocka så gav jag mig på projektbilen, känner att jag behöver göra nånting vettigt med den också 😅 Men de blev ett gäng timmar igår och idag 🙂

Sedan tidigare i höstas har jag fått av Peter 2st bakre hjulhus från en 965 som skulle skrotas, så de har legat sedan jag började kapa upp bakre hjulhusen inför en breddning.

Just denna är såklart vänster sida, de ser väl de som kan volvo 😊 Det finns en höger också, men detta är vad jag utgick ifrån iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e2d9c59747f22190b5bdb46ba573fea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9f6a2903596c968cee5021a68b039838.jpg
Så det var bara att hinka upp bakskärmsdelen i skruvstädet och börja plocka punktsvetsar så jag fick loss innerskärmen, eftersom det är den jag vill åt
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-125f7389388705a9531995d9b1e0e1f3.jpg
Efter en stund så hade jag lyckats få bort ytterskärmen och lite av delarna inuti från infästning av C-stolpen osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41b5b58858d3fcf07a6afe2ecbc54cf5.jpg
Sen börjar det roliga 😅 Att försöka få det att se snyggt ut, rakt och få det genomförbart 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3b76ed7a723d4af5be28740acec6de1a.jpg
Nånting sånthär borde ju bli rätt bra 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f8e75d89cdb397f90488db6d64d7d48e.jpg
Blir lite bredare bak än vad jag breddade i höstas
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6de3f9c64326aa16fa6dfddb62a32b70.jpg
Men då hängde inte plåten med här fram, då ska den nya skärmen högre upp 🤔
Nee, göra om, mäta mer, göra om, mäta mer
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cef186e2e34079c4380dc533b3dcdeb3.jpg
Hängde på ytterskärmen och klämde fast den nya innerskärmen med hjälp av svetstänger, så jag fick lite punkter att förhålla mig till.
Tog bort ytterskärmen och kunde då hålla innerskärmen på samma ställe igen, mycket lättare. Här har jag lyckats kapa ner tillräckligt och börjat punkta fast den
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d864d47ec55f2e6878770e3abf71d62.jpg
Från sidan sett så ser de schysst ut också, centrerat och bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2d9acf3026be1cd08ae42d49ee4df1ba.jpg
Sen blev det att kladda på med svetsen överallt där jag kommer åt (ovanpå är lämnat med flit pga elkablarna jag har där). Vissa ställen går inte att komma åt ovanifrån, så de blir att släppa bakhjulet vid tillfälle och svetsa de sista inifrån hjulhuset istället 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce7c20883d41892101e9cb057b70ce5e.jpg
När man tar en stållinjal och lägger längs med däckets utsida så har jag ungefär 10mm från däckets kant till den nya skärmkanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cbe29c38ccff67126f6bd96efa53e797.jpg
Dörren går också att stänga, efter lite lätt massage på nya skärmen, de blev lite ivägen som tog i dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6de318b97a11087415618f2695095fb2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03842277fb54e85ae12e1f48c6eeb09b.jpg
Den nya tröskeln är 85mm bredare än den gamla, så nu ska jag bara försöka få till ett snyggt avslut på den också så de inte ser helt koko ut 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5776c04a53d2a7fed47689cb42df19d5.jpg
Lite högre upp vid dörrens bakkant så är det breddat ungefär 70mm, anledningen till att det är lite mindre är för att jag avsiktligt har dragit ut botten vid tröskeln och även bak mot kofångaren, då jag tyckte att det blev snyggare och bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-145ba44ef483a184c5b61bcc37dab831.jpg

Jag har passat på att beställt nya bakskärmar i form av ekonomiplåt, då mina ytterskärmar är nästan uppätna längst ner, de är ju från 1987 trots allt. Så ska jag försöka få till någon schysst skärmbreddning med hjälp av det tänkte jag.

Så de kommer bli lite kapa/krympa/svetsa så jag får till innerskärm/ytterskärm ordentligt, för att sedan ge sig på skärmbreddningen. Men de känns bra att ha fått iordning ett hjulhus såpass långt som jag kom 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 januari · 269 Inlägg

Tjo

Kapade bprt den dåliga plåten i ytterskärmen och hängde upp bara för att se hur de hela blir. Kommer få kapa bort lite mer ifall jag ska få på ytterskärmen till originalposition så att dörren går att stänga 😁 Men de känns iallafall bra att kunna pyssla lite igen även om de kommer bli en del pauser pga kommande husrenovering.

Hålet för det högerhängda tanklocket som jag svetsat fast blir nog till att kapa bort och lägga igen, kommer ändå inte kunna nyttja det hålet till att tanka med pga placeringen av fuelcell, det blir för horisontell slang/rördragning för att de ska bli bra. Slutar väl med en nödlösning i skuffluckan, men får se hur de slutar med det 😊

Har paket som förhoppningsvis kan hämtas ut idag, väntar på att de ska anlända till utlämningsstället. Det ena av dem är nya ytterskärmarna, så när jag har dem så törs jag kapa bort lite mer än vad jag gjort på bilden, så jag inte gör bort mig i onödan 😜

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-750376884e9c7be2ae7721477af5ae15.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 januari · 269 Inlägg

2 paket hemkomna 😊
De ena är en "Xc/Turbo" grill, tyckte att det är så mycket snyggare än en vanlig chrome ribbad grill. Även fast ja tänkt att ej spendera pengar på massa "onödigt" (som denna) innan bilen är klar, så klickade jag ändå hem den 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-43b1f1d22e97ffdcc742c6a658cd23aa.jpg
Det andra paketet är reservdelarna jag nämnt tidigare. Spolar, stift, laddningsregulator, avgasupphängningar och nya dämpare till huven 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4e8ca0842e70970c99addffbf0a75713.jpg
Om jag behöver 10 stift och tändspolar till denna bil? Nae inte precis 😅 men nästa projektbil ska också få en V8 så tanken är att 8 av dom är till det bygget. Om det inte händer något, t.ex när det är dags att mappa på riktigt eller så, så att det kan vara bra att ha ett gäng extra liggandes eller något sånt. 😊

Paketet med de nya skärmarna är försenat verkar de som. Först skulle de levereras igår, sen skulle de levereras idag. Nu ska de levereras på fredag, så jag hoppas att de gör det. Så får jag se om jag får till en stund i garaget, vet att vi behöver iväg och fixa massa ved, men en stund ska man väl få till 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 januari · 269 Inlägg

Tjo

Blev lite lättare när det kom till att fixa innerskärmen på andra sidan, istället för att krångla hela helgen så tog det bara ett par timmar att kopiera och få till 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83684f194593e73c7f89a2a9c84cc43a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cccfee80cdb1dc721c7c845e7a1e8245.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eb0cf2cb7c6d36c9a3b916e1b480915c.jpg

Så nu har bägge bakhjulen ny innerskärm. Lika mycket kvar att svetsa här också, när bakhjulet släpps, men det blir nog bra 😊

Sen har det kommit ett stort paket till garaget 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-66a895b88ea5dea65cef9680d3ee3ad0.jpg
Innehållandes nya hjulhuskanter till bakre yttre skärmar 🙂 Det slank även med en uppsättning usa-blinkers när jag ändå klickade i deras webbshop 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0e2644178222d299bfb0e17369b860ac.jpg
Även ett mindre paket har kommit fram, med ny längre tryckstång till kopplingens huvudcylinder och ett skärmkantsskydd som kan vara bra att ha någon gång tänkte jag 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f686fb16fb7e7c26b8d0de233f60b11d.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
22 januari · 269 Inlägg

Söndagen blev lite flyttdag.
Nästa projektbil fick sig en åktur från förra stället in i nya garaget tillsammans med 2 flyttkartonger fulla med prylar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-890422a8e3b60c19d0080c136a8c78ba.jpg
Börjar bli fullt i nya garaget 😅 Men ytan ska räcka till för att få plats med denna, har jag iallafall tänkt mig pch räknat in med från början när jag började flytta hit saker 😜
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cfc0d4e56b7c494c0d3422c54b9ece9b.jpg

Så efter jobbet nu i veckan blir det att plocka ihop lite grejer som står i vägen där bilen är tänkt att stå, samt såklart försöka få av bygget från kärran (fick hjälp att lyfta på den) men de ska nog gå att lösa med motorlyften, hoppas jag 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
26 januari · 269 Inlägg

Lite städryck idag i garaget. Flyttat runt allt i en cirkelrörelse för att få allt iordning, börjar kännas trångt de här stora garaget 🙈😅

Men jag lyckades få av GT40'n från släpkärran, ner på en hemmabyggd tralla så den är flyttbar. Flyttat två större plåtskåp, en bänk som sambon vill måla om och diverse andra grejer 🙈

Jo, när jag kom hem från jobbet så stod ju frysen och larmade också 🤦‍♂️ -2gr, inställd på -18 🤦‍♂️ så fick ju akut tag i en kyl/frys som hamnade i garaget 😅

Men ja, som sagt, de börjar bli mycket grejer och förhoppningen är ju att ytan som är kvar till höger i bild ska förbi obebodd så man kan röra sig lite där inne 🙂
Samtidigt som jag kanske fått hem hälften av grejerna från gamla garaget 🙈😅 Finns några tomma hyllor bakom gt'n där jag kan ställa saker på långtidsförvaring, sånt som man kanske inte kommer använda på en månad eller två typ 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-18e70d61b62b92f8fbab7b49fbc28f35.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
27 januari · 1 737 Inlägg

Mm, alltid kul när vitvaror går sönder... Jag hade ju sån otur att både spis, ugn och diskmaskin gick sönder samma månad, det var kul... Not :p

_Shadow_
27 januari · 269 Inlägg

Lucif3r skrev:
Mm, alltid kul när vitvaror går sönder... Jag hade ju sån otur att både spis, ugn och diskmaskin gick sönder samma månad, det var kul... Not :p

Jo de där kan man ju kalla för lite otur 😅
Vi har bara frysen än (peppar peppar) så jag hoppas att de stannar där 😅 Jag hoppas vi slipper samma öde som dig 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (27 januari )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
eastmotorsport -sommar ska de va....
27 januari · 4 509 Inlägg

Betydligt större garage ser det ut som. Trevligt. Vad är tanken med GT40 karossen motor- / drivlinemässigt?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
_Shadow_
27 januari · 269 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Betydligt större garage ser det ut som. Trevligt. Vad är tanken med GT40 karossen motor- / drivlinemässigt?

Jo, detta garage är 11.5x5.5m invändigt.
Förra stället var ett enbilsgarage (ca 3,5x6m nånting) + en carport som jag byggde på 6x6m.
Så ytmässigt har jag märkbart större garage, men allt var ju inte inomhus på förra stället 😅

GT40'n kommer tyvärr inte bli så jätteoriginal, så jag lär ju bli arkebuserad där 🙈😅 Innan jag var speciellt duktig på bilar så var S8'an tänkt som donator till GT40'n, sen upptäckte jag ju de här med McPersson och dubbla A-armar och lite andra grejer som gjorde att S8 inte var tillräckligt bra som donator och då blev ståendes.

Men jag har en Audi fwd växellåda liggandes (DQS vill jag minnas, diesel 01E) och lättast är ju att slå ihop den med en Audi v8 så man slipper köpa/göra extra adapters och grejer. Så just nu har jag 4st Audi V8'or, 3.6PT 250hk, 4.2AHC 340hk, 4.2AKH 340hk och 4.2AQH 360hk ståendes i garaget.

AKH sitter i 740 just nu, men när 740 är registrerad och godkänd så åker AHC i med andra stakar osv för ökat laddtryck samt renoverad och uppfräschad.

Så då har jag alltså pt, akh och aqh till övers.
Jag lär besikta GT40 med pt då tanken är att lysholm skruvkompressorn ska användas (0.3-0.5bar så 325-375hk) då totalvikten är 1000-1200kg och man tillåts 200-272hk/ton utan/med tillstånd för extra hk, sen kanske nån av de större åttorna åker i med kompressorn när den väl är godkänd i sin tur 😊 Med 1bar laddtryck så är de teoretiskt 500, 680 eller 720hk i respektive åtta. Med kompressorn kan man även göra "rätt" grenrör med 4till1 och få tillräckligt rätt ljud i piporna som tillhör en 60-tals bil.

Jag har även Corvette C5 fram och bakvagn liggandes på hyllorna bakom som är till GT'n

AQH, AHC, PT (pt ventilkåpor på ahc och tvärtom)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a047c32dae0595870574d9a8b46d9b0.jpg
Lysholm 2300 från Ford GT ("GT40" från 2005)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0e65b856443b8f74ce95acb51387d454.jpg
Audi fwd lådan med transaxel utförande
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-643da920b2838b70b76403c0578fc58b.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
eastmotorsport -sommar ska de va....
27 januari · 4 509 Inlägg

Ok, ja du har absolut lite att välja bland.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
_Shadow_
29 januari · 269 Inlägg

Plockade ner bakre delen av avgassystemet. Det är inte färdigsvetsat i alla skarver och de sista ljuddämparna är inte på plats än. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e03442e3b0d07d4a945625735024abfd.jpg
Lättast var att lägga systemet på liggbrädan och rulla ut det 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3b32b09d014a56d0d56d84bddf86b36.jpg
Det ligger ju helt ok där under ändå 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0f21199487fdab91c7f982b61c1c5c7b.jpg
En hel del mätande, centrerande, kapa upp svetsa om osv så kom de sista ljuddämparna på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c16ec3c96d93f757fd9f4899e224f846.jpg
Fick göra om högersidan lite till, men till slut blev det helt ok ändå 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d82aee75e9f1335e1ce16d3f1df46f1e.jpg

Sen tänkte jag passa på och dela med mig av det här. Hittade det i en garagetråd på fejjan, men tyckte de var en smart grej som åtminstone jag inte tänkt på innan. Skruv med plugg i väggen och ett snitt i pallbocken, så är de ur vägen på väggen sen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b02c8364acd6b08775e75740fb453ee7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f1f7743547ebc9457d5784b3409c87bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6ca25094f1026faf5a074ca7d445287e.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (29 januari )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang