Fel kylväska på bilen?

sollu
29 november 2022 · 413 Inlägg

Hej
Skulle hjälpa en kompis som har en Toyota corolla. Förra veckan krockade bilen och lite skada strålkastare, stötfångaren och lite på kylaren. Allt kylväskan rinner ut. I fredags köpte han kylare och jag byte åt han. När vi fyller på kylväskan sa han att bilen hade grön färg då fyllde vi. Idag åkte han till Toyota för att köpa en flaska men Toyota säger bilen ska ha röd färg. Fast bilen hade grön i 5 år när han köpte bilen. Ska vi tomma igen och fylla på röd eller bara kör som vi fyll på?
Mvh

Jesper328
29 november 2022 · 2 333 Inlägg

Kolla om det är propylen eller etylen.
Glykol kan ha lite olika färger.

Up the RA
Mossan1
29 november 2022 · 2 752 Inlägg

Färgen följer ingen standard alls och säger ingenting.

Har man bytt all kylvätska spelar ingen egentlig roll vad man har för glykol.
Man ska inte blanda etylen och propylen, (olika baser av glykol) men nu är ju all vätska bytt så...

Majoriteten har etylen och jag är rätt så säker på att Toyota har det orginal.

Senast redigerat av Mossan1 (29 november 2022)

sollu
30 november 2022 · 413 Inlägg

Tack för svaret!
Vi tömde allt och skölja med vatten och fyllde med rött färg. Idag på morgonen var så lågt på hållaren jag har fyllt ganska fullt o hoppas går fint för han.

uhlin
30 november 2022 · 2 831 Inlägg

sollu skrev:
Tack för svaret!
Vi tömde allt och skölja med vatten och fyllde med rött färg. Idag på morgonen var så lågt på hållaren jag har fyllt ganska fullt o hoppas går fint för han.

Var motorn kall då du fyllde "ganska" fullt. Då motorn blir varm expanderar kylvätska så det kanske trycker ur sig en del.

sollu
30 november 2022 · 413 Inlägg

uhlin skrev:

sollu skrev:
Tack för svaret!
Vi tömde allt och skölja med vatten och fyllde med rött färg. Idag på morgonen var så lågt på hållaren jag har fyllt ganska fullt o hoppas går fint för han.

Var motorn kall då du fyllde "ganska" fullt. Då motorn blir varm expanderar kylvätska så det kanske trycker ur sig en del.

Ja när jag fyllde igår startade vi bilen o stå tomgång i 10 minuter. Idag på morgonen var ganska tom och fyllde fullt. Ska kolla ikväll.

uhlin
30 november 2022 · 2 831 Inlägg

sollu skrev:

uhlin skrev:

sollu skrev:
Tack för svaret!
Vi tömde allt och skölja med vatten och fyllde med rött färg. Idag på morgonen var så lågt på hållaren jag har fyllt ganska fullt o hoppas går fint för han.

Var motorn kall då du fyllde "ganska" fullt. Då motorn blir varm expanderar kylvätska så det kanske trycker ur sig en del.

Ja när jag fyllde igår startade vi bilen o stå tomgång i 10 minuter. Idag på morgonen var ganska tom och fyllde fullt. Ska kolla ikväll.

Ja, ingen fara så tillvida. Tänkte mest på om den trycker ur sig kylvätska så behöver det ej va nåt fel. Bara att det kan bli lite blött om det är överfylld.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang