Oljeplugg till automatoljelåda?

skreech3
28 november 2022 · 159 Inlägg

Ska bytas olja i automatväxlad låda på min Honda Accord. Enligt guide ska det finnas en plugg med tillhörande packning där olja tappas ur. Kollade i gamla serviceen gjord på verkstad, där har man tydlingen inte bytt pluggen eller inte tagit betalt för denna.

Vet inte om det är nödvändigt men vet att man bör byta den och packningen när man byter olja i motorn t.ex.

Finns det någon universalplugg som fungerar eller är det bara Hondas egna delar som duger?

zemet
29 november 2022 · 4 030 Inlägg

Är oljan bytt och det inte läcker så behöver du nog inte fundera mer på det.

skreech3
29 november 2022 · 159 Inlägg

zemet skrev:
Är oljan bytt och det inte läcker så behöver du nog inte fundera mer på det.

Tja, det byttes för kanske 6-7 år sen. Jag vet inte vad praxis är när man byter olja, om det är nån säljargrej att pracka på ny oljeplugg och packning eller om det är nödvändigt. Om man nu märker att det läcker och det går att sätta dit en universalpackning eller om man måste ha specifikt Hondas packning tänker jag?

xXSammy
30 november 2022 · 6 566 Inlägg

Vissa oljepluggar till växellådorna är koniska och saknar packning

De/Dem
zemet
30 november 2022 · 4 030 Inlägg

skreech3 skrev:

zemet skrev:
Är oljan bytt och det inte läcker så behöver du nog inte fundera mer på det.

Tja, det byttes för kanske 6-7 år sen. Jag vet inte vad praxis är när man byter olja, om det är nån säljargrej att pracka på ny oljeplugg och packning eller om det är nödvändigt. Om man nu märker att det läcker och det går att sätta dit en universalpackning eller om man måste ha specifikt Hondas packning tänker jag?

Jag har ingen aning hur det ser ut på Honda, jag har aldrig behövt byta någon packning de få gånger jag bytt olja på växellådor dock.
Men läcker det så är det väll lika bra att köpa en honda packning. Då får du rätt från början och det lär ju knappast vara dyrt med packning.

skreech3
22 december 2022 · 159 Inlägg

zemet skrev:

skreech3 skrev:

zemet skrev:
Är oljan bytt och det inte läcker så behöver du nog inte fundera mer på det.

Tja, det byttes för kanske 6-7 år sen. Jag vet inte vad praxis är när man byter olja, om det är nån säljargrej att pracka på ny oljeplugg och packning eller om det är nödvändigt. Om man nu märker att det läcker och det går att sätta dit en universalpackning eller om man måste ha specifikt Hondas packning tänker jag?

Jag har ingen aning hur det ser ut på Honda, jag har aldrig behövt byta någon packning de få gånger jag bytt olja på växellådor dock.
Men läcker det så är det väll lika bra att köpa en honda packning. Då får du rätt från början och det lär ju knappast vara dyrt med packning.

Lite sent svar men, var kan man köpa Honda packningar i Sverige? Jag fick en gratis kopparpackning av bilfirman i grannstaden, är rätt invändig dimension men ytterdimensionen är några mm för liten jämfört med originalet.

Känns ju lite sidårdär och betala 150 kr för en packning om nån firma ska importera...

zemet
22 december 2022 · 4 030 Inlägg

skreech3 skrev:

zemet skrev:

skreech3 skrev:

Tja, det byttes för kanske 6-7 år sen. Jag vet inte vad praxis är när man byter olja, om det är nån säljargrej att pracka på ny oljeplugg och packning eller om det är nödvändigt. Om man nu märker att det läcker och det går att sätta dit en universalpackning eller om man måste ha specifikt Hondas packning tänker jag?

Jag har ingen aning hur det ser ut på Honda, jag har aldrig behövt byta någon packning de få gånger jag bytt olja på växellådor dock.
Men läcker det så är det väll lika bra att köpa en honda packning. Då får du rätt från början och det lär ju knappast vara dyrt med packning.

Lite sent svar men, var kan man köpa Honda packningar i Sverige? Jag fick en gratis kopparpackning av bilfirman i grannstaden, är rätt invändig dimension men ytterdimensionen är några mm för liten jämfört med originalet.

Känns ju lite sidårdär och betala 150 kr för en packning om nån firma ska importera...

Ring din lokala Honda ÅF och fråga om dem har, det borde dem ha.

skreech3
22 december 2022 · 159 Inlägg

zemet skrev:

skreech3 skrev:

zemet skrev:

Jag har ingen aning hur det ser ut på Honda, jag har aldrig behövt byta någon packning de få gånger jag bytt olja på växellådor dock.
Men läcker det så är det väll lika bra att köpa en honda packning. Då får du rätt från början och det lär ju knappast vara dyrt med packning.

Lite sent svar men, var kan man köpa Honda packningar i Sverige? Jag fick en gratis kopparpackning av bilfirman i grannstaden, är rätt invändig dimension men ytterdimensionen är några mm för liten jämfört med originalet.

Känns ju lite sidårdär och betala 150 kr för en packning om nån firma ska importera...

Ring din lokala Honda ÅF och fråga om dem har, det borde dem ha.

Haha, okej, den ligger iofs 10 mil häirfrån närmsta. Tror knappast de skickar en gratis dock...

Jesper328
22 december 2022 · 2 333 Inlägg

Hur mycket är några mm?
En kopparbricka mosas ju ut när man drar åt pluggen.

Om inte annat så kan du värma den gamla brickan och återanvända.
Funkar 8/10ggr.

Och till sist så kan du kika runt på lokala firmor ifall de har någon bricka i rätt dimension.
T.ex Swedol, Würth, Hydroscand..

Up the RA
skreech3
28 december 2022 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur mycket är några mm?
En kopparbricka mosas ju ut när man drar åt pluggen.

Om inte annat så kan du värma den gamla brickan och återanvända.
Funkar 8/10ggr.

Och till sist så kan du kika runt på lokala firmor ifall de har någon bricka i rätt dimension.
T.ex Swedol, Würth, Hydroscand..

Skulle nog säga 1-2 mm för liten. Men om koppar pressas ut är det ju meningslöst.

Går ju klart att låta bli att byta den, vet inte varför man byter t.ex. oljeplugg och det. Det trökiga är ju om det står och börjar läcka sen.

Tog kontakt med en Honda-firma men de har endera fullt upp eller har glömt bort frågan då de sa sig skulle återkomma.

Jesper328
29 december 2022 · 2 333 Inlägg

Då skulle jag säga att du har fått rätt bricka av firman.

Kör på ba, skruva in den för hand, sen drar du 1/8-1/4 varv.
Man känner hur brickan mosas ut. smile

Up the RA
skreech3
29 december 2022 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Då skulle jag säga att du har fått rätt bricka av firman.

Kör på ba, skruva in den för hand, sen drar du 1/8-1/4 varv.
Man känner hur brickan mosas ut. smile

Men vadå, är det meningen att den ska mosas ut? Ingen risk att den typ, spricker under montering? Låter lite galet haha

Jesper328
29 december 2022 · 2 333 Inlägg

skreech3 skrev:

Jesper328 skrev:
Då skulle jag säga att du har fått rätt bricka av firman.

Kör på ba, skruva in den för hand, sen drar du 1/8-1/4 varv.
Man känner hur brickan mosas ut. smile

Men vadå, är det meningen att den ska mosas ut? Ingen risk att den typ, spricker under montering? Låter lite galet haha

Nepp, koppar är ”mjukt” och brickan skall deformeras. smile

Up the RA
skreech3
29 december 2022 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:

skreech3 skrev:

Jesper328 skrev:
Då skulle jag säga att du har fått rätt bricka av firman.

Kör på ba, skruva in den för hand, sen drar du 1/8-1/4 varv.
Man känner hur brickan mosas ut. smile

Men vadå, är det meningen att den ska mosas ut? Ingen risk att den typ, spricker under montering? Låter lite galet haha

Nepp, koppar är ”mjukt” och brickan skall deformeras. smile

Vilken koll man har haha. Men ingen risk att den spricker om man nu deformerar den?

jaka54
29 december 2022 · 5 680 Inlägg

Som sagts ovan... Koppar är mjukt och "deformeras" (trycks ut någon tiondels mm) när man drar åt.
Men...är det en kopparbricka eller en nylonbricka som sitter där original??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang