Vilka kablar ska kopplas till högtalare i dörrarna?

dwadw
30 november 2022 · 292 Inlägg

Så stereon som satt i bilen jag köpte (kenwood bt356) är inte kopplad till högtalarna i dörrarna. Så när jag väl ska kika och koppla in dom så står det ingenting på iso kablarna som går till stereon så man har ju inte en aning hur det ska kopplas. Den är bara kopplad så man får ström till stereon men ingenting annat.

Ser ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240900/240900-311516c2b6c0045e9a2603d875af968a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240900/240900-ce09dddd0be59cc52be80ad0cf443e08.jpg
Jag har två par röda och svarta kablar som antagligen är högtalarkabel från varsin dörr där fram.

Det sitter ju även högtalare i dörrarna bak men ingen aning vart dom kablarna är.

Brådhis * Voff voff *
30 november 2022 · 10 244 Inlägg

Det där är väl inte en ISO-kontakt, det är väl stereons egen kontakt? ISO-kontakterna har en kontakt för ström och funktioner och en för högtalare.

Det är i det närmaste omöjligt att svara på din fråga annat än genom chansningar. Säkert följer vissa kablar man ser på bilden Volvos original kopplingsschema, men om dom inte gör det så...

Du får mäta dig fram. Och röd och gul ska inte sitta ihop... Egentligen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
2 december 2022 · 1 777 Inlägg

Kolla färgen i dörrarna?

Oreggad Ruter Knekt
3 december 2022 · 625 Inlägg

Multimeter är enda svaret om du inte börjar om från början wink

Från bildens håll får du reda på vilka som hör till varandra, från högtalarna om plus ligger på plus ... färdigt? Såklart enklare att tända eld på kablaget eller kortis på HUn.

Senast redigerat av oreggad (3 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2022 · 13 669 Inlägg

wtf...  ohh någon har dödat hela elsystemet..   bara att börja mäta.. eller börja med att köpa 2st iso konakter med stift och sen mät stifta in kablana så du får en riktig isokontakt istället för det där klusterfucket som någon gjort..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dwadw
5 december 2022 · 292 Inlägg

Growe skrev:
wtf...  ohh någon har dödat hela elsystemet..   bara att börja mäta.. eller börja med att köpa 2st iso konakter med stift och sen mät stifta in kablana så du får en riktig isokontakt istället för det där klusterfucket som någon gjort..

Jönigt, hur mät stiftar man och vad menas med det? Hur vet man vilka kablar som är vad när man mäter så man kopplar rätt till iso kontakt?

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kont … gIcwfD_BwE
Är det bara att skaffa en sån här och börja koppla rätt?


https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-pion … gIa-vD_BwE
Sedan ansluta med denna?

Senast redigerat av dwadw (5 december 2022)

Oreggad Ruter Knekt
5 december 2022 · 625 Inlägg

dwadw skrev:

Growe skrev:
wtf...  ohh någon har dödat hela elsystemet..   bara att börja mäta.. eller börja med att köpa 2st iso konakter med stift och sen mät stifta in kablana så du får en riktig isokontakt istället för det där klusterfucket som någon gjort..

Jönigt, hur mät stiftar man och vad menas med det? Hur vet man vilka kablar som är vad när man mäter så man kopplar rätt till iso kontakt?

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kont … gIcwfD_BwE
Är det bara att skaffa en sån här och börja koppla rätt?


https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-pion … gIa-vD_BwE
Sedan ansluta med denna?

Du sätter in kablarna i respektive stift på ISO-kontakten var vad Growe menade tror jag.

Angående rätt kabel vart, så mäter du (läs på) och kollar scheman. Det ordnar sig! smile

Senast redigerat av oreggad (5 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
6 december 2022 · 2 182 Inlägg

Och när man väl konstaterat vilka kablar som är högtalarkablar så kan man mha. ett AA(A)-batteri testa vilken högtalare kablarna tillhör genom att "dutta" kablarna på batteriet och lyssna vartifrån det låter.

Men GENERELLT brukar det vara så att Röd och Gul kabel är ström+, svart kabel är jord, blå alt. blåvit är antenn/remote, och tvåfärgade kablar är högtalarkablar. Som t ex den vita kabeln med svart streck på sig som du har precis vid tummen, det är troligen en högtalarkabel.
Detta är dock GENERELLT, man måste mäta för att vara säker!

dwadw
6 december 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
Och när man väl konstaterat vilka kablar som är högtalarkablar så kan man mha. ett AA(A)-batteri testa vilken högtalare kablarna tillhör genom att "dutta" kablarna på batteriet och lyssna vartifrån det låter.

Men GENERELLT brukar det vara så att Röd och Gul kabel är ström+, svart kabel är jord, blå alt. blåvit är antenn/remote, och tvåfärgade kablar är högtalarkablar. Som t ex den vita kabeln med svart streck på sig som du har precis vid tummen, det är troligen en högtalarkabel.
Detta är dock GENERELLT, man måste mäta för att vara säker!

Fy fan vad drygt med att koppla el.

Strömmen från bilen ser ju att vara blå och vit då dom är kopplad med gul och röd från stereon (plus en till blå remote kabel som går bak till slutstegen i skuffen). Dessutom hänger gul och röd kabel löst som kommer från bilen. Men ljudet och stereon sätts ju på som vanligt. Inga bekymmer där. Är lite förvirrad just nu.

EDIT: Sen dom här "högtalarkablarna" typ grå, brun och grön har ju bara en enskild kabel som går från bilen. Inte en till som ska vara flerfärgad så man har ju absolut ingen aning just nu vad det kan vara för kablar.

Det finns ju 2st högtalarkablar man har identifierat. Två par röd/svarta där ena går till vänsterbak och (antagligen) högerbak. Ena högtalarkabeln verkar inte vara kopplad till högtalaren i dörren så den spelas inte, men det är identisk med den andra högtalarkabeln till vänsterbak som spelar när man kopplar.

Senast redigerat av dwadw (6 december 2022)

Brådhis * Voff voff *
6 december 2022 · 10 244 Inlägg

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
Och när man väl konstaterat vilka kablar som är högtalarkablar så kan man mha. ett AA(A)-batteri testa vilken högtalare kablarna tillhör genom att "dutta" kablarna på batteriet och lyssna vartifrån det låter.

Men GENERELLT brukar det vara så att Röd och Gul kabel är ström+, svart kabel är jord, blå alt. blåvit är antenn/remote, och tvåfärgade kablar är högtalarkablar. Som t ex den vita kabeln med svart streck på sig som du har precis vid tummen, det är troligen en högtalarkabel.
Detta är dock GENERELLT, man måste mäta för att vara säker!

Fy fan vad drygt med att koppla el.

Strömmen från bilen ser ju att vara blå och vit då dom är kopplad med gul och röd från stereon (plus en till blå remote kabel som går bak till slutstegen i skuffen). Dessutom hänger gul och röd kabel löst som kommer från bilen. Men ljudet och stereon sätts ju på som vanligt. Inga bekymmer där. Är lite förvirrad just nu.

EDIT: Sen dom här "högtalarkablarna" typ grå, brun och grön har ju bara en enskild kabel som går från bilen. Inte en till som ska vara flerfärgad så man har ju absolut ingen aning just nu vad det kan vara för kablar.

Det finns ju 2st högtalarkablar man har identifierat. Två par röd/svarta där ena går till vänsterbak och (antagligen) högerbak. Ena högtalarkabeln verkar inte vara kopplad till högtalaren i dörren så den spelas inte, men det är identisk med den andra högtalarkabeln till vänsterbak som spelar när man kopplar.

Välkommen till "begagnad ungdomsbil-världen". wink

Steg 2 i den upplevelsen gällande eldragning är begagnad båt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2022 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
Och när man väl konstaterat vilka kablar som är högtalarkablar så kan man mha. ett AA(A)-batteri testa vilken högtalare kablarna tillhör genom att "dutta" kablarna på batteriet och lyssna vartifrån det låter.

Men GENERELLT brukar det vara så att Röd och Gul kabel är ström+, svart kabel är jord, blå alt. blåvit är antenn/remote, och tvåfärgade kablar är högtalarkablar. Som t ex den vita kabeln med svart streck på sig som du har precis vid tummen, det är troligen en högtalarkabel.
Detta är dock GENERELLT, man måste mäta för att vara säker!

Fy fan vad drygt med att koppla el.

Strömmen från bilen ser ju att vara blå och vit då dom är kopplad med gul och röd från stereon (plus en till blå remote kabel som går bak till slutstegen i skuffen). Dessutom hänger gul och röd kabel löst som kommer från bilen. Men ljudet och stereon sätts ju på som vanligt. Inga bekymmer där. Är lite förvirrad just nu.

EDIT: Sen dom här "högtalarkablarna" typ grå, brun och grön har ju bara en enskild kabel som går från bilen. Inte en till som ska vara flerfärgad så man har ju absolut ingen aning just nu vad det kan vara för kablar.

Det finns ju 2st högtalarkablar man har identifierat. Två par röd/svarta där ena går till vänsterbak och (antagligen) högerbak. Ena högtalarkabeln verkar inte vara kopplad till högtalaren i dörren så den spelas inte, men det är identisk med den andra högtalarkabeln till vänsterbak som spelar när man kopplar.

Välkommen till "begagnad ungdomsbil-världen". wink

Steg 2 i den upplevelsen gällande eldragning är begagnad båt...

glömmer aldrig min gamla 244Glt 83:A   var ju 19 när jag köpte den.. det slutade med en hel kartong överblivna icke orginal kablar innan man ens kunde börja reda i skiten.. värsta jag varit med om..  men fick ordning på allt trots att jag var ung och inte skitsmart..  men hade mekat sedan jag var 12bast så¨det låg väll där...   blev min första larm inkoppling av ett Carguard 900  i den bilen..  sen ett 10tal larmkopplingar och annan eldragning så känner jag mig inte längre osäker i huvudtaget.. kan ta ett komplett elsystem och börja riva ur vissa grejer ur det och det fungerar 10av10 gånger efteråt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
7 december 2022 · 2 182 Inlägg

dwadw skrev:
Fy fan vad drygt med att koppla el.

Strömmen från bilen ser ju att vara blå och vit då dom är kopplad med gul och röd från stereon (plus en till blå remote kabel som går bak till slutstegen i skuffen). Dessutom hänger gul och röd kabel löst som kommer från bilen. Men ljudet och stereon sätts ju på som vanligt. Inga bekymmer där. Är lite förvirrad just nu.

EDIT: Sen dom här "högtalarkablarna" typ grå, brun och grön har ju bara en enskild kabel som går från bilen. Inte en till som ska vara flerfärgad så man har ju absolut ingen aning just nu vad det kan vara för kablar.

Det finns ju 2st högtalarkablar man har identifierat. Två par röd/svarta där ena går till vänsterbak och (antagligen) högerbak. Ena högtalarkabeln verkar inte vara kopplad till högtalaren i dörren så den spelas inte, men det är identisk med den andra högtalarkabeln till vänsterbak som spelar när man kopplar.

Ptja, det behöver inte vara mer komplicerat än man gör det smile
Orkar du inte gräva i bilens massakerade el kan du ju alltid dra nytt kablage istället. En bilstereo behöver plus och minus för att fungera, och kablar mellan stereon och högtalarna om man vill ha något ljud. That's it.

dwadw
7 december 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:

dwadw skrev:
Fy fan vad drygt med att koppla el.

Strömmen från bilen ser ju att vara blå och vit då dom är kopplad med gul och röd från stereon (plus en till blå remote kabel som går bak till slutstegen i skuffen). Dessutom hänger gul och röd kabel löst som kommer från bilen. Men ljudet och stereon sätts ju på som vanligt. Inga bekymmer där. Är lite förvirrad just nu.

EDIT: Sen dom här "högtalarkablarna" typ grå, brun och grön har ju bara en enskild kabel som går från bilen. Inte en till som ska vara flerfärgad så man har ju absolut ingen aning just nu vad det kan vara för kablar.

Det finns ju 2st högtalarkablar man har identifierat. Två par röd/svarta där ena går till vänsterbak och (antagligen) högerbak. Ena högtalarkabeln verkar inte vara kopplad till högtalaren i dörren så den spelas inte, men det är identisk med den andra högtalarkabeln till vänsterbak som spelar när man kopplar.

Ptja, det behöver inte vara mer komplicerat än man gör det smile
Orkar du inte gräva i bilens massakerade el kan du ju alltid dra nytt kablage istället. En bilstereo behöver plus och minus för att fungera, och kablar mellan stereon och högtalarna om man vill ha något ljud. That's it.

Tänker att jag bara byter ut nuvarande stereo till min förra och sätter ihop som det sitter nu med en iso kontakt istället så det blir enklare att koppla ur och in. Högtalarna spelar ingen större roll då jag kör med raggarplanka + baslåda på steg så man kommer ändå inte höra något av dom som sitter i dörrarna.

Men hade ju varit jävligt skönt med ett helt och original elsystem istället för den där smeten. Men man kanske fixar det till sommaren när det börjar bli varmare ute.

Oreggad Ruter Knekt
7 december 2022 · 625 Inlägg

Känns lagom tattigt att inte plugga ihop ljudet i dörrarna trots riktigt bra tips från Lucifer, bara för du ska köra på två lådor som nog får dörrhögtalarna att kännas riktigt vassa.

Senast redigerat av oreggad (7 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang