Volvo XC70 2.5T -03 som tjuvstannar... *löst*

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2022 · 10 276 Inlägg

*löst* Se inlägg längre ner! *löst*

Min XC70 tjuvstannar ibland och utan förvarning...

För att dra hela historien. Köpte bilen med diverse defekter. En av dom var att den var slö (övriga var bromsrelaterade). Jag bytte då magnetventilen (standardfel) och fick då fullt laddtryck. Under en provtur (med fullt laddtryck) gick vakumslangen från insuget sönder, så då stannade bilen. Bytte slangen och sedan gick bilen som den skulle, dock med varierande effekt.

Då visade det sig att det satt ett sportluftfilter i boxen och att det var fullt med frön och skräp ovanför detta och vid gaspådrag sögs dessa fast på nätet i LMM:en... roll Det var även fullt med frön, små nötter och annat skräp mellan näten i LMM:en. Utifrån detta, och en drös felkoder på den, köpte jag en ny LMM (Biltema var det enda som var öppet på en helg) och ett vanligt luftfilter och efter det gick bilen som en dröm igen och förbrukningen sjönk från 1,22 till 0,97.

Men nu har plötsligt bilen börjat tjuvstanna. Tex om man rullar fram mot en korsning eller liknande så kan den plötsligt stanna.

Dom felkoder som finns som är relaterade till motorn är: (Utlästa med en PPC2 så den klarar alla noder, övriga koder är på låskista och spegelmotor)

ECM-130A
ECM-261A

Här verkar det tveklöst handla om luftläckage. Och det har den också, gummipackningen till bromspedalens "tryckstång" är en spricka i så man hör ett litet pysande där. Har dock satt den på plats och läckaget är inte stort. Det läckaget har dessutom funnits sedan jag köpte bilen och det är först nu den bestämt sig för att tjuvstanna... Jag har inspekterat övriga luftslangar/vakumslangar under huven och jag kan inte hitta några skador eller hål.

Så frågan är väl egentligen, kan en defekt LMM (det är ju ändå Biltema vi pratar om) ge tjuvstoppen, eller är det packningen till bromspedalen som är hela boven i dramat ändå?

Jag lutar inte åt gasspjället eftersom det inte finns några felkoder på det och tomgång och allt är stabil, förutom när detta sker då.

Värt att tillägga är att tidigare ägare hade kopplat ur vakumpumpen som sitter nere framför vänster fjädertorn. Dessutom genom att klippa kabeln... Vet dock inte varför?

Senast redigerat av Brådhis (11 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
16 oktober 2022 · 2 365 Inlägg

Kan du se ärvärdet på LMM under tomgång och körning?

Vevhusventilation - juckla lite på röret i ventilkåpan som sticker ner genom insuget.

Prova att plugga/nypa vakuumslangen upp till servodosan för att utesluta det läckaget.

Kontrollera avlastningsventilen ifall att membranet är tätt.
Symtomet är ju väldigt likt vad som händer om man kör öppen dump på motor med LMM. 😂

Annars är nog det enklaste att koppla på en rökmaskin för att se vart läckaget är, tex tryckslang, intercoolersarg, osv.
En sådan kostar väl några kronor, men är en bra investering.
Om inte annat går det nog hyfsat lätt att konstruera en egen… typ en handpump kopplad till turbon i ena änden, och andra änden till avgasröret på en T7 Saab.. för den tjocka röken då.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2022 · 10 276 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kan du se ärvärdet på LMM under tomgång och körning?

Vevhusventilation - juckla lite på röret i ventilkåpan som sticker ner genom insuget.

Prova att plugga/nypa vakuumslangen upp till servodosan för att utesluta det läckaget.

Kontrollera avlastningsventilen ifall att membranet är tätt.
Symtomet är ju väldigt likt vad som händer om man kör öppen dump på motor med LMM. 😂

Annars är nog det enklaste att koppla på en rökmaskin för att se vart läckaget är, tex tryckslang, intercoolersarg, osv.
En sådan kostar väl några kronor, men är en bra investering.
Om inte annat går det nog hyfsat lätt att konstruera en egen… typ en handpump kopplad till turbon i ena änden, och andra änden till avgasröret på en T7 Saab.. för den tjocka röken då.

Jag har en annan OBD-läsare som kan se live-data, bra att du sa det, tänkte inte så långt. Tack!

Alla rör och slangar är till synes hela och jag har dragit och böjt på alla jag kan komma åt utan att påverka detta alls.

Har dock inte provat att nypa slangen till bromsservon, bra tanke där också.

Investera i en rökmaskin är tveksamt om jag kommer göra, inte ens om det står Saab på den... wink

EDIT: Jag ska fixa vakumläckaget vid bromspedalen, men det krävs lite pyssel. Volvo tycker man ska byta hela huvubromscylindern eftersom packningen inte säljs separat. Men det bör gå att pilla loss den från en fungerande på skroten och sedan lirka dit den på min bil. Kanske inte sparar tid, men det finns roligare saker att göra än att byta huvudbromscylinder. Dessutom rullar denna bil rätt lite, den är tredjebil och tjänstgör som släpdragare, hundbil och helgbil typ... wink

Senast redigerat av Brådhis (16 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
16 oktober 2022 · 1 777 Inlägg

Har du koll på hur gasspjället ser ut, för det är ju rätt ofta så att det blir en del skit i dessa som kan göra att spjället kärvar vilket i sin tur kan förklara de plötsliga stoppen ifall nu spjället inte hinner/kan reglera gången nere vid tomgångsvarv. Det finns inga felkoder för skitigt spjäll vad jag vet, så det är lätt att förbise sådant. wink

Hur är det med bränslefilter, är det bytt?
Har du kollat bränsletrycket?

Senast redigerat av Hilmer (16 oktober 2022)

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2022 · 10 276 Inlägg

Hilmer skrev:
Har du koll på hur gasspjället ser ut, för det är ju rätt ofta så att det blir en del skit i dessa som kan göra att spjället kärvar vilket i sin tur kan förklara de plötsliga stoppen ifall nu spjället inte hinner/kan reglera gången nere vid tomgångsvarv. Det finns inga felkoder för skitigt spjäll vad jag vet, så det är lätt att förbise sådant. wink

Hur är det med bränslefilter, är det bytt?
Har du kollat bränsletrycket?

Bra tanke där, kanske får kika hur eländigt spjället ser ut. Tål det rengöring med Bräkleen eller måste man vara försiktig?

Bränsletryck är inte kollat, men där brukar dom ju felkoda så fort det avviker tycker jag. Dessutom räcker soppan fint till för fullgasrepor så det förefaller osannolikt känner jag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
6 november 2022 · 10 276 Inlägg

Provade att koppla ur min Biltema LMM. Då går bilen som en dröm. Ryckigheten vid låga varv försvann, den slutade tjuvstanna, den drar jämnt och fint vid acceleration. Blev verkligen som en helt annan bil.

Kan man dra slutsatsen att LMM:en är dålig trots att den är i princip ny?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
6 november 2022 · 1 777 Inlägg

Om du kopplar ur LMM så går ju bilen in i limphome-mode och går istället på förinställda värden, så att den med urkopplad LMM går bättre talar ju för att det är just denna som är felaktig.
Fast samtidigt så har du ju haft felkoder som talat för tjuvluft tidigare och att dra ur LMM säkerställer ju inte att tjuvluften inte finns kvar utan bara att den kan gå normalt utifrån de värden som redan finns i boxen, så egentligen känns det ju lite osäkert att lägga all skuld på just LMM.
Det bästa vore nog ifall du kunde testat med en annan LMM innan du grottar vidare i detta!?

Brådhis * Voff voff *
6 november 2022 · 10 276 Inlägg

Hilmer skrev:
Om du kopplar ur LMM så går ju bilen in i limphome-mode och går istället på förinställda värden, så att den med urkopplad LMM går bättre talar ju för att det är just denna som är felaktig.
Fast samtidigt så har du ju haft felkoder som talat för tjuvluft tidigare och att dra ur LMM säkerställer ju inte att tjuvluften inte finns kvar utan bara att den kan gå normalt utifrån de värden som redan finns i boxen, så egentligen känns det ju lite osäkert att lägga all skuld på just LMM.
Det bästa vore nog ifall du kunde testat med en annan LMM innan du grottar vidare i detta!?

Grejen är ju att bilen tidigare gått utmärkt, utan att tjuvstanna, trots luftläckaget (som ju inte är särskilt stort alls egentligen) efter att jag satte dit nya LMM:en. Men från ingenstans började den tjuvstanna när jag kört 150-200 mil med LMM:en och blev dessutom (inser jag nu) ryckig och svårkörd på låga varv.

Så ja, jag tror också att en "ny" (beggad) LMM får bli steg ett här nu.

Senast redigerat av Brådhis (6 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
6 november 2022 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:
Om du kopplar ur LMM så går ju bilen in i limphome-mode och går istället på förinställda värden, så att den med urkopplad LMM går bättre talar ju för att det är just denna som är felaktig.
Fast samtidigt så har du ju haft felkoder som talat för tjuvluft tidigare och att dra ur LMM säkerställer ju inte att tjuvluften inte finns kvar utan bara att den kan gå normalt utifrån de värden som redan finns i boxen, så egentligen känns det ju lite osäkert att lägga all skuld på just LMM.
Det bästa vore nog ifall du kunde testat med en annan LMM innan du grottar vidare i detta!?

Grejen är ju att bilen tidigare gått utmärkt, utan att tjuvstanna, trots luftläckaget (som ju inte är särskilt stort alls egentligen) efter att jag satte dit nya LMM:en. Men från ingenstans började den tjuvstanna när jag kört 150-200 mil med LMM:en och blev dessutom (inser jag nu) ryckig och svårkörd på låga varv.

Så ja, jag tror också att en "ny" (beggad) LMM får bli steg ett här nu.

Kan ju hålla med om att det är lite märkligt och missvisande att den gått bra under dessa mil!?
Angående felkoderna, är dessa återkommande eller dom försvann efter att du bytt ut LMM? Eller kanske rent av ersatts med nya/andra koder?

Brådhis * Voff voff *
6 november 2022 · 10 276 Inlägg

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:
Om du kopplar ur LMM så går ju bilen in i limphome-mode och går istället på förinställda värden, så att den med urkopplad LMM går bättre talar ju för att det är just denna som är felaktig.
Fast samtidigt så har du ju haft felkoder som talat för tjuvluft tidigare och att dra ur LMM säkerställer ju inte att tjuvluften inte finns kvar utan bara att den kan gå normalt utifrån de värden som redan finns i boxen, så egentligen känns det ju lite osäkert att lägga all skuld på just LMM.
Det bästa vore nog ifall du kunde testat med en annan LMM innan du grottar vidare i detta!?

Grejen är ju att bilen tidigare gått utmärkt, utan att tjuvstanna, trots luftläckaget (som ju inte är särskilt stort alls egentligen) efter att jag satte dit nya LMM:en. Men från ingenstans började den tjuvstanna när jag kört 150-200 mil med LMM:en och blev dessutom (inser jag nu) ryckig och svårkörd på låga varv.

Så ja, jag tror också att en "ny" (beggad) LMM får bli steg ett här nu.

Kan ju hålla med om att det är lite märkligt och missvisande att den gått bra under dessa mil!?
Angående felkoderna, är dessa återkommande eller dom försvann efter att du bytt ut LMM? Eller kanske rent av ersatts med nya/andra koder?

Felkoderna kom samtidigt som den började tjuvstanna.

Luftläckaget har varit samma under alla mil sedan jag köpte bilen.

Har kört c:a 15-20 mil nu med urkopplad LMM. Bilen går verkligen som en dröm i jämförelse med inkopplad LMM och har helt slutat tjuvstanna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
6 november 2022 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:
Felkoderna kom samtidigt som den började tjuvstanna.

Luftläckaget har varit samma under alla mil sedan jag köpte bilen.

Har kört c:a 15-20 mil nu med urkopplad LMM. Bilen går verkligen som en dröm i jämförelse med inkopplad LMM och har helt slutat tjuvstanna.

Det låter ju onekligen som om det skulle vara fel på LMM då, köp ett begagnat original i så fall, känns säkrast.

Brådhis * Voff voff *
7 november 2022 · 10 276 Inlägg

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:
Felkoderna kom samtidigt som den började tjuvstanna.

Luftläckaget har varit samma under alla mil sedan jag köpte bilen.

Har kört c:a 15-20 mil nu med urkopplad LMM. Bilen går verkligen som en dröm i jämförelse med inkopplad LMM och har helt slutat tjuvstanna.

Det låter ju onekligen som om det skulle vara fel på LMM då, köp ett begagnat original i så fall, känns säkrast.

Ja, det får nog bli så helt enkelt. Märkligt är det oavsett, men funkar det då så vet jag ju. Men att driva det ärendet mot Biltema lär ju vara att slåss mot väderkvarnar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
7 november 2022 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:
Ja, det får nog bli så helt enkelt. Märkligt är det oavsett, men funkar det då så vet jag ju. Men att driva det ärendet mot Biltema lär ju vara att slåss mot väderkvarnar...

Jo så kan det nog bli tyvärr, jag vet ju hur det gick med mitt batteri, men jag fick ju rätt till sist som tur är!

Brådhis * Voff voff *
1 december 2022 · 10 276 Inlägg

Har fått tag i en beggad original LMM nu som är på väg i posten... Men frågan är, kan någonting annat ha sönder LMM:en? Om värdena är så kass pga vakumläckaget kan det göra något för LMM:en eller är det enbart en slav som skickar värden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
2 december 2022 · 2 378 Inlägg

Har du kollat värdena med vida?   Biltema/universal felkodsläsare kan ge konstiga koder. Har själv fått felkoder på lmm hos enklare läsare när det varit något helt annat enligt vida (som sedan visat sig vara annat)

Brådhis * Voff voff *
2 december 2022 · 10 276 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du kollat värdena med vida?   Biltema/universal felkodsläsare kan ge konstiga koder. Har själv fått felkoder på lmm hos enklare läsare när det varit något helt annat enligt vida (som sedan visat sig vara annat)

Använder en gammal hederlig PPC2 så den läser "på Volvospråk". Värden i övrigt läses ut med en OBD2-läsare som visar just värden så dom är nog sannolikt korrekta.

Nu är det ju inga felkoder på LMM:en i nuläget, men eftersom bilen går som en klocka med den urkopplad så är jag ändå inne på att den är defekt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
11 december 2022 · 10 276 Inlägg

Så, nu ska vi se...

Idag tog jag mig i kragen och bytte gummipackningen till bromsservot och satte dit en beggad original LMM.

Resultatet är att bilen går bättre än den nå´nsin gjort i min ägo och jag slipper nu det irriterande pysande ljudet.

Kört c:a 5 mil med den både stadstrafik och landsväg. Klockren tomgång, inget tjuvstannande, inga felkoder.

Så nu återstår att se om Biltema vill kännas vid sin defekta LMM... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang