Mitsubishi 3000gt stått 8 år

Martinger
5 december 2022 · 34 Inlägg

jag var 19 år och skulle ha en cool bil. kan ingenting om bilar. köpte en 3000gt, var såklart fel på den så den fick massvis med saker utbytta på verkstad. använde bilen några år. nu saknas en blinkers och karossen fram trasig vänster sida. glasfibrer. däremot undrar jag som inte kan nånting om bilar… vad behöver jag göra efter 8 år innan jag vågar starta den? batteriet ska ja byta helt… sen är de ju vätskor osv… ska man tömma gammal olja tex innan ny sätts in? vad ska jag fixa för att inte riskera något? jag söker en beskrivning från en kunnig aom kan vägleda mig lite vad som är viktigt. tanken är att bilen ska få service på verkstad senare. men dom ville att ja iaf skulle byta grundläggande saker först. skulle uppskatta råd och hjälp väldigt mycket.

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2022 · 17 380 Inlägg

Ha! Kollade på blocket och hittade en 3000GT. Den hade stått i 12 år... Men varför inte slänga iväg ett mail till den säljaren och fråga snällt om råd?

Från annons:
"stått undanstäld i 12 år nu uppstartad . ny kamrem, vattenpump, spennhjul, originalstifft, olja, fillter, batteri. "

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Martinger
5 december 2022 · 34 Inlägg

ja kanske man skulle kunna göra. min bil fick massa saker utbytta på verkstad innan den ställdes in. men har hört att kammrem o skit blir dålig . ja du de är mycket osäkerheter. ja tänkte att garaget var en bra site för bilråd. verkstad kommer sköta o byta ut själva delarna. det jag undrar är nog mer de grundliga bara jag som okunnig kan göra själv

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Jesper328
5 december 2022 · 2 333 Inlägg

Fan.. den är inte till salu? big_smile

Men jag skulle börja med att dra runt motorn för hand.
Går det bra så skulle jag byta olja+filter, slanga ur all bensin och hälla i ny, och sedan kontrollera kamremmen.
Är det en massa torrsprickor i den skulle jag byta före uppstart, men är det inte det så skulle jag starta den.
Dock är denna något som bör bytas om du planerar att dra ut och köra.

…eller ja, kontrollera remmen först av allt är väl vettigast.

Senast redigerat av Jesper328 (5 december 2022)

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2022 · 17 380 Inlägg

Jo, remmen måste bytas innan du ens tänker på att köra runt motorn... Spola kylsystemet lite försiktigt och ny glykol, olja & filter så klart, bromsvätskan är väl skrot den med. Banka loss bromsoken, Sätt i ett batteri och se om elsystemet har överlevt (möss, fukt), tändkablar på den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
5 december 2022 · 6 566 Inlägg

Tillhör inte 3000GT bilarna som motorn MÅSTE demonteras ifrån bilen för byte kamrem?

8 år är väl nästintill gränsen av livslängden på en kamrem, vissa tillverkare har 10 år men dumt att chansa.

De/Dem
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

Jesper328 skrev:
Fan.. den är inte till salu? big_smile

Men jag skulle börja med att dra runt motorn för hand.
Går det bra så skulle jag byta olja+filter, slanga ur all bensin och hälla i ny, och sedan kontrollera kamremmen.
Är det en massa torrsprickor i den skulle jag byta före uppstart, men är det inte det så skulle jag starta den.
Dock är denna något som bör bytas om du planerar att dra ut och köra.

…eller ja, kontrollera remmen först av allt är väl vettigast.

Den ska väl bli till salu är väl tanken. Den har stått för har ej haft råd sen farsan sluta betala för den. Nu är jag äldre, och tjänar en hel del.  så nu kan man mata på med fixes innan ja gör mig av med den.

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

tack för alla tips! men allt detta är nog mer än jag klarar av eller har tid för XD haha. kanske får bli verkstad direkt. om inte nån vill  göra grundliga saker åt mig och jag betalar hehe.

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
6 december 2022 · 26 113 Inlägg

Martinger skrev:
asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

Klagar?
De kanske vill att du ska komma lite billigare undan, dvs är lite schysst med dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jaka54
6 december 2022 · 5 680 Inlägg

Att lämna in en bil som stått i 8 år  på verkstad och be dem fixa allt kommer att bli mycket dyrt, så frågan är vad du är villig att betala.
1. Byta kamrem.
2. Ny olja och filter i motorn.
3. Nya bromsbackar och kolvar samt ny bromsvätska. Kanske även bromsskivor/bromstrummor.
4. Nya bromsslangar runt om.
5. Ny huvudbromscylinder och slavcylinder till kopplingen.
Detta är bara det mest nödvändiga...sen finns det säkert flera.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2022 · 13 673 Inlägg

jaka54 skrev:
Att lämna in en bil som stått i 8 år  på verkstad och be dem fixa allt kommer att bli mycket dyrt, så frågan är vad du är villig att betala.
1. Byta kamrem.
2. Ny olja och filter i motorn.
3. Nya bromsbackar och kolvar samt ny bromsvätska. Kanske även bromsskivor/bromstrummor.
4. Nya bromsslangar runt om.
5. Ny huvudbromscylinder och slavcylinder till kopplingen.
Detta är bara det mest nödvändiga...sen finns det säkert flera.

man behöver ju inte överdriva.. jag skulle byta kamrem ochj köra på.....

visst det beror lite på hur den stått....

sen när man varm kört den ordenkligt då skulle jag byta alla vätskor..  belägg och skivor och sånna saker mår inte direkt dåligt av att stå om dom inte utsätts för fukt...


min a2 stog ute i 2.5år jag starta den körde 1mil och rullade direkt in på bilprovningen  enda jag kollade var lampor..

då var endå bromsarna ingen lek dom första 2-3km  det bromsade istort sätt nol och inget och skarapade och hade sig.. nu satt det helt nya belägg som jag bytte 2veckor innan jag parkerade bilen. 

nu vet jag inter om det var 3000gt som motorn måste uir och skulle den ur skulle jag passa på att byta packboxarna på hela motorn just pga den endå är ute och det är småpengar men kan remmen bytas med motorn på plats så skulle jag nog nöja mig med den till veven och kammarna och balansaxel om det nu sitter sån..   

men allt pajar inte av att stå och en del saker kanske man mäker allt eftersom.    många gånger så är bilen i perfekt skick om den stått bra till...   har den därimot stått på gräs hela tiden kan man igentligen köra skiten i pressen direkt för det blir aldrig bil av en sån bil som stått i 8år.. utan att byta ALLT!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Att lämna in en bil som stått i 8 år  på verkstad och be dem fixa allt kommer att bli mycket dyrt, så frågan är vad du är villig att betala.
1. Byta kamrem.
2. Ny olja och filter i motorn.
3. Nya bromsbackar och kolvar samt ny bromsvätska. Kanske även bromsskivor/bromstrummor.
4. Nya bromsslangar runt om.
5. Ny huvudbromscylinder och slavcylinder till kopplingen.
Detta är bara det mest nödvändiga...sen finns det säkert flera.

jag är nog inte så pigg på lägga mer än 30 lax för o bara få igång den o körduglig o besiktigad. blire mer får de nog va....

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Att lämna in en bil som stått i 8 år  på verkstad och be dem fixa allt kommer att bli mycket dyrt, så frågan är vad du är villig att betala.
1. Byta kamrem.
2. Ny olja och filter i motorn.
3. Nya bromsbackar och kolvar samt ny bromsvätska. Kanske även bromsskivor/bromstrummor.
4. Nya bromsslangar runt om.
5. Ny huvudbromscylinder och slavcylinder till kopplingen.
Detta är bara det mest nödvändiga...sen finns det säkert flera.

man behöver ju inte överdriva.. jag skulle byta kamrem ochj köra på.....

visst det beror lite på hur den stått....

sen när man varm kört den ordenkligt då skulle jag byta alla vätskor..  belägg och skivor och sånna saker mår inte direkt dåligt av att stå om dom inte utsätts för fukt...


min a2 stog ute i 2.5år jag starta den körde 1mil och rullade direkt in på bilprovningen  enda jag kollade var lampor..

då var endå bromsarna ingen lek dom första 2-3km  det bromsade istort sätt nol och inget och skarapade och hade sig.. nu satt det helt nya belägg som jag bytte 2veckor innan jag parkerade bilen. 

nu vet jag inter om det var 3000gt som motorn måste uir och skulle den ur skulle jag passa på att byta packboxarna på hela motorn just pga den endå är ute och det är småpengar men kan remmen bytas med motorn på plats så skulle jag nog nöja mig med den till veven och kammarna och balansaxel om det nu sitter sån..   

men allt pajar inte av att stå och en del saker kanske man mäker allt eftersom.    många gånger så är bilen i perfekt skick om den stått bra till...   har den därimot stått på gräs hela tiden kan man igentligen köra skiten i pressen direkt för det blir aldrig bil av en sån bil som stått i 8år.. utan att byta ALLT!

Bilen har stått i ett garage tillhörande en villa. byggt med träplankor. hyfsat kallt där inne tror jag.  jag körde runt med den olagligt ett tag också kom ja på....   kan vara 6 år.... lite osäker faktiskt.... XD

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

asso pengar kommer komma in... de blir väl 20 lax överskott varje månad ja inte vet va ja ska göra med. Men frågan är om de är lika bra köpa ny bil... men samtidigt.... man är ju lite kär i sin gamla kärra liksom....  Skulle behöva nån ba kollar skiten o fixar , men svårt o veta pris . måste bedömmas.  funderar på bärga den direkt till turbo center. har garage i södertälje också så  är de för mycket skit får ja bara ta den in i garaget igen. eller fixa saker pö om pö.....

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
6 december 2022 · 34 Inlägg

Jag tycker de verkar lite segt att en kärra som fått många utbytta delar, koppling o allt möjligt skit förr... som står still en lång period i garage..... ska allt ba bli dåligt då ?....   segt fan.... xD

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Jesper328
6 december 2022 · 2 333 Inlägg

Färskvaror såsom gummi, olja, och andra vätskor blir ju dåligt med tiden.

Som skrivet tidigare så skulle jag;
1. Kontrollera kamremmen så att den ej är torr och sprucken.
2. Dra runt motorn för hand och se så att allt löper fint.
3. Byta olja + filter.
4. I med ny soppa.
5. Provstarta.

Och som sagt byta kamremmen om bilen skall brukas.
Bromsar och sånt brukar gå att massera, se bara till att byta bromsvätska.
Även glykol, men det ser jag ej som nödvändigt för en provstart.

Liten kul grej på tal om kamremmar och sånt.
Min morfar har ägt en Golf Mk3 sedan jag var sisådär 6-7 år gammal, och den remmen har aldrig blivit bytt i hans ägo.
Idag är jag 28 och den bilen går än. big_smile

Oklart hur många mil som körts, dock så kollade jag remmen för några år sedan och… ja, den var inte speciellt vacker.

Senast redigerat av Jesper328 (6 december 2022)

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
6 december 2022 · 10 244 Inlägg

Jesper328 skrev:
Färskvaror såsom gummi, olja, och andra vätskor blir ju dåligt med tiden.

Som skrivet tidigare så skulle jag;
1. Kontrollera kamremmen så att den ej är torr och sprucken.
2. Dra runt motorn för hand och se så att allt löper fint.
3. Byta olja + filter.
4. I med ny soppa.
5. Provstarta.

Och som sagt byta kamremmen om bilen skall brukas.
Bromsar och sånt brukar gå att massera, se bara till att byta bromsvätska.
Även glykol, men det ser jag ej som nödvändigt för en provstart.

Liten kul grej på tal om kamremmar och sånt.
Min morfar har ägt en Golf Mk3 sedan jag var sisådär 6-7 år gammal, och den remmen har aldrig blivit bytt i hans ägo.
Idag är jag 28 och den bilen går än. big_smile

Oklart hur många mil som körts, dock så kollade jag remmen för några år sedan och… ja, den var inte speciellt vacker.

Håller helt med här, krångla inte till det i onödan. Bilar klarar att stå ett bra tag om dom står "rätt".

Men var vaksam med kamremmen, vid minsta tveksamhet så byt den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

OM vi säger såhär.... de värsta möjliga... Vi säger att saker är hyfsat fine... MEN:.. vi säger vi byter = Byta kamrem.
2. Ny olja och filter i motorn.
3. Nya bromsbackar och kolvar samt ny bromsvätska. Kanske även bromsskivor/bromstrummor.
4. Nya bromsslangar runt om.
5. Ny huvudbromscylinder och slavcylinder till kopplingen.
6.  reparera glasfiberkaross, inga större skador. spricka, fäste lossnat. plast av liksom.
Vad tror ni detta går på om man bara drar den till verkstaden o säger: KÖR... byt allt detta.

Senast redigerat av Martinger (7 december 2022)

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
jaka54
7 december 2022 · 5 680 Inlägg

Du kan inte fixat själv? -Billigast så! 1500:- om du köper grejerna på Autodo och Biltemac.
Olja på Biltema eller Lidl
Allt det andra på autodoc!
Glasfiberkaross är enkelt att fixa med lite gjutepoxy, tunn glasfiberväv (50g)  och microballonger!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang