Svårstartad bil

Julianystrom
7 december 2022 · 8 Inlägg

Hej! Jag har en mopedbil från 2013 med lombardini motor,diesel med 2 cylindrar. Nu när det är kallt och ofta minus på morgonen är bilen väldigt trögstartad. Inget fel på batteriet utan felet sitter i när jag startat bilen, då dör motorn efter att bara tuggat i några sekunder. Förstår att det är kallt och att så små dieselmotorer inte tål kyla så bra men finns det något jag kan göra för att få den att starta och hålla sig igång utan att dö? när jag väl fått bilen att starta så dör den inget mer varesig jag kör eller står stilla

Notera att bilen startar som en klocka resten av året. Alla tips är uppskattade!

Oreggad Ruter Knekt
7 december 2022 · 649 Inlägg

Glödar du den tillräckligt då.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
7 december 2022 · 2 823 Inlägg

Är den utrustad med glödstift är det nog där man ska börja som sagt.

Om en mopedbil har det eller inte vet jag inte.
Men finns det glödstift borde en lampa lysa på instrumentpanelen när tändningen vrids på och man startar först EFTER ATT DEN SLOCKNAT. Då har dom värmt tillräckligt för aktuell utetemp och motortemp.
Så felet kan ju vara fel av föraren.

Julianystrom
7 december 2022 · 8 Inlägg

Glödar alltid bilen innan jag startar den smile

Oreggad Ruter Knekt
7 december 2022 · 649 Inlägg

Julianystrom skrev:
Glödar alltid bilen innan jag startar den smile

Byt stiften då. Bara för att ev. lampa slocknar betyder inte att stiften är bra (du kan ju iofs kolla hur varma de blir). Är det kinesiska originalgrejer i en 10år gammal 2cyl. Oljebrännare så är det första steget i alla fall för mig. Ingen aning var stiften sitter på såna där motorer. Men absolut värt att KOLLA hur de ser ut.

Rent problemmässigt så låter det som glödstiften, eller någon matning som är olyckligt.

Senast redigerat av oreggad (7 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2022 · 17 477 Inlägg

Skit i att glöda. Är den lika trögstartad då så fungerar ju uppenbarligen inte glödningen.
Normalt sett sitter det Lombardini eller Kubotadieslar i dessa. Vissa har commonrail och är då inte så känsliga mot glödfel. Vill den glöda i 10-15 sekunder är det nog en äldre konstruktion.

Gasen i botten vid start kan underlätta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skit i att glöda. Är den lika trögstartad då så fungerar ju uppenbarligen inte glödningen.
Normalt sett sitter det Lombardini eller Kubotadieslar i dessa. Vissa har commonrail och är då inte så känsliga mot glödfel. Vill den glöda i 10-15 sekunder är det nog en äldre konstruktion.

Gasen i botten vid start kan underlätta.

min polo med Cayb comonraii 1.6:a startar inte alls utan glödning.   finnsn inte en chans i helvete att få igång den..  möjligen på sommarn.. nu glöder den väldigt kort stund men går du direkt på starten så startar den inte.. man får stanna till en halv sec med tändingen på sen starta den..

när det är -15 tar det kanske 3sec till start...


men om den först startar och stannar är det något med bränslet läckande spridare eller dylikt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
7 december 2022 · 649 Inlägg

Ja, tuggar den runt varje cylinder 50-100 gånger men sedan dör så är det nog bränslen. Men skulle fan ändå bytt glödstift, billig och enkel åtgärd i förhållande med att försöka hitta källan till dålig insprut vid start.

Senast redigerat av oreggad (7 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2022 · 13 742 Inlägg

oreggad skrev:
Ja, tuggar den runt varje cylinder 50-100 gånger men sedan dör så är det nog bränslen. Men skulle fan ändå bytt glödstift, billig och enkel åtgärd i förhållande med att försöka hitta källan till dålig insprut vid start.

aldrig fel att byta glödstift ibland helt klart....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang