Översättare behöver hjälp med term

translator
14 juni 2022 · 4 Inlägg

Hej! Jag är översättare och översätter just nu undertexterna till ett program om bilar, bland annat elbilar. Jag kan inte så mycket själv men har lyckats googla fram en hel del översättningar till olika termer. Det är dock en som jag går bet på. De pratar om "power station". Jag tolkar det som att det handlar om motorn och batterierna. Jag tänker mig att det är term som motsvarar "bränslesystem" fast för elbilar. Är det nån som vet om det finns en motsvarande term på svenska? "Kraftstation" har jag googlat lite på men jag får ingen träff som stämmer in på det jag är ute efter.

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
14 juni 2022 · 10 275 Inlägg

Kraftkälla?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
vagis
9 december 2022 · 17 Inlägg

translator skrev:
Hej! Jag är översättare och översätter just nu undertexterna till ett program om bilar, bland annat elbilar. Jag kan inte så mycket själv men har lyckats googla fram en hel del översättningar till olika termer. Det är dock en som jag går bet på. De pratar om "power station". Jag tolkar det som att det handlar om motorn och batterierna. Jag tänker mig att det är term som motsvarar "bränslesystem" fast för elbilar. Är det nån som vet om det finns en motsvarande term på svenska? "Kraftstation" har jag googlat lite på men jag får ingen träff som stämmer in på det jag är ute efter.

Tack på förhand!

Får man se åtminstone hela meningen.

Pininfarina406
9 december 2022 · 536 Inlägg

translator skrev:
Hej! Jag är översättare och översätter just nu undertexterna till ett program om bilar, bland annat elbilar. Jag kan inte så mycket själv men har lyckats googla fram en hel del översättningar till olika termer. Det är dock en som jag går bet på. De pratar om "power station". Jag tolkar det som att det handlar om motorn och batterierna. Jag tänker mig att det är term som motsvarar "bränslesystem" fast för elbilar. Är det nån som vet om det finns en motsvarande term på svenska? "Kraftstation" har jag googlat lite på men jag får ingen träff som stämmer in på det jag är ute efter.

Tack på förhand!

Av någon outgrundlig anledning så vägrar folk att kalla dessa ”elbilar ” för vad de egentligen är, nämligen batteribilar. Batteribilar behöver batterier för att fungera vilket på engelska skulle bli batteries. Men för att skilja på bilens 12 volts batteri och de batterier  som driver bilen så säger de power station om de senare. 🙃

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
10 december 2022 · 7 231 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Av någon outgrundlig anledning så vägrar folk att kalla dessa ”elbilar ” för vad de egentligen är, nämligen batteribilar.🙃

Intämmer!

Brådhis * Voff voff *
11 december 2022 · 10 275 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

translator skrev:
Hej! Jag är översättare och översätter just nu undertexterna till ett program om bilar, bland annat elbilar. Jag kan inte så mycket själv men har lyckats googla fram en hel del översättningar till olika termer. Det är dock en som jag går bet på. De pratar om "power station". Jag tolkar det som att det handlar om motorn och batterierna. Jag tänker mig att det är term som motsvarar "bränslesystem" fast för elbilar. Är det nån som vet om det finns en motsvarande term på svenska? "Kraftstation" har jag googlat lite på men jag får ingen träff som stämmer in på det jag är ute efter.

Tack på förhand!

Av någon outgrundlig anledning så vägrar folk att kalla dessa ”elbilar ” för vad de egentligen är, nämligen batteribilar. Batteribilar behöver batterier för att fungera vilket på engelska skulle bli batteries. Men för att skilja på bilens 12 volts batteri och de batterier  som driver bilen så säger de power station om de senare. 🙃

Så mina bilar är då tankbilar...? För vi får nog välja om vi ska benämna dom med hur energin lagras (batteri eller tank tex) eller om vi ska hålla oss till vad dom drivs av, kan jag tycka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang