Mitsubishi 3000gt stått 8 år

Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Du kan inte fixat själv? -Billigast så! 1500:- om du köper grejerna på Autodo och Biltemac.
Olja på Biltema eller Lidl
Allt det andra på autodoc!
Glasfiberkaross är enkelt att fixa med lite gjutepoxy, tunn glasfiberväv (50g)  och microballonger!

ja de låter ju lätt när nån förklarar.... men tex jag är Proffessionell 3d artist på Nvidia och skulptör..... om ja ger nån en lera med specifika egenskaper o säger: BA forma på! Kör hårt! så kan ja också få de o låta enkelt.... tyvärr är de här lite svårt för mig...

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 december 2022 · 7 228 Inlägg

Martinger skrev:
asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

Ska du lämna in den på verkstad för att sen sälja?! Isåfall är det nog bättre att sälja i befintligt skick

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2022 · 17 465 Inlägg

SportPilot skrev:

Martinger skrev:
asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

Ska du lämna in den på verkstad för att sen sälja?! Isåfall är det nog bättre att sälja i befintligt skick

Håller med:
Finns alltid drömmare som tror att "Ja, den får jag fixat ihop på 2 dagar och säljer med bra vinst sen"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

SportPilot skrev:

Martinger skrev:
asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

Ska du lämna in den på verkstad för att sen sälja?! Isåfall är det nog bättre att sälja i befintligt skick

Jag är lite kluven.... nån snubbe på facebook ska kolla på den imorgon för en billig peng o ge lite vägledning.... vete fan hur legit de är men... han har 9 bilar o han påstår hans hjärta brister om ja skrotar. han vill hjälpa. han verkar heller inte bry sig om pengar för han säger han har så gott om de..... ja tar risken. vem vet kanske blir mördad rånad... men skitsamma. ja testar...  oavsett vad är de bäst att någon mer passsionerad o eldsjäl  SVART vägleder o hjälper för pengar.. än att en verkstad som tar 2000 timmen o dricker kaffe ska ha den först.... tar risken ba!

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

Martinger skrev:
asso jag ville ju att Turbocenter ska ta sig ann den direkt . men dom bara klaga o sa ja borde fixa saker själv innan,

Ska du lämna in den på verkstad för att sen sälja?! Isåfall är det nog bättre att sälja i befintligt skick

Håller med:
Finns alltid drömmare som tror att "Ja, den får jag fixat ihop på 2 dagar och säljer med bra vinst sen"

nja någon vinst skiter ja faktiskt i... just nu är den mest huvudvärk o den måste iväg från pappas hus för han har blivit sjuk och är på boende.... så måste ta ansvar för den utan kunskaper liksom.  flytta den o allt. jag vill ju såklart använda den och är kär i den på något sätt.... sälja är väl alternativet om de blir för mycket huvudvärk... men ja tycker på något sätt jag ska ge den en chans...

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

vanliga verkstäder iaf säger NEJ till uppdraget. dom vägrar. bilen är för gammal, framtiden är elbilar o skit säger dom. dessutom är de för KALLT för o jobba med nu säger mitsubishi.. och de är jobbigt med gamla bilar...

Senast redigerat av Martinger (7 december 2022)

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 december 2022 · 7 228 Inlägg

Sälj den som den står. Är det en twinturbo och den inte är helt upprostad och fallfärdig så får du lätt 70k som den står

Vart i landet står bilen? Kan ev hjälpa dig att hitta en verkstad som vill göra vid den, men var beredd på att det kostar rätt mycket pengar, även om någon gör det billigt.

Senast redigerat av SportPilot (7 december 2022)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

SportPilot skrev:
Sälj den som den står. Är det en twinturbo och den inte är helt upprostad och fallfärdig så får du lätt 70k som den står

Vart i landet står bilen? Kan ev hjälpa dig att hitta en verkstad som vill göra vid den, men var beredd på att det kostar rätt mycket pengar, även om någon gör det billigt.

Segeltorp i Huddinge,  Stockholm. Nej de är vanliga SL varianten. nån v6 i .  ingen turbo. framhjulsdrift.  hur mycket tror du? ja kan ju lägga 30k direkt... sen går ja ju plus 20 varje månad som ja inte vet va ja ska göra av med...  så kanske går pö om pö.... men kanske lika bra köpa ny haha

Senast redigerat av Martinger (7 december 2022)

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

jag slänger upp lite bilder på min sida. så får ni se hur den såg ut innan garage.  jag ska uppdatera lite mer bilder hur den är i nuläget senare också!

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
7 december 2022 · 34 Inlägg

Om man ska börja lära sig bilar. har ni något tips vart man börjar.....  hur börjar man mecka själv? ja antar att det underlättar ENORMT att inte börja med en 3000gt.... utan kanske ändå lär sig en volvo eller något...

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Jesper328
7 december 2022 · 2 366 Inlägg

Martinger skrev:
Om man ska börja lära sig bilar. har ni något tips vart man börjar.....  hur börjar man mecka själv? ja antar att det underlättar ENORMT att inte börja med en 3000gt.... utan kanske ändå lär sig en volvo eller något...

Köp en hyfsad hylsnyckelsats ifrån Biltema (~1000-2000kr).
Köp en Haynes-bok.
Skruva.
Det du inte kan har du bara inte lärt dig än.

Visst kan en 3000gt kanske vara lite trång och så, men ingenting är omöjligt.
Det är ingen integrerad Hymer.. 😂

Kör på bara.
Ge fan i tattarlösningar bara, utan gör allting ordentligt.

Edit: Kolla på Youtube och så om hur motorer, växellådor, olika sensorer och sånt fungerar.
På så vis får du en djupare förståelse för vad du hålls med.

Senast redigerat av Jesper328 (7 december 2022)

Up the RA
Martinger
8 december 2022 · 34 Inlägg

Jesper328 skrev:

Martinger skrev:
Om man ska börja lära sig bilar. har ni något tips vart man börjar.....  hur börjar man mecka själv? ja antar att det underlättar ENORMT att inte börja med en 3000gt.... utan kanske ändå lär sig en volvo eller något...

Köp en hyfsad hylsnyckelsats ifrån Biltema (~1000-2000kr).
Köp en Haynes-bok.
Skruva.
Det du inte kan har du bara inte lärt dig än.

Visst kan en 3000gt kanske vara lite trång och så, men ingenting är omöjligt.
Det är ingen integrerad Hymer.. 😂

Kör på bara.
Ge fan i tattarlösningar bara, utan gör allting ordentligt.

Edit: Kolla på Youtube och så om hur motorer, växellådor, olika sensorer och sånt fungerar.
På så vis får du en djupare förståelse för vad du hålls med.

ibland har jag funderat på om de är synd att göra sig av med en så unik bil.... och att ja kanske skulle kunna lära mig... plugga på detta... skruva på den.. använda den tills den totalt bara dör....  och de jag kan vara glad för är att jag lärt mig ett och annat...

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 december 2022 · 7 228 Inlägg

Martinger skrev:

Jesper328 skrev:

Martinger skrev:
Om man ska börja lära sig bilar. har ni något tips vart man börjar.....  hur börjar man mecka själv? ja antar att det underlättar ENORMT att inte börja med en 3000gt.... utan kanske ändå lär sig en volvo eller något...

Köp en hyfsad hylsnyckelsats ifrån Biltema (~1000-2000kr).
Köp en Haynes-bok.
Skruva.
Det du inte kan har du bara inte lärt dig än.

Visst kan en 3000gt kanske vara lite trång och så, men ingenting är omöjligt.
Det är ingen integrerad Hymer.. 😂

Kör på bara.
Ge fan i tattarlösningar bara, utan gör allting ordentligt.

Edit: Kolla på Youtube och så om hur motorer, växellådor, olika sensorer och sånt fungerar.
På så vis får du en djupare förståelse för vad du hålls med.

ibland har jag funderat på om de är synd att göra sig av med en så unik bil.... och att ja kanske skulle kunna lära mig... plugga på detta... skruva på den.. använda den tills den totalt bara dör....  och de jag kan vara glad för är att jag lärt mig ett och annat...

Ja det är inte direkt svårt, köp verktyg och sätt igång. Stöter du på problem så sök på youtube så finns där en lösning på det mesta.

Sen om det är lönt eller inte vågar jag inte svara på... En framhjulsdriven turbolös 3000gt är väl inte super het på marknaden

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Martinger
8 december 2022 · 34 Inlägg

SportPilot skrev:

Martinger skrev:

Jesper328 skrev:

Köp en hyfsad hylsnyckelsats ifrån Biltema (~1000-2000kr).
Köp en Haynes-bok.
Skruva.
Det du inte kan har du bara inte lärt dig än.

Visst kan en 3000gt kanske vara lite trång och så, men ingenting är omöjligt.
Det är ingen integrerad Hymer.. 😂

Kör på bara.
Ge fan i tattarlösningar bara, utan gör allting ordentligt.

Edit: Kolla på Youtube och så om hur motorer, växellådor, olika sensorer och sånt fungerar.
På så vis får du en djupare förståelse för vad du hålls med.

ibland har jag funderat på om de är synd att göra sig av med en så unik bil.... och att ja kanske skulle kunna lära mig... plugga på detta... skruva på den.. använda den tills den totalt bara dör....  och de jag kan vara glad för är att jag lärt mig ett och annat...

Ja det är inte direkt svårt, köp verktyg och sätt igång. Stöter du på problem så sök på youtube så finns där en lösning på det mesta.

Sen om det är lönt eller inte vågar jag inte svara på... En framhjulsdriven turbolös 3000gt är väl inte super het på marknaden

aaaah neee ja skiter i försäljning eller pengar, Vill nog bara använda den själv annars. får se vart de här leder. annars gör jag väl av med den för en billig peng. vet redan några som vill ha den. vi får se ;D

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
8 december 2022 · 34 Inlägg

https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000016668 tror ni man kan komma någon vart med de här kittet som en början?

Senast redigerat av Martinger (8 december 2022)

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
Martinger
8 december 2022 · 34 Inlägg

jag har startat ett projekt och laddat upp bilder där. mer kommer. dagens stadium av bilen 2022. gå gärna in o kika gubbar ;D

BMW 520I "BMW 520I E60" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 december 2022 · 7 228 Inlägg

Martinger skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-152-delar-2000016668 tror ni man kan komma någon vart med de här kittet som en början?

Det är absolut en början, sen bygger du på efter hand!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
doktorduett
9 december 2022 · 345 Inlägg

kan du lägga en länk, jag hittar inte din projekt tråd

spillolja
9 december 2022 · 4 020 Inlägg

Kolla kamrem, starta upp den, försäkra och ställ på, åk till en besikningstation och hämta ett bes-papper, sälj den på blocket, ser även att det är 4st inbetalningar av fordonsskatten kvar innan den blir skattebefriad 2027-01-01, troligen sjunker den inte i värde snarare tvärtom

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
9 december 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Klart du ska mecka själv! -Det är ju mycket roligare än att bara lämna bilen på verkstad.
Ska du lära dig mecka så visst kan du köpa ovanstående nyckelsats från Biltema,  men  faktum är att de  fasta nycklar man främst behöver ha är : nr 10, 13, 17 och 19.
Likadant när det gäller hylsor.
Spärrhandtag behövs för 1/2  och 1/4 fattning . -Så den där satsen med nycklar och hylsor innehåller saker du inte behöver.
Något som är bra att ha och som jag inte skulle klarat mig utan vissa gånger är ett ca 30-40cm  långt stålrör, som  används som förlängning på de fasta nycklarna /spärrskaftet när muttrar och skruvskallar suttit  djävulskt hårt.
Sprayolja är också ett måste.
För att lossa broms lednings muttrar så är öppna ringled nycklar bra att ha; 11mm och 13mm.
Polygrip är också bra att ha.
Ett  kraftigt skruvstäd är ett måste när man meckar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang