Rostig ljuddämpare

Jaosef
9 december 2022 · 3 Inlägg

Rost och sprickor i yttre plåten av bakre ljuddämpare på en Skoda Octavia 2015. Är det illa nog att den måste bytas, eller kan man komma undan med ett reparationsingrepp? Städa rost, spraya och lappa sprickor med något/svets? Ni som har erfarenhet får gärna komma med input. Jag är inte främmande för att smutsa ner händerna, men svetsa är jag inte van vid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244986/244986-d9efca45142c4e202112d9171210b35d.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2022 · 13 736 Inlägg

inget man kan göra något åt.. kör tills det är ett hål och byt då...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
9 december 2022 · 5 833 Inlägg

Bara att byta, helst innan burken spricker för det kommer ju hända just när man behöver bilen som mest

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2022 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Bara att byta, helst innan burken spricker för det kommer ju hända just när man behöver bilen som mest

inte så att bilen blir obrukbar bara för att det går hål.. det enda som händer är att bilen låter ballt tills man bytt den smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jaosef
10 december 2022 · 3 Inlägg

Tack för svaren!
När det sen kommer till att byta, gör man så att man kapar av i ändarna, och svetsa dit en ny?
Vilken typ av svets behövs / vad är det för metall?
Vore ju magiskt om det räckte med röranslutning/klämmor men sån tur har man kanske inte? Har inte krupit under ordentligt och tittat ännu.

uhlin
10 december 2022 · 2 834 Inlägg

Jaosef skrev:
Tack för svaren!
När det sen kommer till att byta, gör man så att man kapar av i ändarna, och svetsa dit en ny?
Vilken typ av svets behövs / vad är det för metall?
Vore ju magiskt om det räckte med röranslutning/klämmor men sån tur har man kanske inte? Har inte krupit under ordentligt och tittat ännu.

Det är bara att ta isär. Finns en skarv i närheten av ljuddämpare. Så ingen svets behövs. (förutsatt att ingen varit och svetsat ihop det innan.)

simlar
10 december 2022 · 5 524 Inlägg

Ser ut som att det bara är ytterhöljet som spruckit, väldigt vanligt och påverkar inte funktionen.

Det är dubbelplåt på många slutljuddämpare, iaf på VW/Skoda/Seat så ytterhöljet döljer bara ett till lager med plåt.
Det blir alltså inget avgasläckage pga trasigt ytterhölje.

Senast redigerat av simlar (10 december 2022)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jaosef
10 december 2022 · 3 Inlägg

uhlin, det låter lovande.
simlar, precis, det ser ut att vara ett solitt metallhölje under.


Jag tackar och bockar för alla svaren!

Senast redigerat av Jaosef (10 december 2022)

torsen
10 december 2022 · 7 234 Inlägg

Lite pyssel att laga - men går alldeles utmärkt att laga - så länge gavlarna är intakta.
Har själv med framgång lagat flera ljuddämpare.
Linda en plåt - förslagsvis 0,75 mm tjock - runt den rostiga ljuddämparen.
Håll reparationsplåten hopklämd på plats med slangklämmor av typen "oändliga".
Svetsa igen skarven - med MIG- eller gassvets.
Vid gavlarna behöver inte svetsas.
Lägg skarven på ljuddämparen uppåt - så att den inte syns.
Lycka till med att spara lite pengar!

Mossan1
10 december 2022 · 2 799 Inlägg

Jag tycker verkligen inte man ska köpa en svets för tusentals kronor för att laga en ljuddämpare för färre antal kronor. Det är heller inget lämpligt första-jobb med en svets. Svetsa så tunn och rostig plåt är ganska svårt.

Köp gärna en svets, men då för fler ändamål än detta Annars vansinne.
Visst ska man laga saker, men inte in absurdum.  Om man HAR en svets och HAR erfarenheten = absolut.

Ljuddämpare/avgasrör man köper som märkesanpassade svetsas inte på plats, utan börjas i befintlig skarv eller att orginalröret kapas och ny del klammras utanpå gamla röret.

I övrigt säger jag också "kör vidare" och var bara uppmärksam på när den börjar läcka.  Man blir som sagt inte stående, läckan ser ut att bli neråt samt att läckan vanligen blir gradvis. Inte en "poff" och låter öronbedövande när det är i en ljuddämpare så.  Omöjligt= nej, men osannolikt.

Senast redigerat av Mossan1 (10 december 2022)

jaka54
10 december 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skulle nog byta!
Lite konstigt bara att en bil från 2015 har rostiga ljuddämpare.
Min 33år gamla Audi 100 Avant har originalljuddämparna på  (tillverkningsåret 1989 står på bakre dämparen1  ) och bakre dämparen ser ut som nästan ny . Ska tilläggas att det inte är rostfri metall. När jag hade Volvo Amazon i slutet av sjuttiotalet rostade ljuddämparna sönder efter ca två-tre  år

torsen
11 december 2022 · 7 234 Inlägg

Lite o t - men på Land Rover Defender, som har "rostfritt" avgassystem, har jag råkat ut för att huvudljuddämparen efter 4.000 mil och 5 år börjat spricka på längden.
Ersattes med "passbit".
Eftersom det var en Puma-motor = TD4 med turbo - så ökade inte bullret ur avgasröret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang