Koppla motorhuvs effekt belysning

_Hjalmar_
17 december 2022 · 140 Inlägg

Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.

Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä?
Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?

Mvh Jeff

xXSammy
18 december 2022 · 6 570 Inlägg

Skulle koppla som extraljus men använda plusmatningen till innerbelysningen som relästyrning

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 477 Inlägg

Förr kunde man köpa "fördröjare" till innerbelysningen. En liten pryl som troligen innehöll någon form av kondensator eller nåt. En kompis köpte en sådan till sin Rekord -82:a. Tillsammans med den vita däckpennan blev det värsta lyxlimon!

I dagens läge finns ju en uppsjö av små timers annars. Här:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 … 05608801_8

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MickeEng
18 december 2022 · 480 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Förr kunde man köpa "fördröjare" till innerbelysningen. En liten pryl som troligen innehöll någon form av kondensator eller nåt. En kompis köpte en sådan till sin Rekord -82:a. Tillsammans med den vita däckpennan blev det värsta lyxlimon!

I dagens läge finns ju en uppsjö av små timers annars. Här:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 … 05608801_8

Hallå!
Stämmer bra, har en sådan fördröjare i min Taunus håller innerbelysningen typ 30sek.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 december 2022 · 14 049 Inlägg

_Hjalmar_ skrev:
Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.

Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä?
Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?

Mvh Jeff

Ska du ha belysning på motorhuven?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 477 Inlägg

Vettemannen skrev:

_Hjalmar_ skrev:
Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.

Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä?
Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?

Mvh Jeff

Ska du ha belysning på motorhuven?

/Benny

Körde en TRX för ett tag sedan. Den har några orangea dioder mitt på huven i insuget... Kanske något sådant? Funkar ju om man gör det snyggt och bilen har någon form av scoop på sig.

Eller 2,8 kg ledlister...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Hjalmar_
18 december 2022 · 140 Inlägg

xXSammy skrev:
Skulle koppla som extraljus men använda plusmatningen till innerbelysningen som relästyrning

Den tanken hade jag, men vill att belysningen stängs automatiskt när den känner av en annan spänning. Samt att det har timer funktion. 30-60sec.

_Hjalmar_
18 december 2022 · 140 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Förr kunde man köpa "fördröjare" till innerbelysningen. En liten pryl som troligen innehöll någon form av kondensator eller nåt. En kompis köpte en sådan till sin Rekord -82:a. Tillsammans med den vita däckpennan blev det värsta lyxlimon!

I dagens läge finns ju en uppsjö av små timers annars. Här:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 … 05608801_8

Precis, dom timers har jag sett på. Enda jag saknar då är funktion att timer avbryts ifall spänningen från positionsljus kommer på. Det är en belysning jag vill ska lysa när bilen låses upp, men som inte lyser när bilen startar och körs med.

_Hjalmar_
18 december 2022 · 140 Inlägg

Vettemannen skrev:

_Hjalmar_ skrev:
Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.

Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä?
Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?

Mvh Jeff

Ska du ha belysning på motorhuven?

/Benny

Tanken är en ledlist i underkant av motorhuv. Bara för att ge en lite effekt belysning när bilen låses upp. Lyser 30-60sec om inte bilen startar innan och känner av spänning från positionsljus. Belysningen skall alltså endast lysas när bilen är avstängd. Inte när den är igång och körs med.

_Hjalmar_
18 december 2022 · 140 Inlägg

Jag tror det kommer bli ett tidsrelä i kombination med ett växelrelä. Tidsrelä har 1min timer funktion. Och med växelrelät kan jag bryta strömmen till effekt belysningen ifall positionsljus tänds. Om jag tänkt alla sladdar rätt. 😀

_Hjalmar_
18 december 2022 · 140 Inlägg

Såhär är tanken nu.
Först ett tidsrelä( https://www.ebay.com/itm/313630767138?m … media=COPY )
Vcc ström från batteri
85 jord
86 på det relä signal från innerbelysning
87 till 30 på växelrelät

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/e … 2000049773
Växelrelä
30 ström från tidsrelä 87
85 jord
86 till positionsljus
87a till effekt belysning
87 tom

Har jag tänkt rätt?

Lucif3r
19 december 2022 · 2 214 Inlägg

Det bör fungera, ja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2022 · 17 477 Inlägg

Kör hårt TS. Återkom med resultat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Hjalmar_
19 december 2022 · 140 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det bör fungera, ja.

Fint, då får det bli så. Återkommer när resultatet är klart. Men det lär dröja någon vecka då det blir att vänta på leverans från Ebay. 😀

_Hjalmar_
8 februari 2023 · 140 Inlägg

Äntligen klart. Såhär blev det.
https://youtube.com/shorts/vZ9TGl-pBvs?feature=share

https://youtube.com/shorts/gahp7NfjKUU?feature=share

Fungerar i samband att man låser upp/låser bilen. En trevlig liten effekt tycker jag. 🙂

zzr94092
8 februari 2023 · 4 388 Inlägg

Häftigt!

MickeEng
10 februari 2023 · 480 Inlägg

Riktigt snyggt, det är detaljerna som gör det.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
_Hjalmar_
12 februari 2023 · 140 Inlägg

zzr94092 skrev:
Häftigt!

MickeEng skrev:
Riktigt snyggt, det är detaljerna som gör det.

Tackar! 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang