LS1 Twinturbo engie swap Bucik Skylark 1970

Byter hela drivlinan på min Buick Skylark 70 till en LS1 dubbelturbo manuell växlad historia
  • 19 Följare
  • 2 229 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 januari
Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

Tjenixen! Jag har dålig koll på om folk fortfarande skapar projekttrådar om sina bilbyggen eller om allt postas på instagram nu för tiden, men detta blir ett stort projekt för mig så om något så blir detta en dokumentation för min egen vinning smile

Jag har lagt upp varje bil jag ägt här på garaget och kommer fortsätta att göra det är en så himla bra plattform att spara information om bilar jag äger och har ägt. Kanske finns det någon annan som kikar på mina bilder på gamla bilar som blir inspirerad, det är ju det allra roligaste.

Målet med mitt projekt är att utmana mig själv, jag vill göra det mesta själv. Allt ifrån efterforskning av delar till inkoppling och enklare mappning av ett eftermarknads styrsystem.
Jag har gjort motorbyten förr, kopplat in sprut förr , plockat isär och ihop motorer förr men aldrig riktigt tagit mig tiden att göra de "rätt" .

-Bil: Buick Skylark custom 1970, svensksåld bil original V8 buick 350 4ports förgasare, 3växlad automatlåda. Köpt sommaren 2022 som avstannat renoveringsprojekt som jag tog över och färdigställde så långt så att bilen är besiktigad då senaste gången bilen var i trafik var 2004.
körde ett par hundra mil med i sommar och istället för att flippa bilen och köpa något annat så började jag fastna mer för den.
Drömmen är ju annars en Chevelle 70 bigblock manuell låda osv...

- Drivlina: Cheva LS1 5,7 motor ifrån en corvette med en redan monterad bmw 530D 6 växlad manuell växellåda som jag fick köpa ihop med en bil av en god polare som vart avstannad i sitt driftingprojekt.
Dubbla turboaggregat, varför? Det ser ballt ut och något jag velat göra en längre tid.
Önskad effekt är ganska låg, tänker mig 600whp på bensin

- Styrsystem: Maxxecu V1 som följde med motorn. Dock ska jag göra om allt ifrån kontakten på ecu och framåt då jag vill göra allting ifrån grunden.

Upplägget för mitt projekt är följande:

Demontera gamla drivlinan, sälja den. Hinka in nya drivlinan, pilla lite på datorn och dra en och annan kabel sen ut och åka! Eller var det inte så simpelt ? wink


Kommer först och främst att posta bilder här och med mindre text.
Då jag redan är en bit in i projektet kommer ett par bilder postas samtidigt som detta första inlägg läggs ut.

Tack för mig, och är det någon annan än mig själv som läser det jag postar tackar jag så mycket för intresset big_smile

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-7d86618c970bb7016d7e27b8f7cc5eae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-162803f37ea5b3c5e32b987a8281bcdb.jpg


Ls1 monterad i en 740

Senast redigerat av Frantz (30 december 2022)

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-c1cdacb4edf546eac638179241d9d111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-68e4ed8e271aea666e49f7b78f436010.jpg



Demontering av gamla 350 4bbl motorn tillsammans med växellåda. Bilen står på min biltrailer som har öppet golv så det är riktigt smutt att arbeta under bilen.

Senast redigerat av Frantz (30 december 2022)

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-9acc6ad62caafe426ff1b21e65586350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-bebeaa49b5bfce0e5410dd5d99784b77.jpg

Byggde ett enkelt motorstativ så jag kunde bekanta mig med motorn och växellådan

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-47f1cc8c0001508d6c51814058b34480.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-fd5a2b93e3ac285e3b1d3b7053c99134.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-128eb299454b64899b5a172a77cddd1d.jpg


Provmontering av motorn, som givetvis inte vill passa utan lite bråk.
Oljetråget som är ifrån någon ls pickup är alldeles för djup både fram och bak i baljan så jag bestämde mig för att kapa upp tråget och svetsa om det.
Vilket jag sedan övergav trotts att en god vän kunde svetsa om det åt mig så hade inte oljevolymen blivit något vidare bra.
Dock lite smånöjd över min silverlödning av oljepickupen !

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-f8c3116ec3a9ac654a1fa7963a1b308d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-60aecae4cb529eff0eae7ac341558ec2.jpg

Fick hem shorttube headers med 3tum V-band som går att vända på alla möjliga vis. Perfekt för turbo!
Köpte även ett oljetråg i plåt som jag räknat på ska passa ganska bra.
Det nya oljetråget har en volym på 7 liter olja och istället för att ha oljefiltret ihop med tråget sitter det anslutningar för en oljefilter förflyttare.
Jag passade även på att löda dit två oljeretur anslutningar. 

Frantz
30 december 2022 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-57a0a809e4bca3b59c8afe6f385e6c3a.jpg
Motorn monterad och centrerad. Jag använde motorfästena som satt i volvon som passade ganska bra efter en stund med vinkelslipen och svetsen.
Växellådsbalken är än så länge en prototyp gjord med en L balk. 

johamn Servicetekniker
31 december 2022 · 22 Inlägg

Bra bilder du får upp smile
Kul projekt, blir intressant att följa

//J

- !Buy the car of your dreams, and sen kör skiten ur den! -
FredGaute
31 december 2022 · 794 Inlägg

Den virker å passe fint inn der!

St3v3
31 december 2022 · 355 Inlägg

Att ha headersen uppåt/framåt är en dålig lösning, blir trångt för tändstift och tändkablar

Frantz
31 december 2022 · 67 Inlägg

St3v3 skrev:
Att ha headersen uppåt/framåt är en dålig lösning, blir trångt för tändstift och tändkablar

Bra tänkt men jag ska inte ha tändspolarna på ventilkåpan som det egentligen skall sitta så med ett par 90graders tändstifthattar så kommer tändkablarna gå helt fritt

blazerturbo
1 januari · 712 Inlägg

Grymt projekt!👍🏻👍🏻

Senast redigerat av blazerturbo (1 januari )

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Ain't no place like home...
1 januari · 4 513 Inlägg

Det här vill man ju följa!
Har du sålt original drivlina än?
Om det är matching numbers kan det annars vara en bra sak att ha kvar om du någon gång vill sälja bilen igen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Frantz
2 januari · 67 Inlägg

Cuefa skrev:
Det här vill man ju följa!
Har du sålt original drivlina än?
Om det är matching numbers kan det annars vara en bra sak att ha kvar om du någon gång vill sälja bilen igen smile

Kul att höra smile
Ja den är redan såld, kikade inte exakt om det var original nummer men de spelar mig ingen roll. Snackar man GS eller en Cheva ss eller nån 60 tals fullsize kan matching numbers ha betydelse för rätt köpare. Men en vanlig a-body bil är de inte jätte intressant. Planen var först att spara motorn och låda. Men det kommer bara bli stående kände jag smile

silverado350
14 januari · 191 Inlägg

Följer!!

Frantz
18 januari · 67 Inlägg

I väntan på knacksensorer som tog en tid på sig att komma så gjorde jag ett litet sidoprojekt på min Firebird i form av motorbyte då den gamla trötta 305an skar ett vevlager i höstas. Fresh 350 med nya kolvar/stakar osv och lite oldschool "mussetoppar" stoppades i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-c8d14b545ca537eae984f26fc3aefac9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-0f3a069f11951c49660f008a9fa73a2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-545438753d58389b130c42655a8cfc2b.jpg

--

Sedan dök ett efterlängtat paket upp med nya sensorer. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-35a58c4be1fda79ec88f3598cbd67891.jpg

--

Nya Bosch spridare på 870cc monterade
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-c94c733e7b7c54914781ab46e3fcea31.jpg

--

Coilpacken hamnar inte på ventilkåporna så som det sitter original på grund av tändkablarna kommer ej gå att dra igenom grenrören och för värmeutvecklingen. Så jag har funderat på denna placeringen,  vad tror ni? Vill ej montera elektronik runtom i motorrummet och det kommer ju redan en kabelstam upp på insuget för spridare  etc.. Tändkablarna kommer då gå bak mot torpeden för att sedan smita ner mot tråget och sedan upp mot stiften med 90graders tändhattar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152185/152185-06662ec4aed19c7a2943cd640bedad62.jpg

Senast redigerat av Frantz (19 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang