S60 2001 140hk konstigt läte från drivremmen?

Blanke
27 januari 2023 · 313 Inlägg

Efter att jag böt remmen och spännaren så började det att låta lite konstigt. Nästan som ett sug-aktigt ljud, eller "chirping" som folk beskriver det. Fast det är väldigt tyst. Inte slirande eller att bältet skriker till, utan ett väldigt mjukt läte som är i intervaller.

Med skruvmejsel-stetoskopet så låter det som mest när jag lyssnar på kamremskåpan. Inget från ac, servo eller generatorn. Ljudet kommer som ned från det stora drevet.

Frågan är, kan det här vara på grund av att jag satte dit ett nytt bälte som var väldigt väldigt spänt?
Eller är det ett lager som är på väg att ge vika?

Sen om nya spännaren är ur linje med resterande komponenter kan jag inte riktigt säga. Allt jag gjorde var att ta bort det gamla och skruva dit det nya, men det ser då väldigt rakt ut med ögonmåttet.

Har även bytt kamrem och spännare nyligen, och då lät det ingenting. Om  något kan det vara vattenpumpen då jag valde att behålla den på då den var i ett sådant fint skick.

Några tankar? Kan lägga upp en video senare på ljudet.

Jesper328
27 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Ljud har ju en förmåga att fortplanta sig så det behöver nödvändigtvis inte ha något med vattenpumpen att göra.

Billig spännrulle?
Om så är fallet så tror jag mer på lagret i den rullen är kasst än att lagret i vattenpumpen skulle få för sig att låta illa i samband med ditt ingrepp.
Även om du inte snålade på rullen så kan det ju vara en måndagsexemplar, och är det köpt ifrån t.ex Autodoc så är det 2a, 3e, eller t.o.m 4e-handssortering.

Med tanke på att du har lyssnat på allt annat så skulle jag slå tillbaka den gamla spännrullen i rent felsökningssyfte.

Up the RA
Blanke
27 januari 2023 · 313 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ljud har ju en förmåga att fortplanta sig så det behöver nödvändigtvis inte ha något med vattenpumpen att göra.

Billig spännrulle?
Om så är fallet så tror jag mer på lagret i den rullen är kasst än att lagret i vattenpumpen skulle få för sig att låta illa i samband med ditt ingrepp.
Även om du inte snålade på rullen så kan det ju vara en måndagsexemplar, och är det köpt ifrån t.ex Autodoc så är det 2a, 3e, eller t.o.m 4e-handssortering.

Med tanke på att du har lyssnat på allt annat så skulle jag slå tillbaka den gamla spännrullen i rent felsökningssyfte.

Jag spelade in men det var så lågt att man inte hörde det.

Nu verkar ljudet ha flyttat sig och hör inte längre med stetoskop att det kommer från kamremskåpan.

Låter nu som att det nästan är bakom motorn mot brandväggen.

Spännaren trippelkollade jag innan jag la in den, skf från vparts.

Kan det inte vara att det är så jävla spänt att det bara blir lite gnisslande? För det är då spånt kan jag säga.

Blanke
27 januari 2023 · 313 Inlägg

Hade styrservoläckage, men allt det rann ned mot stora drevet och märker att ena halvan av drevet är oljigt. När ena sidan är torr och andra blöt bör det väl avge ett jämnt läte. Skulle förklara varför det är så tyst.

Alt att remmen har fått en stänk olja på sig och det är när drevet "träffar" den blötare delen skapas ett ljud. Tänker på alla möjliga förklaringar innan jag börjar demontera allt igen.

Senast redigerat av Blanke (27 januari 2023)

Mossan1
27 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Hoppar remspännaren i takt med ljudet?
Typiskt symptom för skuret frihjul i generatorns remskiva isf.

Blanke
27 januari 2023 · 313 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hoppar remspännaren i takt med ljudet?
Typiskt symptom för skuret frihjul i generatorns remskiva isf.

Nej den hoppar inte.

Men hade bilen på lyften och märkte att det var då fan lite oljigt runtom av servoolja. Tog papper och gjorde rent lite. Nu när jag startar bilen vet jag inte ens om det låter längre, kan inte heller höra det inuti bilen när jag står på tomgång. Innan hörde man det väldigt tydligt inne i kupén, nu, Ingenting.

Blanke
29 januari 2023 · 313 Inlägg

Tog bilen till en mekaniker bara för att bekräfta att ljudet faktiskt är där.

Väldigt udda i överlag. När jag körde bilen dit lät den inte. Stängde av bilen och vi pratade lite medans vi tittade på drivremmen osv. Skulle åka därifrån men då kom ljudet tillbaka, och då tog han sig en titt.

Han håller med om att det låter. Men lutade mot att nya remmen eventuellt är för kort och att det gnager någonstans. Han förstod dock inte varför den inte låter hela tiden isf. Fyllde på med servoolja bara för att bekräfta att det inte var pumpen som tuggade luft, och tog bort oljelocket men det gjorde ingenting.

Enda som finns kvar är att demontera skiten, men han sa att allting verkar vara i ett fint skick och att jag hellre ska vänta på att se om det blir värre då han misstänker att nya remmen måste köras in eller något i den stilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang