Volvo B234F Oljeläcka

RubenRutegard
27 januari 2023 · 87 Inlägg

Har en oljeläcka på min volvo 16v och lyckas inte hitta felet. På besiktningen sa dem att det kanske var en oljetrågs packning, så bytte den och i samma vända rengjorde jag vevhusventilationen samt nya packningar till den. Problemet kvarstår däremot, har kollat lite vart den "blöta" oljan kommer ifrån och gjort en bild hur det ser ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-fc424be47ef66e45913ffca3c06bd557.jpg
Det röd-markerade området är där den "blöta" oljan befinner sig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2023 · 13 732 Inlägg

Packboxen till vevaxeln år det mest troligen vanligt fel.  Hade samma på min b234f för 20år sen.  Det är ett problem på många bilmodeller att just den börjar läcka. Man får ta ner växellådan och ta bort koppling och svänghjul med lyft är det ett lätt jobb utan lyft är det väldigt tråkigt jobb

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RubenRutegard
28 januari 2023 · 87 Inlägg

Jo, jag tänkte det först men då borde inte olja finnas ovanpå, den vill ju neråt. Högsta punkten borde ju vara där läckan är? Har en automat låda och på den sitter det bara dränerings hål på undersidan, verkar mycket konstigt att oljan ska kunna vandra uppåt på motorn.

Marlboroman
28 januari 2023 · 8 229 Inlägg

Ventilkåpspackningen kanske?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2023 · 13 732 Inlägg

oljan kan ju slungas lite vart som helst tanke på att allt snurrar där.

ventilkåpan är ju oxå ett vanligt problem men det borde man se direkt när man tittar på baksidan av toppen.. även fördelaren kan läcka olja..  men det ser man ju ganska bra om man tittar på baksidan av toppen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RubenRutegard
28 januari 2023 · 87 Inlägg

Det konstiga är att toppen i stort sett är ny och var monterad hos en verkstad för mindre än 500mil sedan. Fördelaren och rotor är bytt för något år sedan så den borde också hålla tätt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2023 · 13 732 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Det konstiga är att toppen i stort sett är ny och var monterad hos en verkstad för mindre än 500mil sedan. Fördelaren och rotor är bytt för något år sedan så den borde också hålla tätt?

sitter en packbox i fördelaren som brukar läcka väldigt ofta på 16v

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
RubenRutegard
30 januari 2023 · 87 Inlägg

Okej, men det verkar vara standardläckage som sker på alla rödblock, tänkte att det skulle kunna finnas något lite mer ovanligt oljeläckage. Men då vet jag, bara att sätta igång med checklistan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang