Tesla Model S "Silver Fox"

Förbättringslogg , informationslogg om min Tesla Model S
  • 16 Följare
  • 12 697 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 februari
RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

Tja!

Tänkte göra en projekttråd som följer olika förbättringar jag gör på min nuvarande bil.

Bilen:

- Tesla Model S 75
- Fri Supercharge inom EU
- Kolfiber inredning
- Autopilot 1
- Halvskin med svart innetak
- Facelift

Har ej:
- Panorama
- Luftfjädring
- Elbagagelucka
- Premium ljud

Planer:

- Tona rutor
- Byta framljus
- Foliera
- Dechrome
- Andra fälgar eller färga om
- Montera annat ljud
- Annan fjädring? Något hård idag p.ga. bilens tyngd.
- Fixa andra fel man hittar

Kommer skriva om alla olika problem och bra info i denna tråd som jag hittar när jag fixar med bilen.

Perfekt bil att åka billigt och hyfsat skönt i.
Följ tråden så får vi upptäcka alla Tesla grejer tillsammans 😄

Senast redigerat av RikiRu (19 juli 2022)

RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

Vanliga problem / saker att kolla innan köp , min bil har inte alla dessa problem, de är vanliga för alla Model S samt X, men skriver dem som tips / bra å veta för någon som går i Tesla tankar:

- Microbrytare i dörrhandtag går sönder, kolla alla handtag, var säker så handtaget inte försöker åka ut hela tiden, eller att de inte går öppna dörren

- Kuggdrev i handtaget som sköter att trycka ut handtaget med hjälp av elmotor, vanligt att denna går av, finns att köpa online och man får ta isär hela handtaget å byta.

- Rost på bagageluckans gasdämpare och fästerna för dämparna.

- Bubblor i lacken på frunkens lucka vid låskroken, luckan / huven är i aluminium, låskroken är i metal, ingen bra kombo
Detta är vanligt på fler ställen, t.ex. under bakspeglar, bra att kolla.

- Fukt i bakljus, vanligt med fukt som tränger sig in under kromlisten som det står Tesla på bagageluckan.
Vanligt med igensatta dräneringar, finns hål för vattenflöde under bakljusen på sidan av bilen.
Inte heller ovanmigt att limningen av plasten på bakljusen släpper och då läcker in fukt i bakljuset.

- Fukt i bagage, kontrollera utrymmerna under bagagegolvet, vanligt med fukt, om det är blött läcker luckan in vatten / fukt.

- DRL på Framljus går sönder, övre delen på ljuset, Tesla vägrar ta sig ann detta som en återkallelse, alla facelift model S har detta problem.

- Övre länkarmar fram är svaga, rostar lätt i nordiska klimat, viktigt att kolla!

- Bakre undre länkarmar vanligt med fuktintrång i gummileden, tillslut spricker metallen.

- Undre bärarmen glappar i sina leder, vanligt efter ca 15k mil.

- Övre länkarm bak, om bilen känns "spårig" eller obehaglig vid gaspådrag bak, vanligt att dessa är då slut.

- EMMC återkallelse på alla Model S samt X med Nvidia Tegra processor ( MCU 1 ).
Lättare än vad det låter, MCU står för Media Control Unit, första versionen använder sig av en Nvidia Tegra processor, du kan se detta i menyn om du tittar på "yttligare fordonsinformation".
Problemet är att minnet var för litet och efter för många skrivningar så blev minnet dåligt och resulterade snabbt i icke fungerande bilar.
Tesla har återkallat detta och löser problemet gratis, viktigt att man kontrollerar kvitto att det är utfört.

- bubblor/läckage av display vätska, vanligt med äldre bilar, skapar bubblor / hålrum i displayen p.ga. en transparent vätska i displayen läcker, märks lättast av att leta efter bubblor i skärmen, eller att man hittar kletig massa under skärmen, t.ex. vid de förvaringsutrymmen som är där under.

- Glykol läckage ifrån pumpar ,ventiler, anslutningar,  svårt att upptäcka, lättast är att kolla glykol nivån under en längre tid, sjunker den = läckage.

- Lister runt dörrar slits lätt, kan läcka vatten.

- Vindrutortorkarnas arm / konstruktion är bristfällig, vanligt att fäste går av till armen eller att muttrarna som håller i armen släpper.

- Linjering av paneler och plåt, väldigt vanligt, i stort alla tidiga Teslor har problem med linjer på bilerna på ett eller annat vis, vanligt är vid motorhuv, bagage, och dörrar, även linjering mellan dörrens inredning och inredning i bilen är ojämn.

- Missljud ifrån framstol, gnälligt ljud, vanligt med fäste som går av, ger ett gnällande ljud när man rör sig i stolen.

- Luftfjädring går sönder snabbt, samt ventilblock i luftfjädringen är vanlig att spricka / läcka.

- Bromsar blir dåliga pga för lite användning, bilen bromsar sig själv när man släpper på gasen för att återvinna ström av rörelseenergin ifrån bilen.
Vanligt att klossar blir dåliga eller att skivor kan ta stryk av för lite användning, bra att bromsa till ibland 😉

- Panorama / taklucka, vanligt med läckage, dräneringar som blir fulla, lister som slits och läcker, samt rails som blir rostiga och osmörjda, behöver smörjning / kärlek minst 1 gång var 6 månad.

- El bagage, vanligt med elektriska dämparna i luckan att bli dåliga, väldigt vanligt med missljud.

- Parkeringssensorer sitter löst, fästerna är vanligt att de går sönder.

Kommer inte på mer på rak arm, men så fort jag börjar fixa med bilen så börjar jag skriva i denna tråden! 😄

Om ni har några frågor, så bara att fråga!

zzr94092
19 juli 2022 · 4 069 Inlägg

"Kommer inte på mera" haha,fan det räcker o blir över!!

RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Kommer inte på mera" haha,fan det räcker o blir över!!

Haha, tack! big_smile ,  gjorde en hel del research innan jag köpte bilen, tänker det kan bli lättare för andra att läsa det på detta viset än att slösa dagar att läsa online och titta på Youtube.

Min far har även köpt sig en Model S som är en äldre modell, man märker att det finns andra problem som är ovanligt på större biltillverkare.

- Paneler i inredningen är ojämna och låter, de slits lätt.

- Skav mot B stolen när man sätter sig i bilen på förarsidan, verkar vara vanligt på alla Model S.

Utöver det upptäckte vi för några dagar sedan att på min fars bil så lyser inte hela bromsljuset som är monterat högst upp på bakrutan, vi köpte då hem en sådant bromsljus ifrån bildelsbasen och gick i tankarna att vi byter det.

https://i.imgur.com/Ntexy6F.png

Visar sig att Teslas egna monterings dokument för att byta detta bromsljus är att demontera bagageluckan och ta bort glaset på bagageluckan, för att sedan ta bort de limmade ljuset..

Här har man tänk på riktigt hög nivå! bra jobbat Tesla! *NOT* tongue

RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

Hej!

Så tänkte jag skriver ihop lite om ljuduppgraderingen som jag ska göra på min Model S.
Anledning är enkel, standard ljudpaketet i bilen är inget vidare, högtalarelementen är riktigt dåliga med oerhört liten magnet och spole, samt helt vanliga papp högtalare.

https://i.imgur.com/Pv3S8IS.jpg
Här ser ni högtalarnas spole och magnet på Model S, helt enkelt junk tongue

https://i.imgur.com/r8hWNwU.jpg
Här ser ni Standard ljudet för Model S, 4 st 6" högtalare i dörrarna, 1 st 3 tum center, samt 2 tweeters i A-stolparna, effekten ligger tillsammsn runt 400 watt, 200 watt RMS.

https://i.imgur.com/88iVnPW.jpg
Här ser ni Premium ljudet i en Model S, där man valt att sätta dit 2 st 6" högtalare i bakdörrarna, 2 st 8" högtalare i framdörrarna, 3 st 3" högtalare som agerar Center, 2 tweeters i A-Stolparna, 2 st 3 " högtalare i bagageluckan, samt en subwoofer i bagageutrymmet.

Effekten går också upp, då de valt att både använda sig av AMP i MCU enheten  ( stora skärmen i mitten , 200 watt) samt en mindre AMP på förarsidan (360 watt), effekten blir 560 watt , så skillnaden är inte enorm, ännu mindre märkbar i verkligheten då högtalarelementen är så pass dåliga.

Min far har Premium ljudet i sin bil, och jag har standard ljudet i min facelift, och vi både håller med om att Premium ljudet tjänar på att ha sin Subwoofer, men allt annat gör inte stor skillnad enligt oss. Vi båda tycker att högtalarelementen är för klena och det borde ha gjort bättre, kanske stressade man med detta? hm..

https://i.imgur.com/FrYYo8O.png

Här ser ni min tanke vad som ska göras

Paketet består av:

1 par Audison AP 8
1 par Audison AP 6.5
3 par Audison AV 3.0
1 par Audison AP-1 Diskanter med filter
1 st Pioneer TXWX70DA Aktiv sub i kompakt format.

Tanken är inte att i dagsläget förstärka signalen, vi får se vad som behövs, jag kommer först och främst montera allt och testa med enbart MCU:n som förstärkare och den egna aktiva förstärkaren till Subwoofern, om det inte blir bra så måste jag tänka om och investera i en flerkanals förstärkare.

Jag är säker på att bara få bättre element, med bättre magnet och spole kommer göra under, men man måste testa för att se hur det blir smile
Efter lite letande på nätet och 3D rendering så har vi följande för framdörrarna:

Det är inte jag som gjort 3D modellen, minns ej vart jag hittade den med grymt jobbat till den som gjort den! stort tack! big_smile

2 st sådana adaptrar är beställda ifrån 3D utskrift i svart ABS plast, 100 % infill.

För allas förståelse, är inte ute efter det högst spelande ljudet i en bil, är ute efter bättre ljud med rimlig nivå på ljudet.
Återkommer med mer bilder och resultat när det drar igång!

zzr94092
19 juli 2022 · 4 069 Inlägg

Titta på :"Grufman Bil AB" på YT,så får du se mycket konstigheter med bilar,även Teslor...

RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

zzr94092 skrev:
Titta på :"Grufman Bil AB" på YT,så får du se mycket konstigheter med bilar,även Teslor...

Har kikat på några videor med dem, de har skön humor iaf! big_smile

RikiRu
19 juli 2022 · 56 Inlägg

Tja!

Här är ett prakt exempel på en facelift Model S med framljus som DRL:en är trasig på, hittades på blocket:

https://i.imgur.com/h0SWBDb.png
De ska lysa i hela den övre delen:

https://i.imgur.com/C45he6J.png
Även viktigt att kontrollera så att de starkare positionsljusen lyser som de ska, man ser dem enkelt här ( längst ut i kanterna på ljusen, höger på höger, samt vänster till vänster ), de ska lysa när man är i D (Drive) och halvljuset är av:

https://i.imgur.com/oNQkDGC.png
Så fort halvljuset är på ska dessa inte lysa.

Jag har köpt och monterat renoverade ljus ifrån Tässla.se , de är oerhört trevliga och rekommenderas starkt!

Återkommer med bilder på mina nya renoverade strålkastare.

RikiRu
20 juli 2022 · 56 Inlägg

En av mina tankar är att foliera bilen, jag har alltid velat foliera en bil i någon slags Camo.

Jag hittade en Tesla Model S av äldre modell som är folierad med Digital Artic Camo, och jag älskar hur den ser ut.

https://i.imgur.com/MTHYLDr.jpg
Nödvändigtvis inte med Amerikas flagga på taket, och utan massa slogans som "Home of the free becoue of the brave" , men fortfarande riktigt cool om man frågar mig!
"Made in the USA" är rätt najs dock på bagageluckan.

Hittade folie på nätet i Sverige och kostnaden är runt 7k för 25 meter x 1,52m i bredd, borde räcka för hela bilen.

Därefter kan man dechroma bilen med blanksvart plastidip.

Vad säger ni? hiss eller diss? big_smile

RikiRu
21 juli 2022 · 56 Inlägg

Nedan ser ni monterat resultat av de nya strålkastarna, fullt fungerande nu big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-bdd98b8d52b1871b79c4b4a489b1e5bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-93f838ac2b7f494ef2956565951a587d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-a9e796c14807a604121f169c36e8fa6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-582fab571389d32428aab5881e3373bc.jpg

Hur du tar bort strålkastarna och fronten:

https://i.imgur.com/E5gRSAc.png
1. Ta bort plast clipsen som sitter under fronten, helt vanliga plast nitar som går dra ut. på facelift modeller sitter clipsen längre ut än på äldre Model S.
https://i.imgur.com/9zFQsal.png
2. Skruva bort 1 st Torx 25, i vadera hjulhus, sitter uppåt vid kanten mellan fronten samt framskärmen.
https://i.imgur.com/HJHA5g7.png
3. Ta bort 4 st M10 (eller M8, minns ej tongue) under frunken, precis ovanför grillen, kan endast vara 2 st på icke facelift Model S.
https://i.imgur.com/UjiVIQS.png
4. sitter klips / klick konstruktion som visas på bilden mot framskärmen, måste dras ut på rätt sätt, inte helt enkelt.
5. Fronten är nu lös, lyft bort försiktigt.
https://i.imgur.com/xRejM7f.png
6. Sitter 2 st fästen för fronten i plast med M10, vid den inre spetsen mot grillen på strålkastaren, dessa måste bort för att kunna få bort strålkastaren, eftet det är det 3st M10 till, en under, en på sidan av lyktan, och en över.
6. Strålkastaren är nu lös, den måste tas ur med en vinkel, var försiktig att inte repa strålkastaren eller framskärmen.
7. Släpp sedan på kontakterna för strålkastaren, en är för styrningen av alla ljusets funktioner, den andra är för nivåregleringen i stårlkastaren.

Om ni har några frågor så fråga på!

Senast redigerat av RikiRu (22 juli 2022)

RikiRu
27 januari · 56 Inlägg

Har varit ett tag sedan jag skrev här, och det kan vara så, men sålänge jag har kvar bilen är det ett öppet projekt.

En hel del har hänt, högtalarna är utbytta som tidigare förklarat, samt en baslåda
Pioneer TXWX70DA

Hade jag vetat att baslådan inte var så kraftfull samt att bilen äter mycket av ljudet när lådan ligger i reservhjulsbaljan som inte är en reservhjulsbalja i bagaget men där är den iaf, men det gör helt klart skillnad på ljudet.

Jag skulle rekommendera folk med Standardljudet i sin Tesla att först börja med subwoofern, och därefter kika på dörrar och i instrumenteringen.

Jag har bilder som jag kan lägga upp vid senare tillfälle.

Utöver detta har jag även varit på en skrot där en 90D har blivit utställd för självplock, denna bil har jag varit rätt mycket i, och fått tag på bland annat:

- Hela El bagagelucka, el dämpare, knappar, kablage, boxar, lås, kläm sensorer, rubbet.
- Premium dörrsidor

Min far har även han en Model S av tidigare årsmodell, och han har ljust innetak med soltaklucka, och denna 90D hade svart innetak med soltaklucka, så allt för svart innetak, ABC stolpar, inrednings bitar, osv.

Vi har även ett projekt som är tänkt att vi ska dra igång, min far har en större båt med en V8 i sig, men sura pengar när man ska fiska att glida runt i, lyckligtvis så fanns elmotorn bak kvar på denna 90D som är en SDU, dvs Small Drive Unit, den är plockad ihop med sin bakvagnsvagga, en drivaxel, å lite smått å gott.
Tanken är att elkonvertera båten med denna motor, och bygga ett eget batteri med tillhörande system för att kunna köra båten på el istället.
Vi är väldigt tidigt i detta projekt, men vi har iaf el motor, kablage, vagga, junkbox, osv, en hel del som kostar mycket annars att få tag på som vi endast gav runt ca 3000kr för, riktigt fynd!

Det fanns inget tecken på att bakmotorn vad skadad eller icke fungerande, alla kablar samt slangar var intakta, krocken i själva bilen verkar varit en kökrock, ca 15-20 cm deformerad bak, och inget fram som man kunde se i balkar osv.
Högvoltsbatteriet var självklart bortplockat, då bara det är värt ca 100 000 kr.

Så det finns att göra, men det ska bli riktigt kul med både bilar, och båt!

Om det skulle finnas intresse för en egen projekttråd för båten så kanske det går skapa, vet inte om det är tillåtet med något sådant på Garaget dock, eftersom det är en båt, men det hade varit roligt! big_smile

Kommer fortsätta uppdatera er om olika saker som görs med bilen, och om ni har några frågor så hojta bara till!

Ta hand om er!

Senast redigerat av RikiRu (27 januari )

jaka54
27 januari · 5 137 Inlägg

Och allt detta bara för att kunna lyssna på P1?

Veteranaren
28 januari · 96 Inlägg

Ska ni verkligen byta ut båtens V8 muller mot en elmotor…? 😟

uazbuhanka
29 januari · 25 Inlägg

för mig är elbil nåt som jag inte vill ha men kul att se allt du gör smile

RikiRu
30 januari · 56 Inlägg

Veteranaren skrev:
Ska ni verkligen byta ut båtens V8 muller mot en elmotor…? 😟

Tanken är så, ja!
Självklart är det roligt med V8 ljud, mindre roligt i bränslekostnad, oberoende av vad man tycker om el konverteringar så är det häftigt på sitt sätt, och väldigt billigt i ren driftskostnad.

Roligare med V8 i en bil än i en båt om man frågar mig smile

uazbuhanka skrev:
för mig är elbil nåt som jag inte vill ha men kul att se allt du gör smile

Någon speciell anledning som elbil inte är något för dig? alltid kul att se hur folk resonerar smile

Kul att ni följer med i denna tråd! Ni är mer än välkomna!

Utöver detta kommer jag kika på att montera el bagagelucka på min bil som inte har det ifrån fabrik, allt är OEM ifrån skrotad bil, ska bli intressant å se om det fungerar plug and play, eller om Tesla måste hjälpa till.

Frågan är om Tesla hjälper till med något sådant också, har läst online de är rätt negativt ställda till att göra sådana ändringar åt sina kunder, ska bli väldigt intressant att se om deras syn på detta har ändrats med åren då det nu finns många bilar utanför garantis tiden man fick med bilen ( 8 år på drivlina och batteri ).
Av vad jag läst har man ändrat policy att man ska hjälpa kunder på ett annat sätt på bilar utanför sin garanti tid, rätt naturligt, man vill självklart även ha kunder som lämnar in sina bilar efter garanti tiden.

Vi håller tummarna, och jag håller er självklart uppdaterade i denna tråd!

Hade!

Senast redigerat av RikiRu (30 januari )

SportPilot Ubåtsingenjör
31 januari · 7 025 Inlägg

Enda som är tråkigt med eldrift i en båt är att du behöver väldigt mycket mer batteri för att få någon vidare räckvidd. Så ska man köra snabbare än 5-6knop så blir båten väldigt tung, om man nu inte bygger en bärplans historia liknande Candela smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RikiRu
31 januari · 56 Inlägg

SportPilot skrev:
Enda som är tråkigt med eldrift i en båt är att du behöver väldigt mycket mer batteri för att få någon vidare räckvidd. Så ska man köra snabbare än 5-6knop så blir båten väldigt tung, om man nu inte bygger en bärplans historia liknande Candela smile

Tack för bra input!

Jag tänker att det bör inte vara så stor förbrukning då det inte alls är samma tyngd det handlar om att driva en propeller i vatten en en hel bil å två hjul mot marken, med opensource kort i  en SDU kan man även strypa effekten för att få en mer energisnål drift, vilket bör göras även ur ett säkerhetsperspektiv.

Min tanke är att om man får in ett batteri på ca 40 kwh, Teslas egna batterisektioner är 6,5 kwh st, tanken är 6 st, i ett 3x3 format.
Hastigheter har jag inte kikat på, men eftersom en båt "planar" efter en viss hastighet bör motståndet bli mindre vid "planandet".

Man får också tänka att Tesla motorn och vaggan bak väger ca 100 kg, bara att ta ut den nuvarande motorn är en besparing på ca 300-400 kg, och det är mer som ska bort, utan tank och bränsle sparar man även en hel del vikt där.

Man är nog nästan lite mer orolig åt andra hållet, att båten blir för lätt, men det går lösa i tyngder och fler batterisektioner, kanske 8 st istället i en 4x4 format.

Men vem vet, det skulle kunna bli så man får helt enkelt gör om gör rätt smile

SportPilot Ubåtsingenjör

Att driva en propeller kräver mycket mer energi jämfört med att sätta en bil på hjul i rullning smile

Man kan jämföra det som att köra i ständig uppförsbacke i fel växel

RikiRu
31 januari · 56 Inlägg

SportPilot skrev:
Att driva en propeller kräver mycket mer energi jämfört med att sätta en bil på hjul i rullning smile

Såpass! här krävs det kanske mer tanke än vad man tidigare trott, som sagt tackar för god input!

SportPilot Ubåtsingenjör

RikiRu skrev:

SportPilot skrev:

Såpass! här krävs det kanske mer tanke än vad man tidigare trott, som sagt tackar för god input!

Ja friktionskoefficienten på ett rullande hjul är nära noll, vatten bromsar riktigt mycket smile Vilket också är en stor anledning till att där int behövs bromsar på en båt, motståndet i vattnet räcker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang