Fastrostad bult som gått av.

Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Råkade ut för ”det klassiska” när jag skulle byta fjädrar på min Mini Countryman 2014. Allt gick bra förutom att bulten som håller fast nedre delen av stötdämparen gick av på ena sidan. Den andra lossnade fint.

Bulten är ca 14mm och skruvad in i ett gängat hål.

Jag har försökt svetsa på en mutter på den delen av bulten som sticker ut. Men jag får inte svetsen att hålla.

En gång verkar den ha fastnat på bulten men lossnat från muttern. De flesta försöken har den lossnat från bulten men sitter kvar i muttern.

Jag använder en biltema mig/mag svets. Modell äldre och större (180A). Jag använder Biltemas flusstråd.

Jag började med att testa några gamla muttrar jag hade hemma. När de tog slut köpte jag 16mm muttrar på biltema (de är lite större än bulten). Jag har provat med både kallgalvaniserad och varmgalvaniserad (inte rostfri). Säkert testat 10 gånger nu…

Jag har slipat toppen på bulten med vinkelslip för att få den metallren och använt nya muttrar så renheten borde inte vara ett problem?

Har läst på så många forum att detta är det bästa sättet att få bort en avbruten bult. Och jag har lyckats tidigare med andra bultar. Så vad gör jag för fel?

Fel material? Fel storlek på mutter? Gammal flusstråd? Fel inställningar på svetsen? För kort tid?

Måste jag värma med gassvets/induktionsvärmare innan jag försöker skruva bort den? Jag har inte tillgång till något av det. Men jag tänker att den värmen som blir när jag svetsar bulten/muttern röd borde räcka? Hade det funkat med Biltemas eller julas induktionsvärmare på 900W eller är det bara bortkastade pengar. Alla andra är så väldigt dyra…

Tacksam för förslag på vad jag gör fel.

/Magnus

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245422/245422-2e985c1b24e26e03c28f31f2087fdeec.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245422/245422-e21dbd551f94a7ed46206340a6d111ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245422/245422-d13687a57a32eda506b57588313e5eb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245422/245422-43d0953c78e009e93fb5921605612c34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245422/245422-7e3838b6bb88952eaf23f7d6ad18c1ae.jpg

Senast redigerat av Turboboss (2 februari 2023)

Jesper328
2 februari 2023 · 2 366 Inlägg

Börja med att dynga på krypsmörja och låt stå in minst en timma.
Ta sedan en lagom hammare/handslägga och ge godset runtom skruven ett flertalet bestämda smällar.
Om den sedan inte släpper efter att du har svetsat på en mutter så blir det nog till att borra ur den vilket kan ta en stund.

Up the RA
krambriw
2 februari 2023 · 427 Inlägg

Är det istället möjligt att borra ett hål mitt i den, slå in en torx T40/45 och sedan se om den lossnar. Först skulle jag spraya på rostlösare och låta det verka tills nästa dag eller så? Svinpitt kanske inte håller??

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-013364/

Senast redigerat av krambriw (2 februari 2023)

MrHyde
2 februari 2023 · 647 Inlägg

Problemet är att BMW ofta kombinerar aluminium med stålbultar och då sitter dom som satan tyvärr.
Värme direkt på skruven, som det blir när du svetsar, gör ju en liten del i att hjälpa men jag hade nog riktat in mig på att värma godset runt skruven istället för att försöka få det att expandera.
Har du provat rostlösare, typ krypolja, som får ligga och dra i ett antal timmar/dygn?
Om inte, prova typ en sån här:
https://www.mekonomen.se/krypolja-4in1- … k-14045190
Det är ofta oxideringen mellan stålet och aluminiumet som bråkar, dom "gifter" sig typ med varandra.

Live long, and prosper.
krambriw
2 februari 2023 · 427 Inlägg

Är det där inte stål alltihopa?? Ser ju rostangripet ut, skulle väl inte se ut så där om det var aluminium?

Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Tack för alla svar. Jag har sprutat på rikligt med 5-56 flera gånger de senaste dagarna. Räknas det som krypolja? smile

Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Jag har inte så bra erfarenhet med det där att borra ut en Bult. Men jag antar att det handlar om bra bort och tålamod 🤪 Att köra tillräckligt sakta och börja med mindre borr och sedan öka?

Svin pitt har jag heller aldrig lyckats dra ut något med. Torx har jag aldrig testat. Vilken dimension på borr rekommenderas för en torx T40/45?

Jesper328
2 februari 2023 · 2 366 Inlägg

Bra HSS borr, Biltemas är hyfsade.
Skärolja att kyla med, jag brukar dock använda wd40 eller liknande.
Mät diametern på den torxen du tänkt använda, sedan så borrar du någon/några tiondelar mindre hål.
Säg att du ska borra 6mm, börja då på 2mm, sedan 4mm.

Sen, beroende på hur hårt materialet i skruven är, så kommer du att få behöva slipa borr också, så kan du inte det så har du nu ett ypperligt tillfälle att lära dig det. smile
Jag själv slipar mot vinkelslip, eller bänkslip.

Edit; Jag räknar ej 5-56 som krypsmörja, utan du skall helst använda något PTFE baserat med krypeffekt.
En annan riktigt bra krypsmörja är att blanda aceton och ATF 50/50. smile

Senast redigerat av Jesper328 (2 februari 2023)

Up the RA
MickeEng
2 februari 2023 · 479 Inlägg

Halllå

Vet inte om denna från Biltema Artnr. 19-1269 kan greppa om bulten har räddat mig vid otaliga tillfällen.
Ser lite ut som man kan få tag om den med svetstång, ta en brännare och elda på och se om det funkar.
Borra och använda en "grispitt" går den av sedan har man verkligen problem.

Annars slipa den den rak ett tjörnslag i mitten börja med ett litet borr och gå i upp storlek.
När man har en tunn vägg slå i en tork i passande storlek.
Fick bort en bult till ett klämförband på ett fjäderben så.

Lycka tiill.

Mvh///Micke.E

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Tack alla. Har jag lite att leka med i helgen. 😁

MickeEng
2 februari 2023 · 479 Inlägg

Turboboss skrev:
Tack alla. Har jag lite att leka med i helgen. 😁

Haha ja helgen räddad.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
spillolja
2 februari 2023 · 4 020 Inlägg

Torxtapp och slagskruvmejsel borde fungera

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
2 februari 2023 · 7 234 Inlägg

Turboboss skrev:
Jag har försökt svetsa på en mutter på den delen av bulten som sticker ut. Men jag får inte svetsen att hålla.

En gång verkar den ha fastnat på bulten men lossnat från muttern. De flesta försöken har den lossnat från bulten men sitter kvar i muttern.

Jag använder en biltema mig/mag svets. Modell äldre och större (180A). Jag använder Biltemas flusstråd.

Jag började med att testa några gamla muttrar jag hade hemma. När de tog slut köpte jag 16mm muttrar på biltema (de är lite större än bulten). Jag har provat med både kallgalvaniserad och varmgalvaniserad (inte rostfri). Säkert testat 10 gånger nu…

Jag har slipat toppen på bulten med vinkelslip för att få den metallren och använt nya muttrar så renheten borde inte vara ett problem?

Har läst på så många forum att detta är det bästa sättet att få bort en avbruten bult. Och jag har lyckats tidigare med andra bultar. Så vad gör jag för fel?

Fel material? Fel storlek på mutter? Gammal flusstråd? Fel inställningar på svetsen? För kort tid?

Anser att du har provat bästa metoden - som jag själv använt mig av flera gånger med framgång.
Har du full strömstyrka på så att skruven och muttern blir riktigt gnistrande röda- och vänta tills materialet i det närmaste svalnat?
180A borde vara nog.(Visste inte att Biltema har så kraftfull MIG-svets - själv har jag en 40 år gammal ESAB 125(intermittensfaktor 85%)).
Jag har aldrig provat med flusstråd, kanske där felet ligger - har du möjlighet att prova med "riktig" MIG-tråd?
Vet inte om det skulle hjälpa med att omväxlande svetsa och kyla med kylsprej - har läst om det, men inte tillämpat i praktiken.

Hålla på med "svinpitt" är lönlöst!

Vad är det för godsmaterial skruven sitter i? Lättmetallegering? BMW har ju på andra modeller använt sig av det.

B t w så har jag sett att i brittiska och amerikanska racertävlingar så kallas "Kojan" för BMW.
På min tid var det Austin Mini och Morris Mini som gällde innan det blev Leyland.

jaka54
2 februari 2023 · 5 719 Inlägg

Hej!
Metoden att svetsa fast en mutter är bra! Men...svetsen du får verkar inte bra. Så där ser det definitivt  inte ut när jag kör med MIG med gas!
Sen skulle jag värma med gasol , kyla med vatten, värma med gasol ,kyla med vatten  och värma igen..så metallen där skruven sitter fast ömsom utvidgar sig ömsom krymper...då brukar skruvar lossa till sist, men det hänger på att du får muttern att fastna bra på skruven.

Senast redigerat av jaka54 (2 februari 2023)

Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Kanske dags att investera i skyddsgas och köra med riktig tråd smile

Vet inte vad det är för material det sitter i. Det är ju liksom i hjulupphängningen så det verkar lustigt att det skulle vara aluminium tycker jag. Nu är jag ju ingen expert på området. Men att det är BMW som ligger bakom konstruktionen är kanska klart iaf:)

Turboboss
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Nu har jag ju som sagt aldrig testat att svetsa med gas. Vilken gas är det som gäller? Det är mest bilplåt jag kommer svetsa men även lite metallgrindar och så… tuberna är ju dyra… kan man köpa en som funkar till det mesta? Funderar på Jula. Smidigt och nära och oftast öppet. smile de har både argon-gas och argon-mix. Vad passar bäst?

Lucif3r
3 februari 2023 · 2 208 Inlägg

Flusstråd har ju faktiskt den fördelen att det, i regel, blir riktigt j-a varmt. Mycket därför det är snudd på omöjligt att använda flusstråd på tunnplåt.

Men, flusstråd har faktiskt ett "bäst före" datum. Exakt vad som händer när dom "går ut" vet jag dock inte tongue Men KAN kanske vara något så enkelt?

I vilket fall tycker jag bulten ser lite för lång ut för att få någon nytta av den extra värmen, det blir nog inte tillräckligt varmt där det behövs - inne i gängorna där den sitter fast. Du skulle troligen ha bättre lycka med yttre värmande av spindeln. Ett bonnaknep är ju att svetsa på spindeln istället tongue Men rekommenderar en gasbrännare istället wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang