Nya bromsar -> måste trampa ner mycket mer

pirx
4 februari 2023 · 53 Inlägg

Hej!

Visste inte hur jag skulle söka på detta så fick bli en ny tråd.

Jag fick byta bromsrör samt skivorna och beläggen också nyss (bromsrören sprack mitt under besiktningen!).
Så det fixades i en närliggande verkstad, och de lämnade även in bilen för ombesiktning, och allt gick bra.

EDIT: glömde skriva att det är en gammal Ford Mondeo (2005).

Men nu måste jag trampa ner mycket mer för att bilen ska bromsas. Ganska störigt.
Jag har kört med den i 2 dagar och tänkte att det kanske kommer fixa till sig på ngt sätt.
Har testat bromsa till ordentligt ett par gånger, och att "jobba upp ett tryck" genom att liksom pump-bromsa när bilen är avstängd (bara testade liksom).

EDIT2: glömde också säga att den ju till slut bromsar bra, bara att jag måste trampa ner längre (den gick ju genom besiktningen). Det känns heller inte speciellt "sumpigt", utan bara att den bromsar "senare" liksom.

Men iaf, är dett angt jag kan fixa själv kanske?
Eller om jag ringer verkstan, kommer de kanske tycka att det låter helt normalt att det är lite skillnad?

  mvh / Alex

Senast redigerat av pirx (4 februari 2023)

torsen
4 februari 2023 · 7 230 Inlägg

Luft i systemet?
Slang till bromsservot läcker?

uhlin
4 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, som torsen säger. Du måste lufta då du haft isär. Är det gjort?

Hilmer
4 februari 2023 · 1 777 Inlägg

Nya bromsar behöver köras in, innan dess så kan bromsarna kännas lite svampiga/mjukare och ta lite sämre än vad man är van vid, men denna lite märkliga känsla kommer successivt att avta ju mer man kört/använt bromsarna.
Nu kan det ju även bero på att det fortfarande finns luft i systemet då det varit delat på, men man vill ju ändå förutsätta att verkstaden luftat ordentligt, men man ju vet aldrig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2023 · 13 729 Inlägg

Hilmer skrev:
Nya bromsar behöver köras in, innan dess så kan bromsarna kännas lite svampiga/mjukare och ta lite sämre än vad man är van vid, men denna lite märkliga känsla kommer successivt att avta ju mer man kört/använt bromsarna.
Nu kan det ju även bero på att det fortfarande finns luft i systemet då det varit delat på, men man vill ju ändå förutsätta att verkstaden luftat ordentligt, men man ju vet aldrig.

riktigt otäckt om man byter bara belägg och har en kant på skivan..   totalt odugliga bromsar första tiden...

men borde inte kännas så pass konstigt att man reagerar tanke på att skivorna är bytta oxå. 

har aldrig upplevt att det blivit nått man tänker på.

tror mer på en luft ficka men då ska den bli bättre om man pumpar några gånger först...

är det bak kan det vara så att man rört handbromsen innan man bromsat ut kolven ordenkligt då blir dom odugliga..  brottades med en arbetskamrats ford mondeo när jag inte tänkte mig för och monterade vajern det sista jag gjorde men före jag bromsade ut bromsoken helt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
4 februari 2023 · 4 383 Inlägg

Kan åxxå vara så att klossarna oket/glidbultar satt fast,och efter bytet så rör allt på sig som det ska,du kan det upplevas som TS skriver!

jaka54
5 februari 2023 · 5 714 Inlägg

Skulle gissa på luft i systemet!
Har aldrig varit med om att bromsarna skulle kännas annorlunda bara för man byter bromsbackar bromsrör osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang