Installera extraljus på en honda civic 2012

Jagerill
19 september 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Jag funderar på att installera extraljus på min lilla honda civic 9th gen och vill fråga om någon har redan gjort det på samma modell?

Det enda jag inte förstår är hur kopplar man ledrampen till helljuset då som man ser på bilden är det bara två tråd som är kopplad till helljusen vilka i sin tur är stängda med en lock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244327/244327-fe633de8f3672b06782a99cfb033504a.jpg

Kanske någon som vet var kan jag hitta kablage till lampan utan att nedmontera hela lampan?

Med vänlig hälsning,
Kirill

Jesper328
19 september 2022 · 1 387 Inlägg

Du lär ju ha en kabelstam som går in i vardera lykta.
Lossa kontaktstycket till denna och mät upp vilket stift som ger 12v när helljuset aktiveras, och skarva på en kabel upp till relät.

Förutsatt att det inte är styrt via can-bus då.

torsen
19 september 2022 · 6 482 Inlägg

Finns hos Biltema och JULA m fl mellanstycken man placerar mellan glödlampan, H7 i ditt fall, och det från glödlampan lossade kabelstycket.
På mellanstycket finns en lös kabel som ger helljus, och som således ska skarvas och anslutas till relä.

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 9 367 Inlägg

Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
torsen
20 september 2022 · 6 482 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 9 367 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Senast redigerat av Brådhis (20 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
torsen
20 september 2022 · 6 482 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 9 367 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Jaha, du kopplar 86 direkt från 30?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
torsen
21 september 2022 · 6 482 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Jaha, du kopplar 86 direkt från 30?

Jupp!

lmoberg
2 februari · 538 Inlägg

Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

MammDiin
2 februari · 1 921 Inlägg

lmoberg skrev:
Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

Om du har halogen helljus så ska det inte vara några problem med den lilla ström som spolen i reläet drar.

lmoberg
2 februari · 538 Inlägg

MammDiin skrev:

lmoberg skrev:
Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

Om du har halogen helljus så ska det inte vara några problem med den lilla ström som spolen i reläet drar.

Har halogen 😁 Tack för hjälpen

lmoberg
5 februari · 538 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Funkar det med en sån här fast det är minusstyrt? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … er-604237/

torsen
5 februari · 6 482 Inlägg

Läs sista raden i mitt inlägg!!!!!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang