Avgasystemet på vår Peugeot 107 lossnade, vad gör vi nu?

zemet
1 februari 2023 · 4 016 Inlägg

Flamslag skrev:

Mew skrev:
Det beror ju dock på om det bara är ljuddämparen eller en komplett halvsats som behövs, och vad delarna kostar idag. Under 1500 får man inte en komplett halvsats monterad för någonstans, det täcker knappt delarna i de flesta fall.

Vi skickade bilderna till honom och han hade fått tag i ett komplett avgassystem för 2700kr och ihop med arbetet så sa han att det skulle landa på ca 3500kr.  Överpris eller inte så får vi hoppa på det då vi inte kan stå utan bil och vi har tyvärr inte riktigt tid eller möjlighet att försöka fixa det själva. Det är som det är…

Jag tycker inte det låter som något överpris ifall det nu är ett komplett avgassystem som du säger.
För en halvsats verkar det lite dyrt men inte orimligt heller.

Mew
1 februari 2023 · 2 151 Inlägg

Låter helt ok, inget jag hade klagat på alls. smile

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2023 · 10 205 Inlägg

Snabbt löst och inkl allt är nog 3500:- ett helt rimligt pris. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Flamslag
1 februari 2023 · 146 Inlägg

Lämnade in bilen idag och jag kan ta bilder när den är klar på hur arbetet blev. Han sa att han skulle vara klar redan i eftermiddag men vi får vänta till fredag då vi inte kan hämta ut den förrän då.

candyweiss
6 februari 2023 · 848 Inlägg

Flamslag skrev:
Lämnade in bilen idag och jag kan ta bilder när den är klar på hur arbetet blev. Han sa att han skulle vara klar redan i eftermiddag men vi får vänta till fredag då vi inte kan hämta ut den förrän då.

Vad blev bytt och hur mycket kostade det?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
11 februari 2023 · 848 Inlägg

Flamslag skrev:
Lämnade in bilen idag och jag kan ta bilder när den är klar på hur arbetet blev. Han sa att han skulle vara klar redan i eftermiddag men vi får vänta till fredag då vi inte kan hämta ut den förrän då.

Hur blev det med bilder, delar och pris?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Flamslag
28 februari 2023 · 146 Inlägg

candyweiss skrev:

Flamslag skrev:
Lämnade in bilen idag och jag kan ta bilder när den är klar på hur arbetet blev. Han sa att han skulle vara klar redan i eftermiddag men vi får vänta till fredag då vi inte kan hämta ut den förrän då.

Hur blev det med bilder, delar och pris?

Ber om ursäkt, glömde helt av det. Killen på verkstaden hittade ett avgasystem som passade och det slutade på strax över 3000kr totalt. Tack för all hjälp vi fick i detta forumet det var ovärderligt. Vi behöver nog lämna in bilen en ytterligare gång dock för att få bromsarna undersökta. för sedan en vecka tillbaka så ger bilen i från sig ett starkt "skrapande" ljud när man bromsar (oftast när man inte bromsar helt tvärt utan ligger och "smygbromsar"). Ljudet ligger även kvar en kort stund efter att man bromsat och för att bli av med det så krävs det att man gör en kraftig "stötbroms". Det skrapande ljudet försvinner ibland för att återkomma när man bromsar vid ett senare tillfälle. Vid förra besiktningen (förra året) sa de att bromsbeläggen är ganska slitna och nog behöver bytas innan nästa besiktning (vilket är i juli i år) och jag funderar på om inte det är problemet. Lite konstigt dock att det skrapande ljudet ligger kvar efter att man bromsat, kanske är ytterligare ett problem med bromsarna sm måste åtgärdas.

MisterAxl
28 februari 2023 · 103 Inlägg

Bromsar fungerar som så att när du trycker ner på bromspedalen så skickar det en signal till ett bromsok som sedan klämmer ihop bromsbeläggen på bromsskivan vilket orsakar friktion som sedermera saktar ner bilen. När bromsbeläggen inte ligger på och trycker på bromsskivan, alltså när du inte bromsar, så pratar vi om att bromsbeläggen ligger typ en eller två millimeter ifrån bromsskivan. Det är alltså riktigt snävt.

En orsak till att man kan uppleva till exempel ett skrapljud är att bromsskivan är skev och det skaver mot bromsbeläggen i tid och otid vid rotation.
En annan och förmodligen skälet till ditt missljud är att bromsbeläggen är utslitna och måste bytas. Bromsskivan är mycket troligt också i behov att bytas ut i sådana fall, det brukar hänga ihop. Varje gång du bromsar och bromsbeläggen kommer i kontakt med bromsskivan så slits det, trots allt. Inte i närheten lika mycket som bromsbeläggen, men ändå.

När en bromsskiva slits ner, så slits den ner i mitten men inte på sidorna. Det kan med tiden skapa en kant som sedan rostar. Eftersom denna kant är så nära bromsbelägget så räcker det att belägget skiftar väldigt, väldigt lite under bromsning för att den ska komma i kontakt med rostryggen och på så vis orsaka missljud. Rostryggen kan man fila ner med sandpapper, men byter jag bromsbelägg och bromsskivan ser lite halvtaskig ut så brukar jag byta den också.

Sen kan det också vara att det blir missljud för att skit och smuts kommit in mellan beläggen och bromsskivan så att varje gång du bromsar så gräver skiten in sig lite i bromsskivan och det skapar ju missljud det också. Eller dålig kvalité på bromsbeläggen som till slut också ger skador på bromsskivan. Eller att bromsskivan helt enkelt är rostig för att bilen har stått still väldigt länge och vatten och salt har gjort så att rosten har tagit rot.
Ironiskt nog kan även sprillans nya bromsskivor föra oljud ifrån sig.

Bromsoken på bilen kanske även där är i behov av att bytas ut för det sitter ju komponenter där också som slits ut med tiden. Det finns nämligen en komponent i ett bromsok som gör det möjligt för bromsbelägget att glida tyst och smidigt varje gång du trycker på bromspedalen. Dessa slits ju också ut med tiden och gör det svårare för bromsarna att göra sitt jobb på ett tyst sätt då det blir onödig friktion när bromsbeläggen typ stakar sig i rörelsen istället för att vara smidig.
Bromsskölden är även det något som kan skapa oljud om den är rostig eller böjd eller allmänt i dåligt skick.
Eller så kan det vara så enkelt att det låter för att det var länge sedan man smörjde in alltsammans.

Som du märker så kan oljud ifrån bromsar bero på en hel uppsjö av saker big_smile
Men jag hoppas att detta har gett lite klarhet i alla fall.
Börja med att byta bromsbelägg och bromsskiva.

Vansterfilen
1 mars 2023 · 94 Inlägg

Flamslag skrev:

candyweiss skrev:

Flamslag skrev:
Lämnade in bilen idag och jag kan ta bilder när den är klar på hur arbetet blev. Han sa att han skulle vara klar redan i eftermiddag men vi får vänta till fredag då vi inte kan hämta ut den förrän då.

Hur blev det med bilder, delar och pris?

Ber om ursäkt, glömde helt av det. Killen på verkstaden hittade ett avgasystem som passade och det slutade på strax över 3000kr totalt. Tack för all hjälp vi fick i detta forumet det var ovärderligt. Vi behöver nog lämna in bilen en ytterligare gång dock för att få bromsarna undersökta. för sedan en vecka tillbaka så ger bilen i från sig ett starkt "skrapande" ljud när man bromsar (oftast när man inte bromsar helt tvärt utan ligger och "smygbromsar"). Ljudet ligger även kvar en kort stund efter att man bromsat och för att bli av med det så krävs det att man gör en kraftig "stötbroms". Det skrapande ljudet försvinner ibland för att återkomma när man bromsar vid ett senare tillfälle. Vid förra besiktningen (förra året) sa de att bromsbeläggen är ganska slitna och nog behöver bytas innan nästa besiktning (vilket är i juli i år) och jag funderar på om inte det är problemet. Lite konstigt dock att det skrapande ljudet ligger kvar efter att man bromsat, kanske är ytterligare ett problem med bromsarna sm måste åtgärdas.

Ibland kan oljud från bromsar ge med sig efter en rejäl tvärnit, kan vara värt att pröva.

Mossan1
1 mars 2023 · 2 733 Inlägg

3500kr för komplett avgasrör (exl kat) är riktigt bra pris generellt och är det priset monterat och klart kommer ni inte billigare undan om ni inte köper universaldelar och uslas en lördag.  Eftersom ni själv säger att ni saknar kunskap antar jag att ni också behöver skaffa en massa verktyg osv...  = nej nej nej.
Lämna in!

Slitna bromsbelägg är ingen dyr operation heller, men, låter man det gå för långt förstörs bromskivan också.
Merkostnad.
Ofta, men inte alltid, har beläggen en inbyggd akustisk varnare, dvs det blir ett skrapande ljud när man bromsar för att meddela att det är dags.
Med lite tur är det den ni hör.

Senast redigerat av Mossan1 (1 mars 2023)

torsen
1 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Bromsbelägg som "ligger kvar" mot skivan och "viskar" är mest ett akustiskt fenomen.
Om det gäller frambromsarna så slipper du (o-)ljudet genom att vrida ratten lite fram och tillbaka åt båda sidor så trycks beläggen tillbaka tillräckligt för att ljudet i regel ska försvinna.
Ingen reparation - endast tillfällig åtgärd.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2023 · 13 644 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Flamslag skrev:

candyweiss skrev:

Hur blev det med bilder, delar och pris?

Ber om ursäkt, glömde helt av det. Killen på verkstaden hittade ett avgasystem som passade och det slutade på strax över 3000kr totalt. Tack för all hjälp vi fick i detta forumet det var ovärderligt. Vi behöver nog lämna in bilen en ytterligare gång dock för att få bromsarna undersökta. för sedan en vecka tillbaka så ger bilen i från sig ett starkt "skrapande" ljud när man bromsar (oftast när man inte bromsar helt tvärt utan ligger och "smygbromsar"). Ljudet ligger även kvar en kort stund efter att man bromsat och för att bli av med det så krävs det att man gör en kraftig "stötbroms". Det skrapande ljudet försvinner ibland för att återkomma när man bromsar vid ett senare tillfälle. Vid förra besiktningen (förra året) sa de att bromsbeläggen är ganska slitna och nog behöver bytas innan nästa besiktning (vilket är i juli i år) och jag funderar på om inte det är problemet. Lite konstigt dock att det skrapande ljudet ligger kvar efter att man bromsat, kanske är ytterligare ett problem med bromsarna sm måste åtgärdas.

Ibland kan oljud från bromsar ge med sig efter en rejäl tvärnit, kan vara värt att pröva.

trumbromsar brukar låta när bilen stått någon dag..  framför allt med handbromsen i..
sitter väl trummor på dom där trillingarna.

men det brukar ge sig fort har flera bilar med trummor och istort sätt alla låter lite på morgonen vid första bromsningen..  och blir bättre ju mer man bromsar men jag kör skiten ur mina bilar så jag bromsar ju rätt hårt när jag väl bromsar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Flamslag
2 mars 2023 · 146 Inlägg

Mossan1 skrev:
3500kr för komplett avgasrör (exl kat) är riktigt bra pris generellt och är det priset monterat och klart kommer ni inte billigare undan om ni inte köper universaldelar och uslas en lördag.  Eftersom ni själv säger att ni saknar kunskap antar jag att ni också behöver skaffa en massa verktyg osv...  = nej nej nej.
Lämna in!

Slitna bromsbelägg är ingen dyr operation heller, men, låter man det gå för långt förstörs bromskivan också.
Merkostnad.
Ofta, men inte alltid, har beläggen en inbyggd akustisk varnare, dvs det blir ett skrapande ljud när man bromsar för att meddela att det är dags.
Med lite tur är det den ni hör.

Tack för all hjälp vi fått i den här tråden, det har verkligen underlättat. Avgasröret åtgärdade vi för några veckor sedan och det landade på strax över 3000kr.

Precis som du säger Mossan1 så hör man ett skrapande ljud när man bromsar med bilen nu (de försvinner emellanåt dock och som exempel så lät det när jag åkte till jobbet idag men inte när jag körde hem därifrån). Jag har dock märkt att det skrapande ljudet emellanåt  ligger kvar efter att jag bromsat (lagom hårt) ungefär som om beläggen ligger och skaver mot…ja vad säger man, är det hjulen? (min okunskap är närmast generande men tänkte jag skulle försöka lära mig lite mer detta året)? Har du någon hum om vad det skulle kosta och lämna in den på verkstad och få bromsbeläggen bytta (bilen är en Peugeot 107 förresten)?

Mossan1
2 mars 2023 · 2 733 Inlägg

Flamslag skrev:
[ Har du någon hum om vad det skulle kosta och lämna in den på verkstad och få bromsbeläggen bytta (bilen är en Peugeot 107 förresten)?

Priser varierar väldigt mellan verkstäder och framförallt VAR i landet man är.
Men du kan ringa verkstäder för offert över telefon. Du behöver inte åka dit.
Ha bilens regnr till hands bara.

Du kan fråga pris för två scenarios:
Beläggbyte fram
Och
Belägg fram OCH bromsskivor fram.

Skulle beläggen vara så slitna att det bromsar metall mot metall är skivan gravt repad och måste bytas. Kan vara sliten/rostig ändå.

Vore det bak, borde du höra att ljudet kommer bakifrån, men be verkstaden kontrollera statusen bak när den är där. Med trummor håller belägg bak väldigt länge, medan med bromsskivor är det oftare.

Ett möjligt lite tråkigare scenario är att det är bak det låter och att bromsen kärvar.
Då skulle det kunna bli bromsbelägg, bromsskivor och bromsok/hjulcylindrar.
Då drar det iväg lite mer i pris.
Kan gå att smörja med lite tur. Beror på vad som kärvar.
Bromskolv är ingen idé att smörja. Funkar vecka/månad bara. Max.
För hemmapulare. Inte verkstäder.

Men jag kan bara spekulera.....
Ring för pris = fakta. Inte gissning.

Tips:
Vill du få grundförståelse för diverse saker finns otroligt många förklaringsvideos på Youtube. Om nästan allting. 
Använd Google translate om du inte vet engelska benämningen på något.
Broms =brake  till exenpel.
Bromsbelägg = brake pads

Senast redigerat av Mossan1 (2 mars 2023)

jaka54
2 mars 2023 · 5 656 Inlägg

Bromsbeläggen verkar vara slut!
De är enkla att byta själv!
Finns på Skruvat.se   eller Autodoc (billigare att beställa via mobil än dator)

spillolja
2 mars 2023 · 4 009 Inlägg

jaka54 skrev:
(billigare att beställa via mobil än dator)

?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Flamslag
2 mars 2023 · 146 Inlägg

Mossan1 skrev:

Flamslag skrev:
[ Har du någon hum om vad det skulle kosta och lämna in den på verkstad och få bromsbeläggen bytta (bilen är en Peugeot 107 förresten)?

Priser varierar väldigt mellan verkstäder och framförallt VAR i landet man är.
Men du kan ringa verkstäder för offert över telefon. Du behöver inte åka dit.
Ha bilens regnr till hands bara.

Du kan fråga pris för två scenarios:
Beläggbyte fram
Och
Belägg fram OCH bromsskivor fram.

Skulle beläggen vara så slitna att det bromsar metall mot metall är skivan gravt repad och måste bytas. Kan vara sliten/rostig ändå.

Vore det bak, borde du höra att ljudet kommer bakifrån, men be verkstaden kontrollera statusen bak när den är där. Med trummor håller belägg bak väldigt länge, medan med bromsskivor är det oftare.

Ett möjligt lite tråkigare scenario är att det är bak det låter och att bromsen kärvar.
Då skulle det kunna bli bromsbelägg, bromsskivor och bromsok/hjulcylindrar.
Då drar det iväg lite mer i pris.
Kan gå att smörja med lite tur. Beror på vad som kärvar.
Bromskolv är ingen idé att smörja. Funkar vecka/månad bara. Max.
För hemmapulare. Inte verkstäder.

Men jag kan bara spekulera.....
Ring för pris = fakta. Inte gissning.

Tips:
Vill du få grundförståelse för diverse saker finns otroligt många förklaringsvideos på Youtube. Om nästan allting. 
Använd Google translate om du inte vet engelska benämningen på något.
Broms =brake  till exenpel.
Bromsbelägg = brake pads

Lyssnade idag när jag åkte till jobbet och ljudet kommer absolut från framsidan av bilen (framhjulen) och jag lade också märke till att det ”skrapande” ljudet, förutom när man bromsar, även uppträder när man svänger till höger (dock inte vid vänstersväng, då är det knäpptyst vad jag kunde höra). Om detta nu är till någon hjälp när vi försöker utröna vad/var problemet är. Jag får hursomhelst ringa till en verkstad imorgon och försöka få en tid så fort som möjligt. Tack för all hjälp återigen.

Senast redigerat av Flamslag (2 mars 2023)

uhlin
2 mars 2023 · 2 829 Inlägg

spillolja skrev:

jaka54 skrev:
(billigare att beställa via mobil än dator)

?

Då vet man att man ska ha mobilen istället för datorn. Har aldrig jag tänkt på. Hahaha

Brådhis * Voff voff *
3 mars 2023 · 10 205 Inlägg

uhlin skrev:

spillolja skrev:

jaka54 skrev:
(billigare att beställa via mobil än dator)

?

Då vet man att man ska ha mobilen istället för datorn. Har aldrig jag tänkt på. Hahaha

Är väl så att Autodoc (och kanske flera andra?) har nå´n rabatt just när man beställer via appen i mobilen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
3 mars 2023 · 848 Inlägg

jaka54 skrev:
Bromsbeläggen verkar vara slut!
De är enkla att byta själv!
Finns på Skruvat.se   eller Autodoc (billigare att beställa via mobil än dator)

Blir nog bra iom att TS skriver att han varken kan eller vill meka själv.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang