Mönsterdjup vid sommarväglag och exv m+s däck.

ssn2
7 februari 2023 · 1 Inlägg

Odubbade vinterdäck får användas året runt.  Vilket minsta mönsterdjup krävs på dessa vid sommarväglag? Följer mönsterdjupkrav minst 3 millimeter däckets märkning  exv  m+s året runt? Vilken tillämpning kan man räkna med vid besiktning?

jaka54
7 februari 2023 · 5 716 Inlägg

Varför ens tänka på att använda odubbade vinterdäck även på sommaren?! De är ju för mjuka för sommarväglag vilket kan orsaka olyckor!-Nej skaffa nya sommar sulor!

trubbelturbo
7 februari 2023 · 1 457 Inlägg

Nej, det är 1,6mm som gäller.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Lucif3r
7 februari 2023 · 2 207 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför ens tänka på att använda odubbade vinterdäck även på sommaren?! De är ju för mjuka för sommarväglag vilket kan orsaka olyckor!-Nej skaffa nya sommar sulor!

Nog för att jag generellt håller med, men det kan ju finnas vissa orsaker till att man kör med odubbat på sommaren.
Jag kör odubbat även på sommaren på 945an, men den tror jag har gått typ 30mil max på 2 år(varav 16 tor till bes.) :p Knappast värt att lägga 5-6000kr på sommarsulor för så få mil. big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2023 · 13 732 Inlägg

Lucif3r skrev:

jaka54 skrev:
Varför ens tänka på att använda odubbade vinterdäck även på sommaren?! De är ju för mjuka för sommarväglag vilket kan orsaka olyckor!-Nej skaffa nya sommar sulor!

Nog för att jag generellt håller med, men det kan ju finnas vissa orsaker till att man kör med odubbat på sommaren.
Jag kör odubbat även på sommaren på 945an, men den tror jag har gått typ 30mil max på 2 år(varav 16 tor till bes.) :p Knappast värt att lägga 5-6000kr på sommarsulor för så få mil. big_smile

16st resor till och från bes?! hur gör man det på 2år?!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
7 februari 2023 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:

jaka54 skrev:
Varför ens tänka på att använda odubbade vinterdäck även på sommaren?! De är ju för mjuka för sommarväglag vilket kan orsaka olyckor!-Nej skaffa nya sommar sulor!

Nog för att jag generellt håller med, men det kan ju finnas vissa orsaker till att man kör med odubbat på sommaren.
Jag kör odubbat även på sommaren på 945an, men den tror jag har gått typ 30mil max på 2 år(varav 16 tor till bes.) :p Knappast värt att lägga 5-6000kr på sommarsulor för så få mil. big_smile

16st resor till och från bes?! hur gör man det på 2år?!

30 mil varav 16 (mil) t o r till bes...? Jag tolkar det som att Lucif3er har 8 mil till bes? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
7 februari 2023 · 10 275 Inlägg

ssn2 skrev:
Odubbade vinterdäck får användas året runt.  Vilket minsta mönsterdjup krävs på dessa vid sommarväglag? Följer mönsterdjupkrav minst 3 millimeter däckets märkning  exv  m+s året runt? Vilken tillämpning kan man räkna med vid besiktning?

1,6 mm vid sommarväglag ja... Men att köra tills odubbade vinter(!)däck är 1,6 mm är minst sagt korkat. Dom är usla på sommaren oavsett mönsterdjup.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
7 februari 2023 · 2 207 Inlägg

Brådhis skrev:
30 mil varav 16 (mil) t o r till bes...? Jag tolkar det som att Lucif3er har 8 mil till bes? smile

Exakt så. 4mil dit, 4mil hem big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang