Audi a4 2.0 tdi hög oljeförbrukning

Maltekallberg
22 februari 2023 · 12 Inlägg

Hej, har nyss köpt en Audi a4 allroad 2.0tdi 2014 (177hk)
Har märkt att den drar på tok för mycket olja.
Räknade ut att den drar 1 liter per 200 mil
Hittar ingen läckage alls och den blåryker ej.
Vad kan vara fel?

simlar
22 februari 2023 · 5 524 Inlägg

Motorn måste renoveras.

Kolvringarna tätar ej tillräckligt så olja kommer in i förbränningen.

Har du kyss köpt den så är det att reklamera som gäller, helst försöka häva köpet.

Har du köpt av firma är det större chans att få bilen lagat eller köpet hävt än om du köpt av privatperson.
Om du köpt av privatperson är det att hävda dolda fel som gäller, förra ägaren lär ju inte ha missat att man får fylla 15L olja mellan oljeservicarna.

Senast redigerat av simlar (22 februari 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bmsone Reservdelsnisse
22 februari 2023 · 183 Inlägg

Enligt Audi är 1 liter på 100 mil ok.... Skrämmande...

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
uhlin
22 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, tyvärr så är det ju inget fel. Audi hävdar arr det är normalt. Så reklamation är ingen ide. Är inte första bilen som gurgla i sig olja av audi/VW koncernen.

Hur nu det kan va normalt med en sån oljeförbrukningvete tusan??? Men som sagt.... Det är normalt tyvärr!

Maltekallberg
22 februari 2023 · 12 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, tyvärr så är det ju inget fel. Audi hävdar arr det är normalt. Så reklamation är ingen ide. Är inte första bilen som gurgla i sig olja av audi/VW koncernen.

Hur nu det kan va normalt med en sån oljeförbrukningvete tusan??? Men som sagt.... Det är normalt tyvärr!

Helt otroligt, kört 600 mil och fått fylla på 3 gånger redan.

Maltekallberg
22 februari 2023 · 12 Inlägg

simlar skrev:
Motorn måste renoveras.

Kolvringarna tätar ej tillräckligt så olja kommer in i förbränningen.

Har du kyss köpt den så är det att reklamera som gäller, helst försöka häva köpet.

Har du köpt av firma är det större chans att få bilen lagat eller köpet hävt än om du köpt av privatperson.
Om du köpt av privatperson är det att hävda dolda fel som gäller, förra ägaren lär ju inte ha missat att man får fylla 15L olja mellan oljeservicarna.

Har den högsta garantin i 1 år eller tills den passerat 20k mil ligger på 16,9k nu.

Borde gå att fixa via garantin, låter helt orimligt att 1l/100mil är normalt? Och kommer det att gå igenom på garantin är frågan

uhlin
22 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Maltekallberg skrev:

simlar skrev:
Motorn måste renoveras.

Kolvringarna tätar ej tillräckligt så olja kommer in i förbränningen.

Har du kyss köpt den så är det att reklamera som gäller, helst försöka häva köpet.

Har du köpt av firma är det större chans att få bilen lagat eller köpet hävt än om du köpt av privatperson.
Om du köpt av privatperson är det att hävda dolda fel som gäller, förra ägaren lär ju inte ha missat att man får fylla 15L olja mellan oljeservicarna.

Har den högsta garantin i 1 år eller tills den passerat 20k mil ligger på 16,9k nu.

Borde gå att fixa via garantin, låter helt orimligt att 1l/100mil är normalt? Och kommer det att gå igenom på garantin är frågan

Du kan ju göra ett försök att reklamera och försöka få det på garanti. Men då detta är "normalt" så tror jag inte detta kommer fixas.

Håller med om det är helt sjukt att såna oljemängder är normalt. Har själv en V70 som gått 35000 mil och är inte ens i närheten av den förbrukningen. Får kanske fylla max en halv liter mellan oljebytena. (1500 mil)

simlar
22 februari 2023 · 5 524 Inlägg

0,5L/100mil är max tillåtna förbrukning enligt Audi.


Som kuriosa är min 83as LT tillåten att dricka 2L per 100mil enligt instruktionsboken, som tur är dricker den ingen olja alls vad jag märkt tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
krambriw
22 februari 2023 · 427 Inlägg

Låter konstigt att den motorn drar så mycket olja. Hade själv samma motor i en A6 sedan från 2013 som gått nästan 12 tusen mil, den drog ingen olja alls, fyllde aldrig på nått mellan servicarna

Att bensinarna (vissa tydligen) kunde dra mycket olja har jag läst men inte just 2.0 tdi motorn. Kanske någon insatt kan förtydliga?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2023 · 17 462 Inlägg

Tja, som nämnts innan så är detta kanske inte normalt men acceptabelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
22 februari 2023 · 10 388 Inlägg

krambriw skrev:
Låter konstigt att den motorn drar så mycket olja. Hade själv samma motor i en A6 sedan från 2013 som gått nästan 12 tusen mil, den drog ingen olja alls, fyllde aldrig på nått mellan servicarna

Att bensinarna (vissa tydligen) kunde dra mycket olja har jag läst men inte just 2.0 tdi motorn. Kanske någon insatt kan förtydliga?

Det är givet så enkelt att det är från specifik motor till specifik motor.

Min A6 2.0 drar "ingen olja alls", en bekants A4 med samma motor drar olja. Min A4 (1.8tfsi) drar ingen olja den heller. Så nej, det är inte svårare än så att det handlar om specifik motor och inte hela gruppen med specifik motorkod.



För TS' del;

Det står utsatt i instruktionsboken, det är alltså inget som är något dolt fel eller liknande. Du ligger bara högt, men på gränsen. Ett alternativ kan möjligen vara att gå över till en ickeLL-olja, då dessa brukar vara "ett snäpp tjockare" (nej jag orkar inte gå djupare in i oljediksussionen).


I övrigt;

Detta är inget som är unikt för VAG. Tog en titt i Clions instruktionsbok som låg passligt till, samma sak där. Om än annorlunda uttryckt i stil med 'Om oljeförbrukningen per 1000km överstiger 0.5L bör auktoriserad verkstad kontaktas'.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
krambriw
22 februari 2023 · 427 Inlägg

Att gå ifrån LL-olja är nog bästa tipset jag sett på länge

Se till och byt olja, se om det blir bättre, och gå sedan över till oljebyte var 1500:e mil istället för LL. Säger man till vid nästa service så ställer dom om så bilen kallar på oljebyte var 1500:e mil eller var 365:e dag

Maltekallberg
22 februari 2023 · 12 Inlägg

krambriw skrev:
Att gå ifrån LL-olja är nog bästa tipset jag sett på länge

Se till och byt olja, se om det blir bättre, och gå sedan över till oljebyte var 1500:e mil istället för LL. Säger man till vid nästa service så ställer dom om så bilen kallar på oljebyte var 1500:e mil eller var 365:e dag

Testat olika oljor, ingen skillnad på nån av de. Kommer mellan 100-200 mil sen är de påfyllning

it_mutt Avstängd
22 februari 2023 · 10 388 Inlägg

Maltekallberg skrev:

krambriw skrev:
Att gå ifrån LL-olja är nog bästa tipset jag sett på länge

Se till och byt olja, se om det blir bättre, och gå sedan över till oljebyte var 1500:e mil istället för LL. Säger man till vid nästa service så ställer dom om så bilen kallar på oljebyte var 1500:e mil eller var 365:e dag

Testat olika oljor, ingen skillnad på nån av de. Kommer mellan 100-200 mil sen är de påfyllning

Fast, om du de facto nyss köpt bilen bör du rimligen inte hunnit med sådär överdrivet många oljebyten? Menar, även om du kör 20mil/dag så tar 2½månad mellan ett standard 1500milbyte.

Och vad har du testat för oljor? ll/icke-ll? Viskositetsklassningar?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mossan1
22 februari 2023 · 2 796 Inlägg

Det är en hund begraven i tråden, som it_mutt är inne på.  Går inte ihop.

Hursom, så är VAG's 2.0TDI tämligen befriad från oljekonsumtion, men, just någon årsmodell av 177hk kan drabbas.

Helt otroligt med Goodwill är det inte så det är värt ett försök.
Och är bilen precis köpt på firma (??) kan det också vara ett spår.

Sen har inte detta heller något med denvariabel serviceintervallen (kallas felaktigt LongLife) att göra utan är en feldesign i grunden.
Så mycket skitsnack om variabla servicear som florerar att det blir till "sanningar".
Kallas "Confirmation Bias". (Vet ej svenska beteckningen)
Googla den som vill.

Senast redigerat av Mossan1 (22 februari 2023)

krambriw
23 februari 2023 · 427 Inlägg

Nja,,,den variabla servicen diskuterades ingående på det gamla NA forumet (Nordic Audi) då det fortfarande fanns (RIP) och problemet var inte att den var variabel utan att LL oljan som användes dels för att den inte byttes tillräckligt ofta och dels inte bedömdes vara lämplig, den kunde göra att delar i motorn koksade igen. Var väl ett problem på bensinarna vad jag minns, inte på den motorn vi pratar om här. Det fanns bilder som visade hur eländigt det såg ut inne i motorn, rena tjäran. Så vet inte om det är relevant i detta fall

Per7508
28 augusti 2023 · 2 Inlägg

Kan det vara sån tur att det bara är vechusventilationen som är tät? Tycker bilen borde blåryka om den tar så mycket olja

Mossan1
28 augusti 2023 · 2 796 Inlägg

Det är nog inte tillräckligt för blårök man ser med ögat.
Katalysatorer parkikelfilter, mm, filtrerar också.  Kanske kan lukta lite

Per7508
28 augusti 2023 · 2 Inlägg

Okej, har själv hög oljeförbrukning på min Audi och hörde att det med lite tur kan vara vevhusventilationen som är tät. Nån som haft det problemet?

mats757
28 augusti 2023 · 913 Inlägg

Det stämmer att det finns en årsmodell som drar extrem mycket olja av 2,0TDI.
Vid kamremmsbyte rekomenderar verkstäderna att byta motor istället för bara remmen.
Vid inbyte frågar ofta försäljaren om NÄR motorn blev bytt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang