Bilen har funkat jätte bra och vi har kört med den en del i sommar. Vi har bla. varit i Norge med den Här kommer ett par bilder från när vi var på Hamburgö
Inte hänt så mycket här på garaget då det inte hänt så jätte mycket i garaget...tills nu
E28an har funkat jätte bra hela sommaren. Dock så har bromsboostern börjat läcka (den som sitter ihop med huvudbromscylindern) och jag har bytt lite packningar i den. Tyvärr har jag lite problem med oljetrycket i servosystemet efter att jag dränerad systemet på olja, men jag återkommer med bilder på detta när jag har löst det. Är det någon som är kunnig på E28ans servosystem och hur ventilen i servopumpen fungerar så får du gärna höra av dig till mig
Jag har dragit hem en ny E30, även denna gången en 318i. Den är av -89 årsmodell och den har gått 11500 mil. Gubben jag köpte den av köpte bilen ny -89 och hans sönder har också stått som ägare på den genom åren. Så den har varit inom samma familj hela tiden. Tyvärr så finns det rost och klarlacksläpp, men den är ganska fin invändigt. Fula extaljus och mängder med kablar till larm, telefonsystem mm finns draget i bilen, så allt detta skall rensas ut.
Tanken är att ev. behålla även denna och göra den körduglig igen. Den har stått avställd och obesiktiad utomhus de senaste 3-4 åren, men den startar och går!
Äckliga extraljus och motorvärmaruttag i grillen
Eftersom strålkastarna börjat lysa ganska svagt och ena helljuset är sönderrostat så hade ägaren skaffat nya lycktor. Hella Black kopior
Jag bytte Hella Black kopiorna mot stålkastare i orginal look
Började byta den bättre av de två strålkastarna.
Gjort rent innan montering.
Utan extraljusen och nya strålkastare monterade börjar den likna en E30 igen Nu skall jag bara hitta en torkarmotor med tillhörande torkararmar till vänstersidan.
Som tur va fick jag med en ny insugsbälg, den gamla var riktigt sunkig.
Såklart fungerar inte varvräknare och tempmätare....som i alla gamla BMWs. Så det var bara att skruva isär instrumenthuset... jag pysslade med bilen medans tjejen julpysslade. Jag konstaterade att även i detta instrumenthus har batterierna läckt ut. Bättre begagnat SI kort med nya batterier är beställt
I somras började ju bromsboostern att läcka (den som sitter bakom huvudbromscylindern). Ju längre in på hösten tiden gick, ju mer började det läcka, så det var dax att ta tag i problemet. Jag hittade ingen packbox att köpa, varken BMW eller Momentum hade. Men jag hittade ett renoveringskit som innehöll massa o-ringar och packningar på E28 Goodies som jag beställde. Dock så glömde dom skicka med den platta som behövs när kolven skall tryckas tillbaka in i cylindern, så jag tillverkade en egen
Sedan dränerade jag oljan genom att lossa pluggen på servopumpen. Ja fyllde på med ny hydraulvätska men fick inte upp något tryck i systemet. Märkte då att jag av någon konstig anledning monterat tillbaka ventilen i servopumpen åt fel håll, trots att jag monterat ur och i den tidigare när jag bytt servo olja. Så jag borde ha vetat hur den skulle sitta. Ventilen hade nu blivit lite böjd, och jag hittade ingen ny ventil att köpa så jag beställde en begagnad servopump på bildelsbasen. Med allting monterat på rätt sätt så fungerar nu servosystemet som det skall igen
Lite lite böjd ventil
Eftersom jag lånat ut min 1-serie som jag brukar ha till jobbet så har E28an fått bli en tillfällig vinterbil.
Tur jag sparade vinterdäcken från 518 jag hade Mysigare än så här kan man inte ha det!
Jag var på BMW museet i Munchen och köpte en skylt jag tycker passade bra i garaget
Började med tändstiften och rotorn. Fördelarlocket bytte jag inte för det såg nästan nytt ut innuti. Liten lätt puts på stiften så går det många mil till.
Började sedan med bakbromsarna. Cylindrarna på båda sidorna hade kärvat, så nya cylindrar och nya backar monterades.
Frambromsarn såg inte heller så roliga ut. Jag kunde inte låsa hjulen hur hårt jag än tryckte på bromspedalen. Men med nya klossar, skivor och motionerade bromsok är det inga problem att låsa hjulen Bromsvätskan byttes också förstås!
Usch!
Dimljusknappen hade ärgat inuti, inte konstigt att dimljusen inte fungerade. Var precis samma fel på den svarta E28an jag hade.
Plockade ut gardinen i bakrutan som hade kärvat. Lättare att greja med den när den inte sitter monterad i hatthyllan. Efter lite pill så fungerar den igen
Köpte även en ny rygg till baksätet då den gamla var dålig i ena hörnet. Blev riktigt bra!
Ser riktigt bra ut inuti. Tyvärr har instrumentbrädan fått sprickor, men den är ju 35 år gammal så lite skönhetsfel får man räkna med
Backspegelglaset på vänstersidan hade blivit riktigt dåligt. Som tur är fick jag med ett par extra när jag köpte min 528, och dom passade även på E30
Lite bättre
Även passagerarsidan fick ett bättre glas
Nu var det dax för besiktning! Och den gick igenom, med blanka papper
Ganska mysigt att köra E30 också Har dock inte fått ordning på temp och varvräknare än, men det kommer nog lösa sig inom kort
Både stora och små projekt har det varit i garaget senaste tiden. Fick sätta igång med E30n ordentligt och göra den driftsäker då jag köpt mig ett till projekt Började med kamremsbyte, sedan blev det byte av packning till oljetrågen då den övre packningen läckte en del.
Jag har också börjat snygga till stötfångaren bak på E28an. Den skall riktas då den inte är helt rak, och är det någon i göteborgsområdet känner till en bra firma som kan göra ett sådant jobb får ni gärna tipsa mig Kromet skall också snyggas till på något vis, jag skall faktiskt testa med krom foliering och se hur det blir.
Nytt kamremskit!
Tur att jag bytte, det var inga fräscha grejer som satt på.
Kamrem bytt, bara att ge sig på oljeläckaget!
Började med att modifiera min bräda som jag hängde motorn i när jag gjorde samma operation på E28an.
Oljetråg av
Litet tråg rengjort och klart för montering
Bästa bilarna kräver bästa oljan. Observera att nu behöver man ingen tratt längre, nu har flaskan en pip
Sedan började jag med E28an.
Här är senaste hemsläpet. Tyvärr ingen BMW denna gången, men tanken är att jag skall få igång den, besiktia och sälja. Det är en V50 D2 -11 som gått 17800mil. Okej utrustad, men den har elfel och vill inte starta