Vad är det som drar ström?

jaka54
27 februari 2023 · 5 682 Inlägg

Har du laddare??

NoobMechanic69
27 februari 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett 65Ah, fulladdat, batteri är "tvärdött"(så tillvida att bilen inte ens försöker starta) efter 6-7 dagar med 150mA konstant förbrukning big_smile
Gjorde tankevurpan att gå just efter den teoretiska tömningen för batteriet när jag monterade min arduino i V70in, men tji fick jag när bilen var tvärdöd efter knappt en vecka tongue

Mitt nya batteri var dött efter knappt en vecka efter att jag bytt ut det första batteriet. Jag kör inte varje dag så bilen hade väl stått i ca 6 dagar.

NoobMechanic69
28 februari 2023 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du laddare??

Det har jag!

Meko
1 mars 2023 · 40 Inlägg

Du kan väl göra på gammaldags vis och rycka säkringar tills tjuvströmmen försvinner eller minskar avsevärt. På kretsen den säkringen tillhör, där har du problemet.
Anledningen att du inte kan mäta tjuvström med ett dött batteri är för att en ström inte kan flöda om spänningen ("trycket") är för låg. Man kan ha spänning utan ström, men man kan inte ha ström utan spänning, om du förstår smile

NoobMechanic69
15 mars 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett 65Ah, fulladdat, batteri är "tvärdött"(så tillvida att bilen inte ens försöker starta) efter 6-7 dagar med 150mA konstant förbrukning big_smile
Gjorde tankevurpan att gå just efter den teoretiska tömningen för batteriet när jag monterade min arduino i V70in, men tji fick jag när bilen var tvärdöd efter knappt en vecka tongue

Kan bara nämna att nu har bilen stått ett litet tag igen och det batteriet (det gamla som dog första gången) som sitter i nu har inte blivit dålig än.
Kanske var det ett tillfälligt fel ändå?
Jag har inte hunnit göra nya mätningar med multimetern än som andra i tråden tipsade om pga dåligt väder och extremt mycket snö. smile

Kanske var det något fel på det nya batteriet? Batterilagret gärna kontrollera det nya batteriet vill att jag kommer in med den men först vill de att jag laddar batteriet helt. Nu med energikrisen och så....så tänker jag det kanske blir dyrt med elräkningen att ladda batteriet hemma? Någon som vet hur man räknar på det? smile

Lucif3r
15 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Din laddning av mobilen drar mer ström... wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 mars 2023 · 14 008 Inlägg

CarNoob skrev:

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett 65Ah, fulladdat, batteri är "tvärdött"(så tillvida att bilen inte ens försöker starta) efter 6-7 dagar med 150mA konstant förbrukning big_smile
Gjorde tankevurpan att gå just efter den teoretiska tömningen för batteriet när jag monterade min arduino i V70in, men tji fick jag när bilen var tvärdöd efter knappt en vecka tongue

Kan bara nämna att nu har bilen stått ett litet tag igen och det batteriet (det gamla som dog första gången) som sitter i nu har inte blivit dålig än.
Kanske var det ett tillfälligt fel ändå?
Jag har inte hunnit göra nya mätningar med multimetern än som andra i tråden tipsade om pga dåligt väder och extremt mycket snö. smile

Kanske var det något fel på det nya batteriet? Batterilagret gärna kontrollera det nya batteriet vill att jag kommer in med den men först vill de att jag laddar batteriet helt. Nu med energikrisen och så....så tänker jag det kanske blir dyrt med elräkningen att ladda batteriet hemma? Någon som vet hur man räknar på det? smile

Var ska du annars ladda batteriet? Så jävla dyr blir inte elräkningen av att ladda batteriet hemma. Jag har underhållsladdning på två bilar och dom har stått på i ett halvår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
NoobMechanic69
16 mars 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:
Din laddning av mobilen drar mer ström... wink

Haha sant, så mycket som jag behöver ladda min mobil efter att scrolla på instagram och garaget.org... big_smile

Vettemannen skrev:

CarNoob skrev:

Lucif3r skrev:

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett 65Ah, fulladdat, batteri är "tvärdött"(så tillvida att bilen inte ens försöker starta) efter 6-7 dagar med 150mA konstant förbrukning big_smile
Gjorde tankevurpan att gå just efter den teoretiska tömningen för batteriet när jag monterade min arduino i V70in, men tji fick jag när bilen var tvärdöd efter knappt en vecka tongue

Kan bara nämna att nu har bilen stått ett litet tag igen och det batteriet (det gamla som dog första gången) som sitter i nu har inte blivit dålig än.
Kanske var det ett tillfälligt fel ändå?
Jag har inte hunnit göra nya mätningar med multimetern än som andra i tråden tipsade om pga dåligt väder och extremt mycket snö. smile

Kanske var det något fel på det nya batteriet? Batterilagret gärna kontrollera det nya batteriet vill att jag kommer in med den men först vill de att jag laddar batteriet helt. Nu med energikrisen och så....så tänker jag det kanske blir dyrt med elräkningen att ladda batteriet hemma? Någon som vet hur man räknar på det? smile

Var ska du annars ladda batteriet? Så jävla dyr blir inte elräkningen av att ladda batteriet hemma. Jag har underhållsladdning på två bilar och dom har stått på i ett halvår.

/Benny

Tänkte smyga ner i tvättstugan i källaren och kanske hitta en kontakt där att plugga in batteriet, men det kanske irriterar vissa grannar...

NoobMechanic69
1 april 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:
0.12A, eller 120mA, är lite i övre gränsen. Generellt drar en någorlunda modern bil ca 30-50mA i vila.
Hur länge mätte du? För det kan som tidigare nämnt ta en bra stund innan alla styrdon går i viloläge efter ett "strömavbrott". Min V70 t ex, som ändå får anses primitiv, tar bortåt 2min innan den går ner i vila.

xXSammy skrev:
Du måste koppla in multimetern, låsa upp bilen så den "vaknar" sen låsa igen och vänta upp till 45 min. Varit med om bilar som strömförbrukningen ökar ett par sekunder efter 45min men sedan halverar värdet innan.

Dokumentera mätvärden var 10 min

Mossan1 skrev:
Som sagt, måste vara strömanslutet i flera minuter UTAN MINSTA AVBROTT för en korrekt mätning. Minsta avbrott vaknar det igen.

Men 0.12A är lite för lite för ett vaket CAN i normalfallet, men en lågt utrustad Fabia från 2000 har nog bara CAN för ABS , ev kombiinstrumentet och motorstyrdon = Inte många CAN-noder.

Men 0.12 är i alla fall för mycket.
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Förbrukning i dvala bör vara 0.0någonting.

0.12A vid 12v = strax under 1.5 watt.
0.12A×12v= 1.44w

Finns det larm på bilen?
Om ja, orginal eller eftermarknad?
Skillnad om man bara låser utan att aktivera larm?

Nu har jag mätt igen. Gjorde som ni sa och öppnade huven, öppnade dörrarna och väckte bilen och sen låste och väntade minst 45 min. När jag mätte då fick jag 10mA och det är ju godkänt om jag googlat rätt?
Men det pendlade hela tiden mellan 0-10mA. Det stod aldrig helt still.
Mätte batterispänningen också och den hade gått ner till 12,47V och det är något lägre än första mätningen men det är nog för bilen stått still i typ 2v och det är rätt kallt ute..

Lucif3r
1 april 2023 · 2 183 Inlägg

10mA är ingenting smile Så inga fel där iaf.
12.47V är mer eller mindre fulladdat batteri i vila, så inget konstigt där heller.

NoobMechanic69
1 april 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:
10mA är ingenting smile Så inga fel där iaf.
12.47V är mer eller mindre fulladdat batteri i vila, så inget konstigt där heller.

Det var skönt att det inte var något fel på varken batteri eller bilen elsystem!
Men det var konstigt att det nya batteriet som jag bytte till var helt tömd efter 6 dagar? Nu sitter det gamla batteriet som jag först trodde var dött då jag inte fick igång den första gången.

jaka54
1 april 2023 · 5 682 Inlägg

Man måste/bör alltid ladda ett nyköpt batteri!

NoobMechanic69
1 april 2023 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Man måste/bör alltid ladda ett nyköpt batteri!

Hur menar du?
Det är väl bara att köpa ett nytt och montera in den? Så har det väl alltid gjorts?

Lucif3r
2 april 2023 · 2 183 Inlägg

Mjao, men det finns ju ingen garanti på att det är fulladdat... Det beror ju lite på hur länge det stått på hyllan.

NoobMechanic69
2 april 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:
Mjao, men det finns ju ingen garanti på att det är fulladdat... Det beror ju lite på hur länge det stått på hyllan.

Jo det är sant, men om jag nu inte hade någon tjuvström så borde batteriet inte tömts även om den inte var fulladdad? Skulle även gissa på att batterilagret försöker hålla koll på alla batterier och hålla dem i så bra skick som möjligt.
Jag körde dessutom i ca 30-40 min efter montering och det borde gett batteriet lite mer laddning också..

granadadr
2 april 2023 · 7 270 Inlägg

jag hade börjat med att kolla så ej lampor ligger igång, ex handskfack, bagagerum , kanske ej så troligt men tar ju ej lång tid å kolla,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
2 april 2023 · 7 202 Inlägg

Ursäkta en lite sen fråga - men finns det draganordning på bilen?

NoobMechanic69
2 april 2023 · 71 Inlägg

granadadr skrev:
jag hade börjat med att kolla så ej lampor ligger igång, ex handskfack, bagagerum , kanske ej så troligt men tar ju ej lång tid å kolla,

Det var det första jag kollade!

torsen skrev:
Ursäkta en lite sen fråga - men finns det draganordning på bilen?

Nope!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang