Mercedes w211.start problem,hjälp akut

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

Hejsan
Har en Mercedes w211
E220 cdi
Bilen startar endast ibland på nyckeln.främst startar den när den stått över natten. startar man bilen och kör en sväng och stänger av behöver man startkabla  bilen.behöver bilen akut så hjälp mottages
Edit(allt går igång inne i bilen,instrument panelen lyser som den ska osv,de som saknas är att motorn går igång)
(Bilen startar när man startkablar,men behöver ha det fixat såfort som möjligt då jag inte alltid har ngn som kan hjälpa å kabla)

Senast redigerat av passatmaffia (16 mars 2023)

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Hur sätter du startkablarna. Direkt på batteriet eller minus på nåt annat ställe med bra jord?

Sätter du direkt på minuspolen på batteriet (vilket man egentligen ska göra, men jag gör det nästan alltid) så skulle jag börja med att rengöra batteripolerna och polskorna.

Annars om du sätter på annat ställe så prova med en startkabel mellan minus på batteriet och nånstans på motorn med jord.

För jag förutsätter att den laddar när den startar kall..... Och batteriet är okej.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:
Hur sätter du startkablarna. Direkt på batteriet eller minus på nåt annat ställe med bra jord?

Sätter du direkt på minuspolen på batteriet (vilket man egentligen ska göra, men jag gör det nästan alltid) så skulle jag börja med att rengöra batteripolerna och polskorna.

Annars om du sätter på annat ställe så prova med en startkabel mellan minus på batteriet och nånstans på motorn med jord.

För jag förutsätter att den laddar när den startar kall..... Och batteriet är okej.

Finns både plus och minus framdraget till motorn
Sitter ett litet batteri fram som ”start batteri” typ 12 volt och 12 ampere
Sen bak sitter ett 12 volt och 95 ampere
Funderar på att byta ut batteriet bak och se om det är de som inte funkar

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

passatmaffia skrev:

uhlin skrev:
Hur sätter du startkablarna. Direkt på batteriet eller minus på nåt annat ställe med bra jord?

Sätter du direkt på minuspolen på batteriet (vilket man egentligen ska göra, men jag gör det nästan alltid) så skulle jag börja med att rengöra batteripolerna och polskorna.

Annars om du sätter på annat ställe så prova med en startkabel mellan minus på batteriet och nånstans på motorn med jord.

För jag förutsätter att den laddar när den startar kall..... Och batteriet är okej.

Finns både plus och minus framdraget till motorn
Sitter ett litet batteri fram som ”start batteri” typ 12 volt och 12 ampere
Sen bak sitter ett 12 volt och 95 ampere
Funderar på att byta ut batteriet bak och se om det är de som inte funkar

Låt nån göra ett belastningsprov på batteriet så vet du direkt om det är batteriet. Det gör de på verkstäder, kostar inte många kronor. Billigare än och byta ett friskt batteri.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:

passatmaffia skrev:

uhlin skrev:
Hur sätter du startkablarna. Direkt på batteriet eller minus på nåt annat ställe med bra jord?

Sätter du direkt på minuspolen på batteriet (vilket man egentligen ska göra, men jag gör det nästan alltid) så skulle jag börja med att rengöra batteripolerna och polskorna.

Annars om du sätter på annat ställe så prova med en startkabel mellan minus på batteriet och nånstans på motorn med jord.

För jag förutsätter att den laddar när den startar kall..... Och batteriet är okej.

Finns både plus och minus framdraget till motorn
Sitter ett litet batteri fram som ”start batteri” typ 12 volt och 12 ampere
Sen bak sitter ett 12 volt och 95 ampere
Funderar på att byta ut batteriet bak och se om det är de som inte funkar

Låt nån göra ett belastningsprov på batteriet så vet du direkt om det är batteriet. Det gör de på verkstäder, kostar inte många kronor. Billigare än och byta ett friskt batteri.

Okej tack.har du nån gissning vad det kan vara annars ?

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna va dålig jord mellan motor och kaross.

Men pröva som sagt med en startkabel mellan minus och motor och se om det funkar då.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va dålig jord mellan motor och kaross.

Men pröva som sagt med en startkabel mellan minus och motor och se om det funkar då.

Okej som en ny jord å funkar de ska ja dra en ny jord kontakt då?

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Räcker nog med rengöring på anliggningsytor på jordflätan mellan motor/kaross isåfall. Förutsatt att den är hel då.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

Tack!

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va dålig jord mellan motor och kaross.

Men pröva som sagt med en startkabel mellan minus och motor och se om det funkar då.

Hej igen,kom på nu att fläkten ibland stängs av bara ändå(kupé fläkt)
Vet du om de kan ha något me saken å göra ?tänkte om batteriet är dåligt och inte orkar hålla igång fläkten elle nå

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Nja... Förutsatt att generatorn laddar så ska ju den kunna hålla igång fläkten. Finns mycket annat som stannar innan dess, bla bränslepump.

Det skulle i och för sig kunna va kontaktplattan på tändningslåset som är dålig kontakt på (utslitet) men förklarar inte varför den startar med kablar.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:
Nja... Förutsatt att generatorn laddar så ska ju den kunna hålla igång fläkten. Finns mycket annat som stannar innan dess, bla bränslepump.

Det skulle i och för sig kunna va kontaktplattan på tändningslåset som är dålig kontakt på (utslitet) men förklarar inte varför den startar med kablar.

Nä exakt så tänkte jag också,den får ju inte bättre kontakt med startkablar direkt
Startmotorn då kanske

jaka54
16 mars 2023 · 5 719 Inlägg

Innan du gör någonting annat  ska du ladda batteriet! och kolla att det håller minst 12,6V när det är nyladdat, helst ca 13V.
-Sen kan du börja felsöka!

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Innan du gör någonting annat  ska du ladda batteriet! och kolla att det håller minst 12,6V när det är nyladdat, helst ca 13V.
-Sen kan du börja felsöka!

Eftersom den startar när den stått över natten så borde batteriet  va okej.

Och mäta hur många volt det är i batteriet säger ingenting om batteriets skick. Till det behövs ett belastningsprov.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2023 · 17 466 Inlägg

W211? Får den diesel när den inte vill starta? Råkat ut för en som ville ha 14 volt för att gå igång...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Hybrid_ skrev:
W211? Får den diesel när den inte vill starta? Råkat ut för en som ville ha 14 volt för att gå igång...

Aha.... Trodde att startmotorn inte drog runt.... Men så kan det ju va med.

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

Hybrid_ skrev:
W211? Får den diesel när den inte vill starta? Råkat ut för en som ville ha 14 volt för att gå igång...

Den försöker inte ens att gå igång,allt tänds men när jag vrider på sista snäppet händer inget

passatmaffia
16 mars 2023 · 97 Inlägg

uhlin skrev:

Hybrid_ skrev:
W211? Får den diesel när den inte vill starta? Råkat ut för en som ville ha 14 volt för att gå igång...

Aha.... Trodde att startmotorn inte drog runt.... Men så kan det ju va med.

De är som du säger,den försöker inte ens att starta allt är som de ska i tändnings väg men sista snäppet händer inget,de klickar inte ens,kopplar du på startkablar så bara startar den

jaka54
16 mars 2023 · 5 719 Inlägg

Som jag har sagt ovan så är det första man ska göra när en motor inte vill starta när man vrider om startnyckeln...att ladda batteriet! Och när det är fulladdat kolla spänningen med multimeter.
Visserligen säger inte spänningen på batteriet allt, för batteriet kan bete sig som en patchomkinkuliss (Ha ett vackert yttre =hög spänning) men sakna energi. Men ofta är det så att har bara batteriet 12,6V eller mer så duger det till att starta en bilmotor. För att se om batteriet har tillräckligt med energi så måste man belasta batteriet= låta något som drar mycket ström (några tiotals ampere) vara inkopplat över batteripolerna, som en elmotor t.ex samtidigt som man mäter spänningen.

Sen...när du vet att det åtminstone inte är batteriet som det är fel på, då kan du fundera på  vad som orsakat felet.
Det låter lite som om det skulle kunna vara tändningslåset . Vad som däremot talar emot det är att du kan starta med startkablar. Men att köpa ett nytt tändningslås kostar inte många hundralappar och är enkelt att montera (åtminstone på Audi 100).

Senast redigerat av jaka54 (16 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2023 · 17 466 Inlägg

jaka54 skrev:
Som jag har sagt ovan så är det första man ska göra när en motor inte vill starta när man vrider om startnyckeln...att ladda batteriet! Och när det är fulladdat kolla spänningen med multimeter.
Visserligen säger inte spänningen på batteriet allt, för batteriet kan bete sig som en patchomkinkuliss (Ha ett vackert yttre =hög spänning) men sakna energi. Men ofta är det så att har bara batteriet 12,6V eller mer så duger det till att starta en bilmotor. För att se om batteriet har tillräckligt med energi så måste man belasta batteriet= låta något som drar mycket ström (några tiotals ampere) vara inkopplat över batteripolerna, som en elmotor t.ex samtidigt som man mäter spänningen.

Sen...när du vet att det åtminstone inte är batteriet som det är fel på, då kan du fundera på  vad som orsakat felet.
Det låter lite som om det skulle kunna vara tändningslåset . Vad som däremot talar emot det är att du kan starta med startkablar. Men att köpa ett nytt tändningslås kostar inte många hundralappar och är enkelt att montera (åtminstone på Audi 100).

Plastnyckel på dessa. Dyra. Låset är bara en strömbrytare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang