Varför luktar det om bromsen?

Direkkkt24
20 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej!

Behöver råd från erfarna som kan ha råkat ut för detta eller vet vad det beror på.
Bytte bromsbeläggen på min Toyota, det var bara högra belägget fram som var rejält slut. Nu efter två veckor så är samma sida även helt slut (på såhär kort tid?)

Nu när det är bytt för andra gången så börjar det lukta bakelit om däcket eller bromsen?  Vad tror ni detta kan bero på?

Jag har bytt belägg förut många gånger men aldrig har detta hänt?

Starkt tacksam för svar

Mvh
Pontus

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Det beror nog på att kolven i bromsoket inte går tillbaka riktigt så den ligger och småbromsar lite hela tiden. Då blir det sjukt varmt dessutom. Oket behöver motioneras! Då gör man det på båda så klart! Vi hade samma på vår Toyota i somras. Frun såg på farddatorn att den började dra mer bensin. Japp, oken trögade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
20 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Nog som hybrid skriver.
Bytte du bromsbelägg själv?
Märkte du då inte att kolven kärvade?

På en del bilar, bl a JEEP, är/var kolvarna i bromsoken av syntetmaterial.
Kolvarna "slog sig" och blev ovala samt i samband med detta kärvade eller fastnade.
Receptet där var att byta till "pirat" metallkolvar.

Direkkkt24
20 mars 2023 · 4 Inlägg

Super schysst! Det låter rimligt, för när jag bytte bromsbeläggen så var kolven rätt trög. Kanon, då vet jag iallafall med stor sannolikhet vad problemet är!

Stort tack till er båda!

Mossan1
20 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Är ETT belägg eller EN sida avsevärt mer slitet är det ett tydligt tecken på anliggande broms.

Tar det slut helt på TVÅ VECKOR (kanske 50mil?) ligger det på hårt och måste lukta hemskt, samt, bromsskivan skulle nog lysa lite rött i mörker efter färd.

Anliggande kommer ofta runt 10-12år gammal bil, främst om det slarvas med bromsvätskebyten och och underhåll av gliddetaljer. Sköts det, håller det längre.  Förutsatt att bilen körs regelbundet. Står den mycket fastnar det lättare.
Mer tid än milrelatetat fel.

Senast redigerat av Mossan1 (20 mars 2023)

jaka54
20 mars 2023 · 5 677 Inlägg

Sen ska man byta på båda sidor samtidigt! Man får ju alltid fyra bromsbackar vid köp.
Smörjde du in glidpinnarna vid bytet? Går dessa trögt eller kan inte "glida" så kan inte bromsoket med backar röra sig...vilket får backarna att ligga på hela tiden.

Direkkkt24
21 mars 2023 · 4 Inlägg

Jätte bra information ni ger. Ska tänka på det nu extra noga nu vid vidare underhåll av bilen. Glidpinnarna är smorda och båda beläggen är bytta samtidigt smile. Jo men det kan nog stämma. Har haft bilen själv i ca 2 månader men det är en ca 10 år gammal bil. Super schysst att ni tog er tid att ge era råd.
Stort tack!

granadadr
21 mars 2023 · 7 268 Inlägg

grattis då bör du byta bromskivor nu, på båda sidor,  nr man har anliggande bromsar så härdas skivorna av värmen,  jag bytte både bromsskivor och belägg i mars, i juli fick jag en anliggande broms på semestern, var bara att köpa allt nytt sad IGEN

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
21 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Instämmer med granadar.
Bromsskivor som "gått varma" kan dels slå sig, dels få s k härdfläckar.
Båda kan resultera i vibrerande bromspedal och förmodligen sämre bromsverkan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang