B230F Övertryck

dwadw
20 mars 2023 · 292 Inlägg



Tjena, länkade en video till hur övertrycket ser ut på min bil. Är en volvo 744 glt -89 med b230f. Gått cirkus 13200 mil i skrivandes stund.

Någon som vet varför det är så här? Jag har bytt ut hela oljefällan och kalaset till det, men hjälpte inte.

Bilen går kanon annars. Tighta växlar och har inte haft några problem att starta bilen i -20 grader. Enda är väl att det sipprar ut lite olja i diverse packningar har jag märkt. Vilket övertrycket orsakar antar jag? Har tänkt byta packningar. Det läcker inte mycket, har inte behövt fyllas på någon gång.

Senast redigerat av dwadw (20 mars 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2023 · 26 113 Inlägg

För den okunnige..vad baserar du på att du har övertryck?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
dwadw
20 mars 2023 · 292 Inlägg

Mack skrev:
För den okunnige..vad baserar du på att du har övertryck?

Jag antar eftersom oljelocket skakar när det sitter löst, samt att olja skvättar ut. Hade man satt en gummihandske över oljelocket hade ju den fyllts med luft. Kollade på någon guide som sa att man då har övertryck.

Men jag är absolut ingen expert så kan ha fel också. Men det är vad jag förstått efter lite googling.

Senast redigerat av dwadw (20 mars 2023)

uhlin
20 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Ja, har du bytt allt till vevhusventilationen? Allt tyder på tät sån.

dwadw
20 mars 2023 · 292 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, har du bytt allt till vevhusventilationen? Allt tyder på tät sån.

Ja, oljefälla, flamfälla osv. Det enda är väl slangar, om det behövs rengöras/bytas ut

zzr94092
20 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Har du alla möjliga fel på bilen?

simlar
21 mars 2023 · 5 516 Inlägg

Sådär gör exakt alla rödblock.
Helt normalt när man lägger locket löst så ligger det och skallrar på sin plats.

Hade oljelocket blåst iväg däremot så hade du haft onormalt med övertryck i vevhuset.

Helt normalt att olja stänker ut med locket borta, gör så på alla motorer mer eller mindre.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dwadw
21 mars 2023 · 292 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du alla möjliga fel på bilen?

Gå å lägg dig igen.

dwadw
21 mars 2023 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Sådär gör exakt alla rödblock.
Helt normalt när man lägger locket löst så ligger det och skallrar på sin plats.

Hade oljelocket blåst iväg däremot så hade du haft onormalt med övertryck i vevhuset.

Helt normalt att olja stänker ut med locket borta, gör så på alla motorer mer eller mindre.

Är det så? Läcker ut lite olja när locket är åtskruvat också. Har bytt gummiringen på den.

torsen
21 mars 2023 · 7 198 Inlägg

dwadw skrev:

zzr94092 skrev:
Har du alla möjliga fel på bilen?

Gå å lägg dig igen.

Är du en fjortis med A-traktor?

simlar
21 mars 2023 · 5 516 Inlägg

dwadw skrev:

simlar skrev:
Sådär gör exakt alla rödblock.
Helt normalt när man lägger locket löst så ligger det och skallrar på sin plats.

Hade oljelocket blåst iväg däremot så hade du haft onormalt med övertryck i vevhuset.

Helt normalt att olja stänker ut med locket borta, gör så på alla motorer mer eller mindre.

Är det så? Läcker ut lite olja när locket är åtskruvat också. Har bytt gummiringen på den.

Japp alla rödblock jag hållt på med har varit så, även dom jag renoverat.


Gummitätningarna som finns att köpa till locken verkar vara just tunnare än originalet.
Knacka ner flärparna som klämmer locket mot ventilkåpan så bör det hålla tätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dwadw
21 mars 2023 · 292 Inlägg

torsen skrev:

dwadw skrev:

zzr94092 skrev:
Har du alla möjliga fel på bilen?

Gå å lägg dig igen.

Är du en fjortis med A-traktor?

Nej vadårå?

zzr94092
21 mars 2023 · 4 378 Inlägg

dwadw skrev:

zzr94092 skrev:
Har du alla möjliga fel på bilen?

Gå å lägg dig igen.

Ojdå!

Lucif3r
22 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Rödblockare är ju inte direkt dom mest stabila motorer som byggts, dom brukar skallra runt lite hej villt, så att ett löst oljelock kommer absolut vibrera så där.
Och med en kamaxel placerad som den är så är det även oundvikligt att olja stänker ut utan lock smile

Att locket inte tätar kan bero på att metallclipset på locket blivit utvidgat, så locket inte trycks ner tillräckligt för att tätningen ska täta helt 100. Du kan ju prova trycka in det lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang